Bo i flensburg og arbejde i dk

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Chapper
Mitglied
Beiträge: 15
Registriert: 01.07.2007, 11:07

Bo i flensburg og arbejde i dk

Beitrag von Chapper »

Hvis man nu bor i flensborg og arbejder og betaler skat i DK.
Er man så ikke dækket af det danske sygesikring eller kun det tyske da man bor i tyskland ???
sab

Beitrag von sab »

Hej

Du er kun dækket af det danske sygesikring når du har bopæl i Danmark og et CPR-nummer.

Når man bor i Tyskland skal man selv tegne en forsikring. Det kun være en privat (når man tjener nok) eller man bliver medlem af en af de "Gesetzlichen Krankenversicherungen".

Det er i hver fald de oplysninger jeg har. Mht. de danske regler lover jeg ikke 100% sikkerhed, jeg ved ikke hvad der ske når man flytter som Dansker til udlandet men betaler stadigvæk skat i Danmark.

Hilsen Sabine
michaeldk
Mitglied
Beiträge: 16
Registriert: 02.05.2006, 10:08

Vedr. sygesikring

Beitrag von michaeldk »

Nu har jeg boet i flensburg i 2 år og arbejder i Kolding.
Det er sådan at du får en dansk sygesikringskort "gruppe1" som du kan bruge i danmark.
Og fordi du har over 70% af din indtægt er du også dækket i tyskland. Du skal bare have en E106 formular og så gå ind i en AOK afdeling i flensburg og give dem papiret. Så får du tysk sygeforsikring også! Og endda med "GRATIS" tandlæge, det skal dog siges at du skal betale 10 euro som selvrisiko, når du henvender dig til en læge eller tandlæge i tyskland.

Håber det er svar nok :)

mvh
Michael
Chapper
Mitglied
Beiträge: 15
Registriert: 01.07.2007, 11:07

Re: Vedr. sygesikring

Beitrag von Chapper »

michaeldk hat geschrieben:Nu har jeg boet i flensburg i 2 år og arbejder i Kolding.
Det er sådan at du får en dansk sygesikringskort "gruppe1" som du kan bruge i danmark.
Og fordi du har over 70% af din indtægt er du også dækket i tyskland. Du skal bare have en E106 formular og så gå ind i en AOK afdeling i flensburg og give dem papiret. Så får du tysk sygeforsikring også! Og endda med "GRATIS" tandlæge, det skal dog siges at du skal betale 10 euro som selvrisiko, når du henvender dig til en læge eller tandlæge i tyskland.

Håber det er svar nok :)

mvh
Michael
Hej Michael

Tak for det hurtige svar.
Regner med at flytte til flensburg i starten af April, og forsætte som speditør i padborg / Aabenraa.
Så der er jo nogle småting man gerne vil have på plads inden man tager afsted.

Mvh

Chapper
armani_dk
Mitglied
Beiträge: 19
Registriert: 15.01.2008, 11:52
Wohnort: Haderslev

Beitrag von armani_dk »

lytter lige med :) da jeg selv skal flytte derned.

forresten, hvor langt tid tager det for dig fra flensborg til kolding?
mib777
Mitglied
Beiträge: 522
Registriert: 09.08.2005, 15:05
Wohnort: Im Grünen bei Flensburg

Beitrag von mib777 »

Kørtiden er ca. 50 minuter, lidt afhængig hvor du starter fra i Flensborg :D
mvh
Michael
gianbobo
Mitglied
Beiträge: 5
Registriert: 10.02.2008, 19:19

Beitrag von gianbobo »

det med gratis trandlæge, er du helt sikker på det?? og har du evt erfaringer med det?? Er selv lige flyttet til flensborg og skal på kommunen og have ordnet det med sygesikringen imorgen
michaeldk
Mitglied
Beiträge: 16
Registriert: 02.05.2006, 10:08

Helt Sikker

Beitrag von michaeldk »

Jeg fik 4 visdomtænder revet ud med fuld narkose på privat hospitalt. Det kostede 20 euro. 10 euro til narkoselæge og 10 euro til tandkirurg (2 forskellige instancer" :) Nå men gratis og gratis....tandblægning koster ekstra.. Men alt det med huller og tjek og tandrensing koster 10 euro i kvartalet!
Og ja det tager ca 50 min at køre til kolding. Bor selv ned Norderalle super fedt område og og lige til "motorvejen"
Michael
gianbobo
Mitglied
Beiträge: 5
Registriert: 10.02.2008, 19:19

Beitrag von gianbobo »

var det på malteser eller??

Ja undskyld hvis jeg spørger dumt, men det er jeg virkelig interesseret i - send mig gerne en pm eller en mail
madsns
Mitglied
Beiträge: 8
Registriert: 01.08.2008, 19:36
Wohnort: Kolding
Kontaktdaten:

Beitrag von madsns »

Ja det med "Gratis" tandlæg er korrekt nok,.

Jeg har boet i leipzig i 1 1/2 år og der rendte jeg 6 gange til Tandlæg og fik en regning på praksisgebyr ialt 10 Euro (75 kroner!!!) så det var mega fedt.


Problemet er dog hvis man arbejder i danmark skal man selv betale til sin AOK krankenkasse og det tror jeg er småpebret.
Mfg,
Mads
bassoDK
Mitglied
Beiträge: 32
Registriert: 01.02.2008, 21:39

Beitrag von bassoDK »

madsns hat geschrieben:Ja det med "Gratis" tandlæg er korrekt nok,.

Jeg har boet i leipzig i 1 1/2 år og der rendte jeg 6 gange til Tandlæg og fik en regning på praksisgebyr ialt 10 Euro (75 kroner!!!) så det var mega fedt.


Problemet er dog hvis man arbejder i danmark skal man selv betale til sin AOK krankenkasse og det tror jeg er småpebret.
Netop fordi man har dansk arbejde, skal man IKKE selv betale til den tyske sygekasse, evt. AOK. Men uden arbejde havde det været for egen regning. Det var hvad jeg fik fortalt på kommunen
wesensteen2008
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 23.09.2008, 12:55
Kontaktdaten:

Bo i flensburg og arbejde i dk-tandlæger

Beitrag von wesensteen2008 »

Hej, jeg er ny her, så jeg håber jeg svarer rigktig på emnet.

Jeg vil godt vide mere om tandlæger og de ydelser man kan pårægne for de 10 euro kvartalet. Dækkes også tandfylninger?

Hvad med større - og dyre tandreparationer, kroner etc.?
Betaler man først hos tandlægen og så får pengene tilbage ved sygekassen?

AOK er nevnt som en sygekasse. Vil andre sygekasser dække bedre? En sagde at AOK var basis dækning, som blev brugt af arbejdsløse og pensionister..! Bør jeg så tage en anden kasse, vil den give bedre dækning, feks. ved tandreparationer? Og dækker den danske skat alle sygekasser i Tyskland, uanset pris?

på forhånd tak for svar til en som snart flytter til Flensburg
madsns
Mitglied
Beiträge: 8
Registriert: 01.08.2008, 19:36
Wohnort: Kolding
Kontaktdaten:

Beitrag von madsns »

jeg har så opgivet at flytte til Flensborg, det var simpelthen ikke muligt for mig at finde noget ordentligt at bo i.


Øv øv øv øv :(
Mfg,
Mads
Thomas1
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 30.09.2008, 15:13
Wohnort: Rødekro
Kontaktdaten:

dansk bil til tyskland og hjem igen

Beitrag von Thomas1 »

jeg tænkte på hvordan det foregår når jeg flytter til flensborg så skal bilen omregistreres til tyskeplader men hvordan foregår det så den anden vej skal der så betales afgift af bilen som i udgangspunktet er købt i danmark?
lillebaek

Re: dansk bil til tyskland og hjem igen

Beitrag von lillebaek »

Thomas1 hat geschrieben:jeg tænkte på hvordan det foregår når jeg flytter til flensborg så skal bilen omregistreres til tyskeplader men hvordan foregår det så den anden vej skal der så betales afgift af bilen som i udgangspunktet er købt i danmark?

Den problematik ville jeg slet ikke gå ind i. Sælg den dansk indregistrede bil i Danmark, tag pengene med Tyskland og køb en ny(brugt) bil der - men får 2-3 gange så meget for pengene som i DK

Anderes Thema: Hvordan kan man ikke finde en lejlighed i Flensborg????

http://www.immobilienscout24.de/findNew.national.criteriasInterval/criteriasDialog.go;jsessionid=3937E438CB24A6D198D6634FDA16DCC4.worker2?iac=0&style=is24&is24EC=IS24&quarterControl=&criteriasGroup.nrRoomsControl.min=&criteriasGroup.nrRoomsControl.max=&criteriasGroup.netAreaControl.min=&criteriasGroup.netAreaControl.max=&criteriasGroup.netRentControl.min=&criteriasGroup.netRentControl.max=&event%3AdoSubmit=Ergebnisse+anzeigen&_s_peprm=simbaFormquery%3Aisiqqqqqqqqqqqqqqcccccce

En 2-sekunders søgning giver 89 resultater...