Eisbein mit sauerkraut

Til alle de indlæg som ikke hører til nogle af de andre specifikke mappe-kategorier.
lipton
Neues Mitglied
Beiträge: 2
Registriert: 27.05.2005, 09:05

Eisbein mit sauerkraut

Beitrag von lipton »

Hej...jeg er en 14 årig dreng fra klb i DK der har om den tyske ret

"Eisbein mitt saurkraut"

og jeg vil godt starte en diskussion om

Hvorfor det er populært (skriv hvis det ikke er)
Hvor henne det spises?
Er der flere måder at lave det på?
er det en national ret?
og hvad er i det hele taget "Eisbein mitt saurkraut"

- takker
Nordjyde

Beitrag von Nordjyde »

Hej Lipton
for det første er Eisbein mit Sauerkraut ikke bare en tysk ret, man spiser det også i Frankrig, der hedder det "Choucroute", og i Norge kaldes det vist surkål. Det er syrnet hvidkål, evtl. tilsat lidt hvidvin, som så koges sammen med griseskanke og røget pølser og røget bacon. Det er en gammeldags vinterret. Hvidkål blev opbevaret på denne måde i gamle dage, der er masser af vitamin C i og griskeskanke og andet tilbehør havde man fra griseslagtning.
Spørger du mig, så syntes jeg det smager dejligt, især hvis der er tilsat frisk ananas til kålen. Piller man fedtet af skanken har du en saftlig kødmuskel tilbage. Håber du kan bruge det til noget.
Hilsen Nordjyde
lipton
Neues Mitglied
Beiträge: 2
Registriert: 27.05.2005, 09:05

Beitrag von lipton »

ja tak

men er det populært?

det er jo så nok ike nationalret hvis de spiser det i Frankrig og Norge
Nordjyde

Beitrag von Nordjyde »

ja, det tror jeg man roligt kan sige
Nordjyde
Ursel
Mitglied
Beiträge: 3539
Registriert: 22.02.2002, 11:23

Beitrag von Ursel »

Hej Lipton!
Jo, jeg tror nok det er populært, især hos de ældre tyskere, som ikke er så bange for fedt og kalorier :) .
Men man kan også lave Sauerkraut sammen med "Kaßler", altså Hamburger ryg - sammen med ananas er de virkeligt lækkert.

At skank er i hvertfald upopulært i DK kunne jeg mærke da jeg hentede vores slagtede gris sammen med en (engelsk) veninde.
Både hende og slagteren ville ikke bruge skankene, og de henvendte sig med det samme til mig: Tyskere spider dem jo!
(Jeg to dem imod med glæde! Så bruger jeg mit importerede Sauerkraut ... og voilà!)

Men i denne weekend bliver det vist ikke til noget, det bliver dejligt varmt sommervejr, endelig - bare det varer! God weekend til alle - Ursel, DK
Danebod

Beitrag von Danebod »

Det er altså populær i Tyskland og anses som nationalret, omend det måske også spises i andre lande.

Til den kogte skank og surkålen kommer mos af tørrede ærter, og som sovs til det ærtemos skærer man man fedt røget spæk i små terninger og braser dem i panden og hælder det smeltede fedt samt terningerne derover.
Janey
Mitglied
Beiträge: 174
Registriert: 14.09.2005, 16:58
Wohnort: Kopenhagen und Hamburg

Beitrag von Janey »

jeg har faktisk aldrig spist den. Jeg kender mange der ikke har spist den...kommer fra Hamborg...
"Jag trivs bäst i öppna landskap"
joe100
Mitglied
Beiträge: 709
Registriert: 11.10.2004, 17:52
Wohnort: nrw, Deutschland

Beitrag von joe100 »

lipton hat geschrieben:ja tak

men er det populært?

det er jo så nok ike nationalret hvis de spiser det i Frankrig og Norge
Hej Lipton,

populært ??

vi har ikke spist den for de sidste 5 år, men
jeg har også ingen skindbukser og ingen kukur.

Måske den er en typisk fordom over tyskerne ?!?

Hils
Dieter
frauni

Beitrag von frauni »

hej,

jeg har heller aldrig spist det (kommer fra det nordlige Tyskland) og kender rigtig mange der ikke har. Derfor siger jeg tit til folk der spørger om det at det er en fordom at "alle tyskere spiser Eisbein mit Sauerkraut". Jeg vil sige at det er en sydtysk ret og måske typisk for sydtyskland - men det må sydtyskerne kunne svare bedre på!

hilsen,
frauni
Marion1

Beitrag von Marion1 »

gelöscht
Zuletzt geändert von Marion1 am 11.02.2007, 10:47, insgesamt 1-mal geändert.
Ursel
Mitglied
Beiträge: 3539
Registriert: 22.02.2002, 11:23

Beitrag von Ursel »

Nej-nej - jeg tror meget mere paa min forklaring :D at Sauerkraut und Eisbein er en ret som äldre tyskere kender - i alle regioner!
Jeg har selv Familie, indfödt Hamburger, som laver det og spiser det :D
Jeg har selv boet i omraadet af Braunschweig og kendte folk der elskede denne ret.
Men som sagt kan det godt väre at i dag bruger folkene hellere Kaßler = Hamburger ryg + Ananas i Sauerkraut.

Unge kvinder er ikke mere saa meget bekendt med de gamle opskrifter, og derfor forsvinder mange retter i glemmekassen.
Er der nogen der laver stadigväk Eisbein i "gule ärter" som egentlig er jo grönne ärter i Tyskland?

Eller "Steckrüben" som sammenkogt ret med gulerödder etc.?

I de gamle danske kogeböger som jeg arvede efter min mands faster og min svigermor er der stadigväk opskrifter hvordan man kan tilberede skank (Eisbein) og andre dele af en slagtet gris, som ingen dansker vil have mere i dag.

Sauerkraut er en tysk (og fransk) specialitet, maaden at tilberede den er forskelligt, men jeg tror ikke paa at den bliver bare kogt / spist i Sydtyskland, selvom jeg selvfölgelig ogsaa har spist det der, mens jeg boede der!

Hilsen fra et sauerkrautfri land :wink: (medmindre jeg importerer Sauerkraut fra Tyskland) - Ursel, DK
Nordjyde

Beitrag von Nordjyde »

Hallo Ursel
Sauerkrautfreies Land ist ein bisschen übertrieben, Sauerkraut gibt es sowohl bei Salling als auch bei Brugsen in der Dose, frisches Kraut habe ich jedoch noch nicht gesehen. In Dänemark gibt es auch das Gericht "Surkål" was wohl einer Sauerkrauart entspricht. Auch die Norweger kennen es unter dieser Version. Nichts für Ungut, :D Elke aus Rødhus ehemals Hamburg
Ursel
Mitglied
Beiträge: 3539
Registriert: 22.02.2002, 11:23

Beitrag von Ursel »

Hej Elke!
Da muß ich mich bei unserem Brugsen gleich mal auf die Suche machen ... bislang habe ich es noch nie hier gesehen.
Surkål ist schon anders als Sauerkraut und daher nicht so vergleichbar - finde ich.
trotzdem danke für den Hinweis, ich melde mich, wenn ich eine Brugsendose ergattert haben sollte :D

Gute Nacht - Ursel ,DK
sv

Beitrag von sv »

Hejsa

For at komplettere denne statistiske undersøgelse, kan jeg bidrage med min erfaring fra den vestlige del af Tyskland. Man kan næsten kun finde denne mærkelige ret sidst i September og i starten af Oktober i lokale værtshuse, når der er Oktoberfest i München.

Hvis i spørger mig, så er Eisbein mit Sauerkraut i denne sammensætning ikke et nationalret for hele Tyskland, men i det mindste populært i de sydlige egne. Sauerkraut (med forskellige slags bilag med højt proteinindhold) bliver til gengæld spist over hele landet.

Hilsner
Stefan
Marion1

Beitrag von Marion1 »

gelöscht
Zuletzt geändert von Marion1 am 11.02.2007, 10:50, insgesamt 1-mal geändert.