Hvordan får vi de unge til at interessere sig for Tyskland

Til alle de indlæg som ikke hører til nogle af de andre specifikke mappe-kategorier.
Antworten
Lena Andersen
Neues Mitglied
Beiträge: 4
Registriert: 24.09.2005, 19:16
Wohnort: Tylstrup
Kontaktdaten:

Hvordan får vi de unge til at interessere sig for Tyskland

Beitrag von Lena Andersen »

Da jeg har et aupairbureau har jeg bemærket at vi har for få aupairs der vil til Tyskland, mens der omvendt er mange tyske familier der gerne vil have en dansk aupair.

Jeg mener faktisk at det er et vigtigt problem, som måske kommer af den ensidige dækning der er af Tyskland i Fjernsynet.

Er der nogen der ved hvad vi kan gøre ved det ?
mvh Lena Andersen
henningnielsen

Beitrag von henningnielsen »

Hej Lena,

det du nævner her, har vi også diskuteret et par gange i forummet. Desværre er vi ikke kommet så meget videre - dækningen er stadig ensidig ;) Så måske skal vi ringe til nogle af "statsmedierne" dvs. Danmarks Radio og TV2...

Dækningen af Tyskland er dog tiltider ret god f.eks. i forbindelse med det nyligt afholdte valg. Her sendte/sender P1 (Orientering) mange interessante indslag. Problemet er bare, at det nok ikke er mange unge der hører P1.

Videre diskussioner om emnet direkte/ indirekte kan du finde her:

Titel: Tyskland en (næsten) ukendt plet på landkortet?
Titel: Debat om tysk i Folkeskolen
Titel: Tysk taber i gymnasiet og på HF
Titel: For få vil læse tysk og fransk
Titel: Der Ruf der Deutschen in Dänemark

Men det giver stadig ingen løsning på problemet..... :(
Stine P
Mitglied
Beiträge: 22
Registriert: 23.07.2005, 18:19
Wohnort: Odense dk

Beitrag von Stine P »

Har selv oplevet problemer med udbredt skepsis over for Tyskland blandt unge mennesker, da jeg lige har opholdt mig 10 måneder dernede som europæisk frivillig, gennem dansk ICYE. Allerede på et forberedende seminar jeg var på, (indene jeg tog derned), blev jeg stillet forskellige spørgsmål som Hvorfor jeg overhovedet gad at tage derned, hvorfor jeg ikke hellere ville til Frankrig, Italien. Tysk var et grimt sporg, Tyskalnd har ingen kultur, spiser kun sauerkraut og så videre....
Så desværre ved jeg heller ikke rigtig hvordan man skal få flere unge mennesker til at interessere sig for Tyskland.

Stine
Emma
Neues Mitglied
Beiträge: 2
Registriert: 25.09.2005, 15:35
Wohnort: Holte, 10 km. nord von Kopenhagen
Kontaktdaten:

Beitrag von Emma »

Tag dem med til Tyskland.
Måske en lidt drastisk (og dyr) metode, men vi har lige været med klassen i Berlin på en fantastisk tur, vi aldrig glemmer - og nu vil vi allesammen se mere af Tyskland :)
Fingerspitzengefühl.
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hej Lena.

Jeg har adskillige gange gjort opmærksom på dansk TV’s direkte manglende dækning af forholdene i Tyskland (dog bortset fra valget), ligesom jeg har nævnt danskernes manglende interesse for vores naboland mod syd – og det gælder ikke blot de unges skepsis :|.

Vi er bl.a. medlem af en forening, som bl.a. arbejder for en forbedring af programmerne i dansk TV. For ca. et år siden blev foreningen inviteret til et møde om emnet. Medlemmerne blev inden mødet i DR bedt om at komme med gode ideer til et mere alsidigt programudbud i TV. Foreningens repræsentanter ville så tage forslagene med til mødet. Det drejede sig bl.a. om udskiftning af dårlige amerikanske film inden for alle genrer til f.eks. udmærkede tyske musikprogrammer, spændingsfilm og naturfilm.

Men resultatet blev - kort fortalt, at der fortsat sendes de programmer, som man mener ”folk” vil have, i stedet for forsigtigt at starte med f.eks. et par tyske naturprogrammer eller rejseskildringer, så man kunne konstatere, at Tyskland er andet end ”Lederhosen und Sauerkraut”.– Ja, det vil utvivlsomt kræve en holdningsændring :!: - Der er jo tale om en slags "berøringsangst".

Se i øvrigt Hennings ovenstående henvisninger til diverse indlæg om emnet – og hans sidste bemærkning, som jeg kan tilslutte mig: ”Men det giver stadig ingen løsning på problemet....
:arrow: Ja, hvordan kommer vi videre?

Berndt
danielruhmann
Mitglied
Beiträge: 11
Registriert: 31.08.2005, 21:48
Wohnort: Hilleroed, Danmark
Kontaktdaten:

Beitrag von danielruhmann »

Hej alle

Jeg afslutter min tid på gymnasiet her om 9 måneder. Herefter har jeg et stort ønsker om at komme til Tyskland et års tid (måske mere). Jeg har allerede gjort mig tusindvis af overvejelser uden overhovedet at komme et eneste skridt videre.

Jeg har følgende problem:
* Jeg skal helst få så stort et udbytte rent sprogligt i den tid, jeg er i Tyskland -> hvilke muligheder er der så med hensyn til et arbejde, hvis det også helst skal kunne løbe økonomisk rundt?

Jeg har tænkt på følgende:
* Europæisk frivillig; hvordan fungerer det? Hvis man er sammen med en masse andre udlændinge, hvor stort er det sproglige udbytte så? (måske kan du, Stine P, fortælle lidt mere herom?)
* Au-Pair (men hvem gider have en dreng? Lena Andersen, er det noget, du kan svare på?)
* Normalt arbejde, hvis arbejdsløsheden ellers tillader det. Problemet her ville vel så være, at jeg kun ville få talt tysk i arbejdstiden, men ellers ville sidde meget alene, hvilket jeg ikke ville lære noget af.

Hvis det er helt umuligt at finde et job, hvor det sproglige udbytte er stort, samt det løber økonomisk rundt, er muligheden for studierne der dog stadig.

Er det muligt, efter at have afsluttet sin studentereksamen i dk, at tage et 12.år på et tysk gymnasium? Dette ville sikkert give ufatteligt meget rent sprogligt - 50.000 kr er dog en del penge, hvis man kan gøre det billigere på en anden måde.

Jeg er åben over for alle jobmuligheder. Håber I skriver.

Ha en god aften.
Daniel
Mirja

Ophold i Tyskland

Beitrag von Mirja »

Hej Daniel

Jeg bevæger mig sikkert udenfor denne tråds rammer, men vil alligevel give dig et hurtigt link til den Europæiske Ungdomsportal, hvor du kan undersøge dine muligheder: http://europa.eu.int/youth/index_da.html

Jeg håber, du kommer afsted!

Mange hilsner
Mirja