Bank Tyskland- Danmark

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
HeidiB
Mitglied
Beiträge: 5
Registriert: 31.07.2012, 13:01
Wohnort: Neumünster

Bank Tyskland- Danmark

Beitrag von HeidiB »

Hej med jer

Jeg flytter snart til Tyskland, og er ved at undersøge hvordan jeg bedst gør med bank, når min indkomst stadig foregår i Danmark.
Har nogen erfaring med hvad der er nemmest/ billigst i gebyrer osv.?

1. Oprette grænsekonto hos UnionBank i Flensburg (altså en konto hos dem og i Tønderbank)?
2. Have både en tysk og en dansk bankkonto og så selv overføre konti imellem?
Har indhentet nogle gebyr-beløb fra diverse steder, og efter hvad jeg kan finde ud af, er der ikke den store forskel - men måske er der i det lange løb?
3. Har I en tysk bank I ellers vil anbefale?

Tak på forhånd:)
fejo.dk - Henrik

Beitrag von fejo.dk - Henrik »

Hej Heidi

Jeg har haft en tysk bank i mange år: Postbank, Commerzbank, Deutsche Bank, Sparkasse.

Det afgørende for mig er netbanken. Her må du ikke forvente samme niveau som i Danmark, men til almindelige ting er det helt fint. Jeg synes, at Sparkasse har den bedste netbank, efterfulgt af Deutsche.

Det koster 15 kr. / 1,50 Euro at overføre mellem Danmark og Tyskland og pengene er der dagen efter.

Tyskerne fokuserer meget på gebyrer, så der er hård konkurrence og næppe ikke den store forskel på det område, som du skriver.

De fleste banker har vist en demokonto, søg på google.DE efter "demokonto" + banknavn. Jeg ville som sagt vælge den bank, der havde den bedste netbank.
Hesseldahl

Re: Bank Tyskland- Danmark

Beitrag von Hesseldahl »

HeidiB hat geschrieben:Hej med jer

Jeg flytter snart til Tyskland, og er ved at undersøge hvordan jeg bedst gør med bank, når min indkomst stadig foregår i Danmark.
Har nogen erfaring med hvad der er nemmest/ billigst i gebyrer osv.?

1. Oprette grænsekonto hos UnionBank i Flensburg (altså en konto hos dem og i Tønderbank)?
2. Have både en tysk og en dansk bankkonto og så selv overføre konti imellem?
Har indhentet nogle gebyr-beløb fra diverse steder, og efter hvad jeg kan finde ud af, er der ikke den store forskel - men måske er der i det lange løb?
3. Har I en tysk bank I ellers vil anbefale?

Tak på forhånd:)
Hej

Jeg er kunde i Sydbank Flensburg, hvor jeg har en grænsekonto. Der får du:

Dansk Konto - med netbank (via nem id) + Visa Dankort
Tysk konto - med Pc Bank (tysk navn for netbank - tan numre sendes til mobil tlf) + Ec Kort

+ andre ydelser du måtte have brug for (budget konto, kreditkort etc...)

Det fungerer rigtig godt - hvis du har en alm. indtægt betaler du ikke "Kontoführungsgebühr" og ingen gebyrer for at overføre mellem dine konti. Endvidere giver Sydbank en rigtig god kurs ved overførsler (dette faktum glemmer mange -men det kan faktisk godt blive til en del i kurstab).

Mange hilsner

Morten Hesseldahl
fejo.dk - Henrik

Beitrag von fejo.dk - Henrik »

Tager andre banker gebyrer for at overføre online mellem egne konti i samme bank?

Kursen ved overførsler mellem konti i europæiske lande er god i alle banker. Det er såvidt jeg ved lovreguleret.
Hesseldahl

Beitrag von Hesseldahl »

fejo.dk - Henrik hat geschrieben:Tager andre banker gebyrer for at overføre online mellem egne konti i samme bank?

Kursen ved overførsler mellem konti i europæiske lande er god i alle banker. Det er såvidt jeg ved lovreguleret.
Banker tager ikke penge for interneoverførsler - men dette skal man jo betale hvis man har to forskellige banker.

Tidligere har jeg Nordea i Danmark og NOSPA (Nord-Ostsee Sparkasse) i Tyskland. På daværende tidspunkt arbejdede jeg i Danmark -men boede i Flensburg. Dette gav mig to problemer:

1. Min løn kom altid sidste hverdag i måneden - jeg overførte så straks det meste af min løn fra Nordea til NOSPA - men pengene var 1 til 2 dage undervejs (I dag må en EU bankoverførsel maks tage 1 dag). Dog skulle nogle regninger betales allerede den sidste dag i måneden, hvilket betød at jeg tit var i overtræk i en eller flere dage!

2. Nordea tog en relativ høj kurs for overførsler i Euro, omkring de 7,55 Kr for en Euro - i Sydbank derimod giver ca 7,45 kr. Dertil kom gebyret på 15 kr. pr. overførsel.
fejo.dk - Henrik

Beitrag von fejo.dk - Henrik »

Vedr. 2. så mener jeg som sagt, at alle banker i dag tager samme kurs, der er lig med eller meget tæt på nationalbankens middelkurs.

At man som almindelig kunde, uden store lån, har nogen særlig besparelse af den ene eller anden bank, tror jeg ikke. Men der er stor forskel på netbankerne, også i Tyskland.
Hesseldahl

Beitrag von Hesseldahl »

fejo.dk - Henrik hat geschrieben:Vedr. 2. så mener jeg som sagt, at alle banker i dag tager samme kurs, der er lig med eller meget tæt på nationalbankens middelkurs.
Det mener jeg bestemt ikke er tilfældet - sådan var det ihvertfald ikke for 1 år siden!

Jeg ville også altid foretrække at bruge den samme bank i forhold til hvis man ønsker lån til fx bil eller andet. NOSPA ville ikke låne mig penge dengang, med den begrundelse at jeg ingen indkomst havde i Tyskland - Nordea ville ikke give mit et billån fordi de ikke kan udtage pant i en tysk bil (de kunne kun tilbyde et forbrugslån til 9%).

I dag hvor jeg har bygget hus i Flensburg - ville det være utænkeligt at bruge Nordea og NOSPA hvis jeg stadig havde arbejdet i Danmark. Man må ikke glemme at de tyske banker går meget op i at der fast kommer penge ind på kontoen! I Danmark sprøger en bank typisk efter sidste års skatteopgørelse samt nogle lønsedler. I Tyskland tæller først og fremmest kontoudskrifter - og her skal der (helst) fremgå "Gehalt/Rente/Pension" ellers er man ikke kreditværdig. Husk på at i Tyskland kan en bank grundet "Datenschutz" ikke indhendte oplysninger fra SKAT (dog kræves der næsten altid en udskrift fra Schufa).

Mange hilsner

Morten Hesseldahl
fejo.dk - Henrik

Beitrag von fejo.dk - Henrik »

Hesseldahl hat geschrieben:Det mener jeg bestemt ikke er tilfældet - sådan var det ihvertfald ikke for 1 år siden!
Nu ved jeg ikke om det interesserer Heidi, men det kunne jeg godt tænke mig at se et konkret eksempel på.

Du har helt ret i at danske banker kigger mere på helheden og tyske mere på lønsedler. Derfor er det også relativt nemt at snyde tyske banker ved at aftale en periodevis højere løn med sin arbejdsgiver ;-)
Hesseldahl

Beitrag von Hesseldahl »

fejo.dk - Henrik hat geschrieben:
Hesseldahl hat geschrieben:Det mener jeg bestemt ikke er tilfældet - sådan var det ihvertfald ikke for 1 år siden!
Nu ved jeg ikke om det interesserer Heidi, men det kunne jeg godt tænke mig at se et konkret eksempel på.
Jeg skal se om jeg stadig har nogle papirkvitteringer - de fleste kvitteringer for overførslerne fik jeg via Netbank - og har som sagt ikke Nordea mere og derved ikke adgang til Netbanken mere!

Mange hilsner

Morten Hesseldahl
HeidiB
Mitglied
Beiträge: 5
Registriert: 31.07.2012, 13:01
Wohnort: Neumünster

Beitrag von HeidiB »

Hej Morten og Henrik

Tak for jeres svar - jeg kan godt se det er lidt af en jungle at finde ud af hvad der egentlig er bedst.. At medregne gebyrer på diverse ting samt kursen for omveksling er jo små ting som godt kan løbe op.. Især når man som mig ikke før har interesseret sig særlig meget for banker, og derfor ikke ved særlig meget om hvordan tingene fungerer ;)

Jeg kan helt sikkert godt se tanken om at når man skal købe hus (hvilket jeg regner med at skulle i Tyskland om et års tid), så er det hele nok nemmere, hvis man har alt samlet et sted, for at de skal kunne vurdere hvad de vil give i lån osv...

Min tyske kæreste har Sparkasse, så har tænkt mig at tale med dem... Men jeg tror også jeg vil kontakte Sydbank i Flensborg.. Hvis de ingen gebyrer har er det jo en stor fordel - for det lød til at Unionbank faktisk alligevel havde nogle gebyrer, så deres grænsekonto ikke ville være den store fordel i forhold til at selv oprette en tysk konto et sted og overføre fra min nuværende danske...
Peter

Beitrag von Peter »

fejo.dk - Henrik hat geschrieben:Derfor er det også relativt nemt at snyde tyske banker ved at aftale en periodevis højere løn med sin arbejdsgiver ;-)
Det snyder man altså ikke banken med !
Da betrügt man also nicht die Bank mit !
Lars Rune
Mitglied
Beiträge: 24
Registriert: 18.06.2005, 02:46
Wohnort: Kopenhgen
Kontaktdaten:

Gebyr på pengeoverførsel til tysk bank

Beitrag von Lars Rune »

Hvad er den billigste løsning. Når jeg skal overføre penge, via netbank, til min tyske konto.
EU/SEPA Betaling? Og i Euro?
Hvor meget er der i gebyr?
Berlin - kopenhagen.
Lars Rune
Mitglied
Beiträge: 24
Registriert: 18.06.2005, 02:46
Wohnort: Kopenhgen
Kontaktdaten:

Beitrag von Lars Rune »

Nordea i danmark og DKB i tyskland.
Berlin - kopenhagen.
jetrotte
Mitglied
Beiträge: 7
Registriert: 15.09.2012, 17:13

Beitrag von jetrotte »

Jeg kan oplyse hvordan overførsel beregnes

DK til EURO er altid SEPA koster 15-20 kr + 1,2 kr af Nationalbankens kurs

eks 745,90 + 1,20 = 747,10 dvs. 100 Euro koster 747,10 kr + 15-20 kr.

ovf. du selv er pengene på tysk konto dagen efter

Skal du have bank til hjælp koster det gebyr 150-250 kr