Tyske tv-kanaler via satellit

Til alle de indlæg som ikke hører til nogle af de andre specifikke mappe-kategorier.
Tiffe

Beitrag von Tiffe »

Hallo,
er det egentlig tilladt at installere et satellitanlæg hvis man bor i den indre by i København? Jeg troede der var noget med at man ikke måtte sætte sin parabol op pga. æstetiske og TDC monopol-agtige grunde...?Gruss
Christoph
Zuletzt geändert von Tiffe am 05.09.2003, 15:35, insgesamt 1-mal geändert.
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hallo Christoph. Iflg. nedenstående artikel, som det er lykkedes mig at scanne og flytte herover, har du ret til at opsætte en parabol. Jeg ved selvfølgelig ikke, hvordan du rent praktisk kan få en parabol monteret, hvor du bor. Men jeg har i ”Søndagsavisen” læst en artikel om det juridiske vedrørende opsætning af paraboler med henblik på modtagelse af internationale TV-programmer. Jeg gengiver her den relevante del af teksten:

”Det strider imod EU's regler at nægte en borger at opsætte parabolantenne”.

”Glem alt om bolig- og grundejerforeningsregler samt lokalplaner. Det er EU, der bestemmer. I hvert fald når det gælder opsætning af parabolantenner.
Men selv om der ligger helt klare påbud fra EU om, at alle borgere i EU-lande har ret til at opsætte parabolantenner, søger offentlige og private institutioner stadig at få danskerne til at frasige sig denne ret.
Det har fået BFE (Brancheorganisationen Forbruger Elektronik) til i sit brancheblad at gå til angreb mod dem, som forsøger at forbyde paraboler ved både lejer- og ejerboliger.
Ifølge BFE er det nemlig mod bedrevidende, at borgere, som ønsker at opsætte parabolantenner, bliver trynet til at lade være.
Marketingdirektør Torben Rasmussen fra det svensk funderede selskab NSAB-Sirius, som TDC har 25 procent af aktierne i, er med i BFE og enig i kritikken af parabolforbud i Danmark.
Vi er ofte ude for, at boligforeninger nægter deres beboere at sætte parabolantenner op. Disse forbud er ifølge EU ulovlige, siger han.

Det står sort på hvidt i EUreglerne om fri udveksling af tjenesteydelser på parabolantenneområdet. Her henvises også til artikel 10 i den europæiske menneskeretskonvention, som understreger, at der hersker frihed til at give eller modtage meddelelser eller tanker uden indblanding fra offentlig myndighed og uden hensyn til grænser.
Den europæiske menneskerettighedsdomstol har afsagt dom om, at reglerne også gælder parabolantenner.
EU-reglerne påpeger dog, at der skal tages hensyn ved opsætning af antenner, samt at man skal søge at finde den bedst mulige løsning for alle parter”.
Jeg håber, du kan bruge det til noget. Held og lykke.
Gruß, Berndt
Zuletzt geändert von Berndt am 06.09.2003, 00:35, insgesamt 1-mal geändert.
Frank H.

Beitrag von Frank H. »

>> Berndt, mange tak for indlægget, - i forbindelse med udarbejdelse af den påtænkte parabolvejledning har jeg til efterkontrol forespurgt på reglen i denne uge, uden at være kommet længere end at jeg kendte eksistensen af regelen og at den ikke er indeholdt i lejeloven, - så en stor tak.
En ting skal fremhæves : TDC-kabelnet har ingen ret til at blande sig overhovedet i ens dispositioner vedrørende parabolopsætning.
Og hvis ønsket om opsætning af parabol i en beboelsesejendom skulle være der fra en enkelt, er det jo ikke forbudt at spørge andre i ejendommen om de kunne være interesseret, med henblik på opsætning af en fællesparabol. Det kan være et godt udgangspunkt i forhandlinger om tilladelse til opsætning, at der kun er påtænkt opsætning af 1 parabol i alt, til alle.
Hlsnr Frank.
Zuletzt geändert von Frank H. am 06.09.2003, 01:23, insgesamt 1-mal geändert.
Tiffe

Beitrag von Tiffe »

Tak! Jeg vil undersøge det nærmere.
Christoph
Zuletzt geändert von Tiffe am 06.09.2003, 16:59, insgesamt 1-mal geändert.
Tyrri

Beitrag von Tyrri »

Hej allesammen - ja, her er så min første post på Tysk.dk's forum.
Jeg tænkte, man nok kunne finde et relativt billigt satellitanlæg på Ebay.de (og nej, derfra bliver jeg heller ikke betalt..;)) og jeg syntes, at dette kompletanlæg til 59 Euro lød som et udmærket tilbud:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3044216696&category=12943

Der står godt nok, at de kun vil sende til Tyskland, men det er min erfaring, at en venlig e-mail til forskellige Ebay-sælgere oftest resulterer i et tilsagn om også at ville sende til Danmark.
Til de 59 Euro skal man selvfølgelig så lægge forsendelses- og overførselsomkostninger (ca. 100kr)
Zuletzt geändert von Tyrri am 07.09.2003, 16:59, insgesamt 1-mal geändert.
Frej

Beitrag von Frej »

Da der er mange, her, som har problemer med et satellitanlæg, tilbyder jeg gerne (gratis selvfølgelig) hjælp. Jeg er nemlig også træt af det normale udbud her i landet, så jeg ser faktisk kun tysk tv, og hører udelukkende tysk radio (klassisk musik, f.eks. på Bayern 4 og på HR-klassik. Er der installationsproblemer, så skriv. Vedr. indkøb vil jeg ikke hjælpe, for her ser jeg ikke den store fordel ved at købe i Tyskland, da man nemt og ret billigt kan finde brugbare anlæg her. F.eks. har jeg et par gange på genbrugsstationen hentet en parabol op af containeren m. hoved og foræret dem væk til venner. Alene her er der sparet flere hundreder kroner.

Frej Jørgensen
Zuletzt geändert von Frej am 08.09.2003, 12:52, insgesamt 1-mal geändert.
db

Beitrag von db »

Hej FH og alle andre
Nedenstående et par forhåbentligt nyttige links:

Oversigt over EU-lovgivningen på alle officielle EU-sprog inkl. søgefunktion: http://europa.eu.int/eur-lex/
Søgning på 'parabolantenne' gav med det samme resultat og den ønskede meddelelse fra kommissionen om retten til at bruge parabolantenner foreligger som pdf-fil.
Den tyske version her: http://europa.eu.int/eur-lex/de/com/cnc/2001/com2001_0351de01.pdf
Den danske her: http://europa.eu.int/eur-lex/da/com/cnc/2001/com2001_0351da01.pdf

En oversigt (på tysk) over, hvilke TV- og radioprogrammer man kan modtage via ASTRA i DK findes her: http://www.ses-astra.com/market/deutschland/tvradio/index.shtml
Man skal blot vælge Danmark, analog/digital og free/pay TV og vupti, så har man en liste over det forjættede medielandskab. Eksempelvis er der 45 frie analoge TV- og 30 frie analoge radiokanaler.

Det kunne være, at man skulle droppe sin ikke ligefrem billige antenneforening........

db
Zuletzt geändert von db am 09.09.2003, 18:11, insgesamt 1-mal geändert.
Frank H.

Beitrag von Frank H. »

Hej igen,
>> db, fremragende, så er det på plads. "Snakkede" med vejleder ud i eur-lex i går, - populærnavnet er paraboldirektivet, det er oprindeligt tiltænkt at skulle sikre 3'de-landes borgere ret til at se programmer fra deres hjemlande. Her i DK kan vi bruge direktivet som sikring af vores ret til at kunne se tyske programmer, i særdeleshed i beboelsesejendomme, hvor der ikke altid er samme lette adgang til at opsætte en parabol, sammenlignet med et ene-ejet parcelhus.
>> Tyrri, velkommen i forum, - fint initiativ. Jeg er ked af at skulle afvise dit indkøbstip, men det er ikke særlig smart, at foreslå parabolnysgerrige at anskaffe et forældet analogt modtageanlæg. Analoge modtageanlæg produceres formodentlig ikke længere, det er produkter som butikkerne bare skal af med, deraf formodentlig den lavere pris. Jeg gad høre den forhandlers vejledning til sine kunder; forhandleren bør i hvert fald nævne, at analog udsending af tyske programmer er berammet indstillet i 2008, og at mulighederne ved digital modtagelse er større og fremtidsrettet. Jeg tror ikke, at et analogt anlæg kan nyanskaffes i DK fra en seriøs antenneforhandler.
Sorry, at det skulle gå ud over dit første indlæg.

Den ultimative liste over det forjættede medielandskab er på:

http://www.satcodx.com/dan/

Alverdens programmer er oplistet, temmelig teknisk, men de er der.

Hlsnr Frank.
Zuletzt geändert von Frank H. am 10.09.2003, 00:10, insgesamt 1-mal geändert.
paa_vej

Beitrag von paa_vej »

Hej. Jeg ser tysk TV digitalt og analogt via ASTRA.

På det seneste (vinter 2004-2005) er digital lyden til ARD og ZDF og et par mere af de mest sete kanaler blevet til ren støj. Hvad er der sket? Er lyden blevet kodet eller på en eller anden måde flyttet?

Til spørgsmålet om hvordan man kommer igang: Jeg har haft succes med at købe alt udstyr brugt. Specielt hvis man vil 'nøjes' med analog kan man komme igang for en slik ved at købe brugt.

Hilsner paa_vej
Frej

Beitrag von Frej »

Der skulle ikke være problemer med lyden på den digitale modtager. Prøv at søge på den aktuelle transponder, altså en form for genindstallation. Eller gå ind på lydformatet og se om du kan vælge mellem flere.
Det er vigtigt, at parabolen er rettet rigtigt ind, men inden du piller ved den, vil jeg anbefale dig at gå ind hos en nabo, der også kan tage ARD og ZDF digitalt med perfekt lyd. Sæt din sat-modtager til hos ham og hør resultatet. Det kan nemlig være en fejl i lyddelen på din modtager, som regel en IC, der er steget af.
paa_vej

Beitrag von paa_vej »

Hej Igen
Jeg har nettop prøvet det modsatte: Sat en anden modtager på min parabol. Der er lyd! Så parabolen står fint.

Et andet sted på nettet har et lyst hoved gjort mig opmærksom på at nogen af de store tyske kanaler sender lyden i Dolby Digital. Det er bla ZDF, ARD, Pro7 og Sat1, men kun de 'brede hovedkanaler' med ekstreme seertal.

Ikke alle gamle modtagere kan klare den udfordring. Jeg vil forsøge at opdatere softvare på min gamle reciever og se om det hjælper.

Tak for opmærksomhed og hjælpsomhed.
Frank H.

Tysksprogede satellitkanaler: RADIOKANALER

Beitrag von Frank H. »

Modtagelsen af tyske radiokanaler via digitale satellitmodtagere forbedres markant fra d. 1. september 2005.
I forbindelse med omstillingen fra analog til digital udsending har ARD samlet de fleste af (måske alle) radioprogrammerne fra anstalten til udsendelse fra en enkelt transponder på Astra1.
Denne samlede pakke må forventes at være afløseren for den bestående analoge og specielle digitale ADR-udsending; sidstnævnte sker afhængigt af de analoge TV-sendere, hvis drift er berammet indstillet omkring 2007.

De enkelte programmer modtages alle på frekvensen 12.266 MHz, horisontalt, symbolrate 27500.
En fornyet automatisk søgning kan normalt indlægge programmerne i sat-modtageren,
ellers er en manuel søgning nødvendig med forudgående manuel indlæggelse af ovennævnte data for transponderen.

De enkelte programmer :

Bayern 1
Bayern 2
Bayern 3
Bayern 4 Klassik
B5 Aktuell
Bayern Mobil
Das Modul
BR Verkehrskanal
BR Mehrkanaltest
DW 1
DW 4
HR 1
HR 2
HR 3
HR 4
You FM
HR-info
HR-info +
MDR1 Sachsen
MDR1 S-Anhalt
MDR1 Thuringen
MDR Figaro
MDR Jump
Sputnik
MDR Info
NDR 2
NDR Kultur
NDR Info
N-Joy
NDR 90,3
NDR 1 Welle Nord
NDR 1 Radio MV
NDR 1 Niedersachsen
NDR Info Spezial
Bremen Eins
Nordwestradio
Bremen Vier
InfoRadio
Kulturradio
Antenne Brandenburg
88acht
Radioeins
Fritz
RBB Multikulti
SR1 Europawelle
SR2 Kulturradio
SR3 Saarlandwelle
SWR1 Baden-Wurttemberg
SWR1 Rheinland Pfalz
SWR2
SWR3
SWR4 Baden-Wurttemberg
SWR4 Rheinland Pfalz
DasDing
Cont.RA
SWR Mehrkanaltest
Eins Live
WDR 2
WDR 3
WDR 4
WDR 5
WDR Funkhaus Europa
Eins Live diggi
WDR 2 Klassik
WDR Mehrkanaltest

Bemærk at selv om programmerne lader sig indlægge i sat-modtageren d.d.,
sendes officielt først fra d. 1.september 2005.

-

For østrigsk radio gælder tilsvarende, at ORF siden februar 2005 sender deres radioprogrammer samlet fra
Astra1, frekvens 12.663 MHz, horisontalt, symbolrate 22000.

De enkelte programmer:

O1
O1 Dolby Digital tests
O2 Radio Wien
O2 Radio Niederosterreich
O2 Radio Burgenland
O2 Radio Oberosterreich
O2 Radio Salzburg
O2 Radio Tirol
O2 Radio Vorarlberg
O2 Radio Steiermark
O2 Radio Karnten
Hitradio O3
FM4
O1 International
Radio Maria
Hit Radio Planet
TruckRadio

På samme frekvens kan modtages 2 østrigske TV-kanaler, TW1 og GoTV.
ORF krypterer deres TV-programmer, men sender dog frit modtageligt en europaudgave af ORF2, betegnet ORF 2 Europa.
Programmet modtages på frekvensen 12.692 MHz, horisontalt, symbolrate 22000.

-

Schweiziske TV- og radiokanaler modtages ikke fra Astra1, men fra positionen 13,0° Ost, HotBird.
SF krypterer ligeledes deres TV-programmer, men har også en frit modtagelig nyhedskanal, betegnet SFi.
Såvel TV-programmet som radiokanalerne modtages på frekvensen 12.399 MHz, horisontalt, symbolrate 27500.

De enkelte radioprogrammer fra Schweiz:

DRS 1
DRS 2
DRS 3
Virus
Musigwaelle 531
Radio Rumantsch
La Premiere
Espace 2
Couleur 3
Option Musique
Rete Uno
Rete Due
Rete Tre
Swiss Classic
Swiss Pop
Swiss Jazz

-

Mvh Frank.
Frank H.

Beitrag von Frank H. »

Omkring modtagelse af tysksprogede satellitudsendte programmer i Danmark, se venligst:
http://www.dk-forum.de/phpBB2/viewtopic.php?t=4191&sid=f587adc3dcb6bf5a814664f5b4b6f549
hvor jeg har forsøgt at beskrive forholdene i indlægget pr.d.10.09.2005, kl.15.29. Dog med udgangspunkt i modtagelsen af danske programmer uden for DK.

Grundlæggende er betingelserne for modtagelse af digitale programmer via satellit ensartede hele jorden rundt. Således er der heller ingen forskel på modtagelse af tysksprogede programmer i Danmark og modtagelse af danske programmer uden for DK.

Da jeg kommer til at blande emnerne sammen med seneste indlæg i linket overfor, foreslår jeg, at tråden holdes hér så vidt angår "Tysksprogede kanaler i Danmark".
Andre forslag til trådfordeling er velkomne.

Mvh Frank.
Berndt

Beitrag von Berndt »

Man gør sig fortsat alle mulige anstrengelser for at begrænse danskernes muligheder for bl.a. at kunne modtage tysk TV via parabol. Nogle af mine bidrag her i vores Forum om danskernes negative holdning til Tyskland og tyskerne har i et par tilfælde fået nogen til at skrive, at jeg ser alt for sort på det hele, og at jeg ikke kommer nogen vegne med "mine sure opstød".

Ikke desto mindre vil jeg nu på ny kort fortælle om dansk snæversynethed. Vi besøgte i går nogle gode venner, som bor i en lejlighed i et boligkompleks nord for København. Det er en stuelejlighed med en lille østvendt terrasse, som er indhegnet med hhv. flethegn mod nord og en 180 cm høj hæk på de to andre sider.

Alle nabolandenes TV-programmer kan i øvrigt modtages via kabel-TV i boligblokken, men kun 2 tyske sendere er tilgængelige. Da vores venner – ligesom vi – bl.a. er interesseret i, hvad der foregår i Tyskland og Schweiz, havde de (som supplement til det installerede kabel-TV) diskret opstillet en parabol på terrassen tæt ved jorden, ved flethegnet. Da den omkransende hæk i løbet af oktober sidste år - mistede sine blade, fik nogle af beboerne nærmest et slagtilfælde, da de fik øje på parabolen gennem hækken. Boligforeningen blev omgående gjort opmærksom på forbrydelsen – og vores venner blev tvunget til at fjerne parabolen, ”eftersom den i den grad virkede skæmmende på omgivelserne”.

Jeg har tidligere nævnt, at f.eks. boligforeningers forbud mod opsætning af parabolantenner er i strid med EU-lovgivningen. Det står i EU-reglerne om fri udveksling af tjenesteydelser på parabolantenneområdet. I en passus i den europæiske menneskeretskonvention hedder det: ”Der hersker frihed til at give eller modtage meddelelser eller tanker uden indblanding fra offentlig myndighed og uden hensyn til grænser”.

En placering af parabolen på en afskærmet terrasse er åbenbart en uacceptabel løsning, og to tyske programmer via kabel-TV (som i alt omfatter 32 kanaler, heraf 7 danske) må være tilstrækkeligt, synes man. Selv om den europæiske menneskerettighedsdomstol har afsagt dom om, at ovennævnte EU-regler også gælder parabolantenner, kan man som lejer altså ikke uden videre supplere programmerne på kabel-TV ved hjælp af en privat parabol gemt bag en hæk. Trist....

Berndt
AnneRike

Re: Tyske tv-kanaler via satellit

Beitrag von AnneRike »

Hej

jeg har problemer med at modtage tyske tv-kanaler via satellit.
Mit spørgsmål er måske lidt teknisk. Vi er tilkoblet en fælles parabol og kan modtage visse programmer plus en del kodede. Vi vil gerne modtage Pro7, RTL o.l.
Vi ved også, at det er muligt at modtage disse med parabolen, da vi har testet det med en anden modtager samt at vi den anden dag fandt programmerne, da vi prøvede at stille lidt rundt i modtagerens menu. Lige pludseligt dukkede de op (det gør de ikke vha. den automatiske programsøgning). Da vi "bare lige" skiftede den sidste ændring, blev der ændret mere end bare den sidste ændring - og så kunne vi ikke få det til at virke igen...

Er der måske nogen, der ved hvilke indstillinger det skal være inde i modtagerens menu?