Tyske nationalsymboler eller stereotyper

Til alle de indlæg som ikke hører til nogle af de andre specifikke mappe-kategorier.
Antworten
k76

Tyske nationalsymboler eller stereotyper

Beitrag von k76 »

Jeg skal skrive en opgave om brugen af tyske nationalsymboler eller nærmere stereotype forestillinger om tyskere i danske reklamer. I den forbindelse søger jeg information om, hvordan vi danskere egentlig opfatter tyskerne, og om disse forestillinger faktisk stemmer overens med virkeligheden, eller for den sags skyld tyskernes selvopfattelse. Både hvordan danske virksomheder fremstiller tyskerne, men også hvordan tyskerne fremstiller sig i DK. Altså, er der forskel på disse to fremstillinger? Håber, I har nogle gode idéer.
Zuletzt geändert von k76 am 10.11.2003, 14:14, insgesamt 1-mal geändert.
Kristina

Beitrag von Kristina »

Hej

Jeg er Handelsskolelærer i tysk. Jeg har selv boet i Tyskland. For mine elever er typisk tysk, at de går i gult regntøj, når de er på ferie. For mig er typisk tysk "Ordning muss sein", disciplin, man møder til tiden, de er dårlige til engelsk, og de kan lide at brokke sig. Men nogle af disse ting er positive, såsom, at møde til tiden, Ordnung muss sein, disciplin, og de har Humor.
Mvh. Kristina
Zuletzt geändert von Kristina am 10.11.2003, 14:58, insgesamt 1-mal geändert.
k76

Beitrag von k76 »

Hej Kristina

Tak for dit svar. Jeg tænkte på, hvor det dårlige tyske image mon stammer fra? Jeg ved godt, at historiske fakta har en stor betydning, men er der nogle, der ved, hvor der konkret står noget om, hvorfor danskerne har så forvrænget et billede af tyskerne - altså hvor kan jeg få belæg for mine påstande? Håber virkelig, der er nogle, der ved noget, da der ikke er skrevet så meget faglitteratur på området.

Karoline
Zuletzt geändert von k76 am 18.11.2003, 20:13, insgesamt 1-mal geändert.
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hej Karoline,
Der har været flere indlæg om danskernes generelt skæve opfattelse af Tyskland og tyskerne. Jeg downloadede på et tidspunkt en lille artikel, som har med dit emne at gøre, og hvor du kan finde endnu flere interessante emner: http://www.tysk.dk/langer.shtml Jeg har desværre mange gange erfaret, at venner og bekendte betragter Tyskland som et landområde, man bare skal have overstået på vej til sydens sol. Prøv ovenstående link.
Mvh. Berndt
Zuletzt geändert von Berndt am 18.11.2003, 23:16, insgesamt 1-mal geändert.
Kristina

Beitrag von Kristina »

Hej Karoline

en bog, som beskriver forskellige kultur kan være "Cultures collide" (Lewis, Richard D."When Cultures collide – Managing successfully across cultures
Nicholas Brealey Publishing, 1996)
- den er god. Samtidig med en bog, som hedder "Germany" ( Germany / project editor: Tony Halliday ; editorial director: Brian Bell. - [Updated edition]. - Singapore : APA, 2002.), og til allersidst: Culture shock! Germany / Richard Lord. - 1. edition. - London : Kuperard, 1996 - det er nogle bøger jeg kan anbefale.

Og ja, den negative aspekt har noget med krigen at gøre. Selvom mine elever og deres forældre ikke ligefrem har haft noget med krigen at gøre, så har det altid hørt, at tyskerne er skyld i krigen, at de pga. det er nogle forfærdelig mennesker, og derfor er de negativ indstillet.

Hilsen Kristina
Zuletzt geändert von Kristina am 19.11.2003, 08:58, insgesamt 1-mal geändert.
Kristina

Beitrag von Kristina »

Hej

jeg har fundet et nyt link til dig vedr. tyske stereotyper: http://www.tysk.dk/langer.shtml
vh. Kristina
Zuletzt geändert von Kristina am 08.12.2003, 11:03, insgesamt 1-mal geändert.
Kristine

Beitrag von Kristine »

Hej Karoline!

Som du selv skriver har det meget med det historiske forhold mellem de to lande at gøre. Sidste år sad jeg og 'ræser-læste' dansk historie fra 1800 til 1950. Og her må man virkelig sige, at man får en god fornemmelse af, at Danmark er det lille land der til dels har bevaret sin selvstændighed på 'goodwill' fra det store stærke Tyskland, der bestemt har været militært overlegent.

Det er nogle af de ting der stadig bliver reproduceret i den danske bevidsthed i form af avisartikler om almindelig omtale...

Jeg kan anbefale dig at søge på avisartikler og andre blade og fagskrifter. Der kommer den offentlige mening meget til udtryk, og der kan man støde på mange generelle holdninger.

Jeg tror egentlig også at mange fordomme bygger på ukendskab og manglende viden. Vi erstatter vores huller i vores viden med fordomme og stereotyper i stedet for fantasi, som vi kalder det hos børnene. I bund og grund er det det samme - men med forskellige koncekvenser :-)

Og rigtig god dag til alle!
Zuletzt geändert von Kristine am 09.12.2003, 11:19, insgesamt 1-mal geändert.
Danebod

Beitrag von Danebod »

Hej K76,

den tyske radiostation "Deutsche Welle" har lavet en hjemmeside på engelsk, hvor man skal klare en ikke rigtig alvorlig ment test for at kunne erfare noget om stereotyperne.

http://www.germanizer.com/www/index.html
Zuletzt geändert von Danebod am 10.12.2003, 14:33, insgesamt 1-mal geändert.
Kristine

Beitrag von Kristine »

Hej Karoline!

Jeg glemte at skrive i mit tidligere indlæg, at avis- og bladartikler nok er nemmest at finde over en artikelbase over et universitetsbibliotek. Men så langt er du sikkert allerede nået.

Vh. Kristine
Zuletzt geändert von Kristine am 06.01.2004, 02:03, insgesamt 1-mal geändert.
twinkle5000

Beitrag von twinkle5000 »

evt. kan man jo også søge under emu -> polinfo eller infomedia. Alle større gymnasier abonnerer her, så det skulle du nok kunne.