Dansk ID-Kort

Til alle de indlæg som ikke hører til nogle af de andre specifikke mappe-kategorier.
Antworten
stefan sponsel

Dansk ID-Kort

Beitrag von stefan sponsel »

Hej,

hvad er en dansk id-kort ?

hvorfor skal det brugt ?

hilsen fra Nürnberg. Stefan Sponsel
Zuletzt geändert von stefan sponsel am 09.07.2004, 10:06, insgesamt 1-mal geändert.
liseha
Mitglied
Beiträge: 200
Registriert: 22.08.2003, 14:00
Wohnort: Dänin in D. / HH.

Beitrag von liseha »

Vi har jo ikke det tyske "Personalausweis" så i DK.(som dansker) viser jeg enten det gule sygesikringskort eller kørekortet (der er jo et billede på)i Tyskland bliver jeg nødt til at vise mit Pas.

Hilsen
Lise
Zuletzt geändert von liseha am 10.07.2004, 18:50, insgesamt 1-mal geändert.
"Ich werde die Boardsuche und Google verwenden, bevor ich frage"
"Ich werde die Boardsuche und Google verwenden, bevor ich frage"
"Ich werde die Boardsuche und Google verwenden, bevor ich frage"
runesfar

Beitrag von runesfar »

Okay - jeg svarer på dansk.

Hver dansker får - straks efter fødslen - sit eget CPR-nummer (Centrale PersonRegister). De består af 10 cifre - de første seks er din fødselsdato - f.eks. 160440 + fire cifre, som er dine (og hemmelige).

Mænd får ulige numre - kvinder lige.

Nummeret bruges i alle kontakter med det offentlige, til dine økonomiske forhold, på sygehuse osv.

Det har en række fordele: Det mindsker bureaukratiet væsentligt (min - tyske - kæreste bruger ufattelige mængder af tid på at skaffe unterlagen fra en offentlig instans og sende dem til en anden, f.eks).

For mig er den største fordel dog statistisk - muligheden for at sammenkøre data fra hospitaler med f.eks. erhverv: Det betyder at læger kan se, om der er en sammenhæng mellem Parkinsons og arbejde som gartner (Det er der), mellem visse former for kærft og stressede erhverv (Det er der også) eller om rødvin forebygger hjerte-karsygdomme (Det gør det)- listen er lang.

Det er en af hovedgrundene til, at man skal bide mærke i skandinaviske undersøgelser om sygelighedsmønstre i befolkninger. De databaser er guld værd.
Zuletzt geändert von runesfar am 27.07.2004, 13:40, insgesamt 1-mal geändert.
Benutzeravatar
Lars J. Helbo
Mitglied
Beiträge: 7370
Registriert: 23.06.2002, 22:08
Wohnort: Sall
Kontaktdaten:

Beitrag von Lars J. Helbo »

Jamen det er da udmærket. Men .....

Samkøring af registre og brug af personnumre giver ganske rigtigt mulighed for at lave statestik. Men forudsætningen er total mangel på enhver form for Datenschutz. Ordet Datenschutz kan ikke engang oversættes til dansk - begrebet eksisterer simpelthen ikke.

Det er også rigtigt, at den tyske forvaltning ofte kræver mere udførlig og omfattende dokumentation. Men det har flere årsager, ikke bare brug af personnumre. En årsag er, at danske forvaltningsenheder stort set frit kan udveksle informationer om borgerne, det handler igen om manglende Datenschutz.

En anden årsag er, at tyske embedsmænd på en helt andet måde står til ansvar for deres handlinger. I Tyskland har man noget, der hedder forvaltningsdomstole. Det er uafhængige domstole, hvor man kan indbringe afgørelser, der er truffet i forvaltningen. Den slags mangler vi fatalt i Danmark. Det eneste vi har er ombudsmanden, og han kan kun påtale formelle fejl i sagsbehandlingen. Han kan ikke påtale og slet ikke omgøre en forkert afgørelse.
I Tyskland har man altså en langt bedre kontrol med forvaltningsapparatet. Derfor arbejder embedsmændene generelt mere omhyggeligt, hvilket bl.a. viser sig derved, at de kræver mere og bedre dokumentation.

Endelig bør vi måske nævne _hvorfor_ vi ikke (mere) har nogen ID-kort i Danmark - for vi har jo haft det. I sommeren 1940 blev der indført ID-kort til alle danskere, med billede og det hele. Disse ID-kort var ikke voldsomt populære og mange af dem endte på bål i gaderne om aftenen den 4. maj 1945. Siden den tid har ingen dnask politiker vovet at foreslå indførelse af ID-kort - selv om mange sikkert har haft lyst til det.
Zuletzt geändert von Lars J. Helbo am 27.07.2004, 16:02, insgesamt 1-mal geändert.
[url=http://www.helbo.org]www.helbo.org[/url] - [url=http://www.sallnet.dk]www.sallnet.dk[/url] - [url=http://www.salldata.dk]www.salldata.dk[/url] - [url=http://friskole.netau.net]www.frijsendal.dk[/url]
Liv uden Bevægelse kan være godt nok for gulerødder og kålhoveder, som ikke er bedre vant. - N.F.S.Grundtvig
runesfar

Beitrag von runesfar »

Det er rigtigt, at Tyskland har stærkere regler for Datenschutz end Danmark; men det er ikke altid en fordel.

To eksempler: Både min kone of min søn har en allergi, som - hvis uheldet er ude - kan være livstruende og som læger SKAL kende inden de behandler.

I Tyskland må vi blot håbe, at de begge er ved bevidsthed inden de evt. kommer på sygehuset - eller at de har en pårørende/bekendt med, som kender deres sygehistorie.

I Danmark er oplysningerne centralt registreret og jeg føler mig tryggere med den viden.

Et andet eksempel: Som 14-årig blev en nabo forsøgsvis behandlet med en medicin, som har vist sig at have ganske alvorlige følgevirkninger. Det har hendes nuværende læge ikke været opmærksom på og det kunne i værste fald have kostet hendeførlighed og liv.

Jeg synes man skal passe på ikke at blive for paranoid: At alle læger har adgang til mine sundhedsdata, har jeg intet problem med. Men de skal selvfølgelig ikke kunne checke mine biblioteksudlån eller mine skatteforhold - ligesom skattemyndighederne heller ikke må kunne hente min patientjournal.

Nogle gange har jeg på fornemmelsen, at begrebet Datenschutz bliver brugt som en undskyldning af lade beamten. Da min søn blev født ville Standesamtet her i Berlin f.eks. ikke fortælle mig hvilke papirer jeg skulle fremlægge for at blive anerkendt som far. Pga. Datenschutz.

Min kæreste blev så nødt til at skrive et brev, som gav tilladelse til, at jeg fik oplysninger om, hvordan jeg blev anerkendt som drengens far. Nyrup villa have sagt:"Det gunne vi godt gøre lidt bedre".
Zuletzt geändert von runesfar am 28.07.2004, 16:27, insgesamt 1-mal geändert.
Benutzeravatar
Lars J. Helbo
Mitglied
Beiträge: 7370
Registriert: 23.06.2002, 22:08
Wohnort: Sall
Kontaktdaten:

Beitrag von Lars J. Helbo »

Det kan da godt være, at den tyske holdning er paranoid. Jeg plejer at udtrykke det på den måde, at Tyskland har den store lykke, at have en historie, hvoraf man kan lære noget - f.eks. at offentlige myndigheder skal holdes under kontrol.

Til gengæld vil jeg så kalde den danske indstilling naiv. Passende hertil var der i dag et læserbrev i Jyllandsposten:

http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=2532152
Zuletzt geändert von Lars J. Helbo am 28.07.2004, 17:57, insgesamt 1-mal geändert.
[url=http://www.helbo.org]www.helbo.org[/url] - [url=http://www.sallnet.dk]www.sallnet.dk[/url] - [url=http://www.salldata.dk]www.salldata.dk[/url] - [url=http://friskole.netau.net]www.frijsendal.dk[/url]
Liv uden Bevægelse kan være godt nok for gulerødder og kålhoveder, som ikke er bedre vant. - N.F.S.Grundtvig
Berndt

Beitrag von Berndt »

Jeg har været ”fraværende” i nogen tid og har først i dag læst jeres indlæg vedrørende ID-kort, Datenschutz o.s.v. – Jeg kunne godt tænke mig at høre, om nogen ved, hvem det egentlig er, som forlanger, at en dansker under ophold i Tyskland i påkommende tilfælde skal vise sit pas – og ikke sit kørekort, sit Visa-Dankort, sit blåviolette EU-sygesikringsbevis eller sit gule danske sygesikringsbevis (de 3 sidste mangler p.t. ganske vist et billede af indehaveren, men det ville der da være råd for). Er det de danske eller tyske myndigheder?
Kræver en tysk Polizist f.eks., at en dansker viser sit danske pas og ikke en af de andre nævnte former for legitimation? Den dyre anskaffelse/fornyelse af passet burde man jo kunne undgå, så længe man udelukkende bevæger sig inden for EU/Schengen-landene.
Berndt.
Zuletzt geändert von Berndt am 07.08.2004, 00:11, insgesamt 1-mal geändert.
Lou_Cyfer

Beitrag von Lou_Cyfer »

Hej Berndt,
det er de tyske myndigheder der forlanger at man altid bærer sit pas med sig ! Kørekort eller lignende er ingen legitimation i tyskland *æv* Sådan er reglerne og hvis de ikke bliver indeholdt betaler man bøde
Hilsen
Zuletzt geändert von Lou_Cyfer am 07.08.2004, 21:06, insgesamt 1-mal geändert.
Bernd K
Mitglied
Beiträge: 11
Registriert: 26.07.2004, 12:12
Wohnort: Berlin, Deutschland

Beitrag von Bernd K »

Hej Berndt,

jeg tilstemmer Lou_Cyfers svar. Men såvidt jeg ved, er der nok situationer, hvor du ikke er forpligtet til at have pas eller "Personalausweis" med dig, såfremt du er i stand til at vise det i rimeligt tid "an Amts Stelle"- dvs på politistationen.

Men jeg kom i tanker, da jeg læste bidragene: Er det ikke sådan, at du som borger af et af medlemslandene i EU kun må rejse i et andet land -som også er medlem- hvis du har pas eller lignende med dig? Jeg tør næsten sige at det er ulovligt at passere grænsen uden pas eller "Personalausweis" - selvom der ifølge Schangenaftalen ingen sidder og kontrollerer. Og så vil det ikke være noget problem, fordi du som dansker og EU-borger nok har haft pas med dig, da du kom til Tyskland. Uden pas (og ikke kørekort eller dankort) er det ifølge reglerne ikke tilladt at passere nogen som helst grænse i EF. Eller hvad ville danske myndigheder sige, hvis jeg som tysker kun kan vise mit kontokort? Jeg kan næppe forestille mig, at det vil gå uden stres ....

Håber forvirringen blev ikke for stor....

Hilsen far Berlin


Bernd
Zuletzt geändert von Bernd K am 09.08.2004, 21:52, insgesamt 1-mal geändert.
Ursel
Mitglied
Beiträge: 3539
Registriert: 22.02.2002, 11:23

Beitrag von Ursel »

Hej Berndt!
Hyggeligt at "kommunikere" med dig igen, smil!

Saa vidt jeg ved er der ingen gränsekontroller mere, men danske (tyske?) politi er berettiget at standse een hvor som helst midt i Aaarhus, ved stranden etc. og bede om dit legitimationspapir.
I Tyskland er det enten pas eller "Personalausweis" (som kun et andet land ellers har) og i DK ??? Maaske s.ovenpaa.

Men: Du har fuldständigt ret at man bör tage passet med naar man passerer gränsen, kontroller eller ej.

Fortsat god aften - Ursel, DK
Zuletzt geändert von Ursel am 09.08.2004, 22:16, insgesamt 1-mal geändert.
""Den virkelige opdagelsesrejse går ikke ud på at finde nye lande,
men at se med nye øjne."

---------------------------------------------------------Marcel Proust
...
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hej allesammen,
Tak for jeres kommentarer. Mit spørgsmål skyldes, at jeg/vi i de sidste mange år ikke har haft brug for at vise vores danske pas under bilrejser i Europa, ikke engang under 2 besøg i Schweiz, som jo ”er udenfor”. Den eneste gang vi er blevet bedt om at vise vores rødbedefarvede pas var omkring 1992 efter ilandkørsel i Rødby Færgehavn, af den danske paskontrol !!
Jeg synes, hele ID-systemet kunne gøres lidt smartere ved at forsyne et af de bestående ID-kort – sygesikringskortet f.eks., med ihændehaverens billede. Hvorfor er hele det legitimations-halløj så bøvlet?
Berndt
Zuletzt geändert von Berndt am 09.08.2004, 22:35, insgesamt 1-mal geändert.
Bernd K
Mitglied
Beiträge: 11
Registriert: 26.07.2004, 12:12
Wohnort: Berlin, Deutschland

Beitrag von Bernd K »

Hej Ursel,

jeg tror det var mig, du mente- og så siger jeg tak for dit svar- men du går fejl med "kommunikere igen"- jeg er ikke DEN "Berndt" men en anden Bernd og jeg bor i Berlin :-)

Ja, det må den tyske politi også (og de gør!) - standse een nogen som helst sted midt i landet og bede om legitimation (Personenkontrolle hedder det nok). Og det er i Tyskland enten pas eller "Personalausweis". Og i det tilfælde er kontokort eller kørekort ikke nok- de vil se "Personalausweis" eller et papir, som berettiger til grænseoverskridelse. Det har ikke noget at gøre med at der ikke mere er kontroller ved grænsen mellem D og DK.

Hilsen fra Berlin

Bernd
Zuletzt geändert von Bernd K am 09.08.2004, 23:19, insgesamt 1-mal geändert.
Ursel
Mitglied
Beiträge: 3539
Registriert: 22.02.2002, 11:23

Beitrag von Ursel »

Hej Bernd (uden t) - nej, jeg tog ikke fejl - jeg mente Bernt med t i Töllöse! Og der passer det ogsaa med "kommunikere igen", ikke ogsaa, Berndt?

Og resten er jo lige det jeg skrev!

Solrige hilsner fra DK - Ursel
Zuletzt geändert von Ursel am 10.08.2004, 13:16, insgesamt 1-mal geändert.
""Den virkelige opdagelsesrejse går ikke ud på at finde nye lande,
men at se med nye øjne."

---------------------------------------------------------Marcel Proust
...
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hej Ursel,
Jeg var klar over, at dine kommentarer var møntet på mig (Berndt mit sowohl d als t). Jo, jeg synes også vi kommunikerer fint her. Jeg har fundet ud af, at jeg kommer med flere spørgsmål end svar, men det gør jo ikke noget, når bare der bliver "vendt nogle sten".
Jeg synes der er noget principielt forkert i at være tvunget til at fremvise et EU-pas, når man bevæger sig rundt i EU-området. Det skulle jo kun være til brug ved grænseoverskridelse, altså et land uden for EU.
Et ID-kort ville da være mere logisk, så længe man forbliver inden for EU/Schengen. Hvorfor tør politikerne ikke berøre dette emne? (Lars nævnte forholdene i 1940/45, men et universal-ID-kort (sygesikr. - lånerkort - kørekort osv.) burde da kun være en forenkling, som ikke kunne genere nogen.
Berndt
Zuletzt geändert von Berndt am 10.08.2004, 23:12, insgesamt 1-mal geändert.
Ursel
Mitglied
Beiträge: 3539
Registriert: 22.02.2002, 11:23

Beitrag von Ursel »

God morgen, Berndt!
Stil du bare dine spörgsmaal - jeg synes de berörer altid spändende emner! SMIL!

Angaaende ID-kort: Saa kunne man jo sige at den tyske "Personalausweis" (bare jeg kunne huske hvilket andet land ogsaa har saadan en!) er en slags ID-kort, fordi den plejede at väre nok for alleoficielle ting og sager, undtagen rejser til ikke-EU-lande.

Jeg husker fra min bibliotekstid i Tyskland at vi spurgte efter "Personalsausweis", naar en ny kunde tilmeldte sig.
Passet var ikke populär og skulle suppleres med tilmedelse for bopäl, idet vi jo ville have en sikre adresse for de tilfälde hvor kunden ikke kom tilbage med bögerne og medierne skulle hentes (som sidste skridt).
I Personalausweis staar adressen, i passet ikke.

Ha´ en god dag!- Ursel i det varme DK
""Den virkelige opdagelsesrejse går ikke ud på at finde nye lande,
men at se med nye øjne."

---------------------------------------------------------Marcel Proust
...