Forvirrende tysk dåsepant

Til alle de indlæg som ikke hører til nogle af de andre specifikke mappe-kategorier.
Antworten
brandborg

Forvirrende tysk dåsepant

Beitrag von brandborg »

Jeg har købt en par engangsflasker vand undervejs i Tyskland den 4.januar og skulle betale pant, selvom jeg ville eksportere flaskerne, og den ene flaske var forsynet med påskriften "Kein Pfand". Men begge steder havde sælgerne en side med lovgivningen parat, og jeg kan kun få panten tilbage, hvis jeg kommer forbi de steder, hvor jeg har købt flaskerne og har kvitteringen med.
Jeg har altid fundet det danske pantsystem godt, fordi dåserne blev holdt ude, og fordi de fleste flasker blev genbrugt. Men det virker direkte tåbeligt, at jeg ikke kan få panten tilbage i andre forretninger, der sælger samme flasker. Er der nogle tyskere, der kan give mig en forklaring på denne uhensigtsmæssige lovgivning?
Zuletzt geändert von brandborg am 25.01.2003, 21:04, insgesamt 1-mal geändert.
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej!
De tyske forretninger har endnu ikke opbygget et fælles pantsystem.
De fleste forretningsdrivende troede ikke på, at dette pantsystem blev lovmæssigt gennemført, da det gik op for dem, at det blev virkelighed måtte hver forretning - så at sige « i sidste øjeblik » indføret sit eget system med pant på flasker.
Du har ret i, at det er irriterende, kun at man kun kan aflevere de tomme flasker der, hvor man har købt dem - især hvis man er undervejs i Tyskland!

Det er rigtigt at det er temmelig uhensigtsmæssigt og de handelsdrivende vil først i løbet af efteråret være så langt, at der vil kunne blive gennemført et fælles pantsystem -
hvor forbrugerne ikke behøver, at afleverer flaskerne (med bon) der, hvor de er købt for at få panten tilbage.

Hilsen Maybritt (Berlin)
<font color=red>moderator</font id=red>
Zuletzt geändert von maybritt h am 26.01.2003, 12:48, insgesamt 1-mal geändert.
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
Ruth

Beitrag von Ruth »

Hej Brandborg,

du har nok ret i at det nye dåsepant system er meget irriterende. Nu løber vi alle rundt med hundrede af bon fra lige så mange forskellige forretninger og prøver at holde de fra hinanden. Det er næsten komisk! Men jeg synes alligevel at de fleste er for dåsepanten. Når kun systemet bliver lidt mere kundeorienteret. Men som Maybritt har allerede skrevet, håber vi at der indføres et fælles system snarest muligt.

Hilsen fra Frankfurt,
Ruth
Zuletzt geändert von Ruth am 04.02.2003, 23:27, insgesamt 1-mal geändert.
petle

Beitrag von petle »

I mit område er sket det, at butikkerne næsten alle har fjernet dåserne fra hylderne. Simpelthen for at undgå hele problematikken med pant.
Irriterende - men er selvfølgelig også en måde at løse problemet på.
Zuletzt geändert von petle am 12.02.2003, 21:02, insgesamt 1-mal geändert.
Kiko

Beitrag von Kiko »

Jeg har lige fundet ud af at det kun gælder drikkevarer med kulsyre! Da jeg ventede på et S-tog forleden dag stod jeg og kiggede på automaterne på perronen... De sælger iste uden kulsyre og juice nu - men stadigvæk i dåser. Jeg synes virkelig det er underligt!

Og en anden oplevelse: Keg købte en ganske almindelig "Pfandflasche" (som den altid har eksisteret) i en butik, hvor jeg fik at vide at jeg skulle gemme bon for at få refunderet beløbet... Og damen ved kassen var sikker på at jeg kun kunne aflevere flasken i en af deres filialer... Hvis man ikke vidste det bedre kunne man altså blive endnu mere forvirret af folk der giver forkerte oplysninger!
Zuletzt geändert von Kiko am 13.02.2003, 08:13, insgesamt 1-mal geändert.
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej!

her er en artikel fra Eksportrådet omkring den tyske dåsepant:
http://www.eksportraadet.dk/view.asp?ID=5130

Hilsen
Maybritt
<font color=red>moderator</font id=red>
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."