ulemper ved at flytte til tyskland

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
Missbording
Neues Mitglied
Beiträge: 2
Registriert: 04.03.2008, 09:16

ulemper ved at flytte til tyskland

Beitrag von Missbording »

Nu har jeg sat og læs mange af de indlæg der er herinde, og der er en ting som jeg ikke lige kan finde og gerne vil vide noget mere om...????

Hvad for nogle ulemper er der ved at flytte til flensburg og stadig arbejde i danmark ???

Kan ikke lige finde ud af hvad det skulle være !!!!

Venlig Hilsen

Missbording...
Hans Christian Davidsen
Mitglied
Beiträge: 19
Registriert: 27.12.2007, 20:23
Wohnort: Flensburg
Kontaktdaten:

Hej Missbording

Beitrag von Hans Christian Davidsen »

Jeg kan ikke få øje på særligt mange ulemper, du som dansk statsborger har ved at flytte til Flensborg - jeg kan få øje på rigtigt mange fordele. Ud over den berigelse, det er at leve i en by med en dobbeltkultur og Flensborgs spændende miljø generelt, får du de rent praktiske bonusser:
Et sundhedssystem, der fungerer langt bedre end det danske. Et generelt lavere prisniveau, især på dagligvarer, biler samt café- og restaurationsbesøg. En ølkvalitet, der ligger langt, langt over den danske. Og jeg husker heller ikke, at huslejeniveauet i Flensborg har været lavere end nu.

En ulempe er det måske, hvis du agter at købe fast ejendom. I Tyskland findes endnu ikke alle de hokus-pokus-låneordninger, som der findes i Danmark. Med andre ord: En lidt større opsparing og bevis på et sikkert job er en nødvendighed, hvis du skal ned og have en ordentlig snak med hr. Bankmand.

Den allerstørste fordel er måske, at du i Flensborg får muligheden for at få udvidet din hori horisont (og den synes jeg, fandengalemig nogle gange mangler i det lille kongerige).

Mange hilsner
Hans Christian Davidsen
Wahl-Flensburger
lillebaek

Re: Hej Missbording

Beitrag von lillebaek »

Hans Christian Davidsen hat geschrieben:Jeg kan ikke få øje på særligt mange ulemper, du som dansk statsborger har ved at flytte til Flensborg - jeg kan få øje på rigtigt mange fordele. Ud over den berigelse, det er at leve i en by med en dobbeltkultur og Flensborgs spændende miljø generelt, får du de rent praktiske bonusser:
Et sundhedssystem, der fungerer langt bedre end det danske. Et generelt lavere prisniveau, især på dagligvarer, biler samt café- og restaurationsbesøg. En ølkvalitet, der ligger langt, langt over den danske. Og jeg husker heller ikke, at huslejeniveauet i Flensborg har været lavere end nu.

En ulempe er det måske, hvis du agter at købe fast ejendom. I Tyskland findes endnu ikke alle de hokus-pokus-låneordninger, som der findes i Danmark. Med andre ord: En lidt større opsparing og bevis på et sikkert job er en nødvendighed, hvis du skal ned og have en ordentlig snak med hr. Bankmand.

Den allerstørste fordel er måske, at du i Flensborg får muligheden for at få udvidet din hori horisont (og den synes jeg, fandengalemig nogle gange mangler i det lille kongerige).

Mange hilsner
Hans Christian Davidsen
Wahl-Flensburger
Et rigtig godt indlæg! Jeg boede ca. 1½ år i Flensborg og arbejde i Aabenraa - jeg kan se nøjagtig de samme fordele som Hans Christian Davidsen. Jeg kan kun råde mange flere danskere, der bor og arbejder i Sønderjylland til at bosætte sig i Flensborg.

Et par ulemper:

Hvis du ikke taler godt tysk, bliver man hurtigt en "outsider"

Forsøg at undgå at blive viklet ind i buraukratiet hos tyske mastodont-virksomheder som Telekom og lignende...
Hannee2

Beitrag von Hannee2 »

Man mister sin stemmeret, det er nok den eneste ulempe jeg kan få øje på.
Venlig hilsen Hanne
henningnielsen

Beitrag von henningnielsen »

@ Hanne,

det er ikke helt rigtigt. Du kan stadig stemme til kommune/ byrådsvalg og europarlamentsvalg. Men ellers har du ret.

Jeg er ikke helt sikkert på om man ikke kan brevstemme til folketingsvalget i DK.
udo66

Re: ulemper ved at flytte til tyskland

Beitrag von udo66 »

Missbording hat geschrieben: Nu har jeg sat og læs mange af de indlæg der er herinde, og der er en ting som jeg ikke lige kan finde og gerne vil vide noget mere om...????

Hvad for nogle ulemper er der ved at flytte til flensburg og stadig arbejde i danmark ???
Venlig Hilsen
Missbording...
Som dansker betaler du jo tysk skat men tjener dansk penge.
Hvad vil du mere...
mhv
Udo
Maximillian
Mitglied
Beiträge: 5
Registriert: 22.05.2008, 19:51

Beitrag von Maximillian »

Tysk skat?

betaler da skat i DK?
er der nogle fordele der?
henningnielsen

Beitrag von henningnielsen »

Altså: hvis man arbejder i DK så betaler man også skat dér. Man kan selvfølgelig være begrænset skattepligtig....

Men selvfølgelig betaler man jo kun tysk moms på de vare man køber her i DE. Og det er jo en anden sag end de 25% i DK (7- 19% alt efter vare).

Ulemper: for få danske film i biografen. Men så kan man jo bare kigge dansk tv ;)
AnetteOsbeck
Neues Mitglied
Beiträge: 2
Registriert: 17.02.2009, 21:50
Wohnort: Ladelund
Kontaktdaten:

Re: Hej Missbording

Beitrag von AnetteOsbeck »

Hans Christian Davidsen hat geschrieben:Jeg kan ikke få øje på særligt mange ulemper, du som dansk statsborger har ved at flytte til Flensborg - jeg kan få øje på rigtigt mange fordele. Ud over den berigelse, det er at leve i en by med en dobbeltkultur og Flensborgs spændende miljø generelt, får du de rent praktiske bonusser:
Et sundhedssystem, der fungerer langt bedre end det danske. Et generelt lavere prisniveau, især på dagligvarer, biler samt café- og restaurationsbesøg. En ølkvalitet, der ligger langt, langt over den danske. Og jeg husker heller ikke, at huslejeniveauet i Flensborg har været lavere end nu.

En ulempe er det måske, hvis du agter at købe fast ejendom. I Tyskland findes endnu ikke alle de hokus-pokus-låneordninger, som der findes i Danmark. Med andre ord: En lidt større opsparing og bevis på et sikkert job er en nødvendighed, hvis du skal ned og have en ordentlig snak med hr. Bankmand.

Den allerstørste fordel er måske, at du i Flensborg får muligheden for at få udvidet din hori horisont (og den synes jeg, fandengalemig nogle gange mangler i det lille kongerige).

Mange hilsner
Hans Christian Davidsen
Wahl-Flensburger
Det er faktisk muligt at købe hus uden udbetaling, hvis du bare har et par lønsedler og kopi af pas, på denne måde har vi købt et meget lækkert parcel hus der er 9 år gammelt, til 155000.00 euro, vi lånte 175000 så vi havde lidt ekstra at gøre godt med, og vi havde ingen problemer, da vi købte huset i august sidste år.
MVH Anette
Adonis

Dansk TV i Flensburg

Beitrag von Adonis »

Hvordan kan man få dansk tv i Flensburg?
Kristian Thy
Mitglied
Beiträge: 47
Registriert: 19.02.2009, 14:35
Wohnort: Kopenhagen -> Bonn

Beitrag von Kristian Thy »

henningnielsen hat geschrieben:Jeg er ikke helt sikkert på om man ikke kan brevstemme til folketingsvalget i DK.
Det kan man kun hvis man indsender en erklæring om at man agter at flytte tilbage til Danmark inden for 2 år efter udrejsen, eller hvis man er udrejst af specielle årsager (medicinske grunde, arbejde for FN, studier i udlandet) - se https://www.borger.dk/Emner/samfundogre ... eting.aspx
Die dumme Däne
gianbobo
Mitglied
Beiträge: 5
Registriert: 10.02.2008, 19:19

Re: Dansk TV i Flensburg

Beitrag von gianbobo »

Adonis hat geschrieben:Hvordan kan man få dansk tv i Flensburg?
Hej Adonis

Jeg går udfra at du tænker på andre kanaler end Dr1 og Tv2?

F.eks. kan man anskaffe sig en slingbox, som koster ca. 2000 kr. En kollega der boede i Spanien i over et år havde denne, og det fungerede helt fint. Jeg har ikke selv erfaring med det, men agter at anskaffe mig en på et tidspunkt. Den skal installeres hjemme i dk, og så kan man logge sig ind på nettet, og så se de kanaler som vedkommende den er installeret hos i dk, har. Mere ved jeg ikke - men google kan sikkert hjælpe med en masse


Derudover kan man jo købe sig en parabol hos enten viasat eller canal digital. Den skal så bare være registreret hos en dansk adresse (f.eks. ens forældre)
Adonis

Beitrag von Adonis »

Tak for svaret.

Parabol er udelukket eftersom jeg bor i lejlighed.

Jeg vil prøve at lede videre efter på google efter slingbox.

Jeg tænkte bare på om man ikke ku' få digitale kanaler, da både telias zaptor og tdc's yousee kører via nettet.
Kristian Thy
Mitglied
Beiträge: 47
Registriert: 19.02.2009, 14:35
Wohnort: Kopenhagen -> Bonn

Beitrag von Kristian Thy »

Adonis hat geschrieben:Parabol er udelukket eftersom jeg bor i lejlighed.
Det skal du ikke være sikker på:

http://www.toytowngermany.com//forum/index.php?showtopic=872
http://merlin.obs.coe.int/iris/2004/5/article9.en.html

Du har som EU-borger ret til fri adgang til information på dit eget sprog, så hvis du ikke kan modtage dansksprogede kanaler kan du sætte en parabol op, så længe du ikke fæstner den i murværk etc.

Jeg er ikke advokat og dette er ikke et juridisk råd.
Die dumme Däne
udo66

Re: ulemper ved at flytte til tyskland

Beitrag von udo66 »

Missbording hat geschrieben:Nu har jeg sat og læs mange af de indlæg der er herinde, og der er en ting som jeg ikke lige kan finde og gerne vil vide noget mere om...????

Hvad for nogle ulemper er der ved at flytte til flensburg og stadig arbejde i danmark ???

Kan ikke lige finde ud af hvad det skulle være !!!!

Venlig Hilsen

Missbording...

fordele:

billiger bil
dansk løn: tyske priser
billigere tandproteser
30 % billiger indkøb
måske samme boligstørrelse, men mindre boligleje
mere kultur og natteliv
danske mindretals grupper
sejlclub
tæt til HH

ulemper:
tyske mentalitet, regional betinget
lav arbejdsmarkedet

ellers ingen