Købe lejlighed i Berlin

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
andersbuus
Neues Mitglied
Beiträge: 2
Registriert: 31.10.2006, 23:50

Faste udgifter ved ejerlejlighed

Beitrag von andersbuus »

Kære alle!

Først og fremmest tak til alle dem, som har brugt noget af deres tid på at svare på forskellige spørgsmål. Alle svarerne har virkelig været brugbare og jeg er meget tæt på at gøre klar til tage det sidste skridt mod en lejlighed i Berlin.

Men jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad det cirka koster at have en lejlighed "stående" i Berlin. Jeg er lidt i tvivl om, hvor meget det cirka vil komme til at koste mig om året. Jeg regner med at købe en lejlighed i Kreutzberg, hvis det kan hjælpe.

Så venligst, hvis nogen sidder inde med nogle cirka tal, vil det være en fantastisk hjælp for mig.

Jeg vil se frem til jeres svar med glæde og spænding.

Med venlig hilsen
Anders Buus, København
runesfar

Beitrag von runesfar »

Anders: Har du prøvet at gå hjem til din lejlighed kl. 1 om natten?
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej!

@runesfar:
Anders: Har du prøvet at gå hjem til din lejlighed kl. 1 om natten?
----det var egentlig ikke det der blev spurgt om :wink:

@andersbuus: Hvilke tal mener du??
Jeg går ud fra at når man køber en lejlighed har man styr på hvilke udgifter man har :!: :?: For lige som at have et overblik over tingene.


Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
andersbuus
Neues Mitglied
Beiträge: 2
Registriert: 31.10.2006, 23:50

Beitrag von andersbuus »

Okay, tak for jeres hurtige og meget fikse svar.

Jeg spørger egentlig bare lige efter, hvad man cirka betaler om året for en lejlighed. I Danmark har man jo f.eks. ejendomsskatter, som en væsentlig årlig udgift.

Så hvis man nu køber en lejlighed i Berlin, hvor meget kommer der så årligt. Nej, det har jeg ikke sat mig ind i, og spørger derfor på dette forum, fordi det har hjulpet med mange andre spørgsmål...

Håber der er nogen (andre) der kan hjælpe!

Mvh. Anders Buus
runesfar

Beitrag von runesfar »

Du er nok nødt til at vente et par uger før du kan få et ordentligt svar. Vi er midt i en koalitionsforhandling, som nok vil komme til at gøre ondt: Belin skylder over 60 mia euros væk - og får ingen central hjælp. Så nogle skatter vil helt sikkert blive sat op.
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej!
Hvis man som dansker køber en lejlighed i Tyskland skal man på lige fod med tyskere betale en afgift til staten på 3,5 procent af lejlighedens salgspris. Derudover betaler man en årlig grundskat (Grundsteuer), som dog er fastsat efter den officielle vurdering og dermed meget lav.
Kan man læse hvis man begynder tråden forfra!

Hvordan man beregner Grundsteuer findes du her --->[url=http://www.berlin.ihk24.de/produktmarken/recht_und_fair_play/steuerrecht/grundsteuer/index.jsp]KLICK[/url]


Der er flerer faktorer der spiller ind ...se eksemplet i PDF-filen.

Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
cru
Neues Mitglied
Beiträge: 4
Registriert: 28.04.2006, 20:42
Wohnort: Skive, Danmark

Beitrag von cru »

Har en lejlighed i Lichtenberg på hånden. Jeg har besøgt Berlin et par gange men har desværre ikke nogen erfaring med netop denne bydel. Hvem bor der, og er det et godt sted at investere ?
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej!

Man kan selvfølgelig ikke generalisere ting men læs denn artikel ---> [url=http://www.morgenpost.de/content/2006/05/03/berlin/826561.html]Klik[/url]


Jeg ville ikke flytte derhen.....


Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
AnneAnne
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 28.11.2006, 21:55

Beitrag von AnneAnne »

Jeg overvejer også at købe lejlighed i Berlin. Desværre kan jeg ikke tysk, så jeg kæmper lidt med forskellige ting. (Har dog tænkt at købe mig til proffesionel hjælp, hvis jeg ender ud med at købe).

Men jeg håber at nogle her, kan henvise til nogle sites/bureauer, der påtager sig udlejning på kort og lang sigt af en lejlighed. Som mod betaling påtager: booking, udlejning, bekræftelse, overdragelse af nøgler og slutrengøring etc etc...kort sagt alt det praktiske der er omkring udlejning af en lejlighed/sommerbolig. Jeg påtænker nemlig at delvis udleje den - samt selv bo i den til tider, men kan ikke umiddelbart overskue at stå for udlejningen selv.

Hvis der er nogle derude der har erfaringer med et "udlejnings firma" (altså ikke bare en site med bookingfacilititer), og evt har et estimat hvad de koster. Afregner de et fast beløb, eller er det afhængig af udlejningsraten...????

På forhånd tak for hjælpen. :D
Jesper K

Finansiering af bolig i Berlin

Beitrag von Jesper K »

Hejsa

Tak for mange gode og oplysende indlæg!

Er der nogen som kan fortælle om hvor det er godt at låne en del af pengene - helst til en fast rente?

:shock:
Yobynnek
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 18.04.2007, 19:13

Skat til danmark på lejlighed købt i Berlin

Beitrag von Yobynnek »

Det siges, at man skal betale ejendomsskat til danmark, hvis man køber lelighed i Berlin! Er det rigtigt og i bekræftende fald, hvor stor en procentdel af købesummen??

Hilsen Yobynnek
Rørviger

Re: Skat til danmark på lejlighed købt i Berlin

Beitrag von Rørviger »

Yobynnek hat geschrieben:Det siges, at man skal betale ejendomsskat til danmark, hvis man køber lelighed i Berlin! Er det rigtigt og i bekræftende fald, hvor stor en procentdel af købesummen??

Hilsen Yobynnek
JA !

Natürlich !

Schlag nach bei Skat.dk
Rørviger

Beitrag von Rørviger »

AnneAnne hat geschrieben:Jeg overvejer også at købe lejlighed i Berlin. Desværre kan jeg ikke tysk,
det burde du absolut begynde at lære, hvis du har lejlighed i Berlin, ellers vil du gå glip af en hel masse oplevelser !

:D
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Kig[url=http://www.ret-raad.dk/neobuilder.2007011109075003900011359.html]HER[/url]
Skattemæssige forhold

Mellem Tyskland og Danmark er der indgået en dobbeltbeskatningsaftale for at undgå at borgerne beskattes to gange. Grundprincippet er, at har man betalt skat f.eks. i Tyskland, betaler man ikke skat af den samme indkomst i Danmark.

Ejendomsskat (Grundsteuer) betales i Tyskland, idet betalingspligt gælder i det land, hvor ejendommen ligger.
Fællesudgifter (Hausgeld) for den ejendom, i hvilken lejligheden ligger, betales ligeledes i Tyskland.
Ejendomsværdiskat betales derimod i Danmark, idet denne skat ikke findes i Tyskland. Det er derfor vigtigt, at man husker at oplyse i sin selvangivelse, at man ejer fast ejendom i Tyskland.
Sælger man ejendommen inden for de første 10 år, opkræves der kapitalgevinstskat i Tyskland. Efter 10 år er en eventuel avance skattefri, men kun for private. Selskaber skal altid betale kapitalgevinstskat.

Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
Sumsar
Mitglied
Beiträge: 10
Registriert: 12.07.2006, 14:10

Fra hjemmesiden BoligBerlin

Beitrag von Sumsar »

Hvad er så korrekt? Som jeg læser det her, så skal private aldrig betale skat ved salg med mindre de lejer ud...? Eller skal man bo der hele året - det er måske ikke nok at have den som ferielejlighed?

Hvad skal man betale i skat, hvis man sælger den igen?
Den tyske skattelov (§23, stk. 1) siger, at gevinst ved handel af ejendom er skattepligtig, hvis der er forløbet mindre end 10 år mellem købs- og salgsdatoen. Undtaget fra skattepligt er ejendom, som enten udelukkende har været brugt til egen beboelse eller som i det år lejligheden sælges samt de to foregående år er blevet brugt til egen beboelse. For at kunne sandsynliggøre dette er det meget tilrådeligt, at man tilmelder sig det tyske folkeregister på lejlighedens adresse, da myndighederne ellers vil gå ud fra, at lejligheden ikke har været anvendt til egen beboelse.