Flytter snart til München!!! Men Hjälp..

Gode råd om at flytte til Tyskland, Østrig eller Schweiz. Også for danskere, som allerede bor i et tysktalende land
Antworten
Rikke´s BH
Mitglied
Beiträge: 9
Registriert: 29.10.2008, 14:18
Wohnort: München

Flytter snart til München!!! Men Hjälp..

Beitrag von Rikke´s BH »


Hay Alle i dette forum!

Jeg er ganske ny herinde og lidt vandt til noget andet, men dette skal nok gå!
Jeg søger lidt hjælp ang. flytning til tyskland :roll:
Ja, hvor skal jeg starte! Først, er der nogen som ved om det er muligt at få tyske undertekster på sit tv? Dette er jo en mulighed på nogle danske kanaler afhängig af hvad de viser! :D

Og hvordan fungere tysk sygesikring? :oops:
Jeg er stadig borger i DK og ikke fraflyttet min kommune endnu, da jeg skal finde et job først.
Men har tyskland noget som vores gratis sygesikring, oder!?? :?

Og ja, skal jeg have en bopæl i tyskland for at kunne deltage i et tysk kursus, fx. på volkshochschule???? :shock:

Og hvad er det for noget jeg skal udfylde...? Jeg synes hvirkelig at danmark er dårlig til at samle deres ting et sted og til syneladende selv at kunne finde ud af det! :shock:

Men hva´, ingen grund til forvirring når muligheden for hjælp i dette forum! :P
Hvordan er det med skat osv!? Og hvad med SU lån? Bank lån....jeg beholder min bank i DK da jeg PT ikke har nogle udgifter til den såsom VISA osv. :) gratis!

Er der ellers noget som jeg skal have styr på inden afrejse og opskrivning i tyskland?? :wink:

Håber inderligt at der er nogen som kan give mig svar!! :oops:

/ Rikke
Christian
Mitglied
Beiträge: 267
Registriert: 30.01.2003, 17:17
Wohnort: Halle/Westf., Deutschland

Beitrag von Christian »

Wow, sikke en masse spørgsmål!
At se dansk tv i Sydtyskland kan blive vanskeligt: Kun via satellit, og du skal betale for det. I Tyskland er ingen interesseret i tyske undertekster! Hvis tyske undertekster bliver sendt fra dr el. l. så kommer de også hertil.

I Tyskland har vi to systemer for sygesikring: privat for folk der tjener godt penge, de andre skal i de "Gesetzliche Krankenkasse", fx AOK, BEK osv. Man betaler ca. 15% af inkomsten i sygesikring, dertil kommer forsikringer mod arbejsdledighed, en pensions- og en Pflegeversicherung (hvis du senere skal på plejehjem el. l.)
Hvis du vil deltage i et tyskkursus på aftenskole, er det normalt ikke nødvendigt, at have bopæl i Tyskland, men det er bare praktisk, med mindre du bor i nærheden af Flensborg, og går til VHS (= den tyske aftenskole) = Volkshochschule.
Det ville være meget praktisk, hvis du har et konto hos Sydbank, der har filialer i Tyyskland, ellers er det dyrt at overføre penge fra D til DK eller omvendt.
Du kan sikkert få hjælp ved den tyske ambassade eller et tysk Konsulat, angående vidergående spørgsmål.

christian
missmermaid
Neues Mitglied
Beiträge: 2
Registriert: 03.09.2008, 12:40
Wohnort: München

Beitrag von missmermaid »

Hej Rikke,

du må undskylde mit dansk, det er ikke så godt, for jeg er tysk (jeg bor i München), men min mor er dansk, så jeg taler også lidt dansk.
Måske kan jeg hjælpe dig, hvis du har flere spørgsmål.
Må jeg spørge, hvorfår du flytter til München?
Er det på grund af jobbet?
Taler du tysk?

Hilsen
Tina
Kaellepot
Mitglied
Beiträge: 642
Registriert: 15.11.2005, 13:44
Wohnort: München

Beitrag von Kaellepot »

Hej Rikke,

bare proeve den her link eller spoer konsulatet i München.
De er normalervis meget hjaelpsom.

http://www.muenchen.um.dk/da/


Mht til privat sygeforsikring: pas paa - hvis du engang har vaeret privat, saa er det ikke nemt at vaere "Gesetzlich" forsikret igen. Der er speciel dum naar man bliver pensionist eller uden arbejd, ...

Hilsen fra München,
Kaellepot
Rikke´s BH
Mitglied
Beiträge: 9
Registriert: 29.10.2008, 14:18
Wohnort: München

Beitrag von Rikke´s BH »

Hay!

Tak for alle jeres svar! Meget brugbart :D
Mmmh..well, er stadig dansk bosat men har meldt mig til og betalt for et tyskkursus hos Volkshochschule her i München. Noget jeg har haft øje på i noget tid.... :shock: Men som du også nævner Christian.
Og fandt også ud af at det ikke var nødvendigt at ha´bopæl i D. :)

Ja undskyld de mange spørgsmål, der skal nok komme flere! :wink:
Mmmh..savner dog "desperate housewifes" med original tale! Men har ikke lyst til at betale for det.... :?
Og ang. bank konto, jamen så bliver der opretten en her i tyskland når udsigtig for et job er lige om hjørnet. :) Og fast bopæl i D.

Men mit spørgsmål ang. at være forsikret selv uden arbejde osv. Det er dyrt og kan ikke betale sig...
Men ellers nogle billige nogle i kan foreslå? :roll:

Hvordan med andre forummer på nettet for skandinavier og danskere i udlandet helst sydtyskland/münchen! Nogen som kender til noget? :P
Vil jo gerne mødes med folk som også er hernede!
Jeg er hos Danes Abroad, danes worldwide, DABGO....bla på deres webpage og over facebook..ja ja jeg ved det! Men alle skal jo være med, ik´ :wink:
Men har ikke haft stor held me at finde folk eller noget med møde steder osv.
Findes det ikke?
Min kæreste, som kommer fra Stockholm, er i nogle forskellige forums for svenskere og skal prøve at mødes med dem.
Kunne jo være sjovt hvis det var det samme for danskere as well.

Nåååhhh nok snak og chat ud i det blå.
Men Tina, jeg flyttede til München for at bo med min kæreste og pga tysk udd. indenfor guldsmede.
Men skal lige har lidt bedre styr på mit tyske og arbejde lidt først!

Tusinde tak for alle svar! Føler mig lidt dum at skulle spørge om alle de ting,men noget er bare svært at finde svar på nogen gange....

:roll:

Knuz Rikke
Ingrid Crone
Mitglied
Beiträge: 135
Registriert: 18.09.2008, 13:45

Beitrag von Ingrid Crone »

På tysk tv indstiller du undertekster ved på tekst tv at søge tv for hørehæmmede....für taube oder taubstumme....så kommer underteksterne frem til de tyske film.
God fornøjelse i München. München er super!!! Og mine bedste hilsener til kvindeterapicentret dér! ggg
Hilsen, Ingrid
Ingrid
Rikke´s BH
Mitglied
Beiträge: 9
Registriert: 29.10.2008, 14:18
Wohnort: München

Beitrag von Rikke´s BH »

ha ha....tak skal du ha´Ingrid. :)
Men kan dog ikke lade være med at tænke... - Mmmh var det en hentydning det med kvindeterapicentret!? Skulle skulle jeg kigge forbi oder? :P

Jep, det med undertekster hjælper en del. Men så vidt jeg ved er det ikke alle film, programmer osv dukan sætte undertekster på :?
Men jo, nogle film og det står for det meste også i programoversigten om det er for hørehæmmede osv. :P

Jah...synes münchen er dejlig! :-)

Knuz Rikke
Ingrid Crone
Mitglied
Beiträge: 135
Registriert: 18.09.2008, 13:45

Beitrag von Ingrid Crone »

Nej, det var ikke nogen hentydning. Det er et af Tysklands ældste kvindeterapicentre ( har 30 år på bagen) og de kvinder er bare fedest! Total super sej! Især Polina elsker jeg at skændes med....ikke sikkert at hun deler min passion...ggggg
Hilsen, Ingrid
Ingrid
Ingrid Crone
Mitglied
Beiträge: 135
Registriert: 18.09.2008, 13:45

Beitrag von Ingrid Crone »

München har også en super kvindeboghandel, Lillemors. Dejlig stemning, derinde! Ved siden af Berlin er München en af feminismens højborge i Tyskland. Og det er feminisme på en helt anden måde, end man nogen sinde har kendt det i DK. Så fremragende kvinder! Og en integreret bevægelse henover forskellige generationer af kvinder.
Hvis du vil vide mere om den del af Münchens virkelighed, kan du kontakte forfatter Luisa Francia på www.salamandra.de og hilse fra mig. Det har hun helt styr på, hvad der er gang i hvor.
Hilsen, Ingrid
Ingrid
Rikke´s BH
Mitglied
Beiträge: 9
Registriert: 29.10.2008, 14:18
Wohnort: München

Beitrag von Rikke´s BH »

Ha ha...jamen det lyder spændende! Det kunne være at man skulle tjekke det ud nu hvor jeg ikke har så meget at lave.
8)
Knuzzzz
°Leyla°
Neues Mitglied
Beiträge: 4
Registriert: 25.11.2008, 15:23
Wohnort: bei Tönning
Kontaktdaten:

Beitrag von °Leyla° »

Er du kommet vider med forsikringerne?

AOK er ikke den bedste i D, men die er die eneste der SKAL tage alle, der har brug for en sygeforsikring. Ogsaa hvis du ikke har arbejde. Hvis du lever i tyskland og meller dig arbejdssøgende hos "Agentur fuer Arbeit" så betaler sådanset staten din szgeforsikring.

Sådan noget som SU findes ikke i tyskland. De eneste du kann få er Bafög og de skal du senere betale tilbage til staten.
Rikke´s BH
Mitglied
Beiträge: 9
Registriert: 29.10.2008, 14:18
Wohnort: München

Beitrag von Rikke´s BH »

Takker for alt hjälpen!

Og undskylder min sene tilbage melding. :oops:
Men har faaet arbejde og gaar til tyskkursus om morgenen saa har ikke haft saa meget tid til at lege paa internettet.
Men jo, det endte med at jeg nu er tilmeldt AOK....det var nemt og ok billigt. Kunne slet ikke overskue at skulle kigge en hel masse forskellige forsikringsfirmaer igennem.... :shock:
Og gaar ud fra at hvis jeg faar lyst til at skifte paa et senere tidspunkt, saaa er dette vel ikke et problem??? Oder?? :?
Men pyyyhaaa tider flyver jo afsted.....
Önsker ogsaa lige alle et Godt nytaar og glädeligt bagjul!!! :wink:

Og hvis der er nogen som skulle väre interesseret i at se originale serier/film m.m saa tjek www.tv-links.cc ud....ser ud til at väre rigtig godt og gratis!!!! :D

Mange hilsner Rikke