Købe lejlighed i Berlin

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
ebbemads
Mitglied
Beiträge: 7
Registriert: 27.07.2005, 15:50
Wohnort: Odense

Købe lejlighed i Berlin

Beitrag von ebbemads »

Jeg har nu været i Berlin nogle gange og er blevet rigtig glad for byen - så meget at jeg overvejer at købe en lejlighed. Derfor vil jeg godt i forbindelse med nogen, der allerede har købt en lejlighed eller andre som har erfaringer med lejlighedskøb i Berlin.
Ebbe Madsen
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej!

Hvad vil du vide?
Jeg har lige været igennem dette her i november måned.

Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
ebbemads
Mitglied
Beiträge: 7
Registriert: 27.07.2005, 15:50
Wohnort: Odense

spørgsmål om lejlighedskøb

Beitrag von ebbemads »

Hej.
Tak fordi du gider hjælpe og jeg håber ikke jeg har for mange spørgsmål.
Hvor er der sjovt at bo i Berlin (lissom Nørrebro)?
Er ejendomsmæglere generelt til at stole på?
Er det faste priser eller skal man prutte?
I salgsannoncerne står der "hausgeld" - hvad dækker det?
Er det ejendomsforeninger i ejendommene?
Betaler man ejendomsskatter? Hvor store?
Skal man ha alle pengene med hjemmefra eller findes der kreditforeninger ligesom i DK?
Mange hilsener
Ebbe Madsen
thomasvahlun
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 03.08.2005, 18:05
Wohnort: København
Kontaktdaten:

At købe bolig i Berlin.

Beitrag von thomasvahlun »

Hej,

Jeg søger de samme svar. Har gennem de seneste år tænkt på at købe en lejlighed i Berlin. Har tidligere boet i byen, og er jævnligt i Berlin, på weekend o.lign.

Jeg søger svar på lånemuligheder mht. realkredit. Kan det betale sig at låne pengene hjemmefra, og hvordan er det med fællesudgifter mv. i forhold til her i KBH.

Jeg påtænker igen at flytte til Berlin på et tidspunkt, men da jeg har et lederjob i byggeriet, er mulighederne som de fleste bekendt meget ringe i disse år, og bedringen ser ikke ud til at komme om hjørnet.

Jeg kunne også godt tænke mig at få et bud på om man i delstaten forventer det lave prisniveau i de kommende år eller om man kan se lyset for enden af tunellen mht. den høje arbejdsløshed mv.

MVH
Thomas
Jeff
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 04.08.2005, 10:54

Beitrag von Jeff »

Hej

Jeg har også besluttet mig at købe lejlighed i Berlin og søger noglelunde de samme svar. Er iøvrigt interesseret i en (helst dansk da mit tyske pt. er mangelfuldt eller evt. en godt engelsk talende tysker) kontakt som evt. kan hjælpe med det praktiske og med at finde "stedet" - selvfølgelig mod betaling. Søger også en ide om hvor man 'bør' købe og hvor man evt. ikke bør. Har kik på Friedichshain pt. men ?

Vh og tak

Jeff
henningnielsen

Beitrag von henningnielsen »

Hej med Jer,

jeg kan kun hjælpe med en information og det er om realkreditlån. Disse lån findes ikke i Tyskland - eller i det mindste ikke i denne form. Dvs. enten har man en god bank, hvor nogle af pengene kan lånes eller man har de fleste penge med hjemmefra.

I det tyske er det nemlig normal, at der bliver sparet meget mere op end i Danmark. Desuden tror jeg ikke, at ejendomsælgerne er mere eller mindre troværdige end i det danske.
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Her kommer diverse svar på jeres spørgsmål og nogle flerer informationer som skal tages med i betragtning ved køb.

„Hvor er der sjovt at bo?“
Det ved jeg faktisk ikke. Jeg ville tage udgangspunkt i om man vil bo centralt med gode offentlige kørselsforbindelser, om der skal være roligt, om man vil bo i ny byggeri eller i „gammelt“ byggeri med højt til loftet / stuk o.s.v., hvordan er indkøbsmulighederne i nærheden......o.s.v.

„Er egendomsmæglerne gererelt til at stole på?“
De vil selvfølgelig gerne tjene penge....! Vær opmærksom på at hvis man køber bolig via mægler er det køberen der betaler mægleren! Og ikke som i DK sælgeren. Der beregnes ca 5 % (+ moms) af købesummen som provision (står for det meste i annoncen), så det er en rimelig sum der kan komme oveni selve prisen.
Jeg ville prøve at finde en bolig, som sælges direkte fra ejeren uden mægler.

„Er der faste priser eller skal man prutte?“
Generelt må man sige at priserne er dem sælgeren gerne vil have. Men man kann godt handle fx. mht. til renovering m.v. Markedet er relativt godt fortiden til at handle.

„I salgsannoncerne står der "hausgeld" - hvad dækker det?“
Det dækker de såkaldte Betriebskosten (fx. betaling for renovation, fælles strøm, skorstensfejer, rengøring af trappeopgang m.v.) og Instandhaltungsrücklagen (ved store reparationer af bygningen). Jeg kan derværre ikke ordene på dansk.

„Er det ejendomsforeninger i ejendommene?“
Ja, naturligvis!.

„Betaler man ejendomsskatter? Hvor store?“
Det er ikke som i DK en skat på ejendomsværdien, men en skat på det gurndstykke men har købt med boligen. Denne skat skal betales årligt. Summer er afhængig af værdien af grunden og kommuneafhængig.
Derudover findes en „Gunderwerbsteuer“ når man køber, 3,5 % af købsprisen – betales een gang ved køb.

„Skal man ha alle pengene med hjemmefra eller findes der kreditforeninger ligesom i DK?"
Hvad mener du?
Hvis du har pengene kan du da godt tage dem med, men eller må man i en bank og låne nogle. De fleste banker giver sådanne lån men til meget forskellige konditioner. For overhovedet at kunne få et sådant lån skal man selvfølgelig dokumentere hvad man tjener og hvad man selv har opsparet m.v.
Vær også her opmærksom på at renterne ikke kan trækkes fra i skat.
Under bestemte forudsætninger kan man få det der hedder „Eigenheimzulage“. Det kan man kun få, hvis man bor her og betaler skat her.


Endvidere skal køber betale notar og diverse gebyrer for at blive „im Grundbuch eingetragen“. Det er ingen fastsat pris men det ligger omkring 1,5% af købsprisen.


Maybritt

P.S Jeff jeg kender en som kan hjælpe dig med diverse ting.
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
ebbemads
Mitglied
Beiträge: 7
Registriert: 27.07.2005, 15:50
Wohnort: Odense

lejlighed i Berlin

Beitrag von ebbemads »

Hej Maybritt.
Tak fordi du gad svare på alle mine spørgsmål. Det har givet mig noget at tænke over.
Jeg har forsøgt at finde en side hvor der er lejligheder til salg udenom en mægler, men det er ikke lykkedes. Kender du, eller andre, et eller flere links?
mange hilsener
ebbe m.
lillekatten
Neues Mitglied
Beiträge: 2
Registriert: 10.08.2005, 12:33

Beitrag von lillekatten »

Er hausgeld pr. måned?
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej!

Prøv med [url=http://mopo-immonet.berlin1.de/]Morgenpost[/url] eller [url=http://www.tagesspiegel.de/immobilien/]Tagesspiegel[/url]
hvis I vil søge uden mægler. Man skal kigge lidt rundt omkring.

Ja "Hausgeld" betals hver måned!


Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
lillekatten
Neues Mitglied
Beiträge: 2
Registriert: 10.08.2005, 12:33

Beitrag von lillekatten »

Hej, så vidt jeg har forstået er det nødvendigt med en advokat, da ejendomsmæglerne ikke tager sig af lige så meget som i Danmark. Så vil jeg høre - hvor tidligt i processen skal man have en advokat med ind over? Og hvad skal denne advokat udføre af arbejde (og gerne ca. hvad det koster...)?

Og hvordan med at underskrive en købsaftale? Er det bindende, eller er det ligesom i Danmark hvor man har en fortrydelsesperiode?

På forhånd tak for svar :D
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej!

Mægleren fører sådan set kun sælger og køber sammen og kasserer så et gebyr for det. Merer laver han/hun ikke.

Hvad der derefter har med købet at gøre kører over en notar. Ham/hende kan man selv udvælge. Hvis man køber bolig af et firma har de sikkert allerede en notar der tager sig af disse ting.

Jeg har i mit forrige indlæg skrevet om hvad det koster.


Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
FGJ
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 31.10.2005, 21:30
Wohnort: København/Berlin

Bankkonto i Berlin - når jeg bor i København

Beitrag von FGJ »

Tak til de gode svar og oplysninger i denne temagruppe.
Jeg har nu købt en lejlighed i Berlin, som primært skal bruges som ferie- og week-end bolig.

Er der nogen, som kan give gode råd vdr overførsel af penge fra Danmark til Tyskalnd/Berlin. Jeg har brug for det hver måned i forbindelse med betaling af "Wohngeld" og min egen bank har anbefalet, at jeg opretter en konto i en bank i Berlin og så indsætter beløb, når jeg fysisk er i Berlin.

Det er temmelig dyrt at få en dansk bank til at overføre penge hver måned.

Jeg vil derfor være taknemmelig, hvis nogen kan give gode råd - evt navn på en bank, der er god at anvende.

Det vil være det allerbedste, hvis jeg kan få en netbank-mulighed.

På forhånd tak.

Flemming
henrikb
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 01.11.2005, 21:02
Wohnort: kopenhagen

Re: Bankkonto i Berlin - når jeg bor i København

Beitrag von henrikb »

Hej Flemming
Jeg står selv og skal købe i Berlin, Har du nogle råd eller erfaringer du vil dele, må du gerne skrive dem ind her på forummet.
Mht. Bankforbindelse vil jeg anbefale dig at tjekke www.Skandiabank.dk.
Den er kun på internettet og siges at være langt billigst også til internationale overførsler.
Hilsen Henrik
FGJ hat geschrieben:Tak til de gode svar og oplysninger i denne temagruppe.
Jeg har nu købt en lejlighed i Berlin, som primært skal bruges som ferie- og week-end bolig.

Er der nogen, som kan give gode råd vdr overførsel af penge fra Danmark til Tyskalnd/Berlin. Jeg har brug for det hver måned i forbindelse med betaling af "Wohngeld" og min egen bank har anbefalet, at jeg opretter en konto i en bank i Berlin og så indsætter beløb, når jeg fysisk er i Berlin.

Det er temmelig dyrt at få en dansk bank til at overføre penge hver måned.

Jeg vil derfor være taknemmelig, hvis nogen kan give gode råd - evt navn på en bank, der er god at anvende.

Det vil være det allerbedste, hvis jeg kan få en netbank-mulighed.

På forhånd tak.

Flemming
jorgen
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 12.11.2005, 16:35

Re: Købe lejlighed i Berlin

Beitrag von jorgen »

ebbemads hat geschrieben:Jeg har nu været i Berlin nogle gange og er blevet rigtig glad for byen - så meget at jeg overvejer at købe en lejlighed. Derfor vil jeg godt i forbindelse med nogen, der allerede har købt en lejlighed eller andre som har erfaringer med lejlighedskøb i Berlin.
Ebbe Madsen
:D