Tysk skolestart

Til alle de indlæg som ikke hører til nogle af de andre specifikke mappe-kategorier.
bodillie

Tysk skolestart

Beitrag von bodillie »

Hallöjsa,

ja, saa er det ved at väre saa vidt: vores äldste datter, Frida, skal starte i 1. klasse
Som uddannet lärer fra DK, og en 4. aarig arbejdserfaring "hjemmefra", har jeg RIGTIG svärt ved at se positivt paa det tyske skoleväsen. Dén klasse, Frida skal starte i, har 27 (ja!! SYVOG TYVE!!!!) elever, hvoraf halvdelen er 2. klasses elever. Ganske vist har Frida vundet i "lärerlotteriet" og skal have den lärerINDE, som har det bedste ry paa skolen. Meeeeen, helt ärligt: 27 elever, 45 minutter.....det er ikke engang sölle 2 minutter til hver elev. Frida skal nu nok klare det; hun gläder sig meget til at blive "Schulkind", og jeg er sikker paa, at hun bliver en god elev, der gerne lärer og nok heller ikke faar de helt store vanskeligheder, hvad indläring angaar. Hun praktiserer tysk og dansk lige godt, og den sprogtest, hun var til i foraaret, var med et yderst godt resultat (skolelederen roste hende for hendes flotte sprog...prale, prale....). Saa jo, Frida skal NOK klare sig.
Alligevel er jeg lidt bange for skolen... for skoleSYSTEMET, med al dets sorteren af eleverne allerede efter 4. klasse, med dets karakterer og dets evindelige pröver.........
Meeeen, Frida skal NOK klare sig, det er jeg overbevist om........

Sidder der andre danskere derude, som har et bedre kendskab til det tyske skolesystem, og hvis börn allerede er inde i möllen???
Jeg er nysgerrig!!!

Hilsner,
Bodil
Zuletzt geändert von bodillie am 19.08.2004, 23:25, insgesamt 1-mal geändert.
Ursel
Mitglied
Beiträge: 3539
Registriert: 22.02.2002, 11:23

Beitrag von Ursel »

Huhu, Bodil, det er da rart at möde dig her!!!!
Desvärre har jeg ikke insider-kendskab fra det tyske skolesystem undtagen mine egne erfaringer fra mange, mange aar siden - ellers sammenligner jeg jo bare hvad jeg hörer og läser fra bekendte og venner i Tyskland --- og der er i hvertfald ogsaa store forskel mellem de forskellige forbundslande.

Du har fuldständigt ret at de store klasser skrämmer "os fra DK", men .... 28 er ogsaa det tal hvor der (först) bliver delt i to klasser i DK, og for resten kan jeg sige dig af trist erfaring at färre börn i klassen er ingen garanti for undervisning paa barnets niveau --- isär naar barnet er foran det andre og landet tager nu mest hensyn til de svage elever uden at (forud)se at dygtige börn har brug for udfordring og bliver milde talt vanskelige og faar problemer, hvis de ikke faar dem.
En skift efter 4. klasse er ikke det värste (isär for dygtige börn, suck).

Det hvad jeg oplever nu er ogsaa at Louise (11) (og hendes kamerater) begynder at omorientere sig socialt - og der mangler nu ogsaa lidt modspil og valdmulighed i hendes lille klasse med 11 elever (6 piger).
Der kandu se at en lille klasse ogsaa indebärer ulemper - soma ltid er der godt og ondt i begge sider!

Lärerne som vi kendte i Tykland (privat) fortälte os at det stof hurtigt klart hvem der skulle paa gymnasiet og hvem der gik andre veje - uanset for länge valgprocessen varede (4 eller 6 aar - det sidste var muligt pa den sokaldte "Orientierungsstufe)
Og hvis der forekommer fejltagelser, saa er det tyske system jo ikke indelukket - man kan jo gaa videre og faa studenterexamen, ogsaa naar man först er skiftet til en realskole el. l.

Jeg ville anbefale dig at blande dig, at tager chancen og spörge (det giver lärerinden jo ogsaa muligheden for at tänke over nogle ting paany, naar du kommer og spörger hvorfor hun nu gör dit og dat) og ogsaa at söge kontakt til de andre foräldre.

Held og lykke med förste skoledagen - sikkert faar Frida da ogsaa en "Schultüte" - läs lidt mere om det ogsaa her i forummet fornylig.

Og eller, velkommen Bodil --- vi savner dig ogsaa paa sproglisten!
Ursel, DK
Zuletzt geändert von Ursel am 20.08.2004, 08:51, insgesamt 1-mal geändert.
""Den virkelige opdagelsesrejse går ikke ud på at finde nye lande,
men at se med nye øjne."

---------------------------------------------------------Marcel Proust
...
Bernd

Beitrag von Bernd »

Hallo Bodil,
alles was fremd ist, kann schon mal Angst auslösen und im Vergleich zu dem, was man kennt, werden Nachteile schnell groß und sichtbar.

Das Wichtigste ist wahrscheinlich, wie Dein Kind seinen Schulalltag empfindet. Solange die Stimmung in der Klasse gut ist und die Kinder gerne zur Schule gehen, solange werden sie auch lernen. Egal ob 27 Kinder oder nicht. Handlungsbedarf entsteht sicher erst dann, wenn Probleme tatsächlich vorhanden sind. Dann sollte man als Eltern überlegen, was getan werden kann oder ob gar ein Schulwechsel richtig ist.

Aber die Ängste der Erwachsenen über das Schulsystem und Klassengrössen erleichtern unseren Kindern nicht Ihren Alltag.

gruß bernd
Zuletzt geändert von Bernd am 25.08.2004, 13:31, insgesamt 1-mal geändert.
bodillie

Beitrag von bodillie »

Hallöjsa Ursel :-))

Jo, jo, jeg havde da godt set, at du ogsaa var med her paa listen, saa jeg fölte mig ikke HELT fremmed!!
Tak for dit svar!!
Selvfölgelig er der ingen garanti for, at elever i en klase med färre elever nu ogsaa virkelig LÄRER noget. Det staar og falder i sidste ende paa, om läreren er motiverende, kompetent, respekteret, vellidt, engageret, fagligt velfunderet, en autoritet, konsekvent
etc, etc.....OG, om den enkelte ELEV er motiveret, kan modtage en besked og omsätte en saadan i handling, om eleven har rygdäkning hjemmefra (foräldreinteressen er vigtigere end mange tror!!!!!), om eleven er "lärenem".........der er mange faktorer, der spiller ind.
Faktorerne fra lärerens side mener jeg er ting, som bare SKAL väre til stede. Jeg ved desvärre alt for godt, at dette langt fra altid er tilfäldet. Der findes mange "trätte" lärere, som egentlig skulle have forladt skolen for mange aar siden. Men, naar alle ´de ovennävnte faktorer fra LÄRERENS side er at finde, saa vil jeg vove den paastand, at en klasse med 22 elever er langt bedre stillet end en klasse med 28!
For hér har läreren trods alt mere tid til den enkelte elev......
Med hensyn til opdelingen efter 4. klasse: du kan ikke overbevise mig om, at det er SUNDT for börnene!! Jeg läser med skräk i aviserne, hvordan den ene telefonhotline efter den anden tilbyder hjälp til börn (og deres foräldre), som har det rigtigt skidt af at väre under pres, og at at spekulere paa om de nu ogsaa klarer skridtet videre... börn paa 10 aar, som söger psykologhjälp, paa grund af det pres, som skolen lägger paa dem. Stakkels börn!! BÖRN!!
For mig at se, er den ideelle skole en skole, hvor eleverne GERNE gaar hen, og hvor de har det SJOVT!! For jo!! Det ER muligt at have det sjovt OG samtidig läre!! Det ER muligt at motivere börnene, at bibeholde nysgerrigheden i dem UDEN sanktioner....... og uden at lägge prästationspres paa dem.
Naa, men jeg tror nu ikke, den ideale skole findes nogensteder, hverken i Danmark eller i Tyskland, saa det er bare med at faa det bedste ud af det vi har med at göre!!!

Selvfölgelig skal Frida have en Schultüte. En stor flot een med delfiner!!

Saa saadan er det!!
mange hilsner fra Bodil
PS: jeg meldte mig ud af alt, hvad der hed e-groups for nogle maaneder siden. Havde ingen tid, men til gengäld evigt en sort samvittighed!!! Nu taster jeg mig atter ind paa nettet, og ser, hvad tiden tillader!!
Zuletzt geändert von bodillie am 27.08.2004, 20:38, insgesamt 1-mal geändert.
bodillie

Beitrag von bodillie »

Hallo Bernd

Jeg gaar ud fra, at det er ok, at jeg svarer dig paa dansk!!
Tak for din reaktion paa min "skolemail".
Du har ret i, at det ukendte ofte kan virke skrämmende, og det er nok ogsaa tilfäldet her hos mig. Et nyt skolesystem!! En ny fase i min äldste datters liv. Omstrukturering af vores hverdag (slut med at lave "pjäkkedage" fra börnehaven, bare fordi vi har mere lyst til at sove länge, eller bage boller, eller bare väre os selv!!) Nu begynder livets alvor. Hverdagen bliver skemalagt, og andre gaar for alvor ind og präger min datter....jo, det ER skrämmende!!
MEN!!! Og det er vigtigt at faa sagt her: Frida har ikke paa noget tidspunkt faaet kendskab til mine ängste over den forestaaende skolestart. Havde det väret tilfäldet, kunne vi ligesaa godt melde pas fra starten af. Näeh, Frida skal have lov at gläde sig til at komme i skole, lissa meget som jeg sel glädede mig for knap en million aar siden. Og jeg har hele tiden motiveret hende og fortalt hende, hvor DEJLIGT det er at gaa i skole og läre. Og dét kommer fra hjertet, kan jeg forsikre dig om. Jeg har altid selv väret meget glad for skolen! -ellers havde jeg vel ikke valgt lärergerningen som mit metier!
Paa trods af min "angst", saa gläder jeg mig pa en maade ogsaa, for nu faar jeg endelig muligheden for at läre det tyske skoleväsen at kende. Og jeg har for, virkeligt at suge til mig. Og hvem véd?? Maaske er det TRODS ALT muligt engang at gaa ind og ändre bare en lille smule paa et efter min mening foräldet skolesystem????
Naa, men vi täller dagene frem til tirsdag den 7. september. Tasken er pakket.....der mangler nästen kun at blive smurt madpakke, saa kan Frida tage skolen med storm!!!

mange hilsner
Bodil
Zuletzt geändert von bodillie am 27.08.2004, 20:52, insgesamt 1-mal geändert.
Ursel
Mitglied
Beiträge: 3539
Registriert: 22.02.2002, 11:23

Beitrag von Ursel »

Hej Bodil!
Tak for svaret - jeg forstaar dig udmärket godt.
Med hensyn til dit store NEJ til beslutninger i 4./5. klasse, saa giver jeg dig maaske en smule ret, fordi det presser lidt mere (men det er lige det jeg savner lidt i det danske system, der mangler simpelthen udfordringer for mine börn!), og jeg tror presset og stresset kommer ikke kun) derfra, men ogsaa fra et helt samfundssystem som ikke tage det saa afslappet som Dk (endnu) gör.
Tänk at mange aar siden jeg blev ogsaa separeret fra min gamle klasse, nogle faa kom til gymnasiet, andre gik over til realskolen, resten forblev paa "hauptshcule" --- og ingen trängte til krisehjälp. Vi blev for resten ogsaa officielt tested - og vidste det! Examensstress i 4.kl.!
(Heller ikke i de forrige eller fölgende klasser, en af dem inclusive min bor fortälles om historier af denne slags!)
Svaret maa jo väre at stresset i samfundet har taget til, og det hänger bestemt ogsaa sammen med arbejdssituationen i Tyskland...
Saa maaske er skolesystemet ikke det värste, men omgivelserne...???

Og ja, skole og läring skal väre sjovt, og ogsaa det hänger meget af af lärerens engagement og foräldrenes for- og medarbejde.
Hvis de ikke arbejder haand i haand, saa bliver barnets naturlige nysgerrighed ikke stimuleret eller efter stimulationen ikke mättet - og det er galt.

Vi maa indrömme at der findes forskellige elever - lige saa mange maader at läre og derfor er der ingen rigtige og forkerte veje der passer alle eens.

jeg önsker lille store Frida held og lykke med skolen --- du fortäller maaske lidt om skolegangen og hvor du ser de eklatante differencer?
Hilsner fra DK med regn - Ursel
Zuletzt geändert von Ursel am 27.08.2004, 22:41, insgesamt 1-mal geändert.
""Den virkelige opdagelsesrejse går ikke ud på at finde nye lande,
men at se med nye øjne."

---------------------------------------------------------Marcel Proust
...
tuppi

Beitrag von tuppi »

Hej Bodil,

emnet berører mig, fordi jeg havde at gøre med det i 9 år & jeg er stadig ikke tilfreds med skolevæsnet. Trods alt synes jeg ikke at du skal være bange - bare lidt opmærksom. Du har ret i, at det står & falder på, om læreren er kompetent, konsekvent osv. I min datters fald (Caroline, 15) var den det desværre ikke (mens grundskoletid), den havde sine yndlingselever & hører tilregnet til de ”trætte” lærer, som Du det har kaldt. Det er vigtigt at indblande sig som forældre, så lærerne kan lægge mærke til, at man er opmærksom.
Det jeg har følt som virkelig upassende var lærerens pres på børnene til at anstrenge sig, fordi de skulle jo komme på gymnasiet – i 2. klasse!! (Dengang ved børn jo ikke engang hvad det er – gymn...) Ursel har det skrevet så fint med børnenes naturlige nysgerrighed. Den gik tabt hos min datter, ofte var hun bange for at tage i skole...
Man må ikke lade forusikkre sig med presset om den tidlige udvalg i 4./5. klasse. Studentereksamen er jo også mulig efter en lille omvej via realskolen, måske med lidt mindre stress. Desværre havde vi også her at gør med uengagerete lærer & en direktør som ignorerede børnenes og forældrenes problemer.
Ganske vist ligger fordel & ulempe tæt ved hinanden. På gymnasiet større udfordringer, god niveau, men temmelig stressende. Realskole: Ikke så store udfordringer & så mindre stressende, men delvis stor mangel på disciplin. Det viser sig i elevernes ydelser... På denne grund fortrækker mange forældre gymnasiet, selv om man ikke ved om børnene kan klare det hele eller om de vil studere nogensinde...
Det er klart: den ideale lærer og den ideale skole findes ikke.
På grund af at det hele var ikke så nemt for hende, blev min datter en selvbevidst & modig pige; selvom det er en skam, at mine forestillinger om hendes skoletid har opfyldt sig kun delvis.
Min personlig facit er, at jeg ville vælge næste gang sansynligvis en fri skole, som vil mere orientere sig efter elevernes behov og evner.
Men det skal ikke være rammende for dig!!!
Jeg ønsker jer en rigtig god skoletid med sjov, nysgerrighed & dejlige oplevelser!

Mange hilsener fra Uta.
Zuletzt geändert von tuppi am 28.08.2004, 19:14, insgesamt 1-mal geändert.
Ursel
Mitglied
Beiträge: 3539
Registriert: 22.02.2002, 11:23

Beitrag von Ursel »

Hej Uta!
jeg underskriver meget hos dig --- og Bodeil, fordi de engagerede lärer er simpelthen dem, der bevöger meget i börnene.
Og interesserede foräldre, derstöltter baade börn og skolen.

Men det hvad du fortäller om den tyske skole, Uta, oplever vi desvärre ogsaa her i DK - nogle lärer underviser som 30 aar för, og det gör mig ondt naar mine börn, som er vant til at spörge og for ikke bare svarene, men endnu hellere vejen til atf inde til lösningerne, mister deres "naturlige" men ogsaa gennem foräldrene oplärte nygerrighed i saadan en gammeldags undervisning.
Ligesom hos jer er der lärer der er imod nye udviklinger og skoleinspektörer som föler sig nästen truet naar der kräves forandringer.

Konklusionen maa saa väre at skolegangen er mindre paavirket af systemet, til gengäld meget af lärerne og foräldrene.
Og som Uta (og jeg) ogsaa naevnte, saa er vejen til gymnasiet jo ikke kun EEN vej, der findes flere forskellige.

Jeg ville önske at haupt- og Realskolen fik deres gode reputation tilbage og kunne virkeligt arbjede godt med de börn der valger at blieve der - de fortjener jo ogsaa en hod undervisnig, paa deres niveau og til deres fremtidsplaner.
Og saa kunne gymnasiet blive igen hvad det burde väre : en udfordring for dem der har mere brug for det.

Igen held og lykke - Ursel, DK, heller ikke altid tilfreds med dötrenes skolegang (hvad for resten ogsaa förte til friskole-stiftelsens-planer!)
Zuletzt geändert von Ursel am 28.08.2004, 20:00, insgesamt 1-mal geändert.
""Den virkelige opdagelsesrejse går ikke ud på at finde nye lande,
men at se med nye øjne."

---------------------------------------------------------Marcel Proust
...
id-dk

Beitrag von id-dk »

Kære Bodil
For det første er der 16 forbundslande med hver deres undervisningsminister og 16 forskellige skolesystemer i Tyskland. I nogle lande skifter man fra grundskole efter 4 klasse i andre efter 7. Især i de socialdemokratiske lande er der mange Gesamtschulen, hvor der ingen generel deling er. I Nordrhein-Westfalen hvor jeg for en del år siden i en længere årrække havde 3 børn i systemet, var det almindeligt, at en lærer max underviser den samme klasse i 2-3 år. Jeg havde unge danske piger i huset, og de var rystede når Lars i 1 eller 2 klasse kom hjem med digte eller vrøvlevers, som han skulle lære udenad. jeg sagde, at hvis alle andre tyske børn kan kan Lars også, vi kan ikke lave så store skolesystemer om. Da jeg nævnte det for lærerinden sagde hun, man skal lære at lære udenad, for når man f.eks. senere skal lære sprog, så skal man lære gloser og det bliver så lettere. Når der snakkes om pres på eleverne så er det i væsentlig grad fra forældrene, det har jeg oplevet et utal af gange både blandt børnenes klassekammerater og blandt tyske venner. Jeg kender mange danske familier der har haft deres børn i skoler både i Tyskland, i Holland og i Belgien, og efter kort tid falder børnene fuldstændig ind i systemerne, får kammerater og ved ikke at det skal være anderledes. Det værste er, hvis forældrene gør skolegangen til et problem.
Held og lykke Inger
Zuletzt geändert von id-dk am 16.10.2004, 17:08, insgesamt 1-mal geändert.
susanne

Beitrag von susanne »

Kære Bodillie,
jeg er nok enig med dem, der siger, at det vigtigste er, at du er positiv over for skolen og ikke siger noget dårligt om den over for børnene.

Jeg har selv gået i tysk skole med 39 elever i en klasse, men det tænkte jeg (som elev) aldrig over, og jeg fik da også lært noget.

I Danmark kan man også let få sine børn i store klasser. Jeg har tre børn i det danske skolesystem. Deres klasser er på hhv. 20, 26 og 27 elever, og jeg må sige, at klassen med 27 elever fungerer bedst. Det er nok fordi den har de bedste lærere.

Så når du nu får den bedste lærer, så skal det nok gå. Jeg har haft mange søde og dygtige tyske lærere.

vh susanne
Zuletzt geändert von susanne am 16.10.2004, 19:30, insgesamt 1-mal geändert.
bodillie

Beitrag von bodillie »

Hej Inger
Tak for dit indläg; det er altid rart at höre fra én med erfaring paa omraadet.
Frida har nu 6 ugers skolegang bag sig, og en 2 ugers efteraarsferie foran sig ("Öv, hvorfor kan jeg ikke komme i skole paa mandag??" var hendes reaktion....)
Jeg kunne aldrig DRÖMME om at tale negativt om skolen mens Frida hörer paa det, aldrig!!For saa er det da helt sikkert, at vi taber hende. Nej, jeg har tvärt imod talt om skolegang generelt som noget meget positivt, og dét mener jeg! Skolen er vigtig, det er spändende at läre og sjovt er det ogsaa. At systemet som saadan ikke falder i min smag, ja, det kommer ikke Frida ved!!
Jeg er i övrigt blevet valgt til "Klassenpflegschaftsrepresentant" (sikke et langt ord (-:)og derigennem er det ogsaa lykkedes mig at komme med i "Schulkonferenz", saa nu faar jeg rig mulighed for at läre skolesystemet i NRW paa helt närt hold at kende. Det er spändende, og jeg maa sige, at det ser ud til, at Fridas skole virkeligt träkker foräldrene med ind i mange overvejelser. Som repräsentant for Schulkonferenz har jeg bl.a mulighed for at väre med i valget omkring mange pädagogiske beslutninger, hvilke skoleböger, der skal indköbes, hvordan man fremover vil köre det nye projekt med 2 klassetrin sammen i een klasse. OG jeg lärer lärerne at kende i en anden sammenhäng end ellers.
Jo, jeg ser faktisk positivt paa alt det nye. Jeg er bare ikke overbevist om, at det er det rigtige. men jeg er parat til at faa det absolut bedste ud af det....

God söndag til dig fra et regnvaadt Much,

Bodil
Saa saadan er det
Zuletzt geändert von bodillie am 17.10.2004, 11:10, insgesamt 1-mal geändert.
Ursel
Mitglied
Beiträge: 3539
Registriert: 22.02.2002, 11:23

Beitrag von Ursel »

Hej Bodil!
Det med fällesundervisning for flere klassetrin lyder som det projekt vi har körende i vores skole - mere eller mindre.
Det var jo det vi ogsaa önskede os i vores friskoleprojekt, efter vores fremragende erfaringer i Louises 1. klasse.

Tillykke med valget!
Jeg kan bare bekräfte at giver stor indsigt i systemerne (for mig var det jo omvendt lige saa vigitigt) og giver en anden basis og forstaaelse i samarbejdet med pädagoger og lärer.

Held og lykke med Fridas skolegang - det perfekte system findes alligevel ikke!

Ursel, DK - i den allersidste afslutningsphase af vores 1-ugers-efteraarsferie
Zuletzt geändert von Ursel am 17.10.2004, 11:21, insgesamt 1-mal geändert.
""Den virkelige opdagelsesrejse går ikke ud på at finde nye lande,
men at se med nye øjne."

---------------------------------------------------------Marcel Proust
...
bodillie

Beitrag von bodillie »

hej Susanne,

ogsaa tak til dig for dit indläg! Som jeg lige har skrevet til Inger, saa taler jeg ikke negativt om skolen til Frida!!
Selvfölgelig staar og falder det hele paa läreren; om denne er motiverende, spändende, kompetent og og og......jeg vil alligevel vove den paastand, at 20 elever i samarbejde med den gode lärer faa mere ud af undervisningen end 30 eller mere....
Hvad jeg ikke bryder mig om er karaktererne allerede i grundskolen (og det samme gälder karaktererne i overbygningen i de danske skoler...de er unödvendige og ubrugelige. men det er en helt anden diskussion, som jeg ikke skal komme närmere ind paa her) og delingen efter 4. klasse, som det praktiseres de fleste steder her i NRW. jeg har derimod ikke noget imod at börnene lärer noget, det väre sig digte, vrövlevers, de 4 regnearter eller menneskehedens overforbrug af jordens ressourcer.............
Og selvfölgelig tänker man som barn ikke over, om der er 20, 30 eller 40 elever i ens klasse, isär ikke hvis man ikke har lärt andet. Og som du skriver, saa kan man ogsaa läre noget selvom man har 38 andre klassekammerater. Men dét betyder bare ikke, at der ikke er bedre alternativer, vel???

Naa, men som jeg ogsaa skrev til Inger, saa vil jeg se at faa det bedste ud af skolen her og mere kan jeg ikke göre lige nu...

mange hilsner
Bodil
Zuletzt geändert von bodillie am 17.10.2004, 11:26, insgesamt 1-mal geändert.
ninni1

Beitrag von ninni1 »

Hejsa

Der er en ting jeg ikke helt forstår. Hvorfor er danskerne og det danske skolesystem så OTROLIGT bange for prøver og tests?

Stort set hele min skoletid har vi haft større og mindre tests hele tiden. Ca. hver 4.-6. uge havde vi prøver i alle fag, samt nogle gange også små lyntests hist og pist.

Hvad er en bedre måde at finde ud af, hvor elevernes styrker og svagheder ligger henne?

Her i DK ligestiller man prøver stort set med eksamina. Hvor man skal bestå det hele for at komme videre eller blive færdig.

Samtidigt er det et gigantisk problem med eksamensangst.

Jeg ved, der vil altid være nogle med eksamens/prøveangst, det er ikke til at undgå. Men måske, hvis eleverne var vante til prøver, ville det ikke være en helt (!) så stor sag at gå til afgangsprøve heller?

Tilbage til spørgsmålet. Hvorfor er prøver og tests bandlyste i det danske skolesystem?


Efter min teori er det janteloven der taler dybest inde.

Ingen må være bedre end andre. (Og ingen skal føle at de ikke er lige gode som de andre) Ingen må fremstå som noget specielt, alle skal være ens, alle skal være "lige specielle"...

?
ninni1
Zuletzt geändert von ninni1 am 23.10.2004, 11:00, insgesamt 1-mal geändert.
evi jensen
Mitglied
Beiträge: 1080
Registriert: 01.12.2002, 09:42
Wohnort: bindslev, Danmark

Beitrag von evi jensen »

hej ninni,
jeg mener personlig, at ingenting er så intetsigende som en test på et stykke papir eller at skulle stå foran hele klassen og løse en opgave. der kan være mange grunde til at eleven ikke kan opgaven. måske har han ikke fortsået opgaven. måske er han ikke helt frisk. for generet for at tale i et større forum. det er kun eksempler. men man ser igennem sådan en test kun: han kan ikke. selv om han måske kan, men ikke i denne situation.
det er selvfølgelig meget mere krævende af læreren, at vide til hvert enkelts elev videnstand. det kræver nemelig, at han kender eleven og på den måde finder ud af styrkerne og svaghederne. han må sætte sig ind i elevens personlighed.
med hensyn til eksamensangst kan jeg af egen erfaring sige, at det ikke hjælper med tests, disse knald eller fald siyutioner øger angsten kun, fordi alt for meget afhænger af dem, sådab var det hos mig.
først da jeg i dk blev behandlert ordentlig i undervisningstiden (på seminarium), kunne jeg også uden angst gå til stoppeprøven, speciale og afgangsexamen. jeg tror ikke at nogle af mine lærer var i tvivl om mine stærke og svage sider her, de kendte mig. mine lærere i tyskland vidste ofte knap nok mit navn....
hilsen fra evi, som ikke vil tilbage til tyskland, sålange børnene skal i skole, da jeg ikke vil udsatte dem for det pres, jeg har oplevet
Zuletzt geändert von evi jensen am 23.10.2004, 13:13, insgesamt 1-mal geändert.