Flensburg den levende by... eller ?

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
michael-k
Mitglied
Beiträge: 24
Registriert: 01.06.2006, 21:00
Wohnort: Als og Frederikshavn

Flensburg den levende by... eller ?

Beitrag von michael-k »

Vi var en tur i Flensburg i går, for at kigge lidt på byen og hvad den vil kunne tilbyde.

Jeg må indrømme vi faldt for byen, den er rimelig charmerende, og der ser ud til der er masser af liv, selv på en Søndag. Det var vores første besøg i byen.

Vi gik rundt i centrum, nede ved havnen, oppe i gågaden, og rundt i de meget stejle gader, og kiggede efter lejligheder vi havde fundet på nettet, som lå i det område.

Nu har vi fået vores første håndsindtryk, nu vil vi så spørge nogle af jer som bor der, hvordan det er :)

Det vi godt kunne tænke os at vide er, hvordan i oplever byen, jeg ved godt det hurtigt bliver hverdag når man bor der, men er der aktiviteter nok i byen.

Feks koncerter, er det noget som kommer til byen. Her tænker jeg først og fremmes på store navne. Men også lidt undergrund musik, som tyskerne jo dyrker en del efter hvad jeg har hørt, findes der sådan noget ?

Noget andet er sports begivenheder. Er selv vild med Fodbold. Har Flensburg noget fodbold hold som ligger i de lidt højre rækker. Måske 2 bundseliga :) ?

Og så er der selvfølgleig håndbold holdet, som min kæreste snakker en del om, ved ikke om det er for at komme ud og se det lækre danskere på holdet ;) men hvor spiller de deres hjemme kampe ?

Er der andre sportsgrene som Flensburg er mellem de bedste i ?

Som arkitekt intresseret kan jeg jo se en masse muligheder i byen, så det kan jeg godt bruge en del tid på :) men dyrkes arkitekturen i byen aktivt. Her tænker jeg på udstillinger, workshops olign. findes det ?

Ellers kom meget gerne med jeres erfaringer, både postiktive som negative. Hvor vil i feks anbefale man bor i byen ? osv.

Takker på forhånd.
henningnielsen

Beitrag von henningnielsen »

Hej michael-k,

jo Flensborg er en hyggelig "lille" by. Byen er dog bedst når man ikke bor så langt fra centrum, da man så hurtigt kan komme rundt til de vigtigste ting eller over på den anden side af havnen/ fjorden.

Jeg synes by har flg. fordele:
- ikke langt til stranden
- tæt på DK
- gode togforbindelser
- danske institutioner
- to biografer
- naturnære omgivelser f.eks. fjorden, dalen ved Kruså
- enkelte interessante bygninger
- lejligheder, der oftest kan lejes til en fornuftig pris

Der er dog også nogle ulemper:
- kun en svømmehal (evt. kan den i Bov bruges)
- det kulturelle udbud kunne godt være lidt mere omfattende
- der er for få historiske bygninger

Af aktiviteter kan nævnes forskellige sportsklubber (evt. Hochschulsport), VHS - aftenskole, dansk aftenskole, forskellige fordrag og koncerter. Desuden afhænger det jo også af, hvad man bedst selv kan lide.

Jeg ved ikke, hvor den lokale fodboldklub er placeret - måske i Kreisliga?

SG Handewitt spiller deres hjemmekampe i Campushalle, hvor der også finder forskellige koncereter og messer sted.

Jeg ved ikke om aktitekturen ligefrem dyrkes her i byen, men det kunne du nok finde ud af ved at spørge dig frem forskellige steder.

Anbefalede bosteder....hmmm...det kan være lidt svært, da det jo er en smagssag. F.eks. her: Sandberg, St. Jürgensby, Westliche Höhe.

Det var, hvad jeg umiddelbart kunne finde på :)

P.S. på en søndag virker byen godt nok temmelig død....undtagen når vejret er godt :) Men sådan er det vel altid når man før har boet i Hamborg :D
runesfar

Beitrag von runesfar »

Henning - er du tovlig? Jeg holdt Flensborg Avis en overgang og var forbløffet over, hvor mange kulturelle arrangementer der var. Lige fra Det kongelige teater til nogle af Danmarks bedste rockbands. I betragtning af byens størrelse var det da ikke så ringe.
michael-k
Mitglied
Beiträge: 24
Registriert: 01.06.2006, 21:00
Wohnort: Als og Frederikshavn

Beitrag von michael-k »

Ja okay den virker måske lidt større når man ser den første gang end den enlig er, læste lige der bor 85.000, så ja, en stor provinsby størrelse, i danske forhold, måske nok noget andet end i tyskland ;)

De lejligheder vi har kigget på indtil vidre ligger alle i centrum, men det var også for at se om man kunne få noget billigere (ikke at det ikke er billigt i centrum men billigere) hvis man måske boede lidt ude. Jeg blev anbefaldt noget som hedder Harisslee af en arbejdekollega, som mente at mange danskere boede der, og vi kørte også igennem, dog mest på grund af vi kørte forkert, men må nok indrømme der så lidt søvnigt ud der ;)

Vi har også kig på en lejlighed som ligger på den anden side af fjorden, dog kom vi ikke derover, men det må vi prøve næste gang :)
henningnielsen

Beitrag von henningnielsen »

Harrislee....kan man selvfølgelig også bo i, men der tror jeg det bliver svært at finde noget at bo i, da der ikke er så mange lejligheder der.

(Desuden er det noget af en soveby efter min mening...av av ikke slå :D )

@runesfar,

du har nok ret - det er mig, som er forvendt ;)
runesfar

Beitrag von runesfar »

Forvendt????

Forvænt!!!!
tømrermester
Mitglied
Beiträge: 218
Registriert: 19.04.2006, 01:12
Wohnort: horsens

Beitrag von tømrermester »

jeg er gammel flensborg-dreng og elsker at komme tilbage til min fødeby.

det mest charmerende er havnen og gågåden og alt hvad der er imellem. jeg ville klart foretrække at finde en lejlighed i nærheden dér! kan man derudover finde en lejlighed på duborg banke har man den flotteste udsigt over havnen.

apropos udsigt, så tag op i restauranten i rådhuset ,når I skal tilmelde jer!

man har siden 70´erne forsøgt nænsomt at renovere de gamle huse i de små gader (specielt den gamle ludergade olaf-samson-gang) rundt omkring havnen. stranden og skoven ved ostseebad i det nordlige flensborg er oz en gåtur værd.

der er en masse danske foreninger man kan melde sig ind i og finder på den måde hurtig kontakt. midt i byen er det store danske bibliotek, hvor der ofte bliver afholdt udstillinger og foredrag.

i idrætshallen, det tyske hus og campushalle bliver der ofte tilbudt
koncerter, men aldrig de rigtig store navne.

og husk at drikke en (eller flere) flensborg fadøl - det er verdens bedste øl!!


klaus
DavidNH

Beitrag von DavidNH »

Se http://www.flensborg-avis.de/index.php?c=v238.340 for info om arrangementer i Sydslesvig. Jeg synes, der sker rigtig meget taget byens størrelse i betragtning.

HUSK DE DANSKE ÅRSMØDER DENNE WEEKEND! HVIS VEJRET HOLDER, KOMMER OVER 8000 MENNESKER TIL FRILUFTSMØDET OG OPTOG GENNEM FLENSBORG PÅ SØNDAG. SE MERE PÅ: http://www.syfo.de/?id=19 .

Jeg kan kun anbefale at tage til årsmøderne - det der danskhed på den sjove måde.
lillebaek

Tidligere Flensborg

Beitrag von lillebaek »

Hej

Jeg har tidligere boet i Flensborg - det er bestemt ikke en død by. Jeg synes der var masser af aktiviteter og et fint gå-ud-liv, vil skyde på, at der er væsentlig mere aktivitet end i en dansk by af tilsvarende størrelse.

Hvis I vil arbejde i Danmark kan jeg kun anbefale at i bor på Vest-siden af Fjorden, da man ellers skal planlægge 20-30 min oveni pga. af trafikken hen af havnen om morgenen. Men det er vist noget med at der snart kommer en tunnel et eller andet sted.

Jeg synes dog at byen bærer præg af den høje arbejdsløshed (17%), der er nogen områder hvor der er sociale problemer og "kaputte" folk. Men på den anden side er priserne så blevet holdt på et anstændigt niveau, både hvad angår lejligheder, mad og det nok så berømte Flensburger øl :D

I øvrigt spiller Flensburg 08 i Oberligaen i fodbold...det svarer vel til Danmarksserien...det er og bliver altså en håndboldby!
michael-k
Mitglied
Beiträge: 24
Registriert: 01.06.2006, 21:00
Wohnort: Als og Frederikshavn

Beitrag von michael-k »

Lyder herligt alt sammen :) Kan stadig ikke frostå der kan være så meget dansk over en by i Tyskland, feks kunne man betale med danske 2 kroner i P automaten ;)

Kommer selv fra en by hvor vi har mange Svenskere og nordmænd, men det kommer ikke i nærhden af det dansk tyske forhold kan jeg se.

Så må det blive håndbold vi skal ud og se :)

Er der meget kriminalitet i byen ? undre mig bare over der kan ligge 3-4 politistationer i centrum af byen, ihvertfal på det kort jeg har fundet på nettet :)
henningnielsen

Beitrag von henningnielsen »

Hej igen,

det er vidst en del kriminalitet her i byen, men det er ikke noget jeg har mærket noget til.

I virkeligheden er der egentlig kun en rigtig politistation (ved rutebilstationen) her i byen. De andre er nærpolitstationer med udtagelse af kystvagten og forbundspolitiet (bl.a. på banegården).

De sociale problemer er blevet tydeligere de sidste år. For blot et par år siden var der ikke så mange tiggere og sutter i gadebilledet. Det kan selvfølgelig også blot være, at jeg er begyndt at ligge ekstra meget mærke til dem efter arbejdsmarkdsreformerne blev gennemført.
Forresten var det også grunden til, at jeg anbefalede dig de bosteder, som jeg gjore.
michael-k
Mitglied
Beiträge: 24
Registriert: 01.06.2006, 21:00
Wohnort: Als og Frederikshavn

Beitrag von michael-k »

Okay der skal jo også være lidt gang i den, ellers bliver det for kedeligt ;)

Jeg tror jeg er ved at have svar på det meste, og vil prøve at arbejde lidt vidre med det. Har en tid hos told og skat for at hører om hvordan sådan noget hænger sammen, når man flytter til udlandet, og ellers så skal jeg bestemt tilbage og kigge i byen.

Hvis nogle kender til en revisor med erfaring indenfor danskere som flytter til tyskland og arbejder i Danmark, må i endelig sige til.
henningnielsen

Beitrag von henningnielsen »

slet venligst dette indlæg - var dobbelt :(
Zuletzt geändert von henningnielsen am 09.06.2006, 21:43, insgesamt 1-mal geändert.
henningnielsen

Beitrag von henningnielsen »

Hejsa,

lige en lille tilføjelse. I dag var det ikke spor kedeligt i Flensborg.

1) Duborgskolens studenter fik hue på (tillykke med det)

2) Der var fodboldkamp: Tyskland- Costa Rica. Sjællent, hvis det ikke er først gang, har jeg set så mange tyske flag. Det mest positive var, at der ikke nogen steder var tegn på misbrug af symbolet. Det var da rart. På en måde var det som om kampens resultat var en stor lettelse (4-2).

Nu bliver det spændende at se, hvordan resten af WM går. Resultatet kunne gå hen og blive en rigtig sammensmeltning af de to Tysklande - en "vi"- følelse uden nationalistisk misbrug ville gøre landet godt.

"Du bist Deutschland" :)

@ michael-k
der ligger vidst en dansk- tysk revisor i Harrisle....mon ikke han kan findes under: http://www.dansk-i-sydslesvig.de/indexxx.htm

Klik på: "Ny i regionen" i venstre side
michael-k
Mitglied
Beiträge: 24
Registriert: 01.06.2006, 21:00
Wohnort: Als og Frederikshavn

Beitrag von michael-k »

ahh havde ikke set du havde skrevet, siden er meget cool, står man nyttige ting.

Jeg har en kollega som var i flensburg i weekenden, han sagde der var rimelig stille da de kom, men der kom gang i gaderne, da tykland havde spillet deres kamp ;)