Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nullermand
Mitglied
Beiträge: 1326
Registriert: 11.09.2006, 21:35
Wohnort: Hamburg/Lohals

Beitrag von Nullermand »

Hej alle sammen,

Vilmy – hvor dejligt at læse dig her igen! Om Gabi mon havde forventet at hele flokken ville melde sig tilbage, da hun for tre uger siden hentede tråden frem igen?

Det lyder, som om du var igennem lidt af hvert i de sidste måneder. Nyt job, to gange på sygehuset. Jeg håber du har det godt igen. Men en ny vovse – det lyder i hvert fald sjovt! I alderen af et halvt år må den jo være rigtig legesyg. Vi drømmer selv om en Golden Retriever, men ikke her på femte sal, det må vente indtil manden bliver pensioneret, så hunden kan vokse op i Lohals. Hvilken slags hund har I fået?

Vi var inviteret ud til at spise sushi i aften. Jeg elsker sushi – og jeg fatter ikke, at man altid bliver så mæt af de få lille dimser. Heide, vi var i den lille thai-restaurant du anbefalede, tak for det, den var virkelig god!

Kh
Nullermand
Vilmy
Mitglied
Beiträge: 3711
Registriert: 12.01.2006, 11:07
Wohnort: Sønderjylland, DK

Beitrag von Vilmy »

Hej igen,
det er en blandingshund. forestil dig en border collie i sort og hvid med ører som en dansk svensk gårdhung, og det hele med indtil nu kort pels.

Ja, 2010 var ikke ubetinget sjovt. Især de to hospitalsindlæggelser var ved at trække tænder ud; den ene var akut (med 2 dages ventetid på hospitalsgange), den anden med operation indenfor en uge. Ikke megen tid til at få bagtanker. Men nu er det over og vi ser fremad.

Håber alt går vel med manden og galdestenen.

Vi skrives ved.
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Dänemarkfans
Mitglied
Beiträge: 851
Registriert: 15.06.2007, 16:53

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej allesammen!

Vilmy - det er fint at du har det godt igen og at du er også tilbage her. :D

Nullermand - Ja jeg savner min mand hver dag. Idag kørte han til Danmark :( og nu se vi os igen i tre uger. :( :(

Jeg keder mig herhjemme, fordi jeg har ikke rigtig et job nu. :roll:
Nu håber jeg at jeg kan tegne lidt mere billeder.

Jeg håber at det snart forbi...

Imorgen kigger han på et hus... Det er så spænnende.

Mange hilsner og en dejlig dag

fra mig :mrgreen:
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

Hej hej hej!!!!

Hvad ser der mine gamle øjne????? Vilmy er også dukket op! [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/musik/n025.gif[/img]

Nej, Nullermand – jeg forventede ikke at I ALLE dukker op igen! Det er helt fantastisk. Plus Christian og Axel her i hjørnet – bedre kan det ikke være! Var det virkelig for 3 uger siden da jeg røbte ”Hallo”???????

I øvrigt hedder det ”Ein Mann ohne Bauch ist ein Krüppel“. Selv om vi taler her om Spiderman…du må gerne lad lynlåsen åben fra din ”frakke”! Så kan du gerne tage plads på væggen!

Vilmy – fint at høre, du har det bedre igen! Vores oplevelser med sygdom fra sidste år er også nok for mange mange år!!!!

Vores naboer ved siden af har en lille hund – 18 uger, den hedder Moritz og er en Nova Scotia Duck Tolling Dog (håber det er skrevet rigtig). Den ser ud som en lille krammedyr men vil vokse et godt stykke! [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/tiere/e035.gif[/img]

Axel – på din HS var jeg ikke indtil nu, men vil kigge ind så snart jeg er færdig med min skriveri her.

Christian – vi venter stadig på forklaringen om ...hvordan hedder det.... LongIsland Ice Tea?
Så kom nu her! Vi vil gerne drikke et glas med dig! Skål!!!!

Grit – så kan vi ikke gøre mere end krydse fingre og atter krydse fingre for dig. Halt Dich wacker!!!! Hvad kunne man sige på dansk?

Ha’ en dejlig tirsdag-aften, I alle!!!

Hilsen
Gabi
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

Det er mig igen!!!

Har nogen af Jer set Stieg Larssons "Verblendung" sidste søndag (eller var det lørdag)?
Bogen havde jeg fra dig, Nullermand! Det var virkelig godt.
Jeg selv så først i går at filmen var i TV - det skal være 2 eller 3 dele.

Hilsen
Gabi
Nicola
Mitglied
Beiträge: 360
Registriert: 28.05.2006, 19:00
Wohnort: her (Ruhrpott, DE) og der (Stevns, DK)

Beitrag von Nicola »

Hvor sjovt at vilmy er også med igen :D .
Takket være Gabi, som bankede os alle op af sengen :mrgreen: .
Og også velkommen herfra til Axel.
Jeg kunne jo se at du har Stevns Fyr på din hjemmeside.
Min kæreste bor næsten i skyggen af fyret.

Jeg har ikke nu læst Stieg Larssons bøger og heller ike set filmene. Men jeg tror de står højt på listen.
Lige nu læser jeg en bog fra Hans-Willy Bautz, en dansker født og opvokset i Haslev som bor i Tyskland nu. Sin bog "Mord på Sicilien - et spor fører til Danmark" spiller på Stevns. Det er så sjovt at læse alle de små detaljer om Stevns. Han kender og elsker jo omegnen, det kan man læse i sine linjer.

Vi har nu besluttet os angående sommerferie og så skal turen går til Samsø denne gang.
Men først kommer påskeferie. Der vil vi tage nogle dage til Borkum for at besøge mine families grave og slappe lidt af.

Sender mange hilsener omkring!
Ha´ en god aften allesammen
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
sækkepiber
Mitglied
Beiträge: 228
Registriert: 12.11.2006, 10:33
Wohnort: Castrop-Rauxel, Deutschland

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet!

En lille nathils igen fra Ruhrdistriktet til jer ud på nettet.

En hjertelig velkommen til vores nye medlem Axel. Efter to år kursus er dit dansk meget imponerende.

Vilmy, det er fint at høre noget af dig igen. Jeg krydser fingerne at dit 2011 bliver bedre end dit 2010.

Ja, Nullermand, storbyliv er sådan. Det er jo også fordi denne slags oplevelser at Tina og jeg ofte tager til Danmark - og vores del af Ruhrdistriktet er ikke så meget uroligt. Men jeg husker godt at elve år siden jeg kam ud af soven fordi vores denværende underboer havde sin stereo på maximum med "Ich will so gern ein Eisbär sein." Det var kl. 03.00 !!

Nicola, nu er vi været sammen i vores kursus i seks år men jeg vidste ikke at din Familie kommer fra Borkum.

Tina og jeg er einig at vi skulle tage til Sydfrankrig omkring påske og nyder solen.

Til sidst en kort report om rejsen til Esbjerg:

- Det er besluttet at vi vil prøve ar sætte en sammenarbejd i gang mellem de to skoler med hensyn til VVS/rørmontørelever. Målet er at eleverne skulle rejse i September og November 2012. I midlertiden har min danske samtalspartner Poul-Arne og mig masser af tid til at få det hele på plads og finde financering fx fra EU. Jeg glæder mig meget at det er nu ikke kun vores gymnasiale elever det vil få en chance til at gå til Danmark men også mine drenger.

- Onsdag aften var jeg indbydet til Poul-Arne og sin kone. Det var en meget sjovt aften og jeg tænker at kemien mellem os er fint. Jeg snakkede dansk hele aften og klarede mig bedre end jeg håbede før. Kun efter lidt hvid vin og en cognac forstodt jeg værre og værre. Jeg kan ikke rigtigt sigge vis de to snakkede hurtiger eller jeg lyttede langsomer. :D

- I Esbjerg købte jeg Stig Larsson's "Luftkastellet der blev sprængt." Kun 49 kroner i Netto; desværre har jeg haft ingen tid til at læse det indtil nu.

Nok til i dag, jeg bliver træt.

Hav' det godt allesammen, sov godt og drøm sødt!

Kærlige hilsener,

Ralf[/b]
Dänemarkfans
Mitglied
Beiträge: 851
Registriert: 15.06.2007, 16:53

Beitrag von Dänemarkfans »

Godaften allesammen!

Nu falder sneen igen og det blev hurtig koldt.

Idag var ikke min dag. Min mand var kigge på et hus og huset er syg ;)
Regnvanden(sagt man das so) står foran (vor) vægen(ud) :shock:
I stuen er gulven lidt våd.
Det er et dejligt hus... jeg er lidt ked af det.

Nu skal vi vente hvad blev i næste tid...

marsvin - ja tak, kun det er svært.

Mange hilsner

Grit
Nullermand
Mitglied
Beiträge: 1326
Registriert: 11.09.2006, 21:35
Wohnort: Hamburg/Lohals

Beitrag von Nullermand »

Hej alle sammen,

små og lille – jeg lærer det aldrig! Men nu da jeg læste mit sidste indlæg igen faldt jeg dog i det mindste over det. :roll:

Grit, det var en skam med huset, jeg krydser fingrene at det går bedre næste gang!

Ja, Gabi: det var den 02.01.2011 du ”genoplivede” tråden. Det kan man nok kalde en succesfuld ”reanimation”. (hmm, Open Office (dansk version med dansk stavekontrol) kender ikke ordet reanimation. Findes det ikke på dansk?) Jeg så forresten anden del af Stig Larsens filmatisering da jeg holdt ferie i Danmark henover jul. Det var ingen fornøjelse, da manden hverken havde læst bøgerne eller set den første del, og derfor ikke vidste hvordan det hele hang sammen. Jeg skulle hele tiden komme med forklaringer, hvem der var hvem og hvad der var årsagen for, at der nu sker hvad der sker. Men sådan er det bare: når min mand tager en bog i hånden falder han i søvn med det samme. Andre skal bruge sovepiller – dét behøver han ikke.... :mrgreen:

Nicola – Samsø skal være en utrolig oplevelse. Vores bofælle var der for nogle år siden og han er vildt begejstret! Danmark er så mangfoldig, og Samsø skal altså have noget helt eget. Jeg håber, I oplever en enestående ferie derover!

Ralf, jeg kan kun beundre hvordan du sætter dig ind for dine elever! Så meget arbejde, og så rejser du rundt og finder kontakter, og nu skal du også ansøge for de penge der skal til...Stor respekt! Den ville jeg også have, når det hele var på tysk...men på dansk er det endnu mere beundringsværdigt!

Her skete der ikke noget specielt. Manden var til lægen pga sin formodede galdesten. Lægen var rasende over, at de i sygehuset ikke ulejligede sig med at lave så meget som et ultralydbillede af galden. Det var bare for ringe at sige ”du har nok en galdesten” men ikke kigge efter, bare sende os hjem. Nu skal min mand altså til en speciallæge så snart det passer – og dét mener lægen, er fuldstændig unødvendig mht både tid og omkostninger: i sygehuset havde de jo haft alle mulighederne (og der var kun én anden patient mens vi var der, så det var ikke pga tidspres, de sendte os hjem!).

Ellers fik jeg lige en sms: en lejer beklager sig over den manglende opvarming og vil have, at jeg straks ringer efter en VVS-mand – han har nemlig kun 21 grader i sin stue, han fryser! WTF? :shock: Det må vente indtil i morgen. Jeg betaler bestemt ikke VVS-mandens nattillæg, det ville jeg heller ikke gøre hvis det var 18 eller 19 grader. Kan man om vinteren ikke iføre sig en pullover? Det gør jeg, og her i lejligheden er det aldrig varmere end 19 grader. (jo, det er: midt om sommeren :wink: )

Så meget herfra
kh
Nullermand
Dänemarkfans
Mitglied
Beiträge: 851
Registriert: 15.06.2007, 16:53

Beitrag von Dänemarkfans »

Hej Nullermand!

Mange tak! :)

Nå jeg ved nu ikke hvad du mener med små og lille?! Jeg ved at små (små børn) og lille ( lille barn) betyder. Måske mener du det?

Ja med lægen kender jeg også. Min søn har problemer med tænden. Og hun prøver og prøver. En termin og nok en termin og det blev ikke bedre.Nu var han hos andre læge(ehem.Kiefernorthopäde) og hurtig blev det rigtig godt.

21 Grad? Det er en gamle mennesker ;) Min forældre bruger det også varmt, meget varmt :mrgreen:
Jeg håber det er hurtig godt igen.

Vi ses!

:D
Nullermand
Mitglied
Beiträge: 1326
Registriert: 11.09.2006, 21:35
Wohnort: Hamburg/Lohals

Beitrag von Nullermand »

Hej Grit,

ja: lille barn/små børn. Jeg skrev ”de få lille dimser” men lille hedder det jo kun i singular - dimser er plural! Derfor går jeg ud fra, at det må hedde: ”de få små dimser”.

Og nej, lejeren er midt i trediverne! Ellers kunne jeg jo også forstå det. Men de gamle, de ville alligevel aldrig tillade sig at klage over sådan noget kvart over otte om aftenen – de ville ringe i morgen tidligt. :D

kh
Nullermand
Vilmy
Mitglied
Beiträge: 3711
Registriert: 12.01.2006, 11:07
Wohnort: Sønderjylland, DK

Beitrag von Vilmy »

Genoplivningen var vellykket, kan man vist sige, og det kan open office også forstå. Godt I alle er der igen.

Det lyder ikke godt med en våd ydermur og et vådt gulv i stuen. Det er nok ikke noget, man skal købe. Bedre held næste gang.

Helt ærligt, jeg ville ikke kunne lide det, hvis min stue var mere end 21 grader varm. De skal nok få varmen igen i morgen eller senere...

Så, jeg vil arbejde lidt, mens familien sover og hunden blunder.
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied
Beiträge: 1326
Registriert: 11.09.2006, 21:35
Wohnort: Hamburg/Lohals

Beitrag von Nullermand »

Hej alle,

Vilmy - klart, ”genoplivning” findes, men jeg trængte til et synonym. På tysk kan man jo godt bruge såvel ”Wiederbelebung” som ”Reanimation”, når man nu ikke vil gentage sig i en og den samme sætning. Det fungerer åbenbart ikke på dansk. Det skal jeg huske.

Jeg kom lige hjem fra en grundejerforsamling (jeg var der som repræsentant, ikke som ejer), og det var som det er tit: en ny ejer var blandt os ”gamle”, og de nye vil altid lave om på alt. Nu hvor de først har købt en lejlighed mener de, at de nu er gud-ved-hvem. Og selvfølgelig ved de også bedst, hvordan sådan et hus skal styres. Pedellen skal fyres, firmaerne for snerydning og havepleje skal udskiftes....ja, ja :roll: ...godt at jeg repræsenterer flertallet af stemmerne i huset. Renovationen bliver ændret pga den nye lovgivning mht papir, kompost og genbrug. Alt andet bliver som det er. 8)

Det er blevet koldt igen. Det var ellers en solrig dag, så da jeg forlod lejligheden var jeg lidt for optimistisk med min påklædning. Dét kom jeg til at mærke på vej hjem fra banegården. Men mens jeg skriver det her er jeg dog tøet op igen. Mon ikke min forkølelse vender tilbage i morgen – men så er det altså min egen skyld. :?

Det få vi se -
og I skal nok få det at vide :D
kh
Nullermand
Vilmy
Mitglied
Beiträge: 3711
Registriert: 12.01.2006, 11:07
Wohnort: Sønderjylland, DK

Beitrag von Vilmy »

Haha, nye koste.... Godt at jeg er min egen grundejerforening. Jeg bor heller ikke ved en privat vej; det er planen,a t man i fremtiden skal betale for alt ved en privat vej, inklusive den af kommunen styrede belysning. Mon ikke det giver et knæk i popularitet, når det bliver dyrere at bo ved en privat vej.

Her i huset sover alle på nær dyrene og mig. Hunden er alligevel så tæt på mig som den kan få lov at være; den kunne ikke drømme på at gå i seng før mig *grins*. OG så går den i egen seng; soveværelset og møblerne er tabu.

Tøsen er syg, men skal ikke i skole før på mandag. Jeg vil hellere sende et raskt barn afsted og lave lektierne med hende herhjemme.

Jeg har stort set ikke lavet andet end at læse mere eller mindre begavede studentereksamensopgaver; nu trænger jeg til at se mine elever igen. Utroligt at man kan savne dem.

Hsuk nu jakken, næste gang du går ud, Nullermand.

God nat allesammen.
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied
Beiträge: 1326
Registriert: 11.09.2006, 21:35
Wohnort: Hamburg/Lohals

Beitrag von Nullermand »

Hej Vilmy,
jeg gik da ikke uden jakke! Meeeen.....det var altså ikke min vinterjakke, det var en lidt for kort og lidt for tynd...øhm...overgangsjakke? Og halstørklædet manglede jeg også – jeg hader det at går med halstørklæde, fordi jeg altid glemmer dem et eller andet sted. Jeg har allerede købt tre af dem i denne vinter.... :oops:

Jeg håber, at prinsessen bliver snart rask igen. Hils hende – altså hvis hun overhovedet kan minde mig. Det med hunden kender jeg, sådan set: om aftenen ligger katten altid der, hvor den kan se mig. Så længe jeg opholder mig ved skrivebordet ligger hun på kontorstolen ved siden af mig, og når jeg går i seng skifter hun pladsen til en lænestol, der nu, for hendes skyld, står ved siden af sengen. Jeg synes det er sjovt at lytte til de små lyde hun giver fra sig når hun drømmer.
kh
Nullermand