Tysk parabol-antenne i Danmark?

Til alle de indlæg som ikke hører til nogle af de andre specifikke mappe-kategorier.
Frej

Beitrag von Frej »

Først dette: jeg var lidt søvning i nat, da jeg skrev mit indlæg. ADR betyder naturligvis Astra Digital Radio. Lydkvaliteten her svarer til en CD, altså kun en anelse 'manipuleret', hvad en CD også er.

Dernæst om de tekniske problemer. En god side at gå ind på er sattv.dk. Her er der en virkelig god fremstilling af valg af modtagere, opsætning af parabol, justering heraf m.v.. Der er alt for "en gør det selv" mand.

Astra ligger på 19,2 grader øst, Eutelsat på 13 grader øst. Begge kan tages med den samme parabol på 60-85 cm, når der monteres 2 hoveder sat på et 6 graders beslag. De nordiske ligger på hhv. 5 grader øst og 1 grad vest. Også her anvendes en 60-85 cm parabol med 2 hoveder og et 6 graders beslag, hvis man vil have dem begge. Og kortet, der skal bruges hertil for at se og høre DR er gratis. Læs videre på DR's hjemmeside, om hvordan det rekvireres.

Nuvel, man kan få alle 4 satellitter ned ved kun at bruge een parabol, der da er på 1 m. Men det er ikke tilrådeligt, da de fleste (bortset fra Swedish Microwawe) på den størrelse kun virker som en 7o cm parabol på den enkelte satellit! Dette skyldes, at åbningsvinklen skal være på 26 grader. (Sammenlign her med en lyskegle fra en lommelygte. Skal den sprede mere, bliver lyset svagere på det belyste område). Så den bedste og nemmeste løsning er brugen af 2 paraboler med hver 2 hoveder. De er så nemme at indstille og justere, og de behøver ingenlunde at være anbragt på taget, sådan som alm. tv-antenner er det. Om der er 33.600 km til satellitten eller 5 m mere betyder absolut intet. Blot skal der være frit udsyn til satellitten, helt uden træer og grene. Er der det? Gå 2 m vandret bort fra parabolen, og gå så 1 m op. (Eller 10 m bort og 5 m op). Kan man nu fra parabolen "se" dette punkt og videre op mod himlen uden træer og andet, er alt i orden. Er man bange for tyve, når man er væk fra huset, kan man let lave et lille skur, som parabolen kan stå i, når blot man husker på ovenstående frie udsyn. Mange tror dette skur med en låge der kan lukkes og låses, blot er til en græsslåmaskine. En fordel er det også, at der ikke kommer sne på hovederne, der desværre ikke altid falder af, og som dermed forringer modtageforholdene. Desuden skal man være klar over ved opsætning af parabolen, at benyttes en digitalmodtager er der enten billede eller ikke. Med en analogmodtager kan en dårlig indstilling give forringet billedkvalitet, men der er stadig noget. Defor er det ofte lettere at foretage en indstilling med en gammel eller lånt analogmodtager og justere her til bedste billedkvalitet. Altså ved at bruge 2 paraboler skal hovedernes 'skelen' ikke være så stor, som ved een stor parabol. Skelen betyder nemlig blot, at hovedet ikke er monteret i det naturlige brændpunkt, vinkelret på skålen, men skævt, hvorved den effektive, udnyttelige diameter på skålen bliver forringet.

Om modtagelige stationer: Der er stadig rigeligt at modtage analogt fra Astra. Ser man i Hör zu programmerne for en enkelt dag, kan de, der er nævnt på de første 6 sider modtages (det er 19!), og på de 2 sidste sider 13, hvor CNN, CNBC, Eurosport og DSF (=sport også) blandt andre er opført.

I disse dage er CNN nødvendig. Men der er et godt supplement hertil, og det er "n-tv", der bringer en del, som CNN ikke gør! n-tv ligger på transponder 29 på Astra. Naturligvis udstråles alle de nævnte programmer også digitalt, hvor man i tilgift også får Theater-kanal.
Zuletzt geändert von Frej am 27.03.2003, 13:53, insgesamt 1-mal geändert.
tulle10

Beitrag von tulle10 »

hejsa
lyder som i kender meget til paraboler...er der nogen der kender den tyske modtager sft2000+supercam.har lidt problemer med den.kan ikke få den til at virke ordenlig...
tak på forhånd.
tulle10
Zuletzt geändert von tulle10 am 25.08.2003, 22:53, insgesamt 1-mal geändert.
jaapdew

Beitrag von jaapdew »

SFT-2000 Usergroup : http://groups.yahoo.com/group/sft-2000/
Zuletzt geändert von jaapdew am 19.02.2004, 11:27, insgesamt 1-mal geändert.
Arthur

Beitrag von Arthur »

GSV Burgenland
Det ville interessere mig meget, at faa oplyst hvorledes Du modtager Dansk TV, og hvilke, i Östrig.
Jeg er selv bosiddende i Hessen, Tyskland

JOH
Zuletzt geändert von Arthur am 26.09.2004, 18:17, insgesamt 1-mal geändert.
Arthur

Beitrag von Arthur »

GSV Burgenland
Det ville interessere mig meget, at faa oplyst hvorledes Du modtager Dansk TV, og hvilke, i Östrig.
Jeg er selv bosiddende i Hessen, Tyskland

JOH
Zuletzt geändert von Arthur am 26.09.2004, 18:22, insgesamt 1-mal geändert.
Bingo

Beitrag von Bingo »

Selvfølgelig kan man bruge tyske parabole og prabol receiver - rettere sagt, nogle man har købt i Tysklæand, for produceret er de nok i Asien alligevel :-)
For øvrigt er der en del penge at spare ved at købe dem i Tyskland, men dette gælder jo næsten al radio-fjernsyn- computerudstyr mv.
Hílsen Ingo
Zuletzt geändert von Bingo am 12.10.2004, 22:05, insgesamt 1-mal geändert.
joe100
Mitglied
Beiträge: 710
Registriert: 11.10.2004, 17:52
Wohnort: nrw, Deutschland

Beitrag von joe100 »

Hej,

udskyld - min dansk er dæerlig.

1.) jeg kore til Danmark 4 gang per år med
min receiver incl. Premiere kørt uden problemer.
2.) det er også mulig montere en motor til parabol antenne. Med en receiver det har de funktion til styre de antenne du kan modtage de kanaler fra satelliten Astra, Sirius, Thor/Intelsat/Eutelsat. Med en kontrakt kørt du kan modtager også DR1/DR2/TV3/TV Danmark/plus.

Hils
Dieter
Zuletzt geändert von joe100 am 18.10.2004, 18:58, insgesamt 1-mal geändert.
Julle

Beitrag von Julle »

Hej

Jeg ved godt nu tænker du at jeg kun er en lille pige på 12 år... Men jeg tror jeg ved noget til sagen! Vi bor heeelt oppe i NordJylland og vi har ca. 50 kanaler og Premiere såår hvorfor skulle du ik' kunne få fat på det ?? Jeg håber jeg kunne hjelpe dig.

Med venlig hilsen... Juliane!