Forsikringer og sygesikring i Tyskland

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
LJ
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 29.01.2007, 16:35
Wohnort: Berlin

Forsikringer og sygesikring i Tyskland

Beitrag von LJ »

Hej,
Jeg flytter til Berlin i februar.

Jeg kommer formentlig til at arbejde som selvstændig.

Efter min adesse bliver flyttet herned ryger jeg ud af den danske sygesikring.

Derfor skal jeg bruge en ny sygesikring hernede.

er der nogen der ved noget om hvordan det foregår? Møder eg bare op hos AOK og siger jeg er flyttet til landet?

De første tre måneder kommer jeg til at være på danske dagpenge. Er der specielle regler for den periode?

Er der nogle sygekasser der er bedre end andre? hvilke? og er der stor forskel på prisen/varen?

Desuden vil jeg også tegne normale forsikringer (dvs. indbo, ulykkes, ansvars, osv.) -

Hvor kan man med fordel gøre det?
Er der nogle der har erfaringer med priser og selskaber?

På forhånd mange tak for alle svar. Alle gode råd bliver værdsat.

MfG,
LJ
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej!

Mht til sygesikring er det lidt af en jungle her i Berlin eller i Tyskland.
AOK er absolut den dyreste sygesikring overhovedet! Vælg en anden.... jeg kender ikke priserne for at være sygeforsikret som selvstændig (det er afhængig af din indkomst) men prøv at google lidt – jeg plejer at anbefale TK fordi jeg kun har haft gode erfaringer med dem, men jeg har også altid været fastansat. Se priserne for selvstændige her [url=http://www.tk-online.de/centaurus/generator/tk-online.de/dossiers/beitraege/010__tk__beitraege/03__beitraege/beitraege__2.html]Klik[/url]

Og – ja der ER forskel på priserne!
Ang. dansk dagpenge må AF vide om der er nogle regler man skal overholde.

Forsikringer: prøv at se på en side på nette hvor de sammenligner forsikringer. Indbo afhænger bl.a. at størrelsen at lejlighed.
Jeg kan ikke lige huske hvilke jeg har men hvis du sender mig en PN kan jeg finde ud af det og sende navnet på forsikringen til dig.


Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
nielsen
Mitglied
Beiträge: 138
Registriert: 17.10.2006, 18:03
Wohnort: Frankfurt a.M.

Beitrag von nielsen »

Hej LJ

Jeg mener, at du er dækket af den danske sygesikring, så længe du modtager danske dagpenge. Du skal have en E-et-hundrede-og-et-eller-andet formular, som du skal aflevere hernede, når du møder op på Arbeitsamt for at få dine dagpenge udbetalt, og dermed er du også sygeforsikret fra dansk side i de første 3 måneder.

Hint: forvent ikke at du får dine penge udbetalt hurtigt - og ej heller at blive høfligt behandlet på Arbeitsamt... der hersker en lidt anderledes måde at se på modtagere af offentlige ydelser hernede... nå ja, hvis du er heldig er indstillingen anderledes i Berlin end i Frankfurt, men ellers må du jo bare prøve at tage den med højt humør :-D

Mht. forsikringer har jeg forsikret mig gennem Europa (www.europa.de), og det fungerer udmærket indtil videre (har heller ikke haft brug for den endnu...), men der er helt sikkert også mange andre udmærkede selskaber.

Held og lykke med det!
"Und aus dem Chaos sprach eine Stimme zu mir: Lächle und sei froh, es könnte schlimmer kommen! Und ich lächelte und war froh - und es kam schlimmer."
LJ
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 29.01.2007, 16:35
Wohnort: Berlin

Beitrag von LJ »

Mange tak for hjælpen -
jeg vil kigge på europa.de og også tjecke et par af de der finanz-test sider -

og mht sygesikring så kontakter jeg AF i Danmark og hører hvad de siger til sygesikring under dagpengeperioden -

Jeg har også ørt fra andre at TK er god -

vender tilbage med en lille rapport senere :)
Thomas Holst
Mitglied
Beiträge: 24
Registriert: 08.11.2005, 22:30
Wohnort: Klein Rheide

Beitrag von Thomas Holst »

Hej!

jeg hat tidligere arbejdet hos Allianz forsikring i Flensborg.

Min daværende chef har i mange år taget sig af danskere det er flyttet til tyskland... desværre er han ikke for god til at tale dansk - men det plejer da at gå :roll:

Her hans adresse:
Allianz Versicherung
Frank Hansen
mail: frank.hansen@allianz.de
tel.: 49 461 - 55 55 1

Du kan da prøve :mrgreen:

hilsen
Thomas
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Er det reklame for Allianz :?: :?: :?:

Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
Thomas Holst
Mitglied
Beiträge: 24
Registriert: 08.11.2005, 22:30
Wohnort: Klein Rheide

Beitrag von Thomas Holst »

Hej Maybritt,

hvis jeg selv arbejdede der stadig - ville jeg nok give dig ret :wink:
... men det gør jeg jo ikke - det var bare en idé!

Hilsen
Thomas
LJ
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 29.01.2007, 16:35
Wohnort: Berlin

Beitrag von LJ »

Hey tak for svarene -
jeg har snakket med nogle folk, og der var en af mine bekendte som er selvstændig (og som er østriger, og altså også er flyttet til tyskland) der foreslog at jeg skule tale med sådan en forsikringsmand -
han kommer hjem til folk, og det koster ikke noget - det han gør er at hjælpe med at finde de billigste forsikringer, og den måde han tjener sine penge på er ved provision fra de selskaber man ender med at købe fra -

Er der nogen der kender noget til det system? Evt. har erfaringer med det? er der noget jeg skal være specielt opmærksom på?
Thomas Holst
Mitglied
Beiträge: 24
Registriert: 08.11.2005, 22:30
Wohnort: Klein Rheide

Beitrag von Thomas Holst »

Hej!

det er et ret "normalt system" i Tyskland :)

Der er delte meninger omkring brug af de såkaldet "Makler".

Det er rigtigt, at de kan tilbyde de enkelte forsikringer fra forskellige forsikringsselvskaber - min ærlige mening er dog, at de sikkert også helst vil sælge produktet fra den virksomhed, der tilbyder mest provision - det lyder vel også naturligt :?

Mit råd: Indhent forskellige tilbud og sammenlign indhold og pris... ud af erfaring kan jeg sige, at det ikke altid er de billigste, der er bedst - sådan er det jo overalt - kvalitet har sin pris :roll:

skulle der være ting du ikke forstår - bare kom med det.

held og lykke med det!

Hilsen
Thomas
Danebod

Beitrag von Danebod »

Der findes uafhængige beregningsmaskiner i internettet, som sammenligner tilbud fra mange selskaber og beregner de gunstigste forsikringer ud af dine givne oplysninger. Jeg har brugt dem og gjort gode erfaringer med hensyn til min bilforsikring og personlig ansvarsforsikring.

Google finder flere af den slags. Prøv dem af og sammenlign resultaterne - som Thomas skrev: Ikke kun med henblik på prisen, men også på indholdet.
Zuletzt geändert von Danebod am 15.02.2007, 17:32, insgesamt 1-mal geändert.
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej!

Da jeg kom til Tyskland kom der også en forsikringsmand hos mig – jeg mener dog idag at man ved at søge over nettet selv har langt bedre muligheder for at sammenligne og finde de billigste løsninger.
Jeg har endda selv erfaringer i forsikringsbranchen, sågar som såkaldt ”uafhængig” forsikringsmand/kvinde ER man ikke uafhængig og ”ja” man tager de forsikringer der giver mest provision...

Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
egern
Mitglied
Beiträge: 36
Registriert: 12.07.2006, 13:28
Wohnort: Kopenhagen

Beitrag von egern »

Hej,

jeg ved ikke om du læser tysk. Men det er en uafhængige instituion i tyskland. Måske de vil hjælper dig. Den hedder Stiftung Warentest:

http://www.stiftung-warentest.de/online/versicherung_vorsorge/test/1493785/1493785/1494838.html

Jeg læser dansk bare for 5 måneder derfor jeg har det svert at taler dig mere om dem. Men de er virklig ok.

Måske en anden det skriver mere dansk end jeg vil tale dig :-) og jeg kan snakke med dig på engelesk eller tysk.

Hilsen

Christina
Jesper K

Indboforsikring

Beitrag von Jesper K »

Hejsa
Jeg har købt lejlighed i Prenzlauer Berg og har brug for en indboforsikring.
Er der nogen som kan hjælpe med hvor man skal gå hen og hvad de typisk koster :D ?

Jeg ønsker et hæderligt selskab og en dækning alene ved større skader..
annikade
Mitglied
Beiträge: 2008
Registriert: 18.07.2006, 16:38
Wohnort: Berlin v Deutschland
Kontaktdaten:

Beitrag von annikade »

Hej,

schau die Seite [url=http://www.financescout24.de/de/schnelleinstieg/nach_produkten/hausratvers/Hausratversicherung.jsp]Finanzscout24.de[/url]an.
Dort kannst Du viele Versicherungen vergleichen.

Gruß

/annika
galaxina
Mitglied
Beiträge: 3607
Registriert: 14.01.2007, 22:14
Wohnort: NN

Beitrag von galaxina »

hier kannst de auch vergleichen:
www.einsurance.de