Tyske barselsregler for mænd??

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
bimme75
Neues Mitglied
Beiträge: 4
Registriert: 31.05.2007, 18:18
Wohnort: Tønder

Tyske barselsregler for mænd??

Beitrag von bimme75 »

Jeg starter på mit nye job lige syd for grænsen, mandag d 4 Juni. Jeg bliver boende i danmark. Først i december venter vi vores første barn, og er derfor interesseret i at vide noget om reglerne for mænds barsel i Tyskland.

På forhånd tak..
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej!

Prøv at læse denne brochure-->
http://www.bmfsfj.de/Kategorien/Publikationen/Publikationen,did=3028.html
og
http://web.fu-berlin.de/prd/service/erzgeld.html


Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
bimme75
Neues Mitglied
Beiträge: 4
Registriert: 31.05.2007, 18:18
Wohnort: Tønder

Beitrag von bimme75 »

Mange tak..

Men findes den eventuelt på dansk. Mit tysker ikke lige det bedste.. :oops:
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

..du stiller krav.. :wink:
Prøv at google lidt...


Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
lillebaek

Beitrag von lillebaek »

Jeg kender ikke reglerne i detaljer, men jeg ved at det normale er 1 dags barsel eller "sonderurlaub" til faderen. Hvis man(d) er heldig, kan man så få lov til at tage ferie i forlængelse heraf.

Der er muligvis andre officielle regler, men sådan kender jeg de uskrevne regler.
nielsen
Mitglied
Beiträge: 138
Registriert: 17.10.2006, 18:03
Wohnort: Frankfurt a.M.

Beitrag von nielsen »

Hernede i Hessen er det normalt med én dags "barselsorlov" til manden, og hvad man måtte ønske sig derudover regnes som normal ferie. Det er jo mildest talt ikke særligt generøst, men til gengæld er det helt normalt at kvinden bliver hjemme i - hold fast - 3 år... per barn :shock: :shock: :shock:
"Und aus dem Chaos sprach eine Stimme zu mir: Lächle und sei froh, es könnte schlimmer kommen! Und ich lächelte und war froh - und es kam schlimmer."
lasse9
Mitglied
Beiträge: 9
Registriert: 18.06.2007, 20:45
Wohnort: Marburg (Hessen)

Elterngeld

Beitrag von lasse9 »

nielsen hat geschrieben:Hernede i Hessen er det normalt med én dags "barselsorlov" til manden, og hvad man måtte ønske sig derudover regnes som normal ferie. Det er jo mildest talt ikke særligt generøst, men til gengæld er det helt normalt at kvinden bliver hjemme i - hold fast - 3 år... per barn :shock: :shock: :shock:
Det er heldigvis ikke helt normalt mere (selvom der stadig er mange der vælger den model). I starten af år 2007 blev det såkaldte "Elterngeld" inført. Denne ydelse giver modtageren 67% af netto-lønnen før fødslen (dog max 1800 €, min 300€) i 14 måneder, hvoraf 2 måneder henholdsvis er reserveret til faren resp. moren (Hvor kenner vi den øremærkning fra 8) ).

Alle informationer findes her (på tysk :roll: )[url]http://www.bmfsfj.de/Politikbereiche/familie,did=76746.html[/url]

Om du har ret til enkelte ekstrafridage ved fødsel er afhængig af din arbejdskontrakt (eller den gældende overenskomst).

hilsen,

Lasse