KNUD ROMERS BOG UØNSKET I FLENSBORG (1)

Til alle de indlæg som ikke hører til nogle af de andre specifikke mappe-kategorier.
Antworten
Hans Christian Davidsen
Mitglied
Beiträge: 19
Registriert: 27.12.2007, 20:23
Wohnort: Flensburg
Kontaktdaten:

KNUD ROMERS BOG UØNSKET I FLENSBORG (1)

Beitrag von Hans Christian Davidsen »

En snert af censur
FLENSBORG. Det vækker stor undren, at Flensborgs overborgmester, Klaus Tscheuschner, har sagt nej til at støtte et litteraturprojekt med den danske roman "Den som blinker er bange for døden".
En projektgruppe bestående bibliotekarer, teaterinstruktører og boghandlere har gennem Flensborg Kommunes kulturforvaltning (Kulturbüro) søgt om 7500 euro til støtte til Flensborgs deltagelse i den nordtyske litteraturkonkurrence "Eine Stadt liest ein Buch". Men Klaus Tscheuschner fejede ansøgningen af bordet, efter at den danske generalkonsul, Henrik Becker−Christensen, blev spurgt til råds og frarådede bogen.
I bogen beretter forfatteren Knud Romer Jørgensen − der har en tysk mor − om tyskerhad i Danmark i 1960erne. Knud Romer Jørgensen står selv fuldstændigt uforstående over for afgørelsen.
Hans Christian Davidsen, Flensborg Avis
Hans Christian Davidsen
Mitglied
Beiträge: 19
Registriert: 27.12.2007, 20:23
Wohnort: Flensburg
Kontaktdaten:

KNUD ROMERS BOG UØNSKET I FLENSBORG (2)

Beitrag von Hans Christian Davidsen »

Omdiskuteret bog erklæret uegnet

Litteratur. Fremtrædende kulturepræsentanter i Flensborg blev underkendt af embedsmænd, da de foreslog en omdiskuteret dansk bog som offentlig fælleslæsning i byen. Forfatteren Knud Romer Jørgensen kalder afvisningen af bogen for misforstået og advarer mod at benægte de fjendebilleder, der ifølge ham findes i alle lande.

FLENSBORG. - Hvis den bog ikke skal kunne læses i Flensborg, hvor så?
Sådan spørger Roland von Oettingen fra Husby i Sydslesvig. Han er en af flere, der har ringet ind til Flensborg Avis og spurgt:
- Hvad i alverden er meningen?
Baggrunden er, at Flensborgs overborgmester har afvist en ansøgning om penge til litteraturprojektet "Eine Stadt liest ein Buch". En arbejdsgruppe af mennesker fra Flensborgs kulturliv har søgt om støtte til at promovere den danske bog "Den der blinker er bange for døden". Bogen er skrevet af Knud Romer Jørgensen, der voksede op i 1960ernes Nykøbing Falster som enebarn i en socialt isoleret familie. Moderen stammede fra Tyskland, og hendes nationalitet gav anledning til chikane og til mobning af sønnen. Bogen udkom for nylig i en tysk oversættelse ("Wer blinzelt hat Angst vor dem Tod") på forlaget Insel.
Ansøgningen er via Flensborgs kulturforvaltning (Kulturbüro) havnet på overborgmester Klaus Tscheuschners bord. Han sagde nej til at støtte projektet, efter at den danske generalkonsul i Flensborg, Henrik Becker-Christensen, var blevet spurgt til sin mening om bogen. Efter nogle dages betænkningstid valgte Henrik Becker-Christensen at fraråde bogen.
- Jeg blev af Klaus Tscheuschner spurgt, om bogen ville egne sig til en dansk-tysk forståelse, og det måtte jeg svare nej til. Jeg skal ikke betvivle bogens litterære kvaliteter, men det er ikke min opfattelse, at den er repræsentativ, når det gælder den almindelige danske holdning over for tyskere. Men i øvrigt kan man jo gå hen og købe den i boghandlen, siger generalkonsulen til Flensborg Avis.
Et bevidst valg
Bag forslaget står blandt andre boghandlere og repræsentanter fra Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig, Stadtbibliothek, teaterværkstedet Pilkentafel og Landestheater. Meningen var, at bogen skulle have været en del af en kampagne, hvor så mange flensborgere som muligt skulle læse bogen. Det skulle være et led i det nordtyske litteraturprojekt "Eine Stadt liest ein Buch". Bogen blev bevidst valgt, fordi den ifølge arbejdsgruppen ville være "særdeles velegnet til at blive diskuteret i en bredere offentlighed i Flensborg".
Bogens forfatter forstår ikke overborgmesterens holdning.
- Det er en komisk og misforstået ængstelse. Det undrer mig, at man på den måde fornægter bogens indhold, for hvis noget er overstået, er der jo ikke brug for at fornægte det. Man kan ikke komme uden om, at der i Danmark har eksisteret et tyskerhad. Det har måske blot fået en anden drejning i dag, hvor danskerne løber rundt med en masse fordomme over for tyskerne - egentlig uden at tænke over det. Men den slags komiske nationale stereotype billeder findes i alle lande. I Danmark har Tyskland - ligesom i mange andre lande - længe været den store skurk, siger Knud Romer Jørgensen.
Han gæstede sidste år Dansk Centralbibliotek i Sydslesvig og fik her en overvældende modtagelse fra mange tilhørere, som havde læst bogen i læsekredse.
Helt utroligt
En af tilhørerne fra læsekredsene var Roland von Oettingen.
- Det er helt utroligt, at man på denne måde benægter indholdet i den bog som relevant for det dansk-tyske grænseland. Knud Romer Jørgensen sagde ganske rammende til mig: "Den der læser romanen, er også den, der skriver romanen". Han sagde til mig: "Det er din roman", og det synes jeg er utroligt flot formuleret. Nu går sagen desværre hen og bliver politisk, siger Roland von Oettingen.
Knud Romer Jørgensen giver generalkonsul Becker-Christensen ret i, at bogen ikke er repræsentativ for danskernes opfattelse af tyskerne og Tyskland.
- Sådan er det jo altid. Man kan ikke generalisere over nogle indbyggere i et land og deres indstilling over for indbyggere i andre lande. I Danmark findes jo mange tyskere, der ikke har oplevet det, som jeg og min familie har oplevet. Men det gør dem jo ikke i stand til at sige, at der ikke findes en tysk-fjendtlighed. Her spiller det naturligvis en rolle, hvilke miljøer man færdes i. Kommer man kun i de dannede kredse, så møder man måske ikke denne fjendtlighed og disse fordomme. Kommer man i pøbelmiljøet, jamen så vil chancen for at møde dem være større, siger Knud Romer Jørgensen.
Skuespilleren og instruktøren Elisabeth Bohde fra teaterværkstedet Pilkentafel er en af dem, der i arbejdsgruppen har været med til at pege på bogen.
Diskriminering generelt
- Den er fremragende skrevet, og temaet er højeksplosivt. Jeg er overbevist om, at der også i Flensborg findes gnidninger mellem det danske mindretal og den tyske flertalsbefolkning. Der findes helt sikkert meget, som endnu sidder fast, og man kan bringe i bevægelse. I øvrigt handler Knud Romer Jørgensens bog i lige så høj grad om de mekanismer, der sættes i gang med diskriminering, og disse mekanismer er de samme over hele verden, siger Elisabeth Bohde.
Ifølge Flensborg Avis" oplysninger blev overborgmesterens afgørelse truffet i samråd med den daværende bypræsident Hans Hermann Laturnus og borgmester Jochen Barckmann. Sidstnævnte har læst anmeldelsen af den tyske udgave i Frankfurter Allgemeine Zeitung, hvor overskriften den 8. februar i år var "Raus mit den deutschen Schweine".
- Der er med andre ord tale om en mand, der taler med en anden mand, som har læst en anmeldelse af bogen af en tredje mand med overskriften "Raus mit den deutschen Schweinen". Problemet er, at sådan et sprog ville jeg aldrig gøre brug af, og det får det til at fremstå som noget helt andet end en poetisk og følsom erindringsroman og nærmest en eller anden hadsk, hævngerrig pamflet. Det er for anmelderens egen regning og har i princippet intet med min roman at gøre. Når de så tager deres beslutning, gør de det på grundlag af en enkelt, ekstrem subjektiv bedømmelse. Hvis borgmestrene i Flensborg havde læst anmeldelsen i Frankfurter Rundschau, ville perspektivet og sammenhængen være nogle helt andre, siger Knud Romer Jørgensen.
Misforstået høflighed
De tyske anmeldelser har generelt været positive.
Men i Süddeutsche Zeitung var det en tidligere leder af Goethe-Instituttet i København, der kritiserede Knud Romer Jørgensens fremstilling.
- Han havde jo opholdt sig i Danmark og havde aldrig oplevet noget sådant. Det berettiger dog ikke til at betvivle det billede, som jeg tegner. Jeg opfatter hans anmeldelse som misforstået høflighed over for hans tidligere værtsnation, og netop denne misforståede høflighed mener jeg, vi skal væk fra, siger Knud Romer Jørgensen.
Det lykkedes ikke i går at få en uddybning fra overborgmester Klaus Tscheuschner.
Han kommer dog muligvis til at tage stilling til bogen igen. Arbejdsgruppen har nemlig tænkt sig at søge om tilskud til en bogaktion med "Wer blinzelt hat Angst vor dem Tod" i 2009.
Hans Christian Davidsen, Flensborg Avis
runesfar

Beitrag von runesfar »

Shit.....jeg håber fanden galeme ikke at de arabiske ambassadører til Danmark (fra muhammed-krisen) opdager hvad der er sket her.

Det her er sten. Glashus....så det vil noget.

Noget helt andet er så, at en dansk konsul slet ikke skal fungere som en slags imam, der bestemmer, hvad der er politisk ønskværdigt. Ligesom borgmesteren s¨mænd heller aldrig skulle have kontaktet konsulen om det konkrete indhold af en bog.....

Misforstå mig ikke: Jeg har ikke selv læst bogen - og gider heller ikke. Men måske skulle de to så også overveje at smide eks-kanzler Helmut Schmidts nyeste bog "ausser dienst" ud af Flensborg.

Ifølge dagens berlingske lægger han da vist heller ikke fingrene imellem i sin holdning til danskerne:

http://www.berlingske.dk/article/20080917/verden/709170031/
Ingrid Crone
Mitglied
Beiträge: 135
Registriert: 18.09.2008, 13:45

Beitrag von Ingrid Crone »

Jamen, tillykke til Knud Romer. Det her viser i hvor høj grad, Du har formået at skrive en bog, der indeholder debatstof.
Og er det ikke hele formålet med sådan en bog? Jeg mener, hvad nytter det, at den ligger i reolen og samler støv? Jeg er sikker på, at det gør denne bog ikke. Og mon ikke salgstallene går op i Flensborg egnen efter denne nyhed?!
Personlig har jeg læst bogen for længre tid siden og synes i den grad at den var humoristisk læsning. Som dansk-tysk er det min opfattelse, at den integrerer elementer fra både tysk og dansk humor, på en måde jeg aldrig har læst før. Jeg var vildt begejstret, græd og grinede tårer, og kunne ikke mindst genkende elementer fra min egen barndom og opvækst i 2 lande.
Hilsen, Ingrid
Hans Christian Davidsen
Mitglied
Beiträge: 19
Registriert: 27.12.2007, 20:23
Wohnort: Flensburg
Kontaktdaten:

Flensborg Avis 25.9. 2008

Beitrag von Hans Christian Davidsen »

Knud Romers bog får en chance til
FLENSBORG. Knud Romer Jørgensens bog "Den der blinker er bange for døden" skal også i 2009 indstilles til litteraturkonkurrencen "Eine Stadt
liest ein Buch". Det er en arbejdsgruppe med repræsentanter for Flensborgs kulturliv enig om, og i går besluttede gruppen at sende sagen videre til byens kulturudvalg.
Ifølge avisens oplysninger skal kulturudvalget dog ikke involveres i beslutningen om, hvorvidt bogen indstilles til litteraturkonkurrencen, men blot høres. Sagen vil dermed igen lande på overborgmester Klaus Tscheuschners bord.
Den anmelderroste roman er i Flensborg blevet centrum for en strid om, hvad der egner sig til at fremme den dansk-tyske forståelse. Spørgsmålet er, om det er relevant at diskutere danskeres tyskerhad, sådan som det beskrives i bogen. En kreds af kulturfolk i Flensborg har foreslået bogen som et litteraturprojekt i byen, så der er noget at diskutere ud fra. Men Klaus Tscheuschner sagde tidligere på året nej til at støtte ideen. Hans Christian Davidsen
Hans Christian Davidsen
Mitglied
Beiträge: 19
Registriert: 27.12.2007, 20:23
Wohnort: Flensburg
Kontaktdaten:

FLENSBORGS OVERBORGMESTER TRÆKKER I LAND

Beitrag von Hans Christian Davidsen »

(Fra Flensborg Avis 26.09. 2008)

Kulturbüro får en irettesættelse

Knud Romer-sagen. Hvis Flensborgs kulturudvalg var blevet informeret i tide, ville skærmydslerne omkring Knud Romers bog aldrig være opstået, lyder det fra Flensborgs overborgmester, Klaus Tscheuschner.

FLENSBORG. Overborgmester Klaus Tscheuschner har nu sendt et brev til alle partierne i Flensborg Byråd for at forklare sig. Det sker efter, at det kommet frem, at overborgmesteren tidligere på året sagde nej til at lade Knud Romer Jørgensens bog "Den der blinker er bange for døden" deltage i en litteraturkonkurrence.
Det var byens kulturforvaltning, Kulturbüro, der havde søgt om 7500 euro for at kunne komme med i den nordtyske litteraturkonkurrence "Eine Stadt liest ein Buch". Men overborgmesteren mente, at bogen ville være for problematisk, fordi der kommer uskønne sider frem om danskernes forhold til tyskerne.
I brevet til byrådsgrupperne hæfter Klaus Tscheuschner sig ved en formfejl, som kulturforvaltningen skal have begået.
"Forvaltningsledelsen blev først informeret den 24. januar, altså kort før ansøgningsfristen (til arrangøren Börsenverein des Deutschen Buchhandels, red.). Det burde dog være en selvfølge, at forholdene omkring deltagelsen i litteraturkonkurrencen først bliver afklaret med de ansvarlige i kommunen, og især da der i ansøgningen også tales om læsearrangementer på overborgmesterens kontor", skriver Klaus Tscheuschner i brevet.
Han anfører også, at byens kulturudvalg aldrig blev informeret endsige inddraget i projektet.
"Da kulturudvalget ikke blev inddraget, og da litteraturkonkurrencen ingenlunde var en rutinesag, men derimod havde et tema med konfliktpotentiale, så blev ansøgningen diskuteret kritisk i rådhuset", skriver Klaus Tscheuschner til byrådspolitikerne.
"Hvis de politiske udvalg var blevet inddraget fra begyndelsen, ville denne irritation aldrig have fundet sted", tilføjer han.
Kritik fra formand
Klaus Tscheuschner får i øvrigt opbakning fra kulturudvalgets formand, Max Stark (CDU), der i et læserbrev i Flensburger Tageblatt har beklaget, at kulturens repræsentanter i Flensborg i denne sag "har gået enegang".
Som argument har overborgmesteren i sin henvendelse til politikerne vedhæftet en kritisk boganmeldelse fra Frankfurter Allgemeine Zeitung. "Raus mit den deutschen Schweinen" var overskriften på anmeldelsen af Knud Romer Jørgensens bog.
Romers romandebut vakte stor debat i Danmark sidste år. Med baggrund i sin barndom beskriver Knud Romer Jørgensen, hvordan det var at vokse op med en tysk baggrund i en dansk provinsby. Knud Romer Jørgensen måtte lide under at være søn af en tysker: Den stod på daglig mobning i skolen og dårlig behandling i butikkerne, og danskernes holdning over for det store nabolandet i syd er ikke ligefrem positivt beskrevet.
Knud Romer Jørgensen perspektiverer dog selv sin historie med de mange andengenerationsindvandrere, der mistrives i Danmark og har vreden som deres vigtigste drivkraft.
Møde 6. oktober
Klaus Tscheuschner afviser al snak om censur i forbindelse med afslaget fra hans side. Han understreger, at ansøgningen fra kulturforvaltningen til Börsenverein des Deutschen Buchhandels allerede var sendt af sted, men boghandlerforeningen endte med at pege på Neumünster som byen, der fik æren af "Eine Stadt liest ein Buch".
Arbejdsgruppen bag ansøgningen består af repræsentanter for kulturlivet i Flensborg. Gruppen har netop holdt møde og agter at indbringe Knud Romer Jørgensens bog som forslag en gang til. Næste kulturudvalgsmøde i Flensborg finder sted den 6. oktober.
Hans Christian Davidsen
Mitglied
Beiträge: 19
Registriert: 27.12.2007, 20:23
Wohnort: Flensburg
Kontaktdaten:

SSW POSITIV OVER FOR KURT ROMERS BOG

Beitrag von Hans Christian Davidsen »

(Fra Flensborg Avis 27.09. 2008)

Litteratur. Det er problematisk, at kulturudvalget i Flensborg ikke har været orienteret om Knud Romer-bogen, siger den kulturpolitiske ordfører fra SSW.

FLENSBORG. Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW) er forundret over forløbet i sagen med Knud Romer-bogen "Den der blinker er bange for døden".
Martin Lorenzen er kulturpolitisk ordfører for SSWs byrådsgruppe i Flensborg, og han mener ikke, at overborgmester Klaus Tscheuschner kan tage generalkonsul Henrik Becker-Christensen til indtægt for en afgørelse, som byen skal træffe.
- Derudover er det problematisk, at byens kulturudvalg slet ikke har været informeret om sagen, siger Martin Lorenzen til Flensborg Avis.
Den anmelderroste roman af Knud Romer Jørgensen er i Flensborg blevet centrum for en strid om, hvad der egner sig til at fremme den dansk-tyske forståelse.
Spørgsmålet er, om det er relevant at diskutere danskeres tyskerhad, sådan som det beskrives i bogen. En kreds af kulturfolk i Flensborg har nemlig foreslået bogen som et litteraturprojekt i byen, sådan at der var noget at diskutere ud fra. Men byens Klaus Tscheuschner har sagt nej til at støtte ideen.
SSW mener, at der i Flensborg er et så godt forhold mellem danskerne og tyskerne, at det må være muligt også at diskutere kontroversielle bøger, som man muligvis indholdsmæssig ikke et indforstået med.
- Dansk Centralbiblioteket havde sidste år et arrangement med Knud Romer Jørgensen, der forløb uproblematisk, og biblioteket er jo også med i ansøgningen til projektet. Umiddelbart vil jeg derfor anbefale, at man på næste uges kulturudvalgsmøde støtter ansøgningen, siger Martin Lorenzen.
Det næste kulturudvalgsmøde finder sted den 6. oktober.
Hans Christian Davidsen
Hans Christian Davidsen
Mitglied
Beiträge: 19
Registriert: 27.12.2007, 20:23
Wohnort: Flensburg
Kontaktdaten:

KNUD ROMERS BOG GIK ALLIGEVEL IGENNEM

Beitrag von Hans Christian Davidsen »

Litteraturaktion. Ansøgningen gik glat igennem: Knud Romers "Den der blinker er bange for døden" er blevet udvalgt til aktionen "Eine Stadt liest ein Buch" i 2009.

FLENSBORG. Efter megen ståhej ender Knud Romers bog "Den der blinker er bange for døden" alligevel med at blive udvalgt til litteratur-
aktionen "Eine Stadt liest ein Buch".
De tyske boghandlers fællesorganisation, Börsenverein des Deutschen Buchhandels, har netop godkendt en ansøgning fra Kulturbüro Flensburg, og det betyder at Flensborg Kommune (Stadt Flensburg) i 2009 får bevilget 7500 euro til realisering af projektet.
- Vi er meget lykkelige over afgørelsen og ser frem til at komme i gang med arbejdet næste år, siger lederen af Kulturbüro, Torge Korff.
Litterært sprængstof
Ansøgningen blev i første omgang fejet af bordet af Flensborgs overborgmester, Klaus Tscheuschner - formelt fordi han ikke forinden var blevet orienteret af Kulturbüro. Reelt fordi han forinden var blevet advaret om, at bogen var fyldt med sprængstof. "Wer blinzelt hat Angst vor dem Tod" handler om Knud Romers opvækst i Nykøbing Falster i 1960erne. Hans mor var tysk, og det var en af årsagerne til, at han oplevede mobing fra kammeraternes side.
Ideen med aktionen "Eine Stadt liest ein Buch" er, at danske og tyske skoleklasser i byen skal beskæftige sig med bogen i undervisningen. Der bliver også sendt gratis eksemplarer på en stafet gennem byen for, at så mange som muligt kommer til at læse den.
Desuden kommer Knud Romer på besøg i Flensborg, og der arrangeres fælles læseaftener. Aktionen skal efter planen finde sted i september og oktober 2009.
Hans Christian Davidsen
Ingrid Crone
Mitglied
Beiträge: 135
Registriert: 18.09.2008, 13:45

Beitrag von Ingrid Crone »

Jubel und herzlichen Glückwunsch insbesondere an Knud Romer, aber auch an alle anderen, die aktiv dazu beigetragen haben, dass dieses Buch jetzt seinen Platz und seine Berechtigung bekommen hat bei der Aktion in Flensburg 2009.
Man kann über den Inhalt des Buches meinen, was man will. Wichtig ist mir aber, dass es wenigstens einen offiziellen Platz bekommt und Teil der Debatte wird....als salonfähig anerkannt wird, ob man so will.
Es würde mich als Deutsch-Dänin sehr traurig stimmen, müsste ich erkennen, dass wir wieder in einer Zeit leben, wo Themen und Inhalte unter den Tisch gekehrt werden und nicht zusammenhängend und in ihrem Kontext ganzheitlich dargestellt werden können oder dürfen.

Jubel og stort tillykke særlig til Knud Romer, men også til alle jer andre, der aktivt har bidraget til, at denne bog nu er har fået sin plads og sin berettigelse på aktionen i Flensborg 2009.
Man kan mene, hvad man vil om indholdet af bogen. Viktigt er det mig dog, at bogen i det mindste har fået en officiel plads og bliver del af debatten. Som dansk-tysk ville det stemme mig meget trist, skulle jeg erkende, at vi igen lever i en tid, hvor emner og indhold fejes under bordet og ikke kan eller må fremstilles i deres sammenhæng og kontekst.
Så kæmpe begejstring herfra!!!
Mange hilsener, Ingrid
Ingrid
runesfar

Beitrag von runesfar »

Information hat heute eine Artikel über Flensburg und Knud Romer:

http://www.information.dk/print/206505
Vineta

Beitrag von Vineta »

Nun bin ich doch neugierig um was für ein Buch es sich handelt. Da ich den langen Ausführungen in dänisch nicht wirklich folgen kann, hab ich die Bitte um eine kurze Zusammenfassung in deutsch.

Danke
Bianca
runesfar

Beitrag von runesfar »

Vineta - aus Amazon:

Kurzbeschreibung
Knud Romer hat mit seinem ersten Roman in Dänemark einen Skandal ausgelöst. Wild, drastisch, zärtlich, todernst und komisch zugleich erzählt er die so dramatische wie gewöhnliche Geschichte seiner deutsch-dänischen Familie und schreibt sich den Alptraum seiner Jugend im dänischen Nykøbing von der Seele.

Ein »deutsches Schwein« ist Knud für seine Mitschüler in Nykøbing noch in den sechziger und siebziger Jahren, weil er anders ist als die anderen: Er trägt Lederhosen, singt deutsche Lieder und bekommt in Dänemark unübliche Pausenbrote mit in die Schule. Und ausgerechnet seine Mutter, deren erster Verlobter als Mitglied der »Roten Kapelle« von den Nazis hingerichtet wurde, wird als »Hitlerliebchen« beschimpft.

Quer durch Dänemark und Deutschland führt die Geschichte seiner Familie über drei Generationen. Der dänische Großvater scheitert bei all seinen Unternehmungen und sitzt am Ende nur noch am Bahnhof und schaut den Zügen hinterher. Dessen Sohn, Knuds Vater, hingegen ist so bemüht, alles korrekt und vorbildlich zu erledigen, daß er sogar dem deutschen Heer beim Einmarsch in Dänemark behilflich ist und den Soldaten den rechten Weg nach Kopenhagen zeigt. Die deutsche Großmutter wird beim Bombenangriff auf Magdeburg schwer verletzt; grausam entstellt, ist sie für den Enkel trotzdem eine Figur von klassischer Schönheit. Onkel Hermann schließlich aus Oberfranken schenkt Knud bei jedem Besuch Splitter einer Handgranate, die ihm nach und nach aus der Haut wachsen - und liefert damit das Material für Knuds großen Befreiungsschlag ...
Vineta

Beitrag von Vineta »

Danke runesfar, nun versteh ich. Es klingt sehr interessant und ich denke ich werde mir dieses Buch besorgen.
Gruß aus DD
Bia