Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

Pizza med salami – lækker!!!!! Og måske et glas rødvin og en god samtale...mere kan man ikke forvente for en hyggelig aften!!!!!

Hvisjeg ville være alene ville jeg også ikke koge ret meget. Jeg er dog ikke ret vild med at lave mad og står i køkkenet....

Her regner det også men er ikke for koldt.


Nullermand – bare at du forstår ikke katten betyder det jo ikke at ”qqr” hedder slet ikke noget! Måske er det gamle kattesprog? Det skulle du finde ud af og bliver til manden som taler med dyrene. Nullermand Doolittle.

Om Australien: Aviserne og TV viser vidst de værreste billeder. Alle steder ser det ikke bestemt ud som vi har set det på fjernsynskærmen. Byerne i Mosel-omegn har det også ret slemme. I morges siges i radioen Unwetterwarnung for nogle steder her i nærheden pga Schmelzwassergefahr = smeltvandfare (?) i Harzen.

I dag skal jeg lave lidt mere i husholdet end i går.... En bekendt og jeg ”snakkede” hele dagen per mail eller skype...bedre sagt – vi ”sladrede”. Vi er i en yahoogroup. Lidt på tysk: ”Toleranz wird hier großgeschrieben....jeder hat das Recht, seine Meinung zu sagen....” – det står bl.a. på startsiden af gruppen. Da vi havde forskellige emner i gruppen kom tale til Vor- og Nachteile (som du kan se, Christian...der mangler ord og jeg har ikke rigtig meget lyst at finde dem frem....) fra yahoomailinglist og et forum. Jeg skrev med en anden medlem måske 3 eller 4 bidrag.....og fik straks en ”mundkurv”: Habt Ihr ein anderes Thema??? Es nervt!!! Schluss jetzt – Themenwechsel!!” Det var ordene fra ”cheffen” af gruppen. Hun var måske bange, vi ville støde hende fra thronen. Hun er der en som har altid ret, kan alt, kan alt bedre, kan sige noget til hvert emne osv. Og det var måske noget hun kunne fortælle slet ikke noget om, så blev hun bare sur.
Det var lidt sjovt – hele gruppen var nu næsten ødelagt, der kom bare 2 eller 3 bidrag hele dagen. Og min bekendt og jeg snakkede videre i ”baggrunden” per privat mail og skype. Vi er meget spændt som det går videre med gruppen. Tolerancen og meningsfriheden - hahaha.

Det var alt fra mig i morgen, kigger ind senere
Ha’ en god dag!!!!

Gabi
heide
Mitglied
Beiträge: 840
Registriert: 15.07.2006, 17:28
Wohnort: Heidelberg / Brodersby (SL)

Beitrag von heide »

God morgen,

Gabi, husholdningsarbejde er også på dagsordenen i dag hos mig.
Men jeg har lige lagt mærke til, at det er meget vanskeligt at komme i gang. Jeg bliver hængende her og der. Selvom jeg ikke ville kigge herind, sidder jeg nu foran computeren.

Næsen løber som et vandfald og skinner lyse rød, helt fantastisk :roll: :(

Nullermand,
alle levende væsen har sit eget sprog. Så skal du øve dig i kattesproget. :P
Tusind tak! Selfølgelig kender jeg grøntsagsboullion og -suppe - men kunne ikke huske den i går aftes :wink:

Så, nu tager jeg brusebadet og derefter begynder jeg med mit arbejde .... (det håber jeg)

Ha' en god dag !
Hilsen, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

Hahahaha, Heide - siden det er mere livligt her igen kigger jeg ofte forbi...selv om jeg skulle lave noget andet. :)
Men husholdnigsarbejde er næsten færdig nu. Lidt mere end en time og jeg skal tage til physioterapie igen. Der har jeg ingen lyst til, ville hellere side her og nyde dagen. En af sidste dagene jeg er hjemme....Sandsynlig skal jeg til arbejdet igen næste uge. :(

God bedring til dig!!!!!
heide
Mitglied
Beiträge: 840
Registriert: 15.07.2006, 17:28
Wohnort: Heidelberg / Brodersby (SL)

Beitrag von heide »

Stakkels Gabi :P -
du er absolut ikke den eneste som skal på arbejdet og som du ser, kigger jeg også ind igen.
Tænk positiv: du skal på arbejde igen, så lyder det som om du er rask igen.
Når jeg husker rigtig, så var det dog dig, som var helt begejstret og gik rundt med Nordic-Walking-Stokke nogle gange om ugen, eller ej ?! Og det kan man jo ikke med ondt i knæen :wink:

Desværre er jeg ikke færdig, skal nok lægge rent på sengen (Betten beziehen). "Lægge rent på sengen" fandt jed i ordbogen, kendte jeg ikke før. Jeg er "på vejen i bedring", tak. Men det er ikke min dag i dag ... :oops:

Lige kom fotobogen med posten, jeg har fremstillet sidste weekend. Hvad er den smuk. Siden nogle år fremstiller jeg en fotobog hvert år. På denne måde får man en dejlig sammenfatning af hele året. Jeg tror, at det er meget positiv, at man sådan kan gemme og se eller vise billeder uden PC eller TV.

Nu skal jeg hen til soveværelset, ellers bilver sengen ikke færdig indtil i aften. :shock:

Måske kigger jeg ind senere.
kh, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Dänemarkfans
Mitglied
Beiträge: 851
Registriert: 15.06.2007, 16:53

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen1

Nullermand - fint! Hils Andrea mange gange! :)

Nu er vi snart alle her i sprogtræning. Måske kommer Vilmy også tilbage?

Her har vi efterår nu. Det meget varmt og sne smelter og smelter.
Så kan jeg rydder op overalt. Så kan vi hurtigt pakke ind når jeg har jobbet ;)

Mange hilsner fra mig :mrgreen:
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

God aften
Selvfølgelig prøver jeg at tænke positiv, kære Heide. Og det er vidst godt at knæ-operationen gik så godt. Jeg havde ingen smerter siden den minute jeg vågnede fra narkosen. O det er ret fint jeg kan gå nu længere veje igen. Selv om det er stadig besværligt. Det er helt noget anderledes at gå rundt i lejligheden end at går på gaden. Jeg er virkelig lidt bange hvis jeg skulle tage bussen og løbe ca. 10 minutter (in einem Stueck) indtil arbejdet....puha...

Du huske det rigtig – det var mig med ”stavgang”. Sidste vinter måtte jeg give op pga de dårlige veje, sne og isglade alle steder. Og den her vinter....kunne jeg heller ikke gå en eneste tur! Men foråret og sommeren kommer snart; så vil jeg walke og svømme igen!

Jeg synes også det er dejligt kigger på billeder og har en ”rigtig” fotografi. Jeg limer (einkleben) mine fotografier selv i fotoalbumer eller i en folder. Der har man plads nok til alle billeder OG alle brochurer man bringer med fra ferie. Det er megetmere hyggeligt at sidde på sofaen og har der en fotalbum – med billeder, brochurer, postkort og måske enkelte stikker –end at se ”ferie” på TV.

Det er et af de arbejde jeg skulle lave i min sygdomstid...limer billeder. Men tiden siden operationen (13.10.) indtil nu var alt for kort (hahahaha). Jeg har stadig mange billeder fra udflugt til vinfesten i Naumburg, turen til Brocken, turen til Erzgebirge... øv øv. Ikke at tale om billeder fra ferie på Fyn som jeg må .... ausdrucken lassen bei Rossmann . hæhæhæ!


Sengen kalder mig!

God nat, I søde!!!

Gabi
Nullermand
Mitglied
Beiträge: 1326
Registriert: 11.09.2006, 21:35
Wohnort: Hamburg/Lohals

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Gabi - manden mener, at katten bare ikke tastede helt rigtigt men ville skrive "ggr" for at antyde, at det nu var tid for mig til at forlade skrivebordet og flytte hen til sofaen, hvor hun skulle forkæles som hun er vandt til det engang om eftermiddagen. :D

Om Australien kom der jo nye billeder i dag - og nu ved jeg ikke rigtigt, hvad jeg skal tro. Fra min cousine har jeg ikke hørt noget nyt, men det skyldes nok, at hun er højgravid, skal føde omkring den 20.01., og måske ligger hun i sygehuset nu. Jeg kan ikke tro, at alle de billeder er manipulerede, og tællene taler jo også for sig: 25.000 huse skal være revet væk - måske var min cousine bare heldig...jeg ved det ikke... :roll:

He he, husholdningsarbejde er også et emne her hver dag. Tre mænd i et bofælleskab, dertil en sort kat der dagligt mister halvdelen af sin pelsfrakke, det kan jo kun gå galt. :wink:

Heide - god bedring herfra! Håber du kan rejse alligevel, det er jo længe siden vi har mødt hinanden. Og det med ordene, der bare ikke vil komme frem, selvom man ved, at man kender dem: det skyldes nok "Altersheimer" - det kender jeg alt om... :mrgreen:

Grit - jeg skal nok hilse fra dig, når jeg ser Andrea næste gang. Hvad mente du med "når jeg har jobbet" - sker der noget konkret? Det håber jeg meget på, nu hvor din mand arbejder i DK og du sidder tilbage og savner ham. Jeg kender situationen - men når man har børn er det jo noget andet.

Christian - når du har brug for dansk litteratur: bare sig til. Jeg har masser af bøger, også nogle fra min mands barndom. Dem startede jeg selv med, da jeg begyndte at lære dansk. Du må gerne få dem.

Jeg skal nemlig alligevel tynde lidt ud i reolerne. Vi skal flytte lidt rundt med værelserne her i lejligheden. Kontoret skal flytte ud til gadesiden, hvor der lige nu bliver indrettet en stor byggeplads. Soveværelset skal derimod flytte hen til et rum ud til gården, hvor byggemaskinerne næsten ikke kan høres. Ellers bliver jeg nemlig vanvittig her i lejligheden: jer er et B-menneske, og byggemaskiner klokken 7.00 om morgenen har jeg slet ikke brug for! :shock:

Så meget for i aften
Kh
Nullermand
Dänemarkfans
Mitglied
Beiträge: 851
Registriert: 15.06.2007, 16:53

Beitrag von Dänemarkfans »

Nullermand - ja du læste rigtigt........jeg har nu "alle hebel in bewegung gesetzt". Det er meget dumt når manden kører igen og jeg er helt alene med alt. Vi savner os meget og han har ikke internet i DK.Så kan vi kun snakke med mobiltelefon. Det er ikke så billigt ;)
Vi har måske fundet et hus og nu håber jeg at de venter og forstår vores situation.

Vi ses!

:mrgreen:
heide
Mitglied
Beiträge: 840
Registriert: 15.07.2006, 17:28
Wohnort: Heidelberg / Brodersby (SL)

Beitrag von heide »

Hej alle,
13 graders varme allerede kl. 7 om morgenen. Jeg fatter det ikke.
Selvom vi bor neæsten helt oppe bjergene kom der en lille bække forbi huset, smeltevand.
Heldigvis er sneen „Schnee von gestern“ nu.

Nullermand,
jeg ser rigtig godt ud med lyse rød næsen og øjene som løber i vand. :P Nej, spøg til side!
Jeg tager masser af vitamin C , zinkpiller og aspirin. Jeg vil jo ikke sende afbud igen og da jeg arbejder med egen virkomhed får jeg ingen løn under tiden når er jeg sygemeldet. (Utrolig, hvad tager det for lang tid indtil jeg har skrevet sådan en sætning. Jeg er total ude af træning! Eller drejer sig det dog om en slags „Altersheimer“. Måske skulle vi tale hellere på dansk når vi mødes! :wink: )

Gabi,
Ja, jeg forstår dig god. Det er ikke kun busfarten, det er også en lang dag du skal være på benene. Måske kan du slappe lidt af og lægge benene høj indimellem.
For det meste føler man sig rask og fit, så længe man er hjemme, men det ser helt anderles ud, når man er ud af huset.
Jeg glæder mig også til sommeren. Allerede den første maj åbner friluftbaden. Jeg savner min daglige svømmetur meget. Kun lidt mere end et kvartal så starter vi igen .... :D

Nu må jeg skynde mig. Jeg skal på indkøb og tandlæggen med mine forældre. Det er et helt anderledes liv siden min mor og far bor hernede.

Kigger ind senere.
Ha‘ det godt, I kære
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
heide
Mitglied
Beiträge: 840
Registriert: 15.07.2006, 17:28
Wohnort: Heidelberg / Brodersby (SL)

Beitrag von heide »

God morgen Grit,
forstår jeg rigtig: Du har fået jobbet i DK.
Tillykke! Jeg krydser fingere til jer at alt fungere lige så som I ønsker det.

Kærlig hilsen nordpå
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Dänemarkfans
Mitglied
Beiträge: 851
Registriert: 15.06.2007, 16:53

Beitrag von Dänemarkfans »

heide hat geschrieben:God morgen Grit,
forstår jeg rigtig: Du har fået jobbet i DK.
Tillykke! Jeg krydser fingere til jer at alt fungere lige så som I ønsker det.

Kærlig hilsen nordpå
Heide
Nå Heide mange tak, men nok ikke, men snart håber jeg. Jeg talte med mange mennensker og nu venter jeg. Jeg ved ikke hvornår og så ved vi ikke hvad vi skal sige huslejer og alle mennesker her.
Jeg ringer, skriver og læser hele dagen med Danmark og Tyskland. Så rydder jeg op og arbejder og spiller med hunden og laver mad osv. Det er svært nu. Men jeg ved det går forbi igen ;)

Mange hilsner
heide
Mitglied
Beiträge: 840
Registriert: 15.07.2006, 17:28
Wohnort: Heidelberg / Brodersby (SL)

Beitrag von heide »

Undskyld, Grit,
det var mit fejl. Jeg har læst alt for hurtig.
Men i hvert tilfælde det er ikke forkert at krydse fingre. :wink:

kh, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

Hej,

jeg kann blive hjemme indtil den 31.1. Lægen mente jeg skulle lave alle gymnastikterminer...og alle øvelser, jeg kan og skal gør alene hjemme kunne jeg umuligt lave på kontoret eller bussen. Der siger jeg ikke imod....

Nullermand – kann du ikke strikke strømper fra kattens pels? Vi havde jo en lille han-kat for mange år siden. Det er virkelig utroligt hvor mange hår sådan et lille dyr kan fordele i hele lejligheden!

Billederne fra Australia er ret slemme, også fra Brasilien eller her i Tyskland. Her regner det. Begyndte i morges og stoppede ikke indtil nu. Men det er varmt! Ikke 13 grader hos dig, Heide, men 11 viser termoteren.

Christian – en lille gave er undervejs til dig. Og hvis du tager nogle af Nullermands bøger så vil du komme godt fremad med sproget!!!!

Grit – jeg krydser stadig fingre!!!!

Hilsen
Gabi
heide
Mitglied
Beiträge: 840
Registriert: 15.07.2006, 17:28
Wohnort: Heidelberg / Brodersby (SL)

Beitrag von heide »

Hej Gabi,
det lyder godt.
Men jeg håber, at du ligner ikke mig. Jeg får ikke i gang med at lave gymnastikøvelser hjemme :oops: Hos lægen siger jeg: Ja, det gør jeg! Men derefter har jeg problemer med sådant er løfte, skal tage mig i nakken alle dage på nyt. Og tit finder jeg en dårlig undskyldning.

Nullermand,
har problemer med vores møde, allerede før tidsfristen er aftalt :(
Jeg skriver en PM.

Hilsen, Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Duftertyp
Mitglied
Beiträge: 10
Registriert: 07.01.2011, 17:53
Wohnort: Mönchengladbach

Beitrag von Duftertyp »

Hi alle sammen,

nu kommer jeg endelig fra arbejde. Kunder kunne være så "nervig".

Mange tak for de lille gave, Gabi ;)

Måske jeg have brug for nogle bogene, det danske børn have for at lære dansk på skolen eller kan du anbefale en god bog?
Jeg have " Sprachkurs Dänisch Plus für Anfänger" fra Cornelsen og en lille bog med "Grammatikregeln"
Jeg gerne læser Franz Kafka, men jeg tror det vil meget besværlig for mig at forstår det i dansk.


Hilsen,
Christian