Købe lejlighed i Berlin

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Birthe Nielsen
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 13.01.2006, 13:10
Wohnort: Esbjerg

Re: lejlighed i Berlin

Beitrag von Birthe Nielsen »

denise-34 hat geschrieben:
ebbemads hat geschrieben:Jeg har forsøgt at finde en side hvor der er lejligheder til salg udenom en mægler, men det er ikke lykkedes. Kender du, eller andre, et eller flere links?
mange hilsener
ebbe m.
Hej Ebbe,

vi (konen og jeg) sælger pt. to af vores lejligheder i Berlin. Hvis du er seriøs interesseret i, skriv din tlf. nummer til mig, vi ringer så tilbage.

Hilsen
Ralf
Hej vi er interesserede i at købe lejlighed, kontakt os på 40757602
Venlig hilsen Birthe
Birthe
Jelle
Neues Mitglied
Beiträge: 2
Registriert: 24.01.2006, 14:57

Beitrag von Jelle »

Hej,

jeg har boet i Berlin i over 3 aar nu, mine foräldre bor begge i DK. Min far vil gerne köbe en ejerlejlighed i Berlin, som jeg saa kunne bo i, indtil jeg er färdig med mit studie hernede. Lige et par spg. dertil:

Köbet af lejligheden skal ses som en investering, dvs den skal sälges igen om 3-5 aar.

- Skal man betale skat af en evt. fortjeneste ved salget?
- Hvis ja, i saafald i DK el. Tyskland el. begge steder?
- Ville det evt. väre en fordel at köbe den i mit navn (jeg har fast bopäl i Tyskland, mine foräldre i DK)?
- Er der ellers andre skattemässige ordninger, man som dansker skal tage i betragtning, naar man köber et immobilie i Tyskland/udlandet?

Paa forhaand mange tak for svarene,
Lars
moser
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 25.01.2006, 20:52

Køb af lejlighed i Berlin

Beitrag von moser »

Jeg har tænkt på at investere i en lejlighed i Berlin, men jeg er helt på bar bund hvad angår regler, inspiration m.m.
Er det let at få udlejet sin lejlighed - jeg havde tænkt lejligheden som en investering i fremtidig prisstigninger.
Plejer man at skulle have en dansk advokat ved køb eller foregår det hele uden problemer?
Hvis der er en, som lige har været igennem et køb af lejlighed, så hører jeg meget gerne fra dig.


Mvh Rikke
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej!

@jelle:
ja man skal betale skat af fortjenesten ved salget, men det bliverændret 2007 - helt hvordan det saa bliver er der ingen der ved.

Hvordan der er som udlænding der køber egendom ved jeg ikke.

Det er sikkert en fordel at købe den i dit navn hvis du har fast bopæl i D.
Skattemæssige ordninger kan du sikkert få at vide hos en dansk/tysk "Steuerberater" -
jeg tror at I ser tingene som om det er meget enkelt som dansker bare lige at købe en bolig i Tyskland, det er det ikke.


@Rikke:
som udlejer skal man have et godt kendskab til udlejningsloven og der kommer en del skattemæssige ting at tage hensyn til. Der ville jeg være forsigtig.
Hvad mener du med problemer?
Hvor bo du? I Tyskland eller Danmark?


Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
Jelle
Neues Mitglied
Beiträge: 2
Registriert: 24.01.2006, 14:57

Beitrag von Jelle »

jeg tror at I ser tingene som om det er meget enkelt som dansker bare lige at købe en bolig i Tyskland, det er det ikke.
@Maybritt: Hvorfor er det da saa kompliceret?

MfG Jelle
hansano
Mitglied
Beiträge: 12
Registriert: 23.08.2005, 13:36

Beitrag von hansano »

Hvis man som dansker overveje at købe lejlighed i Berlin, så kan det anbefales at læse aktuelle nummer (eller evtl. januarudgaven) af "Penge og Privatøkonomi". Der er en artikel netop om emnet.
Mvh Hansano
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej!

For jer som vile læse lidt mere om det har Firmaet Nebelong skrevet en god artikel ---->[url]http://nebelong.dk/sideindhold.asp?sideid=982[/url]



Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
IvanG
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 25.03.2006, 07:59

Køb af lejlighed til udlejning

Beitrag von IvanG »

Jeg kunne godt tænke mig at købe en lejlighed som en investering. Har læst Penge og Privatøkonomis artikel, men der står ikke noget om de usikkerheder der kan være i forbindelse med lejere og om man i det hele taget kan leje den ud.
Og hvor det er bedst at købe lejligheden.
Ved godt disse spørgsmål er stillet før, men det kunne jo være der var nogle nye der er kommet til forummet som kan være behjælpelig, eller nogle der har fået nogle erfaringer siden som I vil dele.

Jeg tænker på at smide nogle penge i en ejendomsadministrator som kan håndtere alt det praktiske så jeg bare skal tage de overordnede beslutninger. Er der nogle der har erfaringer med dette?

Mvh Ivan
Soren_due
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 26.03.2006, 20:15
Wohnort: Frederiksberg

Er en advokat nødvendig?

Beitrag von Soren_due »

Vi står overfor at købe en lejlighed i Berlin, og har endnu ikke haft en dansk advokat ind over købet. Det virker ikke som noget tyskerne selv gør, så vi havde egentligt tænkt os ikke at gøre brug af en. I denne forbindelse har vi en række spørgsmål som vi håber der er nogen som kan svare på...

1. Hvilke papire om boligen er absolut nødvendige at få fat i.

2. Er der særlige ting vi skal være opmærksomme på?

3. Hvad er risikoen ved ikke at bruge en advokat?

Derudover har vi forsøgt at undersøge hvad en forsikring vil koste, men det er heller ikke så let. Er der nogen som kan fortælle os hvad en lejlighedsforsikring i Berlin ca. vil koste om måneden??

Håber der er nogen som kan hjælpe os

Mvh Søren Due
ArneE
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 01.04.2006, 17:03

Så svært er det hellere ikke !

Beitrag von ArneE »

Har lige købt et par lejligheder ude i Spandau med udsigt til Tegel sø (første række)
De er købt direkte af sælger udenom mægler. Yderst fornuftig pris.
Alle relevante papirer blev sendt inkl. referater fra grundejerforening osv.
Var igår til underskrift ved notaren. Det var en særdeles positiv oplevelse- og helt anderledes end hvad jeg har oplevet ved køb af fast ejendom i DK.
Alle kontraktens sider blev gennemgået og forklaret ( på tysk- men man kunne vælge at tage en tolk med )
Man skal være opmærksom på at der betales en engangsskat ved anskaffelsen på 3,5% af købesummen og som herhjemme en fast årlig ejendomsskat ( her ca 1500 kr/år for en 2 vær lejl )
Derudover naturligvis " Wohngeld" som dækker ejendommens drift , vandafledning, renovation osv.

God fornøjelse

Venlig hilsen
A. Eike
Robertinho
Neues Mitglied
Beiträge: 2
Registriert: 05.04.2006, 18:06

Beitrag von Robertinho »

Jeg har lige købt en lækker lejlighed dernede. Jeg brugte drengene fra www.bo-i-berlin.dk. De fandt en lejlighed til mig dernede efter at jeg havde fortalt dem hvad jeg ledte efter og de sørgede også for at det juridiske, så jeg skulle egentlig bare skrive under... hehe...dejlig nemt - og billigt. Jeg købte i Prenzlauer Berg. Det er klart det mest trendige sted og i rivende udvikling. Ellers ville jeg anbefale Mitte eller Friedrichshain..
IvanG
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 25.03.2006, 07:59

Bo-I-Berlin... Udjejning

Beitrag von IvanG »

Til Robertinho:

Hvad tager de gutter fra Bo-I-Berlin for at ordne disse ting for en?

Lyder som du har god erfaring med dem. Bruger du også Bo-I-Berlin til at sørge for udlejning af lejlighed, samt kontrakt og andet?

mvh Ivan

PS: linket til bo-i-berlin.dk virker ikke. Der skal ikke www foran... Linket ser således ud: http://bo-i-berlin.dk/
Peter Gotschalk
Neues Mitglied
Beiträge: 4
Registriert: 09.04.2006, 22:07
Wohnort: Berlin

Re: Køb af lejlighed til udlejning

Beitrag von Peter Gotschalk »

IvanG hat geschrieben:Jeg kunne godt tænke mig at købe en lejlighed som en investering. Har læst Penge og Privatøkonomis artikel, men der står ikke noget om de usikkerheder der kan være i forbindelse med lejere og om man i det hele taget kan leje den ud.
Og hvor det er bedst at købe lejligheden.
Ved godt disse spørgsmål er stillet før, men det kunne jo være der var nogle nye der er kommet til forummet som kan være behjælpelig, eller nogle der har fået nogle erfaringer siden som I vil dele.

Jeg tænker på at smide nogle penge i en ejendomsadministrator som kan håndtere alt det praktiske så jeg bare skal tage de overordnede beslutninger. Er der nogle der har erfaringer med dette?

Mvh Ivan
Kære Ivan,

Dit spørgsmål er yderst relevant. Jeg har en rimelig erfaring inden for boligmarkedet i Berlin og vil derfor forsøge at besvare så klart som muligt:

Den tyske lejelov yder lejeren en meget stor beskyttelse. Reelt er det kun ved manglende betaling gennem to måneder eller mere, at en lejer kan sættes ud, men hvis du påtænker at købe en lejlighed for først at leje den ud og dernæst sælge den, kan du ikke umiddelbart få lejeren ud. Som ejer kan du kun tvinge lejeren ud, hvis du kan påberåbe dig det såkaldte "Eigenbedarf", hvilket indebærer, at du selv flytter ind i lejligheden. For en dansker med arbejder og bopæl i Danmark er dette ikke muligt.

Til gengæld kan du, hvis du blot ønsker at investere i en lejlighed og ikke selv ønsker at bruge den på noget tidspunkt, simpelthen købe en lejlighed, der allerede er udlejet på købstidspunktet. Dette er billigere end at købe en tom lejlighed, og selvom du så også vil få mindre for lejligheden senere ved et evt. salg bør du kunne få stigningen i ejendomsværdien med.

De fleste lejligheder - cirka 80 procent - i Berlin, som bliver solgt til private, bliver solgt til investorer, som køber af skattemæssige grunde. Disse lejligheder lejes så ud via et administrationsselskab, som står for alting og garanterer en bestemt lejeindtægt. De overtager så at sige hele forretningen for dig, så du blot kan læne dig tilbage og vente på, at din lejlighed skal stige i værdi.

Sidst men ikke mindst vil jeg råde dig til at købe i Prenzlauer Berg eller i Friedrichshain. Andre kvarterer vil blive interessante efterhånden, som priserne de andre stiger, men for tiden er det stadig i P'Berg og F'hain, at det sner.

Slettet //Maybritt

Det er et nyåbnet, dansk ejendomsfirma i Berlin, som kan hjælpe dig med hele købsprocessen.

Med venlig hilsen

Peter Gotschalk
Peter Gotschalk
Neues Mitglied
Beiträge: 4
Registriert: 09.04.2006, 22:07
Wohnort: Berlin

Re: Er en advokat nødvendig?

Beitrag von Peter Gotschalk »

Soren_due hat geschrieben:Vi står overfor at købe en lejlighed i Berlin, og har endnu ikke haft en dansk advokat ind over købet. Det virker ikke som noget tyskerne selv gør, så vi havde egentligt tænkt os ikke at gøre brug af en. I denne forbindelse har vi en række spørgsmål som vi håber der er nogen som kan svare på...

1. Hvilke papire om boligen er absolut nødvendige at få fat i.

2. Er der særlige ting vi skal være opmærksomme på?

3. Hvad er risikoen ved ikke at bruge en advokat?

Derudover har vi forsøgt at undersøge hvad en forsikring vil koste, men det er heller ikke så let. Er der nogen som kan fortælle os hvad en lejlighedsforsikring i Berlin ca. vil koste om måneden??

Håber der er nogen som kan hjælpe os

Mvh Søren Due
Kære Søren Due,

Hvis du har brug for en advokat i Berlin, vil jeg anbefale dig at bruge Hans-Oluf Meyer, som både er dansk advokat og tysk Rechtsanwalt (kontaktdata: meyer@nebelong.de eller tlf. +49 30 2300 5135).

Principielt er du sikret ved køb idet, det er notarens pligt at sørge for, at kontrakten er lovlig, og at begge parter har forstået dens indhold. Men derfor kan det alligevel være rart at sikre sig via en advokat.

Du spørger til, hvilke papirer du skal have fat i, men det er i høj grad et spørgsmål om, hvorvidt du køber en lejlighed i et hus, som skal igennem en sanering eller om der er tale om et gensalg. Hvis det sidste er tilfældet skal du i Danmark have fat i papirer fra de sidste Eigentümerversammlungen, så du kan sikre dig mod overraskelser i form af høje udgifter. Ellers er det vigtigt, at du udover en fuldstændig købskontrakt får fat i den såkaldte Teilungserklärung, der forklarer alt om ejendommen, og de forpligtelser ejerne har i forhold til hinanden.

Mht. forsikring, så er det svært at se, om du mener en almindelig indboforsikring eller om du mener en forsikring, der beskytter selve ejendommen i forhold til brand, glas, ansvar, etc.

En almindelig indboforsikring må ikke koste meget mere end 150€ om året for en mindre lejlighed på cirka 60 kvm. Ejendomsforsikring er ikke noget man tegner for den enkelte lejlighed i Tyskland. Hele ejendommen er forsikret, og dermed er det noget Ejerforeningen tager sig af. Det er netop sådanne ting, der skal stå noget om i Teilungserklärungen.

Du kan finde flere svar på spørgsmål om boligkøb i Berlin på:

http://boligberlin.dk/content/view/13/30/

og

http://boligberlin.dk/content/view/20/35/

MfG

Peter Gotschalk
Peter Gotschalk
Neues Mitglied
Beiträge: 4
Registriert: 09.04.2006, 22:07
Wohnort: Berlin

Beitrag von Peter Gotschalk »

Jelle hat geschrieben:Hej,

jeg har boet i Berlin i over 3 aar nu, mine foräldre bor begge i DK. Min far vil gerne köbe en ejerlejlighed i Berlin, som jeg saa kunne bo i, indtil jeg er färdig med mit studie hernede. Lige et par spg. dertil:

Köbet af lejligheden skal ses som en investering, dvs den skal sälges igen om 3-5 aar.

- Skal man betale skat af en evt. fortjeneste ved salget?
- Hvis ja, i saafald i DK el. Tyskland el. begge steder?
- Ville det evt. väre en fordel at köbe den i mit navn (jeg har fast bopäl i Tyskland, mine foräldre i DK)?
- Er der ellers andre skattemässige ordninger, man som dansker skal tage i betragtning, naar man köber et immobilie i Tyskland/udlandet?

Paa forhaand mange tak for svarene,
Lars
Hej Jelle,

Jeg så lige, at du har fået et forkert svar.

Som udgangspunkt skal der IKKE betales skat af fortjeneste ved salget af en lejlighed, hvis man selv har brugt den som feriebolig eller lignende.

Hvis lejligheden har været brugt primært til udlejning beskattes man i Tyskland - hvis man er skattepligtig i Tyskland i sin normale indkomstsskat og ellers vil man blive delvist skattepligtig og beskattet af den konkrete indkomst ved salget - dette gælder dog ikke, hvis man har haft lejligheden i mere end ti år. Så er fortjenesten skattefri.

Hvis man som dansker køber en lejlighed i Tyskland skal man på lige fod med tyskere betale en afgift til staten på 3,5 procent af lejlighedens salgspris. Derudover betaler man en årlig grundskat, som dog er fastsat efter den officielle vurdering og dermed meget lav. DERUDOVER skal man betale ejendomsværdiskat på 1 procent til Danmark. Man er pligtig til selv at opgive de relevante oplysninger op selvangivelsen i Danmark.

mvh

Peter Gotschalk