Kronik om Sydslesvig i Berlingske

Til alle de indlæg som ikke hører til nogle af de andre specifikke mappe-kategorier.
Antworten
runesfar

Kronik om Sydslesvig i Berlingske

Beitrag von runesfar »

i dag. Kan læses her:

http://www.berlingske.dk/kronikker:aid=848924/

EDIT: Flyttet til "dansk/andre debatområder" af mhå moderator
henningnielsen

Beitrag von henningnielsen »

Ja det er trist, men desværre også sandt det, som konikøren skriver :( Jeg er ganske vidst dansk født i Danmark, men vi oplever nøjagtigt de samme problemer.

Jeg skal ærligt indrømme, at mine historiekendskaber godt kunne være bedre, men så dårlige er de nu heller ikke. Man burde som gymnasieelev i hvert fald havde et grundlæggende kendskab til den danske historie også, hvad angår Danmarks tab af Skåne, Halland og Blekinge.
runesfar

Beitrag von runesfar »

henningnielsen hat geschrieben:Danmarks tab af Skåne, Halland og Blekinge.
Den historie er da ikke slut endnu :wink:
Danebod

Beitrag von Danebod »

Nemli'!
Men først kommer turen til Sydslesvig. Incl. Femern.
Og hvad med Sct. Thomas og Sct. Croix?
Vi ska' ha' rom, ska' vi! Som så igen importeres via Flensborg, som i de gode gamle dage.
Og Rygen ta'r vi osse tilbage!
henningnielsen

Beitrag von henningnielsen »

...og nu hvor vi er i gang: Lauenburg, Lübeck, Hamborg (ja det har også været dansk). Estland og England ikke at forglemme. Var der mere? JA - NORGE! :D Måske også de danske handelsstationer - til dels med fort - bl.a. i Trankebar (tror jeg det hed) og andre steder.

Tænk sig engang om vi stadig havde haft de vestindiske øer, så kunne man rejse indrigs til et tropisk sted ;) :D Og så ikke mere utopi fra min side :)

P.S. Danebod - du glemte St. Jan. :)
runesfar

Beitrag von runesfar »

Danebod hat geschrieben:Og Rygen ta'r vi osse tilbage!
Sådan som det går i disse år, behøver vi ikke at TAGE noget tilbage.
Danebod

Beitrag von Danebod »

Næ, rygenserne og konsorter kommer sgu af sig selv og skraber ved døren og trygler om at få lov til at komme ind...