Højhuse/København <-> Hochhäuser/München

Til alle de indlæg som ikke hører til nogle af de andre specifikke mappe-kategorier.
Antworten
Frank H.

Højhuse/København <-> Hochhäuser/München

Beitrag von Frank H. »

I København dukker flere og flere projekter op om nybygning af højhuse,
de senere år også på grundstykker i gammelbyen.
Det afstedkommer diskussioner mellem tilhængere og modstandere.

Jeg synes et eller andet sted at have hørt, at tilsvarende diskussioner har
fundet sted i München. Mü-OB Christian Ude skulle have været positiv,
men blev nedstemt ved en folkeafstemning om sagen i byen.

Spørgsmålet er, om jeg har hørt eller forstået nogle infoer forkert.

Skulle jeg have hørt som beskrevet, vil jeg gerne vide, hvordan en sådan
problematik er blevet lagt ud til en folkeafstemning. Umiddelbart er det vel
ikke i tyske byer almindeligt at stemme om den slags, som det heller ikke er
i danske byer.
Mirja

Links

Beitrag von Mirja »

Hej FH,

Jeg har ikke selv fulgt med i debatten, men kan udfra en hurtig googling se, at der har været den omtalte "folkeafstemning" Bürgerentscheid: http://www.br-online.de/bayern-heute/thema/demokratie-direkt/buergerbegehren.xml

Og at Christian Udes forslag blev vedtaget: https://ssl.sueddeutsche.de/muenchen/sc ... /26973/14/

God læsning :D

Mange hilsner
Mirja
Frank H.

Mü <-> Kbh

Beitrag von Frank H. »

Hej Mirja.

Tak for googlingen, nyttige henvisninger for mig; Bürgerbegehren/Bürgerentscheid var ikke lige søgeord, jeg kendte.
"God læsning", - jo tak, den bliver mere omfattende end forventet. En hurtig gennemlæsning af dine link giver straks
anledning til spørgsmålet om hvordan en befolkningsgruppe i DE kan få indført denne Bürgerbegehren-rettighed.

SZ synes at have været inhabil i sagen om højhuse, - måske skulle Abendzeitungs artikelarkiv tillige efterses.
Næh, Christian Ude tabte knebent til alt-OB Kronawitter. Ud fra kommentarerne til at hele München by må planlægge
ud fra en maximal byggehøjde efter afstemningen ser det sort ud for byens fremtid. Det tvivler jeg meget på er rigtigt.

I København er begejstringen for beslutningen om mini-metro-ringforbindelsen, som jo ikke bliver synlig i gadebilledet,
politisk bred. Derfor kunne et par borgmestre mistænkes for at have visioner om højhuse i gammelbyen til at pleje deres
kommende sigtbare eftermæle.
München og København er også værd at sammenligne kollektiv-trafikalt betragtet, da S-banen i begge byer er plaget
af en overbelastet tunnelført linieføring gennem "indre by", hvor alle linierne skal igennem (bortset fra vores Hellerup-
Nørrebro-linie og Münchens Pasing-Siemenswerk-linie).
Et kig på linienettet München giver et mægtigt antal P+R-anlæg ved S-banestationer, i København har vi vist et enkelt,
som ikke benyttes; om de anlæg udnyttes i München er så et åbent spørgsmål.
I München ser det ud som om planlægningen tager højde for trafikken ind/ud ad byen, i København kan vi fremtidigt
køre rundt i (metro-)ring.
Turisterne i byen bliver sikkert glade for rundturen og den kendte havnerundfart kan nedlægges.