Dansk statsborgerskab

Til alle de indlæg som ikke hører til nogle af de andre specifikke mappe-kategorier.
Antworten
søs

Dansk statsborgerskab

Beitrag von søs »

Min mand, som er tysk statsborger, har for godt 1 år siden søgt dansk statsborgerskab. Der var en masse papirer der skulle fremskaffes og medsendes, desuden skulle vi indbetale 1000,- kr og derefter bare vente på, at få tilsendt papir på det nye statsborgerskab. Min mand har boet 25 år her i landet og har altid haft arbejde. Han har altid talt og skrevet dansk på sin arbejdsplads. Nu (efter ca. 1 år) har han så fået brev om, at han kun kan få dansk statsborgerskab, hvis han går på skole og tager en danskeksamen svarene til 9/10 kl. niveau. Dette vil koste ca. 600,- kr oveni i de 1000,- kr vi har betalt. Det vil naturligvis ikke ruinere os, at skulle betale 600,- kr mere det er mere princippet i det. Han føler sig så dårligt behandlet af den danske stat, at han seriøst overvejer at flytte tilbage til Tyskland, selvom han er mere dansk end tysk efterhånden. Jeg kan godt forstå at han føler, at han bliver behandlet som en 2.rangs person; men det vil være hårdt for vores børn, hvis vi flytter til Tyskland - de vil helt sikkert vælge at blive her. Er der nogen, der kan komme med et forslag om, hvad vi kan gøre. Er der et sted man kan klage over beslutningen.
Zuletzt geändert von søs am 22.07.2002, 21:17, insgesamt 1-mal geändert.
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej!
Jeg kan godt forstaa jeres vrede.
Pröv at henvende jer her:
JUSTITSMINISTERIET
Indfødsretskontoret
Slotsholmsgade 10
DK-1216 Kopenhagen K
Tel. (0045) 33 95 42 70 (9-13 Uhr)
Fax: (0045) 33 12 30 36
www.jm.dk

Hilsen
Maybritt
www.tysk.dk
Zuletzt geändert von maybritt h am 23.07.2002, 09:35, insgesamt 1-mal geändert.
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
Herbin

Beitrag von Herbin »

Hej SØS,
jeg har læst dit brev og jeg synes, at i skal kontakte TV 2 med denne behandling som I har fået. Så snart der kommer i TV, så skeer der noget.
Held & Lykke
mvh
Herbin
Zuletzt geändert von Herbin am 08.08.2002, 07:59, insgesamt 1-mal geändert.
Benutzeravatar
Lars J. Helbo
Mitglied
Beiträge: 7370
Registriert: 23.06.2002, 22:08
Wohnort: Sall
Kontaktdaten:

Beitrag von Lars J. Helbo »

For en måneds tid siden var der faktisk et indslag i TV2-nyhederne om et tilsvarende tilfælde; men det virkede ikke, som om der var noget at komme efter.

På den anden side - og med risiko for at blive upopulær hos nogen ;-), så synes jeg altså ikke, at din mand har en rimelig grund til at føle sig som 2. rangs person. Det er selvfølgelig træls, at reglerne bliver ændret netop når I troede at sagen var ved at være afsluttet; men når man ændrer reglerne, så vil der nu engang være nogle, som rammes.

Jeg synes egentlig også, at kravet om kendskab til det danske sprog er rimeligt. Hvis man vil være dansker, leve i Danmark og have stemmeret til Folketinget, så er det ret praktisk, at kunne dansk. Det er heller ikke usædvanligt. Kravene for at opnå tysk statsborgerskab er:

1. acht Jahre rechtmäßiger Aufenthalt in Deutschland
2. Besitz einer Aufenthaltserlaubnis oder Aufenthaltsberechtigung
3. Bekenntnis zum Grundgesetz
4. keine verfassungsfeindlichen Betätigungen
5. in der Regel Sicherung des Lebensunterhaltes ohne Sozial- oder Arbeitslosenhilfe
6. Straflosigkeit, ausgenommen Bagatelldelikte
7. ausreichende deutsche Sprachkenntnisse

Så vidt jeg kan gennemskue, ligner det til forveksling de nye _skærpede_ danske regler (Punkt 4 og 5 er vist endda skrappere end de tilsvarende danske regler?). Hvis I virkelig skulle vælge at flytte til Tyskland, og du så vil have tysk statsborgerskab, så skal du altså helt tilsvarende bevise, at du har tilstrækkelige tyske sprogkundskaber. Vil du så også føle dig som 2. rangs person?

Når din mand har boet her i 25 år og har arbejdet hele tiden, så vil jeg da gerne tro, at han taler dansk. Men når der stilles krav om sprogkundskaber, så synes jeg altså det er mest rimeligt, at afholde en regulær prøve. Hvordan skulle man ellers håndtere det retfærdigt? Og reglerne skal vel være ens for alle?

Da jeg i 1983 ville studere på TU BS, skulle jeg også til en tyskprøve. Jeg var lidt betænkelig, da jeg kun havde været i Tyskland et år og ikke havde haft egentlig undervisning. Det sagde jeg til damen i tilmeldingen. Hun rystede smilende på hovedet og sagde, at det skulle jeg bestemt ikke bekymre mig om. Sådan som jeg talte tysk var det absolut intet problem. Men det fritog mig da (selvfølgelig) ikke for prøven - som jeg ganske rigtigt bestod uden problemer.

Så er der naturligvis gebyret på de 600,- kr. Det må man efter min mening se mere bredt. I Tyskland betaler man gebyr ved næsten enhver henvendelse til det offentlige. Man betaler f.eks. også for fødselsattester, flyttemeddelelser o.s.v., som er gratis i Danmark. Til gengæld er det enkelte gebyr i Tyskland meget mindre - ofte 5 eller 10 €. I Danmark betaler vi altså ikke så ofte, men vi betaler typisk mere i det enkelte tilfælde. Et dansk pas er f.eks. ekstremt dyrt. Men det er vel heller ikke grund nok til at føle sig som 2. rangs person? Gebyrene er jo ens for alle.

Når alt det er sagt, så kunne jeg imidlertid godt tænke mig at spørge, hvorfor din mand vil være dansk statsborger. Min kone er tysk, jeg er dansk, vi har boet i begge lande; men ingen af os har nogensinde seriøst overvejet at skifte statsborgerskab. Vi kan nemlig ikke få øje på nogen væsentlig fordel. Derfor ville jeg gerne høre, om andre kan det - se en fordel altså?
Zuletzt geändert von Lars J. Helbo am 20.08.2002, 11:49, insgesamt 1-mal geändert.
[url=http://www.helbo.org]www.helbo.org[/url] - [url=http://www.sallnet.dk]www.sallnet.dk[/url] - [url=http://www.salldata.dk]www.salldata.dk[/url] - [url=http://friskole.netau.net]www.frijsendal.dk[/url]
Liv uden Bevægelse kan være godt nok for gulerødder og kålhoveder, som ikke er bedre vant. - N.F.S.Grundtvig
gudrun

Beitrag von gudrun »

jeg synes også, at det er o.k., at din mand skal tage den prøve, hvis han vil blive dansk statsborger. det er jo klart, at man skal vise, at man kan tale og skrive flyvende dansk og hvordan skulle man ellers kontrollere det ?
han bliver i hvert fald ikke nødt til at gå på skole, han kan også tilmelde sig til prøven (som hedder dansk prøve 2 - jeg har selv taget den) som privatperson og så koster det 600 kroner. hvis kan vil slippe for at betale, så kan han tilmelde sig til det sidste kursus på en dansk skole og hvis skolen synes, at han er god, så betaler skolen gebyret. det er gratis at tage det kursus, men han skal gå på skolen 2 gange om ugen à 3 timer..... men det har han jo ikke brug for hvis han har boet i DK i 25 år....
den skriftig del af prøven tager 4 timer og hvis man har bestået, så skal man op til en mundlig prøve, som tager en halv time.
i bliver nok nødt til at bide i det sure æble og tage den prøve - lige som alle andre udlændinge skal.........
Zuletzt geändert von gudrun am 20.08.2002, 13:05, insgesamt 1-mal geändert.
sabine

Beitrag von sabine »

Hej Søs,
jeg kan godt forstår, at din mand føler sig dårligt behandlet. Jeg har selv boet her i 20 år, både talt og skrevet meget dansk og ville føle mig helt til grin, hvis jeg skulle op til en danskprøve nu.
Det er jo regler, som ofte rammer helt forkert. Ligesom et ungt dansk -filipinsk ægtepar, som er nødt til at flytte til Sverige, da kvinden ikke har fået lov til at blive i Danmark, selvom de er gift og har et lille barn.
Apropos fordelen af et dansk statsborgerskab:
Man har stemmeret til folketinget!!
Zuletzt geändert von sabine am 26.08.2002, 12:31, insgesamt 1-mal geändert.
Benutzeravatar
Lars J. Helbo
Mitglied
Beiträge: 7370
Registriert: 23.06.2002, 22:08
Wohnort: Sall
Kontaktdaten:

Beitrag von Lars J. Helbo »

Ja, som statsborger får man stemmeret til Folketinget. Er der andre fordele?
Zuletzt geändert von Lars J. Helbo am 26.08.2002, 12:42, insgesamt 1-mal geändert.
[url=http://www.helbo.org]www.helbo.org[/url] - [url=http://www.sallnet.dk]www.sallnet.dk[/url] - [url=http://www.salldata.dk]www.salldata.dk[/url] - [url=http://friskole.netau.net]www.frijsendal.dk[/url]
Liv uden Bevægelse kan være godt nok for gulerødder og kålhoveder, som ikke er bedre vant. - N.F.S.Grundtvig
gudrun

Beitrag von gudrun »

hvis man dyrker idræt, så kan man stille op for det danske hold. det kan nogle gange være en fordel .... især ved vintersport lige som skiløb, snowboard eller skihop, men også ved andre sportsgrene - fx Kipketer ....
Zuletzt geändert von gudrun am 26.08.2002, 12:53, insgesamt 1-mal geändert.
Benutzeravatar
Lars J. Helbo
Mitglied
Beiträge: 7370
Registriert: 23.06.2002, 22:08
Wohnort: Sall
Kontaktdaten:

Beitrag von Lars J. Helbo »

Ah ja, von sowas habe ich mal gehört. Das war ein Österreicher. Zuhause hatte er es auf den Schiern nie zu etwas ernstes gebracht. In DK war er aber sofort in der absolute Elite dabei - alles ist ja relativ ;-)
Zuletzt geändert von Lars J. Helbo am 26.08.2002, 13:06, insgesamt 1-mal geändert.
[url=http://www.helbo.org]www.helbo.org[/url] - [url=http://www.sallnet.dk]www.sallnet.dk[/url] - [url=http://www.salldata.dk]www.salldata.dk[/url] - [url=http://friskole.netau.net]www.frijsendal.dk[/url]
Liv uden Bevægelse kan være godt nok for gulerødder og kålhoveder, som ikke er bedre vant. - N.F.S.Grundtvig
gudrun

Beitrag von gudrun »

ja, zum beispiel .....:-)
Zuletzt geändert von gudrun am 26.08.2002, 14:00, insgesamt 1-mal geändert.
Morfar

Beitrag von Morfar »

Hej med jer, jeg er tysk statsborger endnu, men har tænkt mig at søg dansk nu. Er der nogen derud da kan hjælpe mig? Fordi der er en ting jeg ikke kan forstå. hvorfor er der sportler da kan blive det selv om de ikke en gang kan sproget?
Zuletzt geändert von Morfar am 22.03.2004, 18:46, insgesamt 1-mal geändert.
tigres

Beitrag von tigres »

hej med jer,

interessant tema for mig, fordi jeg har været i DK i snart 31 år, dansk gift med to danske børn og også overvejer at søge DK-statsborgerskab. jeg synes det er OK med gebyr og prøve fordi ”anciennitet” i DK ikke er ensbetydende med sprogfærdigheder.
fordele: ingen tysk statsborgerskab; hvis pensionen + formue af ens tyske forældre ikke dækker plejeudgifter til stat / kommune, gør tyskland krav på at børnene betaler. kravet kan kun gøres gældende overfor tyske familiemedlemmer.

hilsen
dieter
Zuletzt geändert von tigres am 22.03.2004, 19:49, insgesamt 1-mal geändert.
Morfar

Beitrag von Morfar »

Ja hvis du vil deltage i nogle mesterskaber. Og det er faktisk ligemeget hvad for et sportsgren.. Jeg vil gerne til et dansk mesterskab her til sommer. men hvis jeg nu virkelig skulle værre så heldig at jeg skulle vinde noget kan jeg da nok regne med at der bliver det største ballade.
Zuletzt geändert von Morfar am 22.03.2004, 20:50, insgesamt 1-mal geändert.
Ursel
Mitglied
Beiträge: 3539
Registriert: 22.02.2002, 11:23

Beitrag von Ursel »

Hej allesammen!
I behöver ikke nödvendigvis stille op for landsholdet - I kan lige saa godt gifte jer ind i det danske kongehus!
Parlamentet har i dag givet Mary Donaldson, den kommende kronprinsesse med hidtil autralisk og britisk statsborgerskab, det danske - som träder i kraft med brylluppet.

Held og ykke - Ursel, DK, som er godt tilfred med at leve her med en tysk pas.
Zuletzt geändert von Ursel am 23.03.2004, 19:24, insgesamt 1-mal geändert.
""Den virkelige opdagelsesrejse går ikke ud på at finde nye lande,
men at se med nye øjne."

---------------------------------------------------------Marcel Proust
...
Sten

Beitrag von Sten »

Hej!

Hvis man hurtigt vil have et dansk statsborgerskab, er det bedre at blive gift ind i kongehuset end at vaere en god atlet. Kipketer som er naevnt tidligere i traaden har ikke faaet special behandling. Han maatte leve op til de samme krav som alle andre. Han var ikke med til OL i Atlanta fordi Folketinget ikke ville give ham statsborgerskab uden at leve op til kravene i loven. Kenya tilboed ham dengang at stille op for Kenya, men han ville ikke, da han saa ikke senere ville kunne stille op for Danmark.

Gruss

Sten