Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

Hej og god aften!

@ heide: tak for ordet "løfte"! Også tak for dine gode ønsker. Det kan bare blive bedre, ikke?

I dag havde jeg besøg fra mine 2 yndlingskolleger og vi havde en dejlig eftermiddag sammen, en hyggelig kaffeslabberads.

En veninde har fødselsdag den 29.02. - sikken en dato!!!
Jeg begyndte med et broderiarbejde og håber jeg kan nå at få det færdig midt af februar-måned. Man må godt passe på hvem man kan forære sådan en gave. Det kan bare være nogen der ved hvor meget arbejde og tid man investerer for en gave som er hjemmelavet.

Hvordan har I det alle? Fryser I også? Her er det meget koldt lige nu men skal blive værmere...

kh

Gabi
sækkepiber
Mitglied
Beiträge: 228
Registriert: 12.11.2006, 10:33
Wohnort: Castrop-Rauxel, Deutschland

Beitrag von sækkepiber »

Hej allesammen,

en lille hils fra Ruhrdistriktet's nathold. Det er fint at I alle dukker op igen.

Det ser ud som nogle af jer havde en dårlig 2010. Jeg håber at I alle vil har det bedre i 2011.

Skolepartnerskabet mellem min skole og Erhvervsuddanelsescenter Vest i Esbjerg er næst på vejen. Jeg vil være i Esbjerg den 12. og 13. Januar for et sidste afgørende samtale og håber at besluttningen vil være positivt. Så næste uge er det Sekt oder Selters angåend mine "danske" skoleaktiviteter.

Hav det godt allesammen! Sov godt og drøm sødt!

Ralf
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

God morgen, mine venner!

Ralf - det lyder meget spænende! Jeg krydser fingre for dig! Har du også tid for en lille tour gennem byen?
Bestemt ville vi høre om alt er gået klart!!!

Hilsen
Gabi
sækkepiber
Mitglied
Beiträge: 228
Registriert: 12.11.2006, 10:33
Wohnort: Castrop-Rauxel, Deutschland

Beitrag von sækkepiber »

God aften, Gabi!

Tak for fingeren.

Nej, jeg har ingen tid for en bytur. Også vil Fanø Pipes and Drums øve uden mig på onsdag aften i Norby Skole :( , fordi jeg er indbydet for at spise med mine danske samtalspartner :D . Jeg bare håber at jeg har tid nok for at gå til BILKA og købe nogle danske spiser (kryddersild, karrysild,sød sennep osv.:P ) vi har brug for. BILKA ligger i Skolens nærheden, så jeg er optimistisk.

Kærlige hilsener,

Ralf
Duftertyp
Mitglied
Beiträge: 10
Registriert: 07.01.2011, 17:53
Wohnort: Mönchengladbach

Beitrag von Duftertyp »

Hej,

jeg skriver dansk de første gang i dag og jeg håber, det er ikke så dårlig.
Jeg er meget interesseret at lærne danske sprog. Sproget lærner jeg selv med en bog og "selbstausgedruckte Vokabellisten :D".
Udtalen prøver jeg med en recorder, det er desværre sværlig at finde nogle mennesker det tale dansk i mönchengladbach.

Jeg er tyveogsyv år gammel og bo i mönchengladbach centrum. Jeg være glad, når jeg kunne møde nogle mennesker det kan tale lidt dansk i mönchengladbach "oder umgebung".

Jeg er glad også, at prøve dansk her ;)

hilsen, Christian
Nicola
Mitglied
Beiträge: 360
Registriert: 28.05.2006, 19:00
Wohnort: her (Ruhrpott, DE) og der (Stevns, DK)

Beitrag von Nicola »

Det er sjovt at der er lidt liv igen her :wink: .
Jeg vil også prøve at skrive mere igen.
Men lige nu har jeg ikke så meget tid. Jeg vil gerne nyde hvert minut jeg har her.
Pigerne kommer stædigvæk med. Bare sidste oktober rejste jeg kun med den lille pige fordi min store datter var i Israel.

Vi havde en dejlig eftermiddag hos Steens mor. Sneen kunne ikke stoppe os ;).

Jeg hilser rundt og sender kærlige hilsener fra mit elskede Stevns.
Og velkommen til Christian, skriv bare løs og vær ikke bange at lave fejl.
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Duftertyp
Mitglied
Beiträge: 10
Registriert: 07.01.2011, 17:53
Wohnort: Mönchengladbach

Beitrag von Duftertyp »

Mange tak for Hilsen, Nicola.
Det være meget sværlig at forstår de hele text, men efter mange gange jeg forstår wenigstens etwas.

Jeg vil gerne høre danske sangen på youtube, jeg har fundet Juncker og Sys Bjerre, er der ellers andet, dass man mit Tocotronic oder Blumfeld vergleichen kann? (Furchtbar wenn einem die Worte fehlen :| )

edit: Annika Aakjær har jeg fundet også :)
sækkepiber
Mitglied
Beiträge: 228
Registriert: 12.11.2006, 10:33
Wohnort: Castrop-Rauxel, Deutschland

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet!

En lille hils fra Ruhrdistriktet, hvor vi har tøvevejr den anden dag og sneen smelter utroligt hurtigt.

Velkommen, Christian! Det er godt at har nyt folk ind her. Med hensigt til at du har ingen undervisning så må jeg sigge at du skriver godt nok dansk. Som Nicola sagde: Vær ikke bange at laver fejl, det gør vi jo alle ind her - ere eller mindre.

Tocotronic og Blumfeld kender jeg heller ikke men vil lede efter dem på youtube. Hvad med Juli Maria, fx "Uden hinanden"? Det var titelsangen til DR's TV-serien "Pagten".

Hier erscheint normalerweise ein Video von YouTube. Bitte wende dich an einen Administrator.
Hier erscheint normalerweise ein Video von YouTube. Bitte wende dich an einen Administrator.


Hej Nicola, det er fint at høre at du har det sådan godt. Nyd ferien's resten og vi ses igen i vores kursus.

I alle, sov godt og drøm sødt,

Ralf
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

Hej, venner -
og først og fremmest: Hjertelig verlkommen, Christian!
Kom forbi og snak med os!!! Vi er alle her at lave fejl og finder en der kan rette.
Dit dansk er helt i orden. Jeg kunne faktisk ikke mærke at du lærer uden kursus! På tysk: Hut ab, wirklich klasse!!!!

Holder du ferie i Danmark? eller har du en kæreste der? Hvor er jeg nysgerrig igen, undskyld :oops:

Angående musikken kan jeg anbefale Kim Larsen (min favorit), ellers Dodo & the Dodos, Shubidua

Hvis du er i Danmark næste gang - hvornår holder du ferie og hvor? - så køber en eller to Pixi-bøger. Let at læse og godt at forstår!

Wenn Dir die Worte fehlen - gar nicht schlimm !!! Schreib Mischmasch oder schlag einzelne Worte nach. Beides hilft beim Lernen! Wurschtel Dich einfach bei uns und mit uns durch!!!

Nicola - det er virkelig meget sjovt, at så mange dukker op igen. Hvor er det fint!!! Hvor længe bliver du i Stevns?

Ralf - jeg er meget spændt hvad du kan berette efter samtalen!
Vi selv må vente med en indkøb hos Bilka, føtex eller kvickly indtil juli-måned....

Hilsen

Gabi
Nullermand
Mitglied
Beiträge: 1326
Registriert: 11.09.2006, 21:35
Wohnort: Hamburg/Lohals

Beitrag von Nullermand »

Hallooo - hvad sker her? Jeg kigger ind her efter en lang tid og kan ikke fatte, hvad mine gamle øjne ser! Troede ellers den her tråd var stendød.... :shock:

Sjovt, at jeg nu kommer til at skrive næsten det samme som i mit sidste indlæg for mere end 8 måneder siden: jeg er i Lohals igen, da manden skulle komme af med sine feriedage efter et meget travlt år 2010. Vi nyder det alle tre - katten er selvfølgelig med igen. Det ser bare dejligt ud derude foran vinduerne med al den sne, og sålænge man ikke skal ud og køre bil generer den jo heller ikke. Men i morgen er det forbi - så har vi været her i tre uger og arbejdet kalder os begge to tilbage til henholdsvis Hamborg og København. Træls. :roll:

Godt at høre, at I alle har det mere eller mindre godt. I hvert fald er I alle i godt behold, selvom Gabi har haft det skidt, men det går jo nu også opad for dig, Gabi, og som jeg læser det gjorde du jo det bedste ud af det.. Nicola og Ralf skal mødes i deres næste dandskkursus, Steen og Nicola er endnu lykkelige med deres fjern-forhold og Heide og Nullermand har aldrig stoppet deres Pizza-møder i Hamborg. Alt er, som det har været for 8 måneder siden. Livet går videre, men ændringer findes der ikke så mange af. Det er i den grad beroligende, synes jeg. :D

@Christian: velkommen! Jeg kender hverken Tocotronic eller Blumfeld, men jeg er helt vild med dansk musik. Prøv at finde Nephew på youtube. De synger mest på dansk, selvom navnet lover noget andet (og hvis du finder ud af, hvad de mener med deres sange: skriv til mig! Jeg forstår nemlig ikke et ord af det! "Mexico ligger i Spanien"...jaså?! :roll: )Thomas Holm`s sange "Nitten" og "Selvmord på dansegulvet" synes jeg er temmelig gode og sjove, og til sidst kan jeg anbefale "Kun til mig"
Hier erscheint normalerweise ein Video von YouTube. Bitte wende dich an einen Administrator.
Hier erscheint normalerweise ein Video von YouTube. Bitte wende dich an einen Administrator.
, selvom jeg ellers ikke er fan af den nuværende danske popdronning Medina. Men lige dén sang, synes jeg, har noget. I hvert fald, når man ser videoen og på den måde forstår historien bag teksten. Rasmus Seebach er den danske sanger, der har solgt mest i 2010, og jeg var engang begejstret over "Min engel"
Hier erscheint normalerweise ein Video von YouTube. Bitte wende dich an einen Administrator.
Hier erscheint normalerweise ein Video von YouTube. Bitte wende dich an einen Administrator.
- men så kom der flere og flere af den slags og nu kalder jeg ham bare for "Danmarks Heulboje Nr. 1". Jeg gider virkelig ikke at høre mere fra ham.

Så meget herfra, sjovt at skrive her igen!
kh
Nullermand
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

Hej, I alle!!!

Nullermand - der er du også!!!!! Jeg har skrevet en middelse via Skype og tænkte du kunne læse den, hvis vi er "onni" samme tid.

Men nu er du jo her!!!


Jeg kigger ind i aften igen, har meget at gøre i dag!!!

Hilsen
Gabi
Dänemarkfans
Mitglied
Beiträge: 851
Registriert: 15.06.2007, 16:53

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

:D Nullermand - det er så dejligt at høre fra dig. Det lyder godt at du har det godt med din mand og kat.
Hvordan går det med Andrea? Har du set hun i din tre uger?

Så nu ønsker jer en dejlig uge.... :mrgreen:
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

Som jeg lovede – her er jeg igen!

Christian – måske kan du forstå ikke alt, men som sagt: er ikke bange at skrive eller stille nogle spørgsmål.

Nullermand – hvad med Olivia? Havde I nogle dejlige sejlture?
Vi selv sejlede ret meget mens vores ferie. Vejret var fint alle tre uger...næsten for varmt! Og da vi var lidt ”handicapt” – manden med helvedisild og jeg med skaden på båndet – kunne vi jo lave mere end slappe af med gode bøger, iagttage både på vandet og sejle selv. Jeg var i vandet hver dag – hvor var det dejligt!

I øvrigt så vi mange marsvin.
Desværre var der ingen St.Hans-Aftens-bål i år på campingpladsen.

Jeg synes næste uge skal jeg gå til arbejdet igen. Jeg var sygmeldt et godt stykke tid pga knæoperationen. Trapperne er stadig besværligt, men en gang skulle man begynde igen med arbejdet og ”real life”. Jeg må tilstå...jeg er lidt bange for at køre med bussen.
Så vil jeg nyde ugen som godt som muligt. Selvfølgelig glæder jeg mig til mine 2 yndlingskolleger...men ikke på arbejdet...

Grit – hvad med dig? Jeg synes din mand arbejder in DK. Og du har ikke fundet et job der indtil nu?

Hilsen

Gabi
heide
Mitglied
Beiträge: 840
Registriert: 15.07.2006, 17:28
Wohnort: Heidelberg / Brodersby (SL)

Beitrag von heide »

Hej allesammen,
hvad er det livlig herinde. Fint, at I alle dukker op igen, en efter den anden.

Nullermand,
dejligt at læse fra dig. Er du tilbage i Hamborg næste uge? Jeg er på arbejdet og det ser ud, som om jeg har tid en aften. Måske kan vi mødes ?!
Det er lange siden vi har set hinanden den sidste gang.

Christian,
velkommen! Det er meget vanskelig at lære dansk helt alene, frem for alt udtalen. Vi er alle ikke perfekt med det danske sprog, men måske kan du læse med og skrive af og til noget. Vi taler jo kun om alt muligt, frem for alt om vores hverdag. I hvert tilfælde kan du lære nye danske ord og det er ikke så ringe.
Jeg kan ikke hjælpe dig angående dansk musik, kender jo kun Kim Larsen og John Mogensen :D - beklager!

Ralf,
det er en skam, at du ikke har tid til en tur til Fanø.

Stakkels mig, jeg har hoste og næsen løber. Jeg håber at jeg er på højkant igen næste uge, når jeg skal til Hamborg. Pga. forkølesen har jeg allerede send afbud (abgesagt ?) i november måned. Det vil jeg ikke gøre igen i sådan en hurtig rækkefølge.

Slut for i dag - kh
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Duftertyp
Mitglied
Beiträge: 10
Registriert: 07.01.2011, 17:53
Wohnort: Mönchengladbach

Beitrag von Duftertyp »

Hej alle sammen,

mange tak for hjelp mig.
Jeg lærner dansk, fordi jeg er meget interesseret for lærne sprog. Jeg synes, det er bedre (=besser?) som kigger fjernsyn i aften.

Jeg har fundet en danske sang med navn "Mogens og Karen". Den hører jeg rigtig gerne.

Mange tak også for de hele "Musiktips" ;)

Hilsen, Christian