Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
lyset
Mitglied
Beiträge: 267
Registriert: 16.10.2009, 23:09
Wohnort: Slesvig-Holsten

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von lyset »

Hej I kære,

Hvordan fik I overstået juledagene? Jeg håber med megen glæde, god mad og flotte julegaver.

Nu har jeg besluttet mig, at være lidt mere flittig her i sproghjørnet igen. Vi er nok alle ked af det, at Berndt har valgt til at kvitte sproghjørnet, men det har jeg fuld forståelse for. Engang er det for meget arbejde, en anden gang manglende lyst eller også dovenskab eller også er man optaget af noget andet.

Jeg vil også prøve at rette nogle fejl, men hverken er jeg så god som Berndt er eller så god til grammatikken som Nullermand er. Det længe siden, at jeg gik i skolen. :) Jeg håber meget, at Nullermand kommer snart tilbage igen og hjælper mig :!:

Gabi, jeg starter med dig:


endelig har jeg mere tid for at skrive - endelig har jeg mere tid til at skrive
situationen er virkelig det samme – situationen er virkelig den samme
Jeg vil selfølgelig kigger ind her – selvfølgelig kigge ind her
om der er en bedrag fra lyset – Gabi, Gabi! Det mener du ikke. Jeg bedrager ikke :mrgreen: og du mener et bidrag
hurtitg - hurtigt

Nu kan jeg godt mærke hvor meget arbejde det er 8) Endnu en gang tusind tak til Berndt.
I er velkomne også at rette mine fejl!

Mange hilsner
Lyset
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von marsvin »

Uppala - her er sket noget!!!

Bl. a. kan jeg se et bidrag fra lyset...der bedrager sig altid :mrgreen:
Tak for rettelsen, kære lyset!
Det er fint du prøver at korregere nogle fejl - men hvis du gøre det ikke (du har selv skrivet virkelig gode grunde - for meget arbejde, manglende lyst, dovenskab) synes jeg faktisk: Det er ikke så slemt!
Jeg ved ikke hvordan de andre her tænker om det, men jeg vil ikke blive perfekt. Det var lidt andeledes for flere år siden.
Men nu vil jeg bare læse eller skrive dansk fordi:
jeg kan anvende mit ordforråd
jeg kan forbedre mit ordforråd
her i sproghjørnet er muligheden at beskæftige sig med det danske sprog - når jeg har tid for det og jeg ønsker det og har lyst
til sidst - er det virkelig nødvendigt at tale perfekt dansk i en 3-uges-ferie? Jeg vil jo ikke vandre ud, undervise eller hvad som helst. At gøre mig forståeligt på et sprog som ikke er mit modersmål....det er mere end de fleste tourister kan gøre i et fremmed land.

Jeg håber I alle havde rolige juledage og et rigtig godt nytår!

I hvert fald ønsker jeg et godt og lykkebringende 2015!!!

Kære hilsener
Gabi
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von marsvin »

Hej I alle,

det er ikke så tidlig mørkt om eftermiddagen/aftenen synes jeg. Hvad tror I?
I øjeblikket har jeg stadig mit julepynt, især lyset i vinduerne.
På weekenden pakker jeg alt sammen og kasserne må vente i kælderen til næste jul.

Ellers har jeg ikke noget nyt at berette. På arbejdet er der mange syge kollegaer, så arbejder jeg igen på 2 eller 3 forskellige steder. Jeg håber der kommer snart bedre tider!

Hilsen fra Gabi
lyset
Mitglied
Beiträge: 267
Registriert: 16.10.2009, 23:09
Wohnort: Slesvig-Holsten

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von lyset »

Hej alle

Det er ikke vejret til at opholde sig udenfor, selv om jeg gik tur med hunden allerede to gange i dag. Jeg hold ham fast i snoren i stormvejret, for at forhindre at han steg til vejrs som Fritz the frog.

Nu vil jeg fortælle noget om, hvordan det er, at bo i et højhus i vindstød af orkanstyrke. Først begynder lampen over spisebordet at gynge, derefter vandrer gulvet lige så stille væk under fødderne på én. Lige nu er hele udsigten forsvundet i tætte regn og sludbyger. Blæsten suser rund omkring huset og noget banker mod ydervæggene som om en kæmpe vil komme ind til mig. :shock:

@ Gabi
Du har fuldstændig ret i, at man ikke behøver at være perfekt i et fremmed sprog, bare man kan gøre sig forståeligt og fra min tid i Danmark ved jeg, at danskerne synes, det lyder charmerende, når man ikke taler fejlfrit og med accent. :wink:

Og ellers håber jeg, at du også beholder ret i, at dagene bliver lysere – jeg kan desværre ikke mærke noget endnu.

I ønskes en god weekend
Lyset
Pippilotta
Mitglied
Beiträge: 615
Registriert: 20.01.2008, 14:42
Wohnort: Silkeborg

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Pippilotta »

Godt Nytår til alle!

Håber alle er vel? Det har været stille fra min side pga. længere sygdom men det er nu næsten overstået.

Mænden, som er dansker, ønskede en typisk tyst juleret og så har jeg lavet gås med rødkål og kartoffler til ham - og Klösse til mig. Han kan jo slet ikke forstår hvordan man kan spise sådan vådt-gummiagtige-kartoffelbolder... :wink:

Derefter fik vi rød grød med fløde til dessert - og som det er tradition: en hel stykke mandel gemt indeni. Dem hvor finder den hele får den såkaldte "mandelgave" - og det var dengang en lille "Christstollen". Jeg var heldig fordi det var mig hvor fik mandelgaven :D

Mange hilsner ud af blæsevejret/
Pippi
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von marsvin »

Hej og god aften,

lyset – det lydder frygteligt med din ”dansende” lejlighed. Der vil vi alle krydse fingrene at stormen hurtigt er forbi!

Pippilotta – godt nyt år og fint at høre fra dig igen! Jeg håber Du har det bedre nu og sygdom er helt overstået!
Traditionen med mandelgaven kender jeg også. Da jeg gik til danskkursus for mange år siden holdt vi en ”lille julefest”. Hver af os bragte noget at spise med og vores lærer lavede ris a la mande. Jeg synes det var navnet.
I øvrigst kan jeg godt lide ”vådt-gummiagtige-kartoffelbolder“ - meget lækker!!!!

Her er stormen temmelig stærk. I går kørte vi til campingpladsen for at se om alt er i orden der. Det er det heldigvis.

Lyset igen -
jeg synes også, det lyder meget rart og søde, når fx dansker, hollander eller andre folk ikke taler tysk uden fejl og med accent. Så er det godt at høre fra dig at danskerne synes det samme om os udlændinge.

Hilsen for i dag
Gabi
Pippilotta
Mitglied
Beiträge: 615
Registriert: 20.01.2008, 14:42
Wohnort: Silkeborg

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Pippilotta »

Hej I kære,

Puha, jeg håber at sne- og blæsevejret bliver snart væk. Alt for mange træer blev vælted ned og jeg frygter om huset og bilen. Nogle gange tinker jeg på til at flytte væk til et hus hvor der ikke står træer i nærheden :P

Fortsat god weekend med mange solrige timer/
Pippi
caan
Mitglied
Beiträge: 28
Registriert: 04.04.2014, 00:33
Wohnort: Sydslesvig

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von caan »

Hej til jer alle,
nu er jeg tilbage efter en lang tid igen (selvom jeg havde jo sagt, at jeg kigger ind oftere ;) ).
Jeg havde meget travlt siden julen er forbi. Praktikken i den danske institution, jeg snakkede om, er forbi. Jeg synes, mit dansk er meget bedre nu, men som sagt: De snakkede jo også tysk og jeg var måske lidt doven. Hvis jeg kunne ikke huske en ord, begyndte jeg altid med at afslutte sætningen på tysk. :oops:
Nu begyndte skolen igen og vi skriver snart vores afsluttende eksaminer. Det betyder, jeg har ikke så meget tid.
I øjeblikket er jeg også ofte i gang med at skrive ansøgninger for at tage en vidergående uddannelse.

Det ser ud, som i alle havde nydt det dejlige vejr i de sidste uger. ;) Det blæste og regnede også meget hos os. Jeg håber at foråret kommer snart. Somme tider skinner solen igen, men for det meste er himlen stadigvæk overskyet. Heldigvis regner det jo ikke så ofte mere, men det er kold og vådt hos os.
Ja, lyset, det med dit lejlighed, det lyder lidt spektakulære. Bor du helt på toppen af huset? Det må have været rigitg stormfuldt i oktober 2013 med den orkan. "Christian" hed den i tyskland, men jeg ved ikke, hvordan den blev kaldt i Danmark.

EDIT: Oh, nu var det allered for næsten tre måneder siden, siden jeg skrivede den sidste gang, så skal jeg ønske jer alle et rigitgt godt nytår. Lidt sent, men alligevel... :D Jeg håber i har haft en dejlig julefest. :)
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von marsvin »

Hej I kære,

jeg ønsker Jer alle en god påske!
Der er lange siden jeg var her...men alligevel kigger jeg ind af og til.

Hvordan har I alle det?

Jeg selv er rask og fresk og nydder livet nu da foråret kommer!

Hilsen fra marsvin!
heide
Mitglied
Beiträge: 840
Registriert: 15.07.2006, 17:28
Wohnort: Heidelberg / Brodersby (SL)

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von heide »

Hej Gabi,
tak skal du have. Jeg ønsker dig også God Påske.

Jeg har det godt, tak, men har ikke nok tid til at skrive længere indlæg, desværre. Jeg var lige ved med at pakke kufferterne, fordi vi vil tage nordpå i morgen tidlig. Sonmmerhuset og haven ved Slien kræver efter flittige hænder. Vi har udlejet huset første gang denne sæson fra end af april. Det er ikke lange siden indtil da.

Ellers skete ikke noget nyt hernede hos mig. Jeg arbejder i Hamborg stadigvæk og har meget travlt med mine gammel forældre. Min far bliver 90 år om tre uger og han er nogenlunde okay. Moren har det ikke så godt.
Derfor skal jeg hjælpe tit med husholdningsarbejde og har mange aftaler hos forskellinge læger osv.

Sidste gang da jeg mødte Lyset har jeg lovet at skrive nogle linjer af og til. Det har jeg gjørt nu :D .
Jeg vil gerne kigge ind igen, når jeg er tilbage fra Slesvig.

kh, heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Lyset-1
Mitglied
Beiträge: 67
Registriert: 06.04.2015, 22:46
Wohnort: Schleswig-Holstein

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Lyset-1 »

Hej Gabi og Heide og alle der læser og skriver i sproghjørnet af og til.

Jeg håber, at I har haft nogle smukke påskedage.

Mange tak for påskehilsener, det er rart, at læse, at I har det godt. Sådan har jeg det også, min hånd og tommelfinger kan langsomt bruges igen efter operationen hos håndkirurgen for godt fire uger siden. Jeg håber, den bliver snart helt godt igen, så at jeg kan lave noget i haven når det bliver varmere i slutningen af ugen.

Men vi har haft vidunderlig solrigt vejr alle påskedagene, selv om det var noget koldt.

Heide, jeg håber, du finder tid til en kop kaffe i ”Das kleine Traumcafé”. I aftes var jeg ud og spise sammen med fire naboer og mødte en af dine naboer fra B’by. Hun bor i et Nurdachhaus nærmest til vandet. Kanske, du kender hende.

Mange gode hilsner
Lyset

P.S. Jeg var nød til, at registrere mig igen som Lyset-1 fordi den vil ikke lade mig ind, efter jeg havde brugt et forkert password.
Lesen schadet der Dummheit.
caan
Mitglied
Beiträge: 28
Registriert: 04.04.2014, 00:33
Wohnort: Sydslesvig

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von caan »

Hej,
jeg takker også for de rare påskehilsener. :)
I påskedagene var jeg i Danmark, fordi min søster spillede på den store Håndbold-Cup i Holstebro igen. Så var der mange muligheder for at snakke lidt dansk igen.
I lørdags var det meget varmt, så tog jeg en cykeltur omkring Holstebro.
Skolen holder ferie nu og jeg skal på arbejde først på næste mandag, så har jeg det godt lige nu. :D Men jeg bliver også nødt til at øve alt, som jeg har lært i løbet af min uddannelse, for jeg skriver mine afsluttende eksaminer om 3 uger.
Håber i har det godt,
caan
Pippilotta
Mitglied
Beiträge: 615
Registriert: 20.01.2008, 14:42
Wohnort: Silkeborg

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Pippilotta »

Hej I kære

Håber I har haft lige så dejlige påskeferie som vi havde :). Vi rejste lidt rundt i Nordtyskland og på Sjælland. Nu er vi fuld af enegri og styrter inde i arbejdet igen :wink:

Ønsker Jer alle en dejlige uge/
Pippi
Lippe 1
Mitglied
Beiträge: 1649
Registriert: 06.04.2005, 09:12
Wohnort: Lippe

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Lippe 1 »

Hej,
hvor er I allesammen, skal vi ikke begynde med at skrive her af og til?
Måske finder vi jo en som Berndt, der retter vores fejl!
Emner er der nok af tror jeg.

Grüße aus Lippe
Günter
Pippilotta
Mitglied
Beiträge: 615
Registriert: 20.01.2008, 14:42
Wohnort: Silkeborg

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Pippilotta »

Hej Günter,
og alle hvor gemmer sig..

Helt enig - jeg synes også at det blev alt for roligt herinde.

Hvordan er vejret i Lippe? Her er det frygterlig vådt. Det bliver svært at huske hvordan solskinnen ser ud ;-) Vi tænker på at tænde fyret igen fordi det er så koldt.

Jeg savner Berndt, som har været så dygtigt med at rette alle mine fejl...måske blev han jo træt for det? :shock: Det kunne være så godt at finde nogen her i forumet hvor vil gerne hjælpe os med at blive bedre med sproget.

PS: jeg har started med at høre dansk lydbøger - det er meget spænende :-)

Mange hilsner fra Djursland/
Pippi