Jeg flytter til Flensburg

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
PS

Jeg flytter til Flensburg

Beitrag von PS »

Hej,

Så er der endelig fundet job, efter lang tids søgen.
Jeg mangler blot at aftale de sidste detaljer igennem.

Derfor er der jo nu mange ting der skal undersøges og planlægges i forbindelse med flytning.

Jeg har heldigvis holdt mig godt orienteret her på forum så jeg ikke er helt på bar bund. Derfor har jeg nogle spørgsmål, jeg håber i kan komme med input til.

1) Det første punkt er jo bolig.

Jeg har besøgt Densch und Schmidt for et par måneder siden for at se hvad de kunne tilbyde. Det er jo så bare at ringe til dem og sige hvad man kunne tænke sig at bo i og så se hvad de kan tilbyde.

Jeg overvejer at bo relativt tæt på centrum. Fx. Westliche Höhe, Sandberg, Friesicher Berg. (Jeg skal køre til sønderborg hver dag)

Er der andre seriøse mænglere der kan anbefales i Flensburg?

Kaution. De fleste opkræver 3 måneder kaltmiete. Får man noget at denne Kaution, igen når man flytter? I DK er der mange steder hvor hele depositumet forsvinder når man flytter ud, fordi der så skal males, og laves 117 ting. (Mælegen scorer jo bare gevinsten)

2)

Er der nogle billege og seriøse forsikringsmæglere hvor jeg kunne samle mine forsikringer? DVS. både bil, indbo og ulykke

Da jeg ikke har haft bil før bliver bilforsikringen jo pænt dyr afhængig af bil, men når man kan samle flere ting burde man opnå rabat.

3)

Arbejde i dk= jeg betaler dansk skat og få dermed dansk sygesikring. Dermed skal der ikke betales skat i Tyskland

Er dette korrekt?

4)

Andre ting, som jeg har behov for at vide, så må i endelig skriver komentarer til mig

Jeg regner med at alt skal være på plads i slutningen af marts

Med venlig hilsen

Peter
henningnielsen

Beitrag von henningnielsen »

Hej igen Peter!

1) Hvad med at prøve en boligforening? Det er generelt ikke noget problem at finde et sted at bo i Flensborg, da udbudet er større end efterspørgslen.

Jeg anbefaler dig enten Westliche Höhe eller Frisischer Berg, da du dermed slipper for at køre igennem centrum ved myldretid (kan ikke anbefales).

Forrest finder du nemt en toværelses til 550 € alt inkl. i FL.

2) Ja jo... jeg kan jo nævne mine selskaber, men kun i Pb, da det jo ellers er reklame ;)

Og problemet med første bil/ bilforsikring kender jeg så udemærket!

. . . .

Forløbig slut herfra.
PS

Beitrag von PS »

Hej Hennning,

Tak for hurtig svar.

1) Boligforening..Jo, det havde jeg ikke tænkt på. Kender du nogle gode i de to bydele? evt. en hjemmeside hvor jeg kan læse noget mere om det?

Ja, jeg havde også forestillet mig en 2værelses lejlighed.

2) Du må gerne sende mig en pb, så jeg kan få det undersøgt med hensyn til forsikring på bil, (indbo og ulykke)

mvh


Peter
gianbobo
Mitglied
Beiträge: 5
Registriert: 10.02.2008, 19:19

Beitrag von gianbobo »

1: Med hensyn til boligforening kan jeg ikke hjælpe dig - jeg fandt mit lejlighed på www.immobilienscout24.de

betaler 375 euro for en 55 m2 med vand og varme i Westliche Höhe / Duburg - max 10 min gang ned til gågagen. Til Stadtwerke Flensburg som er leverandør af El, betaler jeg 32 euro pr måned.

Gutten som jeg lejede det af, er mægler af en slags for et mindre firma der hedder revald immobilia, men deres udbud er at finde på ovennævnte link - Udover at være en flink fyr, taler han også dansk

2: Du betaler dansk skat ja, men egentlig bliver du det der hedder grænsegænger, hvor du er begrænset skattepligtig - jeg havde en længere samtale med en fra skat her den anden dag, men jeg blev ikke meget klogere af hvad han fortalte mig - dog fik jeg det ud af samtalen at det først træder i kraft efter årskifte (mener jeg), og jeg flyttede d. 5 januar, så der går et år inden jeg bliver grænsegænger.

Men du får dansk sygesikring - da min arbejdsgiver er i padborg gik jeg på borgerservice i bov og fortalte dem min histore (så vidt jeg har forstået skal man gøre det i den kommune hvor ens arbejdsgiver er), hvorefter jeg skulle udfylde et skema som min arbejdsgiver skulle skrive under på - og så ville de ordne sagerne.

Samtidig får du også - fordi du bor i tyskland - tysk sygesikring


håber det hjalp lidt :)
Canarche
Mitglied
Beiträge: 24
Registriert: 15.09.2005, 19:20
Wohnort: Flensborg

Flytte til Flensborg

Beitrag von Canarche »

Hej PS

Jeg flyttede selv fra Århus til Flensborg for 7 år siden, og havde jeg vidst det jeg ved idag, havde jeg nok ikke gjort det, men det er nu en personlig betragtning.

Du får nemt en lejlighed i Flensborg MEN.........følgende ting skal du lige være opmærksom på.
Flensborg blev ikke bombet nævneværdigt under krigen, hvilket betyder at vi stadigvæk har den gamle originale boligmasse.(Altbau)

Ligeså flot som den er udenpå, ligeså fugtig og umulig er den at varme økonomisk indeni.

En anden ting er Der Durchlauferhitzer. (Vandvarmeren)
Det er det mest grådige apparat du kommer til at opleve i din samlede levetid.

Jeg skreg af grin da jeg så dem første gang, men jeg skal love for at smilet stivnede da jeg fik regningen.
60 kvm, et varmt bad, og lidt lys i lampen = 90 Euro pr. måned :shock: :shock: :shock:

Så løsningen for dig er: Neubau :P Stadtwasser :D og warmmiete :wink:
så er du på den grønne gren.

Jeg skriver gerne mere udførligt, hvis det har interesse.

Mvh
Canarche
PS

Beitrag von PS »

Super med gode råd,

Gianbobo:

1) Betalte du Kaution for din lejlighed? Er det noget man kan regne med at få tilbage når man flytter, hvis lejligheden er efterladt i fin stand? I Danmark er det nærmest en regl/alm. at man ikke får en kr. tilbage.

2) Er der nogen fordel i at være grænsegænger? Rent skattemæssigt får man vel ikke noget ud af at bo i Tyskland og arbejde i DK, da man betaler fuld skat til DK. Er dette korrekt forstået?

Måske jeg skulle kontakte infocenter Padborg omkring dette, hvis de kan forklare det på en måde så man forstår det..

Canarche:

Du må da gerne sende en Pb, med de erfaringer du har gjort igennem de mange år du har boet dernede og hvorfor du ar skiftet holdning.

Det skal siges at jeg selv har boet et år i Nürnberg og kender lidt til den tyske metallitet..

Ja, Det har også undret mig meget at samtlige lejligheder der er til salg på div. mæglersider, kan er et billede af selve bygningen og ingen indefra selve lejligheden...Er det fordi det meste af noget gammelt skrammel eller??

Hvor ligger der nybyggeri i Flensburg (Skal ikke ligge for langt fra centrum (10 - 15 min gang og i nærheden af B200)

Hvad mener du med Stadtwasser?

Du må meget gerne skrive "udførligt" da dette bestemt har min interesse:-)

Lige etenkelt spørsgmål: I DK er der jo vægtafgift, grøn afgift osv hvis man ejer en bil. Hvordan er det i Tyskland?



mvh

PS
gianbobo
Mitglied
Beiträge: 5
Registriert: 10.02.2008, 19:19

Beitrag von gianbobo »

PS:

Ja, jeg betalte 3 måneders kaltmiete i kaution - hvordan det er i tyskland med hensyn til tilbagebetalingen er jeg ikke helt sikkert på - Men jeg mener at man får stort set det hele (hvis ikke alt) tilbage - og min kilde er en kollega der også bor her - men jeg lover det ikke
Den med at man ikke får tilbage i dk kender jeg godt, havde selv lige regnet med at få omkring en 8-9000 tilbage, men det ender nok med et stort nul

grænsegænger - skattemanden fortalte mig at skatteprocenten kunne komme ned på 38 %, men at det også hang lidt sammen med hvad man tjener - men det hedder ikke begrænset skattepligtig for ingenting - du kommer ihvertfald ikke til at betale topskat


Derudover vil jeg sige at Flensborg er et utrolig dejligt sted at bo - specielt på daglig vare området kan du spare mange penge, også selvom du ikke nødvendigvis handler i lidl, aldi, penny markt (sidst nævnte er iøvrigt åbent fra 7-22 man-lør)

Som dansker har jeg vænnet mig lidt til at netto og lign. har åbent om søndagen - det finder du ikke hernede, her er det kun kiosker, tanker og lign.
henningnielsen

Beitrag von henningnielsen »

Hej igen...

Boligforeninger et lille udvalg (Wohnungsbaugesellschaften):

- www.sbv-flensburg.de ("mit" selskab)
- www.fab.sh
- www.neueluebecker.de
- www.wogekiel.de

Hvor de forskellige boligforeninger har boliger, kan jeg ikke sige dig helt præcist. Dog ved jeg at sbv og fab har boliger på West. Höhe.

Ang. kvaliteten af boligerne, så er der hovedsageligt boligerne i midtbyen/ ved gågaden, der er af ældre dato (historiske bygninger). Ellers skulle der ikke være så store problemer. Ejendommen jeg bor i er vidst bygget i 1950´erne og her er der ikke de store problemer (udover at hjørnerne i værelserne ikke er vinkelrette....).
PS

Beitrag von PS »

Hej igen,

Jamen det ville da være skønt at slippe lidt billigere i skat. Det vil jeg ikke klage over. Jeg synes bare jeg kan læse at den eneste fordel man har er, at der kan trækkes a-kasse og efterlønspensin fra...men jeg vil gerne tage fejl:-)

Ja, der er flere butikker der herhjemme vælger at have åbent om søndagen og min erfaring er da også at alt har lukket i Tyskland om søndagen, undtagen tankstationer og måske grænsebutikkerne:-)

Jeg har søgt lidt bolig. Under flere lejligheder står der Gefleght/renoviert/moderniesirt. Kan man gå ud fra at når der står modeniesirt at der så er pænt badeværelse og køkken.

Nogle af de få jeg har fundet ligner badeværelset noget fra 1940´erne med triste varmer. Men det kan da godt ske det bare er mig der er forvent..

PS
PS

Beitrag von PS »

Tak Henning,

Jeg er gået igang med at kigge de forskellige hjemmesider efter..

Jeg har fundet en bolig under sbv-flensburg som ligger i Westliche Höhe, men den er først klar "Mietbeginn" 1/6-08

Hvd betyder Betriebskostenvorauszahlung?

På lejlighederne derinde er samlet leje fx. 600 euro. Kan jeg så gå ud fra at det er inkl. el, vand og varme? Men der står ikke noget om Warnmiete eller nebenkosten..

Skal man være medlem for at kunne leje en af boligerne?
Canarche
Mitglied
Beiträge: 24
Registriert: 15.09.2005, 19:20
Wohnort: Flensborg

Vægtafgift

Beitrag von Canarche »

Bliver udregnet efter hubraum (hvad det så end er).

For min lille Smart er det 130 Euro/Kr 1000,- om året.

Din "bilafgift" kan du indbetale kontant og gebyrfrit hos Deusche Bank filial. Flensburg, i Wilhelm Str.

Betaler du kontant hos andre banker koster det op til 6 Euro gebyr, og 6 Euro er 3 gratis Flens Dunkel hos Rita i Speicherlinie.

Wenn der Mann wiess was sein bier kostet, achtet er auf dem Pfennig.

Mfg
Canarche
Peter

Beitrag von Peter »

Hubraum er slagvolumen
PS

Beitrag von PS »

Canarche:

Ved du hvor man kan finde ud af bilafgifterne henne på de forskellige biler?


Jeg har skrevet under på ansættelseskontrakt og er i fuld gang med at finde bolig. Jeg har skrevet til Densch-Schmidt og bedt dem sende nogle tilbud til mig.

Det er så meningen at jeg vil tage til Flensburg på lørdag og kigge på evt. muligheder..

Hvis der evt. er nogle der ved at der er en god lejlighed til leje må i endelig give besked.

Størrelse: 2-3 værelser 50-90 m2 med bruser (jeg er ikke meget for badekar), køkken, gode parkeringsmulighder og mulighed for internet. Der må meget gerne være moderniseret og "pæn" indeni. Westliche Höhe, Friesischer Berg.

Peter
bassoDK
Mitglied
Beiträge: 32
Registriert: 01.02.2008, 21:39

Beitrag von bassoDK »

Jeg giver 490 euro/måneden for en lejl på schiffbrückstrasse. 4 vær. på 80 kvm i ok pæn stand. Har lejl hos I-Kontor. De taler også dansk og har kontor på gågaden. Måske de har noget også du kan bruge
Blenner
Mitglied
Beiträge: 6
Registriert: 18.03.2008, 13:16
Wohnort: Meierwik, Glücksburg

Beitrag von Blenner »

PS hat geschrieben:Canarche:

Ved du hvor man kan finde ud af bilafgifterne henne på de forskellige biler?
Hej Peter,

Måske du kan bruge dette link til noget: http://www.steuer.niedersachsen.de/Service/Kfz.htm

Det er godt nok taget fra en hjemmeside der er gældende for Hannover, men jeg er ret sikker på, at det er de samme takster der er gældende i Flensborg. I hvert fald regner den sig frem til, at jeg skal betale 416 euro årligt for min bil, hvilket også er det beløb jeg betaler - så den passer nok meget godt :D

Hvis du ikke lige kan gennemskue "regnemaskinen" hjælper jeg gerne.

Mvh Michael