Tysk anvendt i TV for at markere noget negativt

Til alle de indlæg som ikke hører til nogle af de andre specifikke mappe-kategorier.
Ursel
Mitglied
Beiträge: 3539
Registriert: 22.02.2002, 11:23

Beitrag von Ursel »

Hej Susan!
Ih, hvor er denne diskussion frisk -- jeg elsker den!

Det er selvfölgelig träls naar udländinge ikk ekan lide jeres sprog eller dronning eller .... for det meste lykkes det alligevel baade i tyskernes helt private mening men ogsaa i medierne at omtale DK meget positivt. Se bare paa alle de positive (og ofte falske eller forfalskende) fordomme, som fremtidige udvandrer her i forummet har!

I betragtning at Dk er et lille land og Tyskland et af de store - qm-mässigt - og at der ogsaa kommer mange flere tyske tourister til landet end omvendt, kan det jo undre os at der stadigväk ikke findes realistiske billeder om Tyskland (som behöber jo ikke altid väre positivt, der ER jo ogsaa en masse skidt i det nuvärende Tyskland), isär naar man saa ogsaa ved at der undervises tysk i skolerne.
Hvorfor altsaa kan man bare knytte sig til de gamle mönstre of fortiden - som om den stadigväk existerer??

Og helt ärligt Susan - jeg bliver hellere knyttet sammen med nogen som Gitte Haenning end med Hitler - OGSAA fordi hendes meninger eller sange svarer mere til det jeg kan underskrive end det andet og hörer til nutiden i modsätning af det andet navn.

Forsat god aften - Ursel, DK, stadigväk glad for begge lande!
Zuletzt geändert von Ursel am 18.02.2004, 19:29, insgesamt 1-mal geändert.
""Den virkelige opdagelsesrejse går ikke ud på at finde nye lande,
men at se med nye øjne."

---------------------------------------------------------Marcel Proust
...
Susan

Beitrag von Susan »

Kære Ursel,
det er jo svært at skrive sig selv helt ud af historien - negativt som positivt. Hvis der skal skabes et positivt billede af "tyskeren" - kræver det vel også, at "tyskeren" har en positiv selvforståelse - og det vil jeg mene, ikke altid er givet.
Men Ursel, jeg er klar over Hitlers sorte skygge, men hvad med Tysklands store filosoffer og forfattere? Jeg begyndte selv at (gen)lære tysk netop pga. filosofferne.
Jeg mener ikke, at man kan komme af med fordommene - og synes heller ikke ubetinget, at det er målet - ikke fordi fordomme skal forveksles med dumhed.

Kh
Susan
Zuletzt geändert von Susan am 18.02.2004, 21:25, insgesamt 1-mal geändert.
Ursel
Mitglied
Beiträge: 3539
Registriert: 22.02.2002, 11:23

Beitrag von Ursel »

Hej Susan!
Jeg er den sidste der nägter Tysklands mörke rolle i historien, og selvom jeg ikke paatager ansvaret for det der skete (isär fordi jeg er födt senere), saa paatager jeg som mange andre tysker meget alvorligt ansvaret for at noget lignende aldrig gentager sig. Hvor meget vi bliver forstaaet ses i den sidste diskussion om Tysklands ikke-deltagen i Irak-krigen.

Det er rigtigt nok at vi tyskerne harr ingen positivt national selvbevidsthed, men det er heller ikk enemt naar alle nationer peger med fingeren paa os og iagtager den mindste rykken til den höjre side, flag eller andre nationa(listisk)e symboler.
da vi holdt barnedaab for min äldste datter var det,der imponerede min bror mest, at osteanretningen var pyntest med smaa danske flag. Det var det han fortalte mest, dahan kom hjem til Tyskland. Nästen utänkeligt og altid lidt suspect der!
Saa hvor skal den selvbevidsthed komme fra, naar alle forbinder os KUN od udelukkende med den mörke side i vores historiebog?

Du nävner store tyske forfatter, philosopher, jeg tilföjer musiker, forsker, videnskabsmand etc.
Ja, hvorfor er der ingen der nävner dem?
Det er jo lige det vi savner, naar vi möder danske fordomme.
Saa jeg tror du burde stille spörgsmaalet til danskerne - uanset hvor meget jeg har lärt om Hitler (og der er mange familier, ogsaa ike jödiske, som har lidt meget under regimet og verdenskrigen, ligesom den irakiske befolkning har lidt under deres diktator) , saa har JEG heldigvis ogsaa hört om de andre - Gutenberg, Luther og andre har präget ogsaa andre end kun den tyske kultur.

Tak for dit svar - det burde läses af mange!
Fortsat god aften - Ursel
Zuletzt geändert von Ursel am 18.02.2004, 21:54, insgesamt 1-mal geändert.
""Den virkelige opdagelsesrejse går ikke ud på at finde nye lande,
men at se med nye øjne."

---------------------------------------------------------Marcel Proust
...
Berndt

Beitrag von Berndt »

@ Susan.
Jeg vender lige tilbage til bemærkningerne om parabol-antenner og tyske discount-butikker. – Vi kan hurtigt blive enige om, at parabol-antenner ikke ligefrem pynter på et hus (selv om de efterhånden kan leveres i farver, som matcher hustage/gavle), men da det er en menneskeret at kunne se nabolandenes TV-programmer, og det for de tyske programmers vedkommende ofte kun kan ske via parabol, ja, så ”må man lide for skønheden”.
I øvrig har det ikke rigtigt noget med mit indlæg at gøre. Jeg irriteres blot over, at de tyske TV-programmer fravælges, uanset deres kvalitet, blot fordi der er tale om tyske programmer. Det samme gælder den tyske Aldi-butik. Uanset varernes kvalitet handler man ikke der, og begrunder det blot med, at butikskæden er tysk. (I øvrigt sælger kæden samlet set flere danske varer rundt om i EU end den sælger tyske varer i DK). Jeg tror egentlig, at de andre (danske) butikskæder sælger lige så mange tyske varer i DK som den tyske discount-kæde, men det er jo en anden sag.
Bemærkningerne om tyske filosoffer-forfattere-komponister-forskere-opfindere får mig til at tænke på en ordveksling, jeg overværede som barn: Den ene siger: Din bondeknold! Den anden svarer: Ja, jeg er fra landet, men hvor tror du mælk, fløde, smør og ost kommer fra? Så kommer den førstes overraskende svar: Det henter vi da i ismejeriet!
Det er nemlig næsten det samme, når man nævnrer navne som: Bach, Händel, van Beethoven, Brahms, R. Strauss, v. Karajan, Kant, Luther, Goethe, Steiner, Schiller, Gutenberg, Diesel, Geiger, Planck, Röntgen. Disse Personer bliver sjældent forbundet med noget tysk, hvilket ellers kunne være i det mindste lidt positivt.
Berndt.
Zuletzt geändert von Berndt am 19.02.2004, 12:51, insgesamt 1-mal geändert.
Ursel
Mitglied
Beiträge: 3539
Registriert: 22.02.2002, 11:23

Beitrag von Ursel »

Hej Berndt!
Bare en lille bemärkning: Blandt dine navne er der ogsaa nogle kendte personer fra Östrig - og nogle som jeg syntes var tysk, indtil en östrigsk bekendt "kasserede" dem til Östrig --- men som Louises (dansk) violinlärer sagde smilende: "Folkene fra Östrig er gode naar det gälder at bilde os ind at Händel og Beethoven var fra Östrig og Hitler derimod fra Tyskland."
Stort smil.
Fortsat god dag - Ursel
Zuletzt geändert von Ursel am 19.02.2004, 13:10, insgesamt 1-mal geändert.
""Den virkelige opdagelsesrejse går ikke ud på at finde nye lande,
men at se med nye øjne."

---------------------------------------------------------Marcel Proust
...
Susan

Beitrag von Susan »

Hej Berndt,
nu kan jeg slet ikke udtale mig om dine personlig erfaringer med tysk-fjendtlighed - og personligt oplever jeg den ikke. Som jeg tidligere har skrevet, har mange danskere svært ved at glemme, at det store naboland besatte Danmark og 2. verdenskrig i det hele taget, men sådan er der jo som sagt også mange tyskere som har det. Og nej - det er ikke fordi, at danskere ikke har noget at føle skyld over... Jeg synes nu nok, at der måske er en overfølsomhed over for noget som tilnærmelsesvis kunne tolkes som tyskerfjendtlighed, altså kontra "hygge"-fordomme: tyskere spiser Sauerkraut og pølser, drikker øl til morgenmad og arbejder i en bank!
Jeg så iøvrigt en kort rapportage i anledningen af Kant-jubilæet, hvor flere tyskere blev interviewet om, hvem Immanuel Kant - og det vidste de færreste.
Jeg vil ikke påstå, at tingene ikke kan blive bedre, men jeg vil mene, at danskere generelt er mere fjendtligt stemte over en del andre nationer, end over for tyskere.
Summar summarum - Berndt - jeg vil ikke påstå, at der ikke findes en vis tyskerfjendtlighed eller at dine oplevelser ikke er reelle, men mener slet ikke, at det er så generelt, alvorligt eller sammensværgelses-agtigt.
Hvem ved hvordan det vil udvikle sig i fremtiden - med en måske kommende ophævelse af nationalstaten?

Kh
Susan
Zuletzt geändert von Susan am 19.02.2004, 15:02, insgesamt 1-mal geändert.
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hej Ursel!
Du har selvfølgelig ret: von Karajan og R. Steiner skulle ikke have været nævnt her! Jeg kom til at føle mig som Lars (noget med Skandinavien og Finland): Frem med diverse opslagsværker – hovedet skiftevis til højre og venstre, afhængig af bogryggens ”nationalitet”, og man får syn for sagn - man bliver da ikke dummere af det her! Jeg var lige ved at tro, at R. Strauss også var en ”smutter”, men han er faktisk født i München.
Det er snedigt af dig, at du overlader til mig selv at finde frem til de fejlnoterede personer, Ursel!

Hej Susan!
De forskellige småepisoder, som jeg i tidens løb har været vidne til (nogle er omtalt under et andet emne), har vist ikke noget med en følelse af sammensværgelse at gøre - måske at være for nærtagende? Jeg/vi har i visse situationer været nødt til at holde lav profil for det ellers hyggelige samværs skyld. Lad os håbe, at tiden læger alle sår.
Hilsen til jer begge - Berndt.
Zuletzt geändert von Berndt am 19.02.2004, 19:20, insgesamt 1-mal geändert.
Ursel
Mitglied
Beiträge: 3539
Registriert: 22.02.2002, 11:23

Beitrag von Ursel »

Hej berndt - haha, der fik du mig.
det med Strauss vidste jeg slet ikke, saa er han (eller hele familien??) ogsaa en af dem, folkene fra östrig "snuppede".
Jeg vidste det i hvertfald ikke, indtil der var nogle med Beethoven og Louises violinlärer nävnte Händel ...
Nej, men bliver bare klogere af snakken frem og tilbage her - og det er baade godt, spändende og hyggeligt.
God aften til jer alle --- Ursel

Du har selvfølgelig ret: von Karajan og R. Steiner skulle ikke have været nævnt her! Jeg kom til at føle mig som Lars (noget med Skandinavien og Finland): Frem med diverse opslagsværker – hovedet skiftevis til højre og venstre, afhængig af bogryggens ”nationalitet”, og man får syn for sagn - man bliver da ikke dummere af det her! Jeg var lige ved at tro, at R. Strauss også var en ”smutter”, men han er faktisk født i München.
Det er snedigt af dig, at du overlader til mig selv at finde frem til de fejlnoterede personer, Ursel!
Zuletzt geändert von Ursel am 19.02.2004, 19:28, insgesamt 1-mal geändert.
""Den virkelige opdagelsesrejse går ikke ud på at finde nye lande,
men at se med nye øjne."

---------------------------------------------------------Marcel Proust
...
Berndt

Beitrag von Berndt »

Jeg har omtalt, hvordan man anvender tysk i skrift eller tale for at gøre et eller andet budskab ekstra negativt. Der er også eksempler på, at medierne omvendt undgår at nævne Tyskland, hvis, eller når det i trafiksikkerhedsmæssige sammenligninger, eller inden for f.eks. lægevidenskaben kan give en positiv opfattelse.

F.eks.: Ulykkesstatistikker, dødsfald i trafikken. Når Tyskland er involveret (det er ikke indbildning) undgås ordet Tyskland, idet man i overskrifterne anvender en neutral formulering, f.eks:
I lande vi sædvanligvis sammenligner os med ... .
eller: en netop offentliggjort international statistik viser... . .

I forbindelse med planerne om at hæve hastigheden på visse motorvejsstrækninger: modstanderne af øget hastighed ønsker ikke at nævne Tyskland, idet man ved, at der iflg. de seneste tal dør forholdsmæssigt over 20% flere personer i trafikken i DK med vore lavere hastighedsregler end i Tyskland, hvor man i årevis trods en mere intens trafik har kunnet køre med højere hastighed både på landevej og autobahn. Der må altså være andre faktorer end blot farten, som spiller ind, men det nævnes ikke i debatten.
Tilhængerne af en højere hastighed kunne jo ellers netop bruge Tyskland som modargument: Der er åbenbart også andet end farten, der dræber her i DK.

Endvidere: Prøv næste gang, der bliver omtalt en videnskabelig nyopdagelse eller lignende at lægge mærke til forskellen i formuleringen i overskrifterne):
Britiske forskere har opdaget . . . .
Det er lykkedes nogle svenske læger at finde frem til . . .
Et laboratorium i USA har gjort en opsigtsvækkende opdagelse . . . .

MEN: En udenlandsk undersøgelse har vist, at . . . (noget med nedbrydning af kræftceller). Det drejede sig om forskere i Berlin, hvilket altså bare ikke var så væsentligt at pointere.
Altså: når tysk nu ikke kan virke negativt i en bestemt sammenhæng, så skal det i hvert fald ikke fremhæves som noget positivt. Ja, jeg har nævnt dette flere gange, men der er altså i DK tale om en mærkværdig form for berøringsangst, hvad angår vores nabo mod syd.
Berndt
Zuletzt geändert von Berndt am 25.02.2004, 16:17, insgesamt 1-mal geändert.
Ursel
Mitglied
Beiträge: 3539
Registriert: 22.02.2002, 11:23

Beitrag von Ursel »

Hej Berndt!
Det ville da väre choekrende, hvis du havde ret --- men i dag er der i hvertfald i Kristeligt Dagblad et modbevis:

Danmark
Forside > Danmark > Artikel

--------------------------------------------------------------------------------

Udskriv Tip en ven

Lagt på nettet den 25. februar 2004 kl. 00:00
Trafikanter skal lære takt og tone

Ny storstilet kampagne skal over de næste 15 år prøve at ændre danskernes status som Nordeuropas mest uhøflige trafikanter

Af Morten Mikkelsen

"Svenske trafikanter følger reglerne, tyskerne bevarer overblikket, og englænderne lader høfligt andre komme til. Danske trafikanter står derimod stejlt på, at de selv har ret, og at alle andre i trafikken er idioter. "

Det staar lige paa förste siden --- ellers ksla jeg öve mig at passe paa dinde xempler --- Ursel dybt i sne ...
Zuletzt geändert von Ursel am 25.02.2004, 16:31, insgesamt 1-mal geändert.
""Den virkelige opdagelsesrejse går ikke ud på at finde nye lande,
men at se med nye øjne."

---------------------------------------------------------Marcel Proust
...
MichaelD
Mitglied
Beiträge: 717
Registriert: 18.04.2002, 14:33
Wohnort: Kopenhagen, Danmark

Beitrag von MichaelD »

Hej Berndt.

Det er helt utroligt, men for nylig tænkte jeg helt præcist det samme, da jeg læste en artikel om en tysk innovation.

Men nu skal vi heller ikke være paranoisk: Det kan også være tilfælde.

Lad os dog heller reagere over for medierne direkte og i konkrete tilfælde, som dét du kom med i dit første oplæg. (CD'en er for øvrigt blevet en kæmpe succes via download!)
Zuletzt geändert von MichaelD am 25.02.2004, 16:33, insgesamt 1-mal geändert.
Grüsse
Michael
Ursel
Mitglied
Beiträge: 3539
Registriert: 22.02.2002, 11:23

Beitrag von Ursel »

Hej Berndt!
Engang til - fra Jyllands Posten i dag ---


"Hver dag dør 18 tyskere i trafikken
Af KURT HEDEVANG
Udland - Antallet af trafikdræbte i Tyskland var i fjor det laveste i 50 år, men tallet er stadig højt sammen-lignet med andre lande - dog ikke højere end i Danmark. Læs artikel "

Tja, nu ved jeg altsaa ikke ....

Hilsen - Ursel, DK
Zuletzt geändert von Ursel am 25.02.2004, 16:40, insgesamt 1-mal geändert.
""Den virkelige opdagelsesrejse går ikke ud på at finde nye lande,
men at se med nye øjne."

---------------------------------------------------------Marcel Proust
...
Berndt

Beitrag von Berndt »

Mine iagttagelser er sket i spredt fægtning, men nu vil jeg altså prøve at lægge rigtigt mærke til emnet og formuleringerne. Jeg/vi havde flere eksempler, men de var for diffuse til at blive gengivet her. Der er mest tale om eksempler fra radio og TV.
Selvfølgelig må det ikke blive til en slags hetz uden kød på - eller paranoia.
Berndt - fra et næsten snefrit Midtsjælland.
Zuletzt geändert von Berndt am 25.02.2004, 19:00, insgesamt 1-mal geändert.
Susan

Beitrag von Susan »

Kære Berndt,
hvis du endelig vil bruge så megen energi på at undersøge det danske forhold til tyskere, var det en god idé ikke kun at fokusere på det negative. Det er måske også en god idé at undersøge i hvor høj grad andre nationaliteter bliver omtalt/benyttet for at udtrykke noget negativt/positivt.
I stedet for kunne man jo bruge sin tid på at give et positivt/realistisk billede af tyskere og Tyskland. En positiv indstilling giver oftere et positivt resultat.
Jeg vil ikke benægte, at tyskerfjendtlighed kan forekomme og har historiske rødder, men men ikke at den stikker særlig dybt. Det kunne også være en rolle for den tyske ambasade - at skabe kontakt gennem kulturformidling. Hvis Tyskland vil have forbedret sit image i Danmark, kunne et initiativ også komme derfra. Men Danmark er naturligvis et lille land... (Det var ikke så bittert ment, som det kunne lyde)
Kh
Susan
Zuletzt geändert von Susan am 26.02.2004, 11:58, insgesamt 1-mal geändert.
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hej Susan.
Jeg synes, det er nogle meget fine betragtninger du kommer med, og jeg er bestemt glad for dine bemærkninger. Men jeg bruger altså ikke særlig megen energi på sagen, for eksemplerne kommer af sig selv. Og så noterer jeg flittigt ned og prøver at danne mig et billede af, hvorfor det forholder sig således. De ubehagelige småepisoder, som jeg før har nævnt, er altså ikke opdigtede. Jeg har i årevis prøvet at give et, som du udtrykker det: ”positivt/realistisk billede af tyskere og Tyskland”. Og som du siger: ”En positiv indstilling giver oftere et positivt resultat”. Vi er skam særdeles positive over for Tyskland (min far var tysk). Men det har jeg/vi mistet såkaldte venner på, derfor bruger jeg de negative eksempler, for at få andre til at blive opmærksomme på problemet og på en eller anden måde være med til at få tingene til at udvikle sig i en mere positiv retning. ”De 5 forbandede år” kan da ikke i al evighed give anledning til de yngre danskeres lunkne holdning til Tyskland.
Emnet kunne meget apropos også omfatte fastelavnstraditioner – Fasching – Karneval. Vi har netop passeret aske-onsdag, og det får mig til at tænke på en lille artikel for et par uger siden om, hvorfor vi fejrer fastelavn, og hvordan traditionerne er opstået.
Man beretter, at fastelavnsfesten har rødder helt tilbage til middelalderen, og det nævnes, at det dengang var en fest for de voksne; der omtales flæskesøndag og flæskemandag, hvidetirsdag og askeonsdag, hvor det var slut med den gode mad: Carneval – som betyder ”farvel kød” på italiensk.
Der nævnes de dansende karnevalsoptog med udsmykkede vogne og festligt klædte mennesker, og at man under reformationen søgte at afskaffe hurlumhejet, men uden held. (Ikke et ord om, at man i Tyskland jo stadig holder traditionen i hævd med karnevalsoptog osv., som i middelalderen – så kan man selvfølgelig mene om det, hvad man vil).
Der nævnes den gamle tradition med at slå katten af tønden, som åbenbart er af italienske oprindelse, hvor katten dog nutildags er erstattet af slik i lange baner, osv.
Man vover sig kun indirekte ”ind på tysk område” og anfører blot, at traditionerne kommer ”sydfra”, og at fastelavn er opstået af det nedretyske ord ”vastel-avent” = Faste(l)abend. Altsammen positive traditioner, hvor det tyske islæt derfor helst ikke skal nævnes.
I hvor stor udstrækning andre nationaliteter i hverdagen bliver omtalt/benyttet for at udtrykke noget negativt/positivt kan jeg ikke vurdere, da jeg i dette forum mest fokuserer på dansk-tyske forhold, og den iagttagelse, at der i medierne ofte ”køres” efter devisen: ingen omtale af Tyskland og tyskerne er i det mindste bedre end positiv omtale.
Berndt.
Zuletzt geändert von Berndt am 26.02.2004, 15:19, insgesamt 1-mal geändert.