Boligforhold i Hamburg og Wien???

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
PS

Boligforhold i Hamburg og Wien???

Beitrag von PS »

Hej,

Da jeg muligvis bliver tilbudt job i en af de to byer vil jeg spørge om der er nogle som kan skrive lidt om boligforholdene samt priser. (evt. lidt om fordele/ulemper ved de to byer)

Jeg har kigget de forskellige emner igennem og har også fået inspiration, men synes ærlig talt at de fleste boligsider er uoverskuelige og ringe..Måske er det bare mig?

Jeg er interesseret i pris for 2 værelses lejlighed i begge byer.

Hvor mange € vil i mene man som minimum skal have til rådighed om måneden for at leve "rimeligt" i en af de to byer. Her tænker jeg med alle udgifter.

Håber nogen kan skrive lidt omkring emnet

mvh

Peter
udo66

Beitrag von udo66 »

Begge byer er storbyer, Wien og Hamburg.
Hamburg ligger tæt til DK.
Mens Wien ligger i Østrig, altså rel. langt væk fra DK.

Får du ikke betalt din bolig? Eller ordnet din flytteri til Wien eller HH via din firma?
HH er en rigtig stor by som danskerne kunne sig godt finde i de sidste årti.
Men Wien er synes jeg en del mere romantisk, tæt til skiferie og f.eks.
til Italien og Tyskland.
Wien er lidt mere spændende hvad angår naturområde - vinkultur og lidt mere ikke så "tysk"præget kultur - de snakker en sjovt tysk. Hvis du
elsker naturen og skoven og bjerge, så vælg Wien.
Generellt tipp:
Hvis du tager en boligmægler kan du spare penge, fordi du får kvalitet og
en bolig, som er rent og strategisk godt beliggende. Og du kan opsiger når som helst du vil.
Og der gives bestemt nogle gode flyttekompagnier som hjælper dig med flyttegods uden at være for dyrt.
MHV
D.
henningnielsen

Beitrag von henningnielsen »

Hej Peter,

det er godt nok også svært at svare på. Det ville være det samme som at gå hen i et rejsebureau for at bestille en rejse uden at give videre informationer - altså, hvor det skal gå hen, hvor meget man har tænkt sig at betale, osv.

Jeg kan prøve at svare på, hvordan det er i Hamborg. Generelt er det ikke nemt at finde noget i byen. Jo tættere på midtbyen du kommer, jo svære og dyre bliver det. Den tommelfingerregl gælder nok overalt. Hvis du kan affinde dig med at bo lidt uden for centrum, er der dog mulighed for at få noget til en forholdsvis rimelig pris (lille ekstra information: Hamborg har et finmasket net af U- og S- baner såvel som forskellige ekspresbusser. Derfor vil du hurtig kunne komme frem og tilbage med offentlige transportmidler).

Hvis du kigger på et kort (f.eks. på www.map24.de eller http://www.hamburg.de/index.do?ok=21785&uk=30165 ), så er følgende bydele genrelt dyre at bo i: bydele omkring Alster (Altstadt, Neustadt, Uhlenhorst, Hohenfelde, Winterhude, Harvestehude, Rotherbaum).

Priser kan du f.eks. kigge her:
www.immonet.de
Hvis f.eks. Barmbek Süd indgives får du priser på omkr. 300- 400,- € (uden varme m.m.).

Andre adresser:
http://www.wohnungs-schnaeppchen.com
http://www.immobilienscout24.de

Måske hjælper det dig lidt videre.
udo66

Beitrag von udo66 »

Vielleicht kann PS sich ja mal melden, ob es ihm weitergeholfen hat.
WOW...Mietangaben sind schwer zu machen. Auch, ob ihm die Firma dabei hilft eine Wohung zu finden.
D.
PS

Beitrag von PS »

Hej,

Så er jeg tilbage bag tasterne igen..

Naturligvis kan man ikke bare skrive fordele/ulemper op uden kriterier for hvad man ønsker. Men ville blot have lidt inspiration tid hvad andre evt. havde af oplevelser omkring dette.

Men kan forstå at man for Ca. 550€ kan finde en nogenlunde bolig ikke alt for langt fra centrum.

Henning: Nu har du jo en del erfaring med tyskland. Hvad skal man som minimum have af rådighedsbeløb i Hamburg for at leve "rimeligt"?

Jeg har ikke forhandlet løn endnu, og da den tyske løn ikke er så forfærdelig høj vil jeg ikke sidde alt for trængt i økonnomien..

har du et bud?


mvh

Peter
PS

Beitrag von PS »

Da jeg har modtaget et konkret tilbud om job nær grænsen, opretter jeg
en ny tråd med "Jeg flytter til Flensburg"

Jeg mangler blot at blive enige om løn og starttidspunkt

Jeg håber i vil se dette emne igennem og hjælpe med div. oplysninger.

mvh

Peter
henningnielsen

Beitrag von henningnielsen »

Hej Peter,

nu ved jeg ikke, hvor meget du går i byen, og hvad du normalt plejer at spise, men hvis du siger:
- ca. 150 € mad
- ca. 50 € forsikringer
- offentlig transport ved jeg ikke, da det kommer an på afstanden
- det løse ca. 100 € (telefon og lincens osv.)

så kommer det nok til at passe.

Hvad angår din løn, så er det meget godt spg., hvor meget du kan forlange. Hvis du har en afsluttet uddannelse og erfaringer, så tæller det selvfølgelig positivt.
Du kan tildels skyde dig ind på et ca. beløb, hvis der er tegnet overenskomst på området. Et konkret beløb kan jeg af samme grund ikke nævne.

Ellers er du velkommen til at kontakte mig via pb :)
Dagmar P.
Mitglied
Beiträge: 849
Registriert: 10.08.2006, 19:11
Wohnort: Billund, DK

Beitrag von Dagmar P. »

Du har jo ikke skrivet noget om hvelket job det drejer sig om,
men måske disse sider kan hjælpe med nogle oplysninger:

http://inhalt.monster.de/section824.asp

hilsen

Dagmar
...und überall liegt scheisse, man muss eigentlich schweben
jeder hat n hund aber keinen zum reden...
(Peter Fox-Schwarz zu Blau)