Der Nordschleswiger afviser roman om hjemmetysk familie

Til alle de indlæg som ikke hører til nogle af de andre specifikke mappe-kategorier.
Antworten
kjeldberg
Mitglied
Beiträge: 15
Registriert: 02.05.2007, 13:37
Wohnort: Danmark
Kontaktdaten:

Der Nordschleswiger afviser roman om hjemmetysk familie

Beitrag von kjeldberg »

Jeg har for nylig fået udgivet en roman, Fred og Ro, på forlaget Facet - om en mindretalstysk familie. Bogen har fået gode vurderinger på et par bogfora, men er netop blevet meget kritisk anmeldt i Der Nordschleswiger, hvis hovedanke synes at være, at det ikke mere kan indebære synderlige problemer eller give synderlige 'knæk' at være mindretalstysk i Danmark. Bogen er blevet opfattet som et forsøg på at puste liv i en uddød strid mellem tysk og dansk.

Dette har affødt en større debat på min forfatterblog, hvoraf det synes at fremgå, at der stadig kan være problemer i mødet mellem (mindretals)tysk og dansk. Måske ikke på det mere officielle plan, men i det mere stille og skjulte.
Debatten synes også at antyde, at netop fortielsen af problemerne kan medføre smerte og ubehageligheder.

Anmeldelsen kan ses i dansk oversættelse - efterfulgt af den nævnte debat - på dette link:
http://kjeldberg.wordpress.com/2007/05/31/her-er-ingen-normale-mennesker-tysk-anmeldelse-af-kjeldberg-nu-pa-dansk/

Her linkes også til den originale tyske tekst.

Mit spørgsmål til dette forum er:

Genkender nogen her debattanternes oplevelser af fortsatte problemer og 'traumer' i det at være (mindretals)tysk i DK? Eller er det - som anmeldelsen mere eller mindre udtrykker - et udtryk for en særlig 'særhed' at opleve den slags i vore dage?

(Om min egen baggrund for at skrive romanen kort dette: Bl.a. mit ægteskab på 21. år med en mand, der er opvokset i mindretallet. Ydemere et nært venskab til en person, som skønt bosat andetsteds, stadig betegner sig som hjemmetysker. Til det kommer selvfølgelig megen anden kontakt til personer i og omkring mindretallet.)

Venlig hilsen
Ane-Marie Kjeldberg
Hans Christian Davidsen
Mitglied
Beiträge: 19
Registriert: 27.12.2007, 20:23
Wohnort: Flensburg
Kontaktdaten:

Mindretallenes selvopfattelse

Beitrag von Hans Christian Davidsen »

Mojn Ane-Marie Kjeldberg!
Jeg har ikke fået læst din roman, så jeg kan ikke udtale mig om dens litterære kvalitet eller handlingens autencitet.
Men jeg har dog en lille kommentar:
Jeg er sønderjyde og har et vist kendskab til mindretallene på begge sider af grænsen.
Der findes næsten lige så mange opfattelser af mindretallene, som der er medlemmer - for at sige det lidt firkantet. Hver har deres definition af identitet, historie, selvopfattelse, forhold til flertalsbefolkning, sindelag kontra sprog osv. osv.
Mange mindretalsmedlemmer (måske ekslusiv de unge) har en identitet, der er så tæt forbundet med mindretallet (norslesvigere eller sydslesvigere), at det også altid vil komme tæt på deres hjerte, når nogen drister sig til at komme med betragtninger, der ikke blot er de sædvanlige tirader. Det nemmeste er helt at lade være med at ytre sig om et mindretalsemne - og da især hvis du er udenforstående, for så »er du ikke en af vore«, og »hvad aner du i det hele taget om mindretallet?«
Et er sikkert: Begge mindretallene (dansk som tysk - jeg holder nordfriserne ude i denne sammenhæng) har en officiel selvopfattelse, der på mange punkter kan divergere ganske betydelig fra den konkrete og praktiske dagligdag.
Det kan der være mange gode grunde til. Især den grund, at mindretallene er meget sammensatte og mange-facetterede størrelser (her er min påstand dog, at det tyske mindretal har en lidt højere grad af homogenitet - hvis vi i denne forbindelse ser bort fra de mange, der bruger de tyske mindretalsskoler som rene sprogskoler. Årsagen til dette skal måske søges i, at det virkelig har kostet noget at være dedikeret af det tyske mindretal efter 1945 med den bad-will, mindretallet havde i store dele af den sønderjyske flertalsbefolkning).
Når du bevæger dig ind i spændingsfeltet mellem den officielle selvopfattelse og den virkelige hverdag, så kan der være øretæver i luften. Den officielle selvopfattelse spiller for mindretallene en meget stor rolle, når de skal agere i forhold til flertalsbefolkningerne og de støtter, de har i moderstaterne.
Det tyske mindretal har efter at have redefineret sig selv totalt efter 1945 haft en væsentlig interesse i at have et godt forhold til den danske herbergsstat og til den danske flertalsbefolkning i Nordslesvig. Denne politik mener jeg faktisk har været overordentligt prisværdig. Det tyske mindretal (nu taler jeg meget generelt) har virkelig rakt en hånd ud til den anden lejr, der havde sine gode grunde til at tage afstand til mindretallet - når man tænker på den officielle hjemmetyske gøren og laden fra 1933 til 1945.
Men det er klart, at når man beskriver en flig af en større virkelighed, og denne flig ikke harmonerer med den politik og det billede, som mindretallet ønsker at føre/tegne i det offentlige rum, så kan der let opstå gnidninger.
Er striden mellem dansk og tysk i grænselandet uddød?
Tjah - er glasset halvfyldt eller halvtomt? Hvis man siger, at der ingen »strid« (eller forskelligartede interesser - hvis vi skal være lidt mere diplomatiske) er, så taler man næppe helt sandt. Omvendt er situationen i dag nærmest venskab, hvis man sammenligner med, hvordan den var for bare 20-30 år siden.
Men lur mig, om ikke der i for eksempel Sønderborg stadig er nogle dansksindede sønderjyder, der ville få ondt et vist sted, hvis for eksempel Stefan Kleinschmidt fra Slesvigsk Parti blev valgt til byens borgmester...

Hans Christian Davidsen
Flensborg
kjeldberg
Mitglied
Beiträge: 15
Registriert: 02.05.2007, 13:37
Wohnort: Danmark
Kontaktdaten:

Beitrag von kjeldberg »

Mojn Hans Christian Davidsen

Tak for et nuanceret og interessant svar på mit oplæg.

Jeg har måttet sande, at der på mange måder var "øretæver i luften", som du skriver, som reaktion på min roman Fred og Ro.

En vis del læsere - eller kommentatorer, som blot havde set bogen omtalt - havde vist i øvrigt ikke mærket, at min roman i høj grad er et forsvar for enkeltpersoner (særligt børn), som står/har stået model til grimme tilråb mv. pga. et mindretalstilhørsforhold med komplikationer.
Men selv dette har for nogle åbenbart føltes, som om jeg rørte noget, som ikke burde røres.
Området er tydeligt yderst fragilt - og dit bud på årsager virker overbevisende og velgennemtænkt.

Jeg skal tilføje, at mange læsere, også fra Sønderjylland og fra det tyske mindretal, har fundet min roman rammende og af værdi. Det er jeg naturligvis glad for.
Venlig hilsen

Ane-Marie Kjeldberg
http://kjeldberg.wordpress.com/
Reinhard Klahn
Neues Mitglied
Beiträge: 2
Registriert: 04.01.2008, 18:31

Beitrag von Reinhard Klahn »

Mojn mæ jer

Nå, måske man for nemheds skyld skulle holde sig til det danske skriftsprog, selv om har haft det sønderjyske sprog tæt på livet i mange år.

Jeg ville såmænd bare tilføje til HC Davidsens indlæg, at som søn af tyske forældre (min mor såmænd ikke fra længere væk end Flensborg, hendes familie har ligget strøet rundt omkring den nuværende grænselinie), der flyttede til det sønderjyske inden min fødsel, har jeg trådt mine sko primært inden for mindretallets skoler, klubber mm. i godt og vel tyve år.
Og så kom jeg til at smile genkendende ved at læse, at man som udenfor stående (og udenfor stående er man, hvis ikke man mindst har 9 oldeforældre i området) frakendes evnen til at udtale sig om mindretalsforholdene. Gang på gang har jeg og andre familiemedlemmer i diskussioner mødt argumentet om, at dit eller dat kunne vi slet ikke udtale os om.

Dem om det, men det fremmer ikke nødvendigvis den såkaldte åbne dialog. Nu har jeg ikke boet dernede i over 20 år, så måske har holdningen ændret sig. Har den, HC?
Hans Christian Davidsen
Mitglied
Beiträge: 19
Registriert: 27.12.2007, 20:23
Wohnort: Flensburg
Kontaktdaten:

Mojn Reinhard...

Beitrag von Hans Christian Davidsen »

vi ka saut gøe æt å synnejysk oder auf deutsch sogar... men skal vi holde det på rigsdansk, så denne diskussion også kan læses nord for Kongeåen.... :-))
Du bruger ordet »frakendes« om retten til at ytre sig om mindretalsforhold. Jeg tror ofte, det sker på en lidt mere subtil facon.
Men du har ret: Kommer man fra moderlandet skal man være meget varsom med at sige, hvordan man ser på mindretallet udefra i forhold til dem, der har indviklede rødder (tanter og kusiner osv.) i det pågældende mindretal. I det tyske mindretal stikker rødderne nok lidt dybere end hos det danske mindretal, hvor der jo skete ting og sager i årene efter 1945.
Jeg skal ikke kunne sige, hvor meget holdningen har ændret sig i Nordslesvig i de seneste 20 år. I Sydslesvig raser debatten næsten konstant - og heldigvis også med konstruktive indlæg fra »rigsdanske«. Måske en fra det tyske mindretal vil svare på dit spørgsmål. Det kunne være interessant.
Mit freundlichen Grüßen
Hans Christian Davidsen
Reinhard Klahn
Neues Mitglied
Beiträge: 2
Registriert: 04.01.2008, 18:31

Beitrag von Reinhard Klahn »

Ja, ein Beitrag aus internen Kreisen wäre interessant, eben der Vielfalt der Argumente wegen. :)