Den nye tyske film: Good Bye Lenin

Beiträge für beide Zielgruppen: Deutsch und dänisch.
Indlæg for begge målgrupper: Dansk og tysk
Frank H.

Beitrag von Frank H. »

Hej Kristine,
havde ikke set dit indlæg,
mine tyskevner skriftligt rækker heller ikke til at vove et indlæg på den tyske del af forum, med de forsigtige vendinger som givet er nødige for ikke at virke forudindtaget. Jeg er ligeså nysgerrig som Du omkring emnet, - Hilfe !
Hlsnr Frank.
Zuletzt geändert von Frank H. am 09.09.2003, 01:03, insgesamt 1-mal geändert.
Ursel
Mitglied
Beiträge: 3539
Registriert: 22.02.2002, 11:23

Beitrag von Ursel »

Hej kristine og Frank!
Jeg vil gerne bringe en tysk oversättelse til den tyske del af forummet, idet jeg selv er ogsaa meget spändt paa de andres meninger...

Forresten har jeg lige snakket med nogen der läser til tysk paa seminariet (hun har boet i Tyskland för murens fald) og hun fortatlte, at de läser bogen til filmen som ikke er den mest spändende eller underholdende lektüre, naa, men hun kunne tydeligt se forskellen mellemd unge mennesker som aldrig har boet i Tyskland og kender nästen ingenting til den tvedelte verden vi befandt os i indtil murens fald.
I 1989 var de fleste af dem ja omkring 10-14 aar og ikke saa interesseret i (udenrigs-)politik.
Til gengäld läser hun bogen med vis interesse, selvom den som sagt, ikke er det bedste litterære eksempel, fordi hun er lidt äldre og har boet i denne verden saa hun kender mere til det.
Selv en kvinder der er lige saa gamle som hende, men boede i DK paa en höjskole kender ikke ret meget til den del af den tyske eller verdens-historie...

I övrigt slog det mig i en anden thread, at dengang jeg begyndte at bo her og så dansk TV incl. nyheder - der fölte jeg (som havde kunnet se DDR-nyheder dengang) som om jeg var flyttet til DDR, angaaende nyhederne altsaa.
Der kom for mine vesttyske örer alt for meget lokalt i de store nyheder.
Det er selvfölgelig fordi DK er et lille meget homogent land. Men det har altsaa ogsaa en anden indflydelse end et stort land med meget forskelligt population kan have.
Og det minder mig om en veninde, der kommer fra Östrig og bor i Sverige - hun kan meget bedre forstaa eller föle sig ind i de smaa lands problemer, holdninger eller situationer, fordi hun netop ogsaa kommer fra et lille land.
Jeg mig selv stammer fra NRW, et meget stort, forbundsland med vildt forskellige mentaliteter samlet --- der er meget katholizisme (stadigväk), men alligevel en slags fri gejst, der er närheden til den hollandske gränse, der har väret polske "gästearbejder" eller bedre sagt immigranter omkring 1900 ligesom mange italienere omkring 1965 osv.
NRW er ikke saa indelukket eller homogent som maaske andre forbundsland i tyskland er, saa for mig er det nogle gange svärt at sätte mig ind i de smaa landes fölelser ---selvom jeg har boet i baade Syd- og Nordtyskland i nogle aar.

Naa, men nok for nu - skal jeg saa lave en oversattelse?
Ursel, som venter paa svar
Zuletzt geändert von Ursel am 09.09.2003, 08:34, insgesamt 1-mal geändert.
""Den virkelige opdagelsesrejse går ikke ud på at finde nye lande,
men at se med nye øjne."

---------------------------------------------------------Marcel Proust
...
Frank H.

Beitrag von Frank H. »

Hej Ursel,
en hjertelig tak fra mig, hvis Du vil påtage dig opgaven med at præsentere Kristines spørgsmål på den tyske del. Emnet er pludseligt blevet helt uoverskueligt, jeg har 1000 spørgsmål, men i første omgang er jeg mest interesseret i hvordan DDR-borgerne har oplevet "die Wende", og tidspunktet er godt nu, hvor de selv kan se det på afstand. Uanset ligheder mellem DK og Østtyskland, som også du har bemærket, kan der ikke herske tvivl om, at I fra Vest-DE og vi fra DK efter 1945 er vokset op med en baggrund i nogenlunde ensartede demokratiske systemer, og som følge deraf grundlæggende har samme tankegang, trods alt. Men, som du nævner, er det tyske samfund langt mere åbent for "fremmede" end vi indefisede danskere med vores beskyttende vandmængder. Det blev for nyligt nævnt, at efter Rusland er Tyskland det land i verden, som har flest "naboer" i form af andre nationer, - det befordrer en naturlig åbenhed overfor andre (jeg her ikke tjekket, om udsagnet er rigtigt).
Du må for min skyld gerne gøre de "spørgende" danskere til de "dumme Dänen", jeg føler det nærmest sådan. Mediedebatten hører nok hjemme under andre temaer, - tankevækkende er imidlertid den næsten fuldstændigt manglende dækning i danske medier af begivenheder fra området lige syd for den danske grænse, ikke kun fra Tyskland, men hele kontinentaleuropa (bortset fra undtagelserne som i dag : 3 europaindslag! Leni's bortgang, bilmesse i Frankfurt og A.Fogh i IT).
Apropos film: Tænke sig, hvis Leni Riefenstahls bortgang kunne bevirke, at vi måtte se de så omtalte film, i deres fulde længder og uden afbrydelser, også de såkaldte propagandafilm. Hverken nutidige sportsreportager eller "produkterne" fra reklamebureauerne kan vel sige sig helt fri for at have lånt inspiration fra den periode.
Im Voraus, vielen Dank.
Og jeg glæder mig stadig til at se "GoodBye Lenin", forventningens glæde.
Hlsnr Frank.
Zuletzt geändert von Frank H. am 09.09.2003, 22:37, insgesamt 1-mal geändert.
Kristine

Beitrag von Kristine »

Hej Ursel!

Det ville virkelig være dejligt, hvis du kan stå for en oversættelse af dette emnet til det tyske forum. Det kunne jo også skrives på den blandede Tysk og dansk. Det må du bestemme. Det tyske forum er helt ok!
Det er stadig nogle spændende og nye vinkler du kommer med her! Denne her lidt indelukkede mentalitet (østtyskland) er da faktisk rigtig godt sammenligneligt med den i et lille land.

Og så lige til Frank: Tag dig nu sammen, din smøøøøøl ;-) Filmen er god.

Har nogen forslag til andre lignende film om sammen emne (på tysk, selvfølgelig). Jeg tror jeg kan være heldig at låne nogle på Göethe-instituttets bibliotek, hvis nogen har gode forslag.

vh. Kristine
Zuletzt geändert von Kristine am 09.09.2003, 22:58, insgesamt 1-mal geändert.
henningnielsen

Beitrag von henningnielsen »

Hej Kerstine...
en film har jeg allerede nævnt og det er den der hedder: "Marx und (Coca) Cola". Der ud over er der også en film der hedder: "Das Versprechen." Begge film omhandler nogenlunde den samme period dog på en noget mere "traditionel" måde. Jeg mener også, at jeg har set andre film om perioden - kan dog ikke komme på dem....

Mange hilsner:
Henning Nielsen
Zuletzt geändert von henningnielsen am 09.09.2003, 23:57, insgesamt 1-mal geändert.
henningnielsen

Beitrag von henningnielsen »

Ups....kom til at skrive dit navn forkert - jeg mener selvfølgelig Kristine og ikke Kerstine....kan du nogensinde tilgive mig?
;-)

Henning Nielsen
Zuletzt geändert von henningnielsen am 09.09.2003, 23:59, insgesamt 1-mal geändert.
Ursel
Mitglied
Beiträge: 3539
Registriert: 22.02.2002, 11:23

Beitrag von Ursel »

Hej allesammen!
Saa er den tyske version paa plads - nu er jeg spändt paa deres reaktioner!
Ha´ en god dag --- Ursel
Zuletzt geändert von Ursel am 10.09.2003, 09:07, insgesamt 1-mal geändert.
""Den virkelige opdagelsesrejse går ikke ud på at finde nye lande,
men at se med nye øjne."

---------------------------------------------------------Marcel Proust
...
Tiffe

Beitrag von Tiffe »

Hej!
I Good Bye, Lenin er de der to drenge der kommer til moderens fødselsdag og synger for hende...hvad er de? FDJ'ler eller Pioniere? Er der nogen der kan forklare mig forskellen? Jeg er nemlig "Wessi".
Christoph
Zuletzt geändert von Tiffe am 10.09.2003, 11:15, insgesamt 1-mal geändert.
Frank H.

Beitrag von Frank H. »

>> Ursel, elegant og enkelt.
>> Kristine, øøøøh - er nødt til at støtte den lokale bio, når de nu tager filmen hjem (på min opfordring ?).

Udenfor tema, men aktuelt :
[url="http://www.dfi.dk/sitemod/moduler/generelle_moduler/presse_modul/index_cinematek.asp?pid=670&id=1018"]Link[/url]

Hlsnr Frank.
Zuletzt geändert von Frank H. am 10.09.2003, 15:04, insgesamt 1-mal geändert.
Spinne

Beitrag von Spinne »

Hej Christoph!

De to drenge er "Pioniere". Når man kom i skolen, blev man "Jungpionier" (hvid skjorte og blåt halstørklæde). Når man var 9/10 år blev man "Thälmannpionier" (hvid skjorte og rødt halstørklæde) og når man var 13/14 kom man i "FDJ" (blå skjorte og rødt halstørklæde).
Andre film er bl.a. "Sonnenallee".
Men kan I huske serien, som kom i DK? Jeg kan lige ikke huske navnet - noget som "DDR 2". Den var der også sjovt!
Zuletzt geändert von Spinne am 10.09.2003, 16:10, insgesamt 1-mal geändert.
maybritt h
Ehrenmitglied
Beiträge: 3092
Registriert: 28.12.2001, 14:40
Wohnort: berlin, deutschland (muttersprache: dänisch)

Beitrag von maybritt h »

Hej!
Henvisning: Der kan diskuteres på begge sprog!
Hinweis: Hier kann in beiden Sprachen diskutiert werden!

Gruß
Maybritt
<font color=red>moderator</font id=red>
Zuletzt geändert von maybritt h am 10.09.2003, 17:48, insgesamt 1-mal geändert.
"Think twice before posting.
If you don't want your future boss to read it,
don't post it."
Kristine

Beitrag von Kristine »

Hallo,

Henning Nielsen: Kein Problem, ich bin dafür gewöhnt! (Aaarch) Jeg skulle lige afprøve mit tysk... Entschuldigung!

Det er virkelig spændende, at høre om hvordan forholdene er/ var og blev oplevet i 'Østtyskland'. Har I mere, så skriv endelig om det! Jeg er virkelig nysgerrig (jeg burde måske låne læssevis af bøger om det på biblioteket - hvis det da er beskrevet). Og en lidt anden vinkel på sagen: hvordan er den politiske deltagelse egentlig i dag 'nach der Wände'?

Jeg har et forslag, som måske skulle sendes til Mai-Britt eller Frank. Det går på at holde en 'Kaffeslatch' ( i København elle Roskilde), hvor nysgerrige fra begge sider af grænsen kunne holde en 'ostalgie-aften, hvor dem der har oplevet tiden før '89 i Østtyskland fortæller om livet bag Muren. Altså en rigtig total anekdoteaften. Det kunne virkelig være spændende! Er der mon interesse for det??

vh. Kristine
Zuletzt geändert von Kristine am 10.09.2003, 22:34, insgesamt 1-mal geändert.
Kristine

Beitrag von Kristine »

Hej allesammen!
Jeg tror jeg vil æde mine ord i mig igen om det her med en 'ostalgie-aften', da man i rigelig grad kan få den lyst styret ved at gå ind på google og søge på 'Ostalgie'! Jeg er overrasket over hvor meget der er at finde! Omkring 47.000 fund!

En helt anden side kan man få belyst hvis man søger tyske film i Danmark på Goetheinstituttets bibliotek! Her er det uanede mængder af film der handler om konflikterne imellem det forhenværende Øst- og Vesttyskland! Så meget (og så forældet)at jeg overvejer at tage en tur til Hamburg for at købe nyere tyske videofilm. De film som mange af jer har foreslået her under dette emner, er nemlig meget svære at få fat i her i Danmark! Men der er jo heller ikke langt til Hamburg!

Og så: tak for billeterne til filmen, som jeg var en af dem der vandt i konkurrencen!

Vh. Kristine
Zuletzt geändert von Kristine am 27.09.2003, 21:13, insgesamt 1-mal geändert.
Dakini

Beitrag von Dakini »

Filmen er rigtig god, jeg har lige set den. Jeg kan virkelig godt lide film fra den periode, isär Sonnenallee, selvom den omhandler tiden lidt tidligere..
Zuletzt geändert von Dakini am 10.10.2003, 22:22, insgesamt 1-mal geändert.
Susan

Beitrag von Susan »

En anden god "Wende-film" er "Helden wie wir". Instruktøren Sebastian Petersons debutfilm fra 1999 er baseret på Thomas Brussigs roman 1995 og beskriver tiden op til 1989 gennem en "Forrest Gump"-agtig naiv men meget sympatiske helt. Det er en meget personlig og vittig version af murens fald. Filmen var rigtig god og bogen skulle være bedre.
Susan
NB. Det er også øst-perspektiv - men ellers er der jo den spritnye film "Herr Lehmann" som jo har også en fortid som bog...
"Helden wie Wir" viser også nogle autentiske scener fra et DDR-Prenzlauer Berg...


Bearbeitet von - Susan am 19.10.2003 17:42:57
Zuletzt geändert von Susan am 19.10.2003, 16:15, insgesamt 1-mal geändert.