Elevorganisation: Tysk er et hadefag

Til alle de indlæg som ikke hører til nogle af de andre specifikke mappe-kategorier.
admin

Elevorganisation: Tysk er et hadefag

Beitrag von admin »

Er tysk elevernes hadefag? Det er det ifølge formanden for Folkeskoleelevernes Landsorganisation, Martin Justesen, som har udtalt sig til Jyllands Posten i går.

En stor del af danske elever fravælger at gå til tysk-eksamen i 9. og 10. klasse.
Elevformanden mener derfor man bør undersøge tysk-fagets status i folkeskolen. Han mener, at mange danske folkeskoleelever kommer til at føle sig som dårlige elever, fordi de har det svært med den tyske grammatik. Martin Justesen stiller spørgsmålstegn ved om der overhovedet er brug for tysk som andetsprog i den danske folkeskole.

Formanden i landsforeningen for skolevejledere og skolekonsulenter, Uffe Tvede Hansen, mener at eleverne opfatter tysk som vanskeligt, fordi vi lever i en engelsk-domineret verden.

Læs artiklen hos Jyllands Posten:
www.jp.dk/indland/artikel:aid=1802854/ (kræver login)

På Redaktionen hos Tysk.dk er vi meget interesseret i at høre hvad brugerne/læserne mener om dette? Og hvad kan man gøre for ændre holdningen til tysk blandt danske elever?

<font color=blue>Redaktionen Tysk.dk</font id=blue>
Zuletzt geändert von admin am 06.05.2003, 12:11, insgesamt 1-mal geändert.
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Det er sikkert rigtigt, at vi lever i en temmelig engelsk-domineret verden. Vi må bare ikke glemme, at Tyskland er et meget vigtigt land for Danmark, hvad angår handelsaftaler.
For et par måneder siden fik jeg en mail fra Strax-redaktionen på P3 ang. en udsendelse omkring de tyske fjernsynsudsendelser, som skulle fjernes fra kabeltv!
Jeg mener det er fatalt at der ikke findes tyske kanaler på kabeltv i Danmark - dette fører for mig at se i en helt forkert retning. Man får dermed ikke mulighed for at kunne „høre“ sproget og derved naturligt lære af det.
Fjernsynet har, mener jeg, en meget stor pædagogisk virkning - ved at høre sprog, kan man også lære det.
Jeg har via fjernsynet lært tysk inden jeg fik faget i skolen - uden grammatik!
Det var mit bedste fag i skolen med top karakterer. Man behøver altså ikke „terpe“ grammatik for, at lære sprog - jeg er helt enig i, at grammatik er kedeligt.
Måske kan lærerne i faget tysk ikke gøre undervisningen spændende for eleverne??

Hilsen
Maybritt
Zuletzt geändert von maybritt h am 07.05.2003, 15:39, insgesamt 1-mal geändert.
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
kranker

Beitrag von kranker »

hej..
jeg er selv et medlem i FLO (Folkeskoleelevernes Landsorganisation)så derfor er jeg her...

vi snakkede lidt om det idag i klassen og vi mente at grunden til eleverne mener at tysk er et "hade" fag er at vi får det for tidligt.. og at man er "yt" hvis man elsker tysk.. alle de kommende 7. klasser (nuværende 6.klasser) har da også fået fortalt at tysker er noget møg.. og vi ved vist alle at hvis man er negativt indstillet skal der meget til at gøre det positivt... så hvis man får tysk ned i de mindre klasser f.eks. 5.-6. så tror jeg ikke det vil blive betegnet som et hade fag! for de små vil jo gerne have nye fag..;Ø)

det er altså også tit at tysk-læreren er en fra den "gamle" skole så derfor bliver det tit noget med at man skal lære det hele udan ad og det er møg irriterende..

- Kranker
Zuletzt geändert von kranker am 07.05.2003, 16:18, insgesamt 1-mal geändert.
Anders_S_P

Beitrag von Anders_S_P »

I begrebet "hadefag" ligger jo allerede at det ikke er faget selv som er frygteligt. Det er snarere alle elevernes frustrationer der projiceres over på faget, fordi det er svært.

Det er rigtigt at tysk har meget grammatik, men det ligger nok mere til sprog generelt. Dansk har jo også haft forskellige dativ- og akkusativformer. Læser man gamle danske tekster er det lige før det ligner tysk. Måske kunne man bruge dette faktum som en pædagogisk motiverende del af undervisningen.

For jeg mener at det vigtigste er at Tysk ikke bliver syndebuk i elevernes frustrationer over at sprog er svært. For det er det. Det bliver ikke lettere. Slet ikke for de, som skal have latin i gymnasiet.

Vi lever i en engelskdomineret verden, men netop derfor er der vel endnu mere grund til at lære et af de sprog som ikke dominerer. Havde man fulgt tyske medier under Irak-krigen kunne man have fået et ganske andet billede end på CNN.

mvh.
Anders
Zuletzt geändert von Anders_S_P am 07.05.2003, 21:43, insgesamt 1-mal geändert.
Martin H.

Beitrag von Martin H. »

I Danmark har vi i mange år haft tradition for i skolerne at lære de store landes sprog. Som forholdsvis lille sprogområde/kultur, har det for Danmark, som et lille land, skabt gode muligheder i internationale sammenhænge, at vi er så gode til sprog.

Tyskland er trods alt Danmarks naboland. Denne geografiske nærhed, gør at vi altid vil være tæt på tysk sprog og tyskere. Lige syd for grænsen har i alt ca. 100 mio. mennesker tysk som modersmål. Hvis vi så beslutter at droppe tysk i folkeskolerne, så mener jeg at vi har et dårlige udgangspunkt på forhånd i forholdet til fremtidens vidensamfund. Det vil altid være en fordel for danskerne og i Danmarks interesse at vi har et indgående kendskab til tysk sprog og kultur.

Tyskland er stadig Danmarks største handelspartner. Dansk Industri opfordrer danskerne til at lære tysk, f.eks. fordi mange små og mellemstore tyske firmaer ikke automatisk bruger engelsk.

I mange af de nye EU-lande (Polen, Tjekkiet, Ungarn, de baltiske lande, Slovenien etc) i Østeuropa er der også tradition for at tysk et meget vigtigt sprog. Og det er det intet der tyder på ændrer sig. Tværtimod tyder en del på at tysk er blevet vigtigere, efter at Tysklands samhandel med Østeuropa er stigende.

Det at kunne tale tysk i Europa – vil fremover være en ekstra kvalitet/kvalifikation – hvis man sælger et produkt/eller søger et job, fremfor hvis man kun kan tale engelsk.

Men at danske elever oplever tysk som et hadefag - mener jeg skyldes at tysk-undervisningen i mange år har været inde i en ond cirkel: Fordomme og faldende kendskab til Tyskland. Desuden virker de danske medier tit ret ensidigt fokuseret på den amerikaniserede kultur.
Det må være muligt påvirke den ligegyldige holdning i det danske samfund til tysk og Tyskland - og komme ind i en god cirkel igen - og samtidig gøre tysk-undervisningen sjovere og mere levende...

<font color=blue>Martin Håstrup
Redaktør, Tysk.dk </font id=blue>
Zuletzt geändert von Martin H. am 08.05.2003, 10:01, insgesamt 1-mal geändert.
Trine P

Beitrag von Trine P »

Jeg tror at tyskundervisningen i folkeskolen lider under at lærerne er meget fascinerede af grammatikken og derfor starter med at forsøge at lære børnene denne. Jeg ville mene at det ville være mere interessant at starte med at lære at tale sproget og så derefter sætte fokus på grammatikken. For hvis ikke børnene har et ordforråd at hænge den op på, bliver faget hurtigt kedeligt. Jeg studerer selv cand.ling.merc i tysk på Handelshøjskolen og indtil jeg kom til Tyskland på udveksling og lærte sproget, fattede jeg absolut ingenting af grammatikken. Så til lærerne: Vent med grammatikken - det skal nok komme senere.

Tysk er bestemt ikke et uvæsentligt sprog i Europa og der er i erhvervlivet brug for folk med gode tyskkundskaber.
Zuletzt geändert von Trine P am 09.05.2003, 01:52, insgesamt 1-mal geändert.
kranker

Beitrag von kranker »

hej..

jeg må sige at jeg er helt enig med Trine..

selv fatter jeg ik en skid af grammatikken fordi det var det vi startede med... det er jo ikke til at holde styr på dativ akkusativ og hvad det ellers hedder..!!!!

der er jo ikke mange elever der gider sidde hjemme og terpe grammatik som vores lærer vil have os til....!!!

lærene skal til at kører efter den nye skole og ikke den gamle (altså tysk lærene...)


- Kranker
Zuletzt geändert von kranker am 09.05.2003, 08:22, insgesamt 1-mal geändert.
lillebaek

Beitrag von lillebaek »

Jeg har også tit tænkt på, hvorfor tysk bliver opfattet som hadefag. Efter min mening er det måske ikke sproget så meget, men mere mange danskeres negative opfattelse af Tyskland, der er problemet.

Muligvis har det stadig noget med 2. Verdenskrig at gøre, selv om det nu ligger over 60 år tilbage. Når der en sjælden gang er noget fra Tyskland i medierne, er det i hvert fald sjældent positivt.

Man kan dog også sagtens forestille sig ændringer i undervisningsformen. Jeg kan i hvert fald tydeligt huske en af mine allerførste tysktimer i 7. klasse, hvor jeg blev præsenteret for et stort skeme med alle personlige kendeord i alle kasus. Der gik mange år, før jeg egentlig forstod, hvad det drejede sig om. Der mener jeg engelsk undervisningen er bedre; man begynder tidligere og fokuserer mindre på grammatik og mere på ordforråd og samtale i de første år.

Men ligefrem at sige, at grammatik er uvæsentligt, og at det nok "skal komme af sig selv" mener jeg også er forkert. Jeg kender mange danskere, der taler et pænt og forståeligt tysk, men skriftligt kan man knap nok forstå dem pga. de aldrig har lært grammatik og skriver hvad der "lyder rigtigt"

Jeg her ikke noget endegyldigt svar på hvordan tyskfagets image kan forbedres, men jeg vil glæde mig til at høre jeres meninger!
Zuletzt geändert von lillebaek am 09.05.2003, 08:58, insgesamt 1-mal geändert.
Trine P

Beitrag von Trine P »

Jeg mener nu altså stadigvæk at det er vigtigere med et ordenligt ordforråd på tysk, end at grammatikken er perfekt. Tyskere skal nok forstå meningen alligevel, men selvfølgelig er det skriftlige et problem. Dog er det sørgeligt at så mange værgrer sig ved at tale tysk og hellere slår over i engelsk "fordi tysk bare er så svært". Mine erfaringer viser dog, at når danskere prøver at tale tysk, er det slet ikke så svært endda.

Hilsen Trine
Zuletzt geändert von Trine P am 09.05.2003, 11:41, insgesamt 1-mal geändert.
Anders_S_P

Beitrag von Anders_S_P »

Hvis vi er enige om at tysk er karakteriseret ved

* svær grammatik (eller rettere meget grammatik)
* let vokabular (mange ord, ordkonstruktioner og vendinger ligner dansk)

så burde løsningen jo være at nedtone de grammatiske øvelser og komme i gang med at tale. I så fald skal grammatikken nok komme. Der går noget tid, og det er bestemt frustrerende, men det kommer.

Problemet er selvfølgelig at man i en klasse med 30 elever ikke kan få ret meget sagt i løbet af 45 min. Det må man så finde en løsning på.

mvh.
Anders Søe Plougsgaard
Zuletzt geändert von Anders_S_P am 09.05.2003, 17:25, insgesamt 1-mal geändert.
Ursel
Mitglied
Beiträge: 3539
Registriert: 22.02.2002, 11:23

Beitrag von Ursel »

Hej allesammen!
Det her kom lige ind i min computer:

"Die deutsche Sprache sollte sanft und ehrfurchtsvoll zu den toten Sprachen abgelegt werden, denn nur die Toten haben die Zeit, diese Sprache zu lernen.
Mark Twain "

Jeg haaber sandelig ikke at man tager ham alvorlig, hellere jeres forslag her i diskussionen!!!
Mange hilsner - Ursel, som fra näste uge skal (vil) läre et dansk barn (10 aar) tysk gennem leg og snakken!
Zuletzt geändert von Ursel am 09.05.2003, 22:23, insgesamt 1-mal geändert.
""Den virkelige opdagelsesrejse går ikke ud på at finde nye lande,
men at se med nye øjne."

---------------------------------------------------------Marcel Proust
...
Kim Pehrson
Mitglied
Beiträge: 5
Registriert: 27.01.2003, 16:12
Wohnort: Kopenhagen, Danmark

Beitrag von Kim Pehrson »

Jeg er selv gymnasieelev på første år på sproglig linie med tysk som fortsættersprog, så jeg har stadig frisk erindring om, hvordan det var at lære tysk i folkeskolen. Jeg er meget enig med besvarelserne i denne debat og mener derfor, at det er vigtigt først at udvikle ens mundtlige færdighed, før man går videre til grammatikken.

Jeg har heldigvis haft en knaldgod lærerinde, som var virkelig engageret i sine elever og havde en udsædvanlig evne til at lære os grundtrækkene i den tyske grammatik. Men jeg ved fra venner og bekendte, at det har været utroligt svært at skulle lære et sprog, når fokuset ligger så meget på grammatikken. For det er jo oftest ikke det, som man finder mest interessant ved et sprog. Af denne grund bliver det også et "hadesprog" samt på grund af tåbelige fordomme, som nok bunder i, at vi i virkeligheden ligner tyskerne på flere punkter, end vi vil indrømme.

Som resultat af den typiske fremgangsmåde i folkeskolen, kan jeg stort set de fleste kasus og grammatiske regler i hovedet, men har desværre stadig kun et meget begrænset ordforråd. Men jeg er nok i virkeligheden en "solstrålehistorie", eftersom at få har den samme interesse for grammatikken og det tyske sprog i sig selv som udgangspunk, når de begynder i gymnasiet. Jeg håber på at forbedre mit ordforråd, når jeg i sommerferien tager på sprogrejse til Tyskland.

Så derfor mener jeg, at det er en god idé at lægge størst vægt på det mundtlige aspekt af sproget frem for det grammatiske og derefter eventuelt udbygge det grammatiske på en videregående uddannelse. Jeg så også gerne, at man indførte tysk nogle år tidligere i folkeskolen (dog uden grammatikken, som typisk set i engelskfaget i de mindre klasser) og under ingen omstændigheder afskaffede det, da det efter min mening er så stor en del af det danske sprog og kultur.

Desuden ved jeg, at mange af mine klassekammerater først nu har fået forståelse for grammatikken i takt med, at vi har beskæftiget os med grammatikken i latin. Så spørgsmålet er, om det virkeligt er besværet værd at få eleverne til at terpe grammatikken? Det er klart, at man skal kunne basisen, men som Trine P siger, skal man også have noget at hænge den op på.

Lykke til med afskaffelsen af det grimme stempel,
:-) Kim
Zuletzt geändert von Kim Pehrson am 11.05.2003, 21:38, insgesamt 1-mal geändert.
Martin H.

Beitrag von Martin H. »

Diskussionen om tysk som hadefag/jubelfag i folkeskolen har kørt nogle år. Se f.eks. denne debat-oversigt, som er et par år gammel:
www.tyskopgaver.dk/tysk-debat.htm og www.tyskopgaver.dk/jubelfag.htm

Til Ursul har jeg som modsvar et citat fra den tyske digter Kurt Tucholsky – som efter et ophold i Danmark mente, at dansk er ”eine zum sprechen weniger geeignete Sprache“.
Selvom det sikkert er lidt ironisk ment – så har dansk faktisk flere udtale-regler end tysk. I sammenligning er tysk udtale let at lære :-)

<font color=blue>Martin Håstrup
Redaktør, Tysk.dk </font id=blue>
Zuletzt geändert von Martin H. am 18.05.2003, 01:34, insgesamt 1-mal geändert.
jens thomsen

Beitrag von jens thomsen »

Som "gammel" tysklærer på 49 år finder jeg debatten meget interessant og er stort set enig i det , der indtil videre er skrevet.
Det er desværre stadigvæk en udbredt opfattelse i skolen i dag, at alle elever lærer det samme på samme måde, hvorfor vi tysklærere i langt højere grad må stille os det spørgsmål, om tysk ikke også kan være et sted, hvor man ikke udelukkende anvender bøger hele tiden, men også pirrer elevernes kreative sider.
Forældrerne har dog også et ansvar i denne forbindelse.
Jeg oplever ofte forældre, som på forhånd har en negativ holdning til faget, fordi de selv har fået en grammatik-baseret undervisning for ca. 20 år siden og ikke kan forestille sig, at tysk kan være anderledes.
Det kan den godt, og det går langsomt fremad, så tysk frem over forhåbentligt ikke bliver så stort et hade-fag som idag.

Jens
Zuletzt geändert von jens thomsen am 19.05.2003, 12:41, insgesamt 1-mal geändert.
Ursel
Mitglied
Beiträge: 3539
Registriert: 22.02.2002, 11:23

Beitrag von Ursel »

Hej Martin!
Tucholsky har jo saa ret!!! (Men der er jo alligevel nogle, oveniköbet ogsaa udländinge, som lärer - til en vis grad - at tale dansk! smil.

Til emnet: Hvis man begyndte at läre tysk mindst saa tidligt som engelsk (gerne endnu tidligere), saa kunne det meget bedre forgaa gennem leg og läring - et projekt som bliver mere og mere prioriteret i andre fag.
Min datter (3.kl.) har 2 sammenhängende timer "sproglig opmärksomhed", hvor man ganske vist pröver at skärpe sansen for det danske sprog (og dermed sproget i sig selv), men hvor börnene ogsaa begynder at faa lärt nogle engelske ord. Ikke ved indtärpning, men i rollespil/leg - de bygger köbmandsbutikker og handler - paa engelsk; de synger engelske sange og de præsenterer sig selv - paa engelsk.
Selvom vi desvärre maatte opleve nogle anti-tyske holdninger blandt börn ogsaa i denne alder, tror jeg alligevel at de ikke er saa udprägede som i de höjere klasser, hvor viden om Hitler og Nazi-Tyskland lader at väre det eneste, ungerne kender til Tyskland.
Og har man först lärt sproget i en tidlig alder, forhindrer det maaske ogsaa en masse ubegrundede ressentiments senere hen.
Forventningsfulde hilsner fra et DK med typisk dansk sommervejr ("byger der gaar og kommer, det er den danske sommer", smile)
---Ursel
Zuletzt geändert von Ursel am 19.05.2003, 12:51, insgesamt 1-mal geändert.
""Den virkelige opdagelsesrejse går ikke ud på at finde nye lande,
men at se med nye øjne."

---------------------------------------------------------Marcel Proust
...