Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

Hej I kære!

Godt nytår!!!!
Jeg håber I alle er kommet godt i 2014!

Vi selv følede os ikke tilpas – begge to havde vi forkølelse/influenza...og så gik vi i seng allerede kl. 21:50. 10 minutter i 12 ringede mit mobiltelefon; det var en veninde fra Danmark! Men før jeg kunne nå mit mobilphone holdt det op med at ringe. Jeg må sige – jeg var ikke ret ærgerligt om det, fordi jeg var helt sikkert jeg ikke kunne havde findet et eneste dansk ord!

Jeg ringede hos mine forældre, vi kiggede lidt på fyrværkeri og gik i seng igen.

Det var fint at have killingerne hos os, lyset. Hvor er de søde!
Sidste lørdag havde vi dem til besøg igen; søndag var Jerry meget nysgerrig: han hørte os snakke i trappeopgang og sad foran døren (indendørs hos vores nabo). Hun åbnede døren med killingen på armen og vi tog den lille fyr med hos os.
Vi legede med ham, han spiste og sov, og da han vågnede igen ledte han efter sin bror. Så bragte vi ham tilbage.

Har I Jeres huse/leijliheder allerede ”entweihnachtet”? Jeg vil pakke mine snemænd og nisser i kasserne på weekend.

Om der mon kommer sne? Her har vi temperaturer omkring 10-12 grad...mærkeligt!

Hilsen for nu

Gabi
Berndt

Beitrag von Berndt »

@Lyset.

Det danske sprog bruger sædvanligt langt færre ord. > .. sædvanligvis langt færre ord.
Det lyder meget smukt i mine øre, når du skriver: Thi jeg har skrevet dit navn … Kan det være, at ordet er gammeldags? > Ja, det bruges ikke længere i moderne tekster.
..smukt i mine øre > smukt i mine ører (= Mehrzahl) - Aber: 25 øre - 50 øre)

Er I kommet godt i det nye år? > ...kommet godt ind i det nye år?
Hvad med de gode forsatser for 2014? > (Gute Vorsätze)..gode forsætter ...

Har du alle de træer, der er væltet i stormen savet til brændsel? > Har du fået alle de træer, der er væltet i stormen, savet til brændsel?

Jeg håber I alle er kommet godt i 2014! > ...alle er kommet godt ind i 2014!

Vi selv følede os ikke tilpas > ...Vi selv følte os ikke godt tilpas...
10 minutter i 12 ringede mit mobiltelefon > ..min mobiltelefon
Men før jeg kunne nå mit mobilphone holdt det op > men før jeg kunne nå min mobiltelefon holdt den op....
Jeg må sige – jeg var ikke ret ærgerligt om det, > - jeg var ikke særlig ærgerlig over det...
fordi jeg var helt sikkert jeg ikke kunne havde findet et eneste dansk ord! > for jeg er helt sikker på, at jeg ikke ville have kunnet finde et eneste dansk ord!
(Det er en svær sætning :!: )

...og vi tog den lille fyr med hos os. > … og vi tog den lille fyr med ind til os.

Har I Jeres huse/leijliheder allerede ”entweihnachtet”? > Har I allerede taget jeres julepynt ned i jeres huse/lejligheder?
Jeg vil pakke mine snemænd og nisser i kasserne på weekend. > ...i weekenden.
lyset
Mitglied
Beiträge: 267
Registriert: 16.10.2009, 23:09
Wohnort: Slesvig-Holsten

Beitrag von lyset »

@ Berndt
Mange tak for rettelserne. Jeg tror, når jeg taler dansk, vil jeg aldrig sige: ”Kom godt i det nye år”, fordi det lyder så spids, men når jeg skriver sker den slags nemt for mig.

@ Marsvin
I år har jeg ikke pyntet ret meget, jeg havde bare ikke den store lyst til det. Kun lidt grønt og amaryllis i gulvvasen og et tykt rødt lys på bord. Så det blev heldigvis ikke det store arbejde med at rydde op.

@ Nullermand
Jeg bliver nu lidt ængstelig, fordi vi ikke hører noget fra dig! Vil du ikke lige sende os et par ord. Vi håber, at du ikke er syg men bare har lidt for travlt.

@ Alle
I dag er det næsten lykkes for mig, at sætte ild til højhuset! Jeg er stadigvæk i chok. Jeg havde hørt en cd som jeg fik i julegave, da en nabo kom og da vi snakkede, trykkede jeg på pauseknappen ved cd-afspilleren.
Senere gik vi tur med hundene og da jeg kom hjem, syntes jeg, der var en mærkelig lugt i lejligheden, sådan en teknisk lugt. Jeg gik snusende rundt i lejligheden og da jeg kom til radioanlægget blev lugten stærkere og alle apparater var blevet varme, mest forstærkeren. Jeg kunne næsten ikke røre ved den. Hurtig trak jeg alle stik ud af kontakterne, som var vanskeligt at komme til i reolen, men kunne på den måde redde lejligheden, katten og højhuset for at går op i flammer.

Pas godt på jer selv og sluk for kontakterne :(

Mange hilsner
Lyset
Nullermand
Mitglied
Beiträge: 1326
Registriert: 11.09.2006, 21:35
Wohnort: Hamburg/Lohals

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,

er det for sent til at sige "Godt nytår"? Ligemeget: det er altså det jeg ønsker for jer - et rigtig godt år med masser af gode oplevelser, men først og fremmest et godt helbred.
:!:

Det havde jeg selv desværre ikke lige siden kort efter jul, hvor jeg fik tandpine igen, først kun nogle korte advarsler (det skal nok gå over... :D ), så kom de oftere og oftere (det skal nok alligevel gå indtil jeg er tilbage i Hamborg... :)), så brugte jeg smertestillende piller (tandlægen holder jo sikkert alligevel ferie, ingen grund til at afbryde mit ophold i Danmark... :(), derefter også piller der modvirker en betændelse, og endelig var vores ferie forbi og så gik det heller ikke længere: mandag morgen var jeg den første patient hos tandlægen, jeg kunne ikke holde det ud en minut længere. Det hele var temmelig risikabelt, jeg ved det, fordi betændelsen opstod jo lige ved siden af et af mine nye implanter, altså der, hvor kæben først skal hele efter operationen. Men det var også klart, at det ville gå galt før eller senere: siden sidst i augustmåneden var vedkommende tand den eneste, jeg kunne tygge på - alle andre er jo væk - og tanden har en mindst femogtyve år gammel plombe på. Ja så... :roll:

Men alt det er småting i forhold til det, der skete med min mand. Han gik fuldstændig ned pga stress lige før jul, men lige som mig mente han først, at det ville nok gå over. Det gik det ikke - burnout med alt der hører til er diagnosen. Jeg vil nu ikke gå i detaljer, I skal bare vide, at situationen herhjemme kræver meget tid og opmærksomhed af mig, mens jeg samtidigt har skrivebordet fuld af arbejde. I skal altså ikke forvente alt for mange bidrag fra min side. At være der for min mand har selvfølgelig den første pioritet lige nu, og at forretningen kører videre følger på anden plads. Jeg skal nok alligevel kigge ind her en gang imellem, men om jeg så har overskud til at svare på jeres indlæg kan jeg ikke love.

Det danske sprog skal jeg alligevel beskæftige mig med - og det er jeg også glad for :D . I morgen skal jeg lave 12 korte oversættelser. Lige dét jeg har lyst til, mens vejret udenfor er som det er nu: ingen sol, men regn og vind ved tre graders "varme". Maden er forberedt, så jeg ikke skal stå i køkkenet, og manden skal hjælpe med - så vidt han orker det. Det må han selv afgøre. Små skridt tilbage til et arbejdsliv, hvis han vil. Det får vi se...

Kan I nu ha´ det godt, I kære,
kh
Nullermand
lyset
Mitglied
Beiträge: 267
Registriert: 16.10.2009, 23:09
Wohnort: Slesvig-Holsten

Beitrag von lyset »

Hej alle sammen

Det ser ud som om det nye år er kommet skidt af sted for nogen af os.

@ Nullermand
Dig og Niels ønsker jeg af hjertet god bedring. Jeg håber at Niels får sin energi tilbage. Og for dit vedkommende håber jeg, at betændelsen ikke har skadet dine implantater og at du ikke stadigvæk har smerter.

@ Pippilotta
Jeg er bang, at du heller ikke har det alt for godt fordi du ikke sendte en hilsen som du lovede. Det ville være dejligt med en lille hilsen hvordan det går med dig.

@ Gabi og Berndt
Nu må I to holde skansen, fordi jeg også falder fra. Jeg skal indlægges på sygehus i næste uge, men håber at jeg er på min pind igen i uge fem.
Du skal have god fornøjelse med de små killinger, Gabi.


God bedring til alle der er syg og pas godt på jer selv.
Jeg har en trøst parat til alle: Det nye år kan kun blive bedre! :mrgreen:

Kærlig hilsen
Lyset
Berndt

Beitrag von Berndt »

Selv om der p.t. er en trykket stemning her, som er meget forståelig, vil jeg som hidtil komme med et par
rettelser/ændringer – Måske vil det blive læst....

@Lyset.

I dag er det næsten lykkes for mig, at sætte ild
> I dag er det næsten lykkedes for mig...
men kunne på den måde redde lejligheden, katten og højhuset for at går op i flammer.
> men kunne på den måde redde lejligheden, katten og højhuset fra at gå op i flammer.

@Nullermand.

mente han først, at det ville nok gå over.
> ..mente han først, at det nok ville gå over.
Det gik det ikke - burnout med alt > Det gjorde det ikke - ….
...første pioritet lige nu, og at forretningen kører videre følger på anden plads.
--første prioritet lige nu, og at forretningen kører videre kommer i anden række.

@Lyset (igen).

Det ser ud som om det nye år er kommet skidt af sted > er kommet skidt fra start... – er kommet skidt i gang....

(Pippilotta)
Jeg er bang, at du heller ikke har det alt for godt > Jeg er bange for, at du...

(Gabi og Berndt)
Nu må I to holde skansen, fordi jeg også falder fra. Jeg skal indlægges på sygehus i næste uge, men håber at jeg er
på min pind igen i uge fem.
>Vi krydser fingre!

God bedring til alle der er syg > ...til alle der er syge....

I de næste par uger vil jeg selv være nødt til at ”holde lav profil” på grund af et par rutinemæssige undersøgelser (herunder tandbehandling!).
Og så skal jeg være min kones chauffør i forbindelse med behandling på hospital og klinik. Det er heldigvis ikke livstruende!
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

Oh oh - hvad er der i vejen? Vi har kun patienter her i vores sproghjørnet?
Jeg er selv ikke stadig rigtig fit igen – siden jul varer influenzaen nu. Jeg vil ikke have den længere!
Endelig flyttede jeg til en kollega i et andet rum - så har jeg igen mit eget arbejde, og ikke kun et ekstra kontor.
I dag er jeg flyttet ind og har bragt alle mine ting (blomster, billeder osv) i kontoret. Det er utroligt hvor mange ting sammles i løbet af et arbejdsliv!

Nullermand - du og Nils ønskes god bedring, men især Nils. Jeg ved godt, hvordan det føles at brænde ud. Jeg var sygmeldt for mange år siden med den diagnose ... men talte ikke om burn-out denne dage, mens om en ”deprimerende træthedssyndrom” (depressives Erschöpfungssyndrom – ich hoffe, das ist halbwegs richtig übersetzt) .... men jeg synes det er det samme.

Og desværre er der stadig mange mennesker, der ikke tager sådan sygdom for alvorligt. Ikke den, der er syg – de vider godt nok vor forvirrende den der sygdom er. Men de andre. I min afdeling på arbejdet er fx en en kollega Hvis der er noget det passer hende ikke, kommer sætningen: ”Så har jeg burn-out”. Eller hvis der er én, der er syg med denne giagnose siger hun: diagnose faktisk "Nu 'gør' han på burn-out". (Verstndlich? Es soll hei+en – was abføllig gemeint ist ”Er macht einen auf burn-out) Grrrr!

Det var det hele fra min side for i dag.
Jeg har overvejet ret meget, men helt sikkert har du, Berndt, nogle forslag til mig?

Kærlige hilsener

Gabi
Berndt

Beitrag von Berndt »

@Marsvin.

Jeg er selv ikke stadig rigtig fit igen – siden jul varer influenzaen nu.
> Jeg er selv endnu ikke rigtig fit igen - influenzaen har nu varet siden jul.
Det er utroligt hvor mange ting sammles i løbet af.... > hvor mange ting, der samles i løbet af...
Jeg var sygmeldt for mange år siden > Jeg var sygemeldt for mange år siden...
men talte ikke om burn-out denne dage, > dengang
”deprimerende træthedssyndrom” (depressives Erschöpfungssyndrom – ich hoffe, das ist halbwegs richtig übersetzt) ....
> Man kan sige> ”depression med udkørthed og stress”.
der ikke tager sådan sygdom for alvorligt. > der ikke tager en sådan sygdom alvorligt.
de vider godt nok vor forvirrende den der sygdom er. > De ved godt nok hvor forvirrende den der sygdom er.
Hvis der er noget det passer hende ikke, ... > Hvis der er noget, der ikke passer hende.....
"Nu 'gør' han på burn-out". (Verstndlich? Es soll hei+en – was abføllig gemeint ist ”Er macht einen auf burn-out)
> Han simulerer udkørt – han spiller udbrændt ( = 2 forslag; jeg håber, det er korrekt forstået (som svar på din bemærkning: ”men helt
sikkert har du, Berndt, nogle forslag til mig?”)
Vilmy
Mitglied
Beiträge: 3711
Registriert: 12.01.2006, 11:07
Wohnort: Sønderjylland, DK

Beitrag von Vilmy »

Wow, man er bare væk i 4 år og I er det stadig. Fantastisk!

Hvad er jeg glad for at se, at der er liv i cyberspace.

God bedring med manden; han ser i hvert fald godt ud....er det al den løbetræning?

Jeg vender frygteligt tilbage, nu hvor jeg er (glad) single igen.

Knus, vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Pippilotta
Mitglied
Beiträge: 618
Registriert: 20.01.2008, 14:42
Wohnort: Silkeborg

Beitrag von Pippilotta »

Hej I kære

Jeg vil gerne give en lille hilsen til alle :) Jeg har det lidt bedre nu men er stadig væk ikke helt rask... og arbejdet tager næsten alle kraft jeg har tilbage.

God bedring til alle hvor er også syg!

Kærlige hilsner,
Pippi

PS: Jeg kommer så snart som muligt tilbage, det lover jeg :)
lyset
Mitglied
Beiträge: 267
Registriert: 16.10.2009, 23:09
Wohnort: Slesvig-Holsten

Beitrag von lyset »

Hej kære venner,

jeg melder mig tilbage igen. Desværre kan jeg se, at Nullermand ikke er tilbage, men håber, at vi snart hører fra ham.

Men Pippi har meldt sig og selv Vilmy dukker op efter lang tid - hvor er det skønt.

Nu kommer også Gabi sikkert i morgen med en lille hilsen. Og jeg har set et glimt af Berndt :mrgreen:

Mere i morgen. Jeg ønsker jer alle en god nat og dem, der er syg god bedring.

Mange hilsner
Lyset
Vilmy
Mitglied
Beiträge: 3711
Registriert: 12.01.2006, 11:07
Wohnort: Sønderjylland, DK

Beitrag von Vilmy »

Tak, det er dejligt at være tilbage.

Nu ligner situationen sig selv; der ligger en i sofaen og sover, men nu er det ikke barnet mere...hun ligger i sin seng, nu er det en border collie blanding, der holder mig selskab de sene aftener...og 24x7.

Håber, at I alle sammen har det godt. Vinteren er på vej til Danmark, men jeg håber, at det ikke bliver så slemt som i Nordjylland, hvor sneen fyger lige nu.

Vi snakkes, vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Berndt

Beitrag von Berndt »

Det glæder mig, at Vilmy er tilbage.
Jeg har "bladret" lidt tilbage i tråden, hvor jeg kan se, at Sæler og Marsvin (oktober 2011- jan. 2012) forsøgte at holde liv i sprogtræningen, men det lykkedes ikke. - Det var Lyset, som i maj 2013 med forsigtig optimisme meddelte: ”Sprogtræningen er stille sovet ind! - Skal vi ikke prøve at genoplive den?
Det var startskuddet til en ny omgang sprogtræning. Og nu er Vilmy jo også kommet til. - Lyset skrev i maj 2013 (til Pippilotta): ”Nu har jeg glemt at spørge dig, om du er ked af det, hvis jeg retter i dine tekster?”
Jeg må konstatere, at I har glemt denne del af ”opgaven”. I har ikke været så flittige til at rette hinandens fejl (d.v.s. forbedre – rette - foreslå en anden formulering). Nogle af jer skriver jo næsten fejlfrit dansk, derfor har jeg tit talt om "forslag" - som ikke skal opfattes som egentlige "Korrekturen" (rettelser af fejl).
Jeg tror, at jeg - med dansk som modersmål - er et lidt forstyrrende element her i tråden. Det antydede jeg i et indlæg for 2½ år siden, og det mener jeg stadig. Måske tager jeg fejl; jeg håber i hvert fald ikke, at det hele går i stå igen.
Jeg vil udtrykke det på en meget underfundig måde: "Jeg håber virkelig, at I snarest vil tabe mismodet :wink: :D
Vilmy
Mitglied
Beiträge: 3711
Registriert: 12.01.2006, 11:07
Wohnort: Sønderjylland, DK

Beitrag von Vilmy »

Haha, Berndt. At tabe mismodet...det har jeg gjort. I den grad.

Jeg har savnet Jer. Ikke for at skrive danske tekster, men fordi I er jer! Men livet var træls (på godt jysk), men er bedre igen.

Skal på kursus i tre dage...ikke langt væk, men hotellet har pool, så den oplevelse tager jeg med. Så vi skrives ved i slutningen af ugen.

Knus, vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
lyset
Mitglied
Beiträge: 267
Registriert: 16.10.2009, 23:09
Wohnort: Slesvig-Holsten

Beitrag von lyset »

Hej alle sammen

Nu må vi virkelig tage os sammen, for at tabe mismodet og ikke taber Berndt!

@ Berndt
Det er nok rigtigt, at jeg har spurgt, om jeg skal rette noget i teksterne. Men da du kom til, følte jeg en stor lettelse, som ikke kun havde dovenskab som årsag. :mrgreen:

Du med dit dansk som modersmål og Nullermand med sit funderede grammatikkundskab er meget bedre til at rette, forslå, forbedre vores tekster. Hvis jeg husker rigtigt, er Vilmy også perfekt i sproget, derfor skal I hjertelig gerne have fortrinsretten! 8)

Jeg synes i hvert fald, at vi har brug for en dansker her i sproghjørnet, især når det drejer sig om den måde at udtrykke sig mere elegant og for at finde frem til et større ordforråd.

@ Vilmy
God fornøjelse ved kurset i det varme vand! :mrgreen: Jeg sender snart en PN til din brevkasse.

Ellers har jeg en god undskyldning for, at jeg kun skrev så sjældent: Jeg må har fået en slags forårstræthed: så snart jeg sætter mig ned, falder jeg i søvn.

Og nu skal jeg nette mig lidt, jeg skal til symfonikoncert i aften.

Kh
Lyset