Kvarterer i Berlin

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
AnneMJensen
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 04.08.2006, 13:05

Kvarterer i Berlin

Beitrag von AnneMJensen »

Hej med jer - lige et spørgsmål fra endnu en dansker, der overvejer at købe lejlighed i Berlin. Jeg har fået meget ud af at læse de indlæg. der allerede er skrevet, men da der er så uendeligt mange lejligheder til salg i Berlin, har jeg svært ved at indsnævre min søgning, da jeg ikke kender de forskellige kvarterer. Er det muligt, der er nogen her, der kan lave en slags beskrivelse af områderne i Berlin eller evt. sammenligne dem med nogle områder i Danmark? Så vil det være meget lettere at forholde sig til, tror jeg. Jeg tænker især på Mitte, Prenzlauer Berg, Friederichhain, Charlottenburg, Schöneberg, Zehlendorf, Wedding.
Jeg håber, der er nogen, der vil hjælpe.
Mange hilsner fra Anne
annikade
Mitglied
Beiträge: 2008
Registriert: 18.07.2006, 16:38
Wohnort: Berlin v Deutschland
Kontaktdaten:

Re: Kvarterer i Berlin

Beitrag von annikade »

AnneMJensen hat geschrieben:Så vil det være meget lettere at forholde sig til, tror jeg. Jeg tænker især på Mitte, Prenzlauer Berg, Friederichhain, Charlottenburg, Schöneberg, Zehlendorf, Wedding.
Hej,

das ist ganz schwer, die Bezirke zu beschreiben (oder zu vergleichen), denn jeder Bezirk ist eine kleine Stadt für sich, mit eigenem "Zentrum" und Erholungsgebieten - mit eigenen "hässlichen" und "schönen" Seiten. Und auf dänisch kann ich es leider gar nicht. :oops:

Wenn Du [url=http://www.stadtentwicklung.berlin.de/wohnen/mietspiegel/de/wohnlagenkarte.shtml]hier[/url] klickst, findest Du eine Karte von Berlin, in der die "Wohnlagen" markiert sind. Die Wohnlage ist (unter anderem) von Bedeutung für die Miete, die man dort für eine Wohnung verlangen kann. Das ist im so genannten Berliner Mietspiegel geregelt. Vielleicht siehst Du schon an den Farben, in welchen Bezirken Du lieber keine Wohnung kaufen solltest. :-)

Die Bezeichnung "einfache Wohnlage" heißt übrigens nicht, dass es dort überhaupt nicht schön ist, sondern nur, dass dort die Miete billiger ist, als zum Beispiel in der "mittleren Wohnlage".
(Die weißen Flächen sind übrigens Flächen ohne Wohnungen, zum Beispiel Wälder oder landwirtschaftliche Flächen.)

Gruß

/annika
hedegaard
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 14.10.2006, 19:20
Wohnort: Berlin

områder i Berlin

Beitrag von hedegaard »

Ja det er ikke nemt at beskrive de forskellige kvarterer men jeg kan da godt give en meget indsnævret kommentar.. Jeg kender af gode grunde ikke alle de charmerende træk ved alle kvartererne men her kommer da nogle af dem som jeg kender bedst..

Prenzl.Berg: er det man kalder et af de yngre kvarter. Det er gennempræget øst berlin og indeholder for tiden mange kunstnere, musikere osv. Centrum her indeholder en masse hyggelige billige cafeer, restauranter og mindre små og sjove butikker. Når man skal kigge på lejlighed her vil jeg især holde for øje om det er en istandssat lejlighed eller ej.. Da det er gammelt østberlin bærer lejlighederne også præg af det.. Man kan i tilfælde finde lejligheder som i danske øjne er langtfra beboelig! (endte personligt i en sådan i første forsøg!)

Friedrichschain: er ved at være ekstremt populær og centrum her ligger om Simon Dach Str. Indeholder ligeledes et fantastisk cafe liv osv. Helt klart et godt område.

Kreuzberg: Det tyrkiske område, som dog ikke skal tages så bogstaveligt. Det er utroligt charmerende men igen på en hel anden måde en de to ovennævnte. Hvert kvarter har sin stemning og personlighed.

Mitte: Er lidt af en blanding af de tre områder alt efter i hvilken del af Mitte man bor. Personligt bor jeg her...

I Vest Berlin ligner de forskelige kvarterer mere almindelige danske småbyer.. Jeg kender ikke så meget til de charmerende træk her, så dem der bor her må hjælpe med det..
runesfar

Beitrag von runesfar »

Helt ærligt: Hvis du vil købe en lejlighed hernede, burde du nok lige investere et par dage i at lære byen og kvartererne at kende.

Og måske endda prøve at være der om aftenen: Det er ikke alle, der er lige lykkelige for at bo i Simon-Dach-strasse. Om aftenen. I weekenden. Om sommeren.
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

@runesfar: helt enig!
En lejllighed køber man ikke hver dag, så dett ville ikke være dårligt lige at kende byen bare en lille smule.

Jeg bor forøvrigt i Charlottenburg- om det ligner en dansk landsby - det mener jeg egentlig ikke :?: :?:
Jeg tror hver distrikt har sin charme - hvor man vil bo kommenr lidt an på ens behov (mener jeg). Hvad der er IN nu behøver ikke være det om eet år...


Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
AnneAnne
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 28.11.2006, 21:55

Beitrag von AnneAnne »

Jeg er lidt forvirret over de forskellige kort der findes over Berlin. Jeg oplever at der er forskellige grænser mellem bydelene. Men det er måske bare mig?

Volder mig også lidt problemer at finde ud af, hvor i Berlin, man faktisk anser som "centrum" - ala "Rådhuspladsen"? Personligt oplever jeg det ikke som værende i "Mitte" eller ved "Brandenburger Tor", men at centrum er ved kirken (kan ikke huske hvad den hedder) på Kürfurstendam, men er jeg helt gal på den?

Det undrer mig lidt at boliger i Friderichen - ved vandet, ikke er dyrere. Jeg mener, vand er meget dyrt her i Danmark, men syntes ikke rigtig det er tilsvarende i Berlin. Men det skyldes måske det stadig er i tidl øst?
annikade
Mitglied
Beiträge: 2008
Registriert: 18.07.2006, 16:38
Wohnort: Berlin v Deutschland
Kontaktdaten:

Beitrag von annikade »

hihi.... Jedem Bezirk sein "Zentrum". :wink:
Berlin ist nunmal SEHR GROSS...
[url=http://da.wikipedia.org/wiki/Berlin]Lies hier![/url]

/annika
runesfar

Beitrag von runesfar »

Det hænger sammen med, hvornår kortene er trykt. For nogle år siden blev prenzelberg slået sammen med Pankow - f.eks.....men jeg kender skutte nogen prenzelbergere der siger, de bor i Pankow.

Centrum: Et centrum vil vel altid være i folks hoveder. For mig er centrum Alex og Unter den Linden. For folk der bor i Vesten er det vel Kudamm. (I øvrigt er det ikke mere end fem timer siden jeg sidst har hørt ordet scheisswessis. Vi fik et info-blad fra vores Krankenkasse om, at nu var Rune jo blevet tre, så vi var vel begyndt at overveje en børnehave. I Østberlin kunne han starte da han var et år).

På mange måder er Berlin vel stadig to byer.
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Jeg mener ikke man kan sammenligne Berlin med Kbh.

Bymidten fornemmer man sikkert anderleses alt efter hvor man bor i byen.
Kudamm vil for mange være = centrum andre vil sikkert mene omkring Friedrichstrasse....

Maybritt
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
joe100
Mitglied
Beiträge: 711
Registriert: 11.10.2004, 17:52
Wohnort: nrw, Deutschland

Beitrag von joe100 »

Hej jer,

fra Thisted Dagblad

http://berlin.botik.dk/?gclid=CPCliK_C7ogCFSdDZwodRk3crg

Hils
Dieter
Cph
Neues Mitglied
Beiträge: 1
Registriert: 30.01.2007, 11:03
Wohnort: Copenhagen

Kikker selv efter noget lejlighed noget bud ? eller link ?

Beitrag von Cph »

Jeg kikker selv efter noget bud på "sanerings" lejlighed i et passende område nogen som har bud hvor man kikker og hvad svarere til danske formuleringer "håndværker tilbud"

Send gerne link eller anden information....

Til den spørgelysten læser nej det er ikke med salg for øje men her i familien nyder vi design og håndværk og vil derfor selv præge indretningen.

Jeg kan samtidig meddele vi ikke tilhører dem som blir blind af ejendoms mælgers reklame....køb nu heller i dag end i morgen ! vi samler blot information inden vi drager til Berlin og kikker os omkring.

For den hjælpsomme læser kan jeg så tilbyde min assistance - rådgivning og design i indretning. :wink:
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Se efter lejligheder som er "renovierungsbedürftig".

Maybritt

PS. Husk ingen reklame!
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."