Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Vilmy
Mitglied
Beiträge: 3711
Registriert: 12.01.2006, 11:07
Wohnort: Sønderjylland, DK

Beitrag von Vilmy »

Hej!

Selvfølgelig skal vi ikke tabe Berndt.

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på de sidste 3-4 års proces, men så vidt jeg husker gruppen, fungerer det fint, når folk dukker op engang imellem, og gruppen var vist meget konstant. Jeg svigtede jo også, ikke ved ikke at rette, men ved at forsvinde og gå underjordiske i årevis. Kan heller ikke i dag være sikker på, at der ikke er en, der læser med, men det må jeg leve med (stalling er også kendt i lille Danmark).

Jeg er glad for, at I stadig er der og takker for velkomsten, lyset, og Berndt.

Jeg skal vende koncentrationen igen og følge krusets oplægsholder, det er ret alvorligt og spændende.

Vilmy :)
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
heide
Mitglied
Beiträge: 840
Registriert: 15.07.2006, 17:28
Wohnort: Heidelberg / Brodersby (SL)

Beitrag von heide »

Hej alle sammen,

utrolig, jeg har lidt tid tilovers i dag. Så kom jeg forbi og læste nogle af jeres indlæg. Det er længe siden at jeg har skrevet her den sidste gang. Det er dejligt, at I alle dukker op igen.

@ Vilmy,
i begyndelsen af januar var jeg i Danmark for at handle, kørte gennem din hjemby og kom i tænke på dig. Jeg kunne ikke komme på dit navn, kun huske, at der var en i sproghjørnet, den bor der. Nu kan jeg huske dig. Fint at du har det godt.

@ alle
for nogle år var jeg også én, den har skrevet her med liv og sjæl. Det var meget morsomt. Siden næsten to år tager vi ikke så mange gange til Danmark som før i tiden, derfor har jeg lidt mistet min interesse i det danske sprog. Det er ærgerligt, det var jo meget vanskelig at lære noget af sproget. Det ville gøre mig godt at skrive af og til nogle linjer, det er bedre end læse :)

kh, heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Vilmy
Mitglied
Beiträge: 3711
Registriert: 12.01.2006, 11:07
Wohnort: Sønderjylland, DK

Beitrag von Vilmy »

Hej Heide.
Hvorfor Brodersby? Det er da lige rundt om hjørnet?

Har du mistet din interesse for sproget? Det kan komme igen, for det er en dejlig egn heroppe.

Bare skriv, jeg har stadig din adresse i Sydtyskland på køleskabet, men skriver meget lidt snailmail.


@alle
Er der noget i luften her i 2014, at vi bliver flere igen. Mon man kan råbe helt til Nullermands lejlighed herfra? Tænker altid på dig, Nullermands, når billederne fra påskeferien dukker op på min skærm...det var en rigtig god uge!

Knus, vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Berndt

Beitrag von Berndt »

@Lyset.

Du med dit dansk som modersmål og Nullermand med sit funderede grammatikkundskab er meget bedre til at rette, forslå, forbedre vores tekster.
> med sit velfunderede grammatikkendskab er meget bedre til at rette, foreslå, forbedre vores tekster. (Kundskaber bruges i flertal).
...derfor skal I hjertelig gerne have fortrinsretten! > ….derfor må I hjertens gerne have fortrinsretten!
...at jeg kun skrev så sjældent: Jeg må har fået en slags forårstræthed > at jeg ikke har skrevet så tit. Jeg må have fået en slags forårstræthed.

@Heide.

...kørte gennem din hjemby og kom i tænke på dig. > .. og kom i tanke om dig – (oder:) .. og kom til at tænke på dig.
Jeg kunne ikke komme på dit navn, kun huske, at der var en i sproghjørnet, den bor der. > .. at der var en i sproghjørnet, som bor der.
for nogle år var jeg også én, den har skrevet her > for nogle år siden var jeg også en, der skrev her....
Siden næsten to år tager vi ikke så mange gange > besser: I de sidste (næsten) 2 år har vi ikke været så mange gange i Danmark...
..har jeg lidt mistet min interesse i det danske sprog. > ..har jeg mistet lidt af min interesse for det danske sprog.

Modet - mismodet => Du har "misforstået" min bemærkning → Du må ikke tabe modet, det drejer sig om at ”tabe mismodet”, også når det gælder interessen for det danske sprog.
Vilmy
Mitglied
Beiträge: 3711
Registriert: 12.01.2006, 11:07
Wohnort: Sønderjylland, DK

Beitrag von Vilmy »

Ups, Berndt. Der fangede du mig i sproglige,som nok ikke har plads her i hjørnet, når jeg skriver, at jeg har tabt mismodet....beklager.

Jeg leger meget med mine sprog, og det betyder, at det er sommetider ikke er så nemt at låse sætnignen op. Jeg skal nok holde mig til sproget, som det kan findes i ordbogen over det danske sprog. DDO kan i øvrigt også findes som iPhone App.

Knus, vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

Huhu I kære!!!

[url=http://www.cosgan.de/smilie.php][img]http://www.cosgan.de/images/smilie/musik/n025.gif[/img][/url]

Jeg kan ikke tro mine øjne!!!! Pippi var der, og ups....en der hedder Vilmy!!!
Jeg kan huske dig, Vilmy!!! Yippieh! [url=http://www.cosgan.de/smilie.php][img]http://www.cosgan.de/images/smilie/musik/k010.gif[/img][/url]

Og hvem er det.....heide.. [url=http://www.cosgan.de/smilie.php][img]http://www.cosgan.de/images/smilie/musik/k045.gif[/img][/url]

Velkommen tilbage!!!

Berndt: Selvfølgelig bliver Du her hos os!!!! [url=http://www.cosgan.de/smilie.php][img]http://www.cosgan.de/images/midi/liebe/a010.gif[/img][/url]
Hvem ellers skulle der have forslag til mine fejl?????

Jeg er sygemeldt resten af ugen. Endelig var jeg klog nok og gik til lægen i morges.
Mere fra mig i morgen - dumdidumdidum...alle der igen. Vi venter bare på Nullermand

hilsen
Gabi
Vilmy
Mitglied
Beiträge: 3711
Registriert: 12.01.2006, 11:07
Wohnort: Sønderjylland, DK

Beitrag von Vilmy »

Tak, Gabi.
Hvilken velkomst! Lover ikke at forsvinde igen i den overkommeligt fremtid!
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Berndt

Beitrag von Berndt »

@Vilmy.

Jeg er her ellers ikke i dag, "kom lige forbi" og kommer her med et par "forslag"
- inden jeg glemmer dem:
> i den overkommeligt fremtid! > i den nærmeste fremtid - i en overkommelig fremtid - i en overskuelig fremtid.
Vilmy
Mitglied
Beiträge: 3711
Registriert: 12.01.2006, 11:07
Wohnort: Sønderjylland, DK

Beitrag von Vilmy »

Slåfejl. I den overkommelige fremtid
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

Hej I alle!

Hvor er det fint at se alle de velkendte navne igen. [url=http://www.cosgan.de/smilie.php][img]http://www.cosgan.de/images/smilie/liebe/f050.gif[/img][/url]
Vi savner bare vores Nullermand, men jer er helt sikkert han vil dukke op før eller senere.

Vilmy – Berndt forklarede det allerede....vi var ikke så flyttige her som Du måske har tænkt. Faktisk
fik jeg en mail fra Nullermand sidste år. Det var en stor overraskelse. Han spurgte om jeg gerne ville være med at skrive igen i sproghjørnet. Jaaaaaaaaaaaaaaa, selvfølgelig ville jeg det! [url=http://www.cosgan.de/smilie.php][img]http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/e035.gif[/img][/url]

Heide – jeg kan godt forstår Du har mistet interessen for det dansk sprog. Jeg selv havde ikke ret meget lyst til at læse/høre/lære dansk, da sproghjørnet gik i står. En gang ferie om året i Danmark...mine dansk ord har været tilstrækkeligt for en lille samtale eller en indkøb hos fx bageren. Men før og efter ferien ville jeg på den en side virkelig gerne lære mere, på den anden side havde jeg slet ikke interesse at lære mere...Er det forståeligt? Det lyder lidt mærkeligt. [url=http://www.cosgan.de/smilie.php][img]http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/a015.gif[/img][/url] Jeg ved ikke, hvordan jeg skal forklere det bedre.

Som sagt er jeg sygemeldt denne uge. Influenzaen er kommet tilbage så stærkt og da jeg kæmper imod den siden jul (med korte afbrydelser) gik jeg endlig til lægen.

Ellers går det ret godt. Hver lørdag har vi besøg fra killingerne. Vi kan godt mærke at de trives ved – nu, da der er blivet lidt større, har de en helt andeledes synsfelt, opdager spænnende ting og klatrer på steder de kunne ikke nå før.
Men hvor er de søde! Selv om de er brødre har hver af dem sin egen karakter, det er utroligt!
Solænge vi ikker tager til campingpladsen nydder vi denne dage med de to.

Vi havde sne her. Desværre – jeg elsker sne!!!! - er den næsten fulstændig smeltet.

Det var alt fra mig i dag.

Oh næh – der er dog en ting:
Berndt, selv hvis andre ikke har brug for dine rettelser/forslag – jeg har brug for dem i hvert fald!!!
Desværre finder jeg ikke så ofte tid at læse/høre det dansk sprog. Så hvilket sted kunne jeg lære mere end her – fra dig og de andre?
Jeg har bare følelsen....jo mere jeg tænker over enkelte ord/sætninger/talemåder jo mere fejl laver jeg.


Knus og kram

Gabi [url=http://www.cosgan.de/smilie.php][img]http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/e025.gif[/img][/url]
heide
Mitglied
Beiträge: 840
Registriert: 15.07.2006, 17:28
Wohnort: Heidelberg / Brodersby (SL)

Beitrag von heide »

Hej alle sammen,
jeg synes at jeg blev smittet af jeres iver. Jeg vil ikke love, at jeg dukker op alle dage. Jeg har meget travlt for tiden. Min mor blev indlagt i sygehus for ca. 2 uger siden, de første 10 dage lå hun på intensivafdelingen, men nu gå det lidt bedre. Jeg var på besøg alle dage, især pga. min far. Han vil så gerne se på sin kone daglig. Så gør vi det. Også på den grund er sproghjørnet en velkommen afveksling for mig.

@ Vilmy,
netop, Brodersby er næsten rundt om hjørnet. Vi har købt sommerhus ved Slien ca. 10 km langt væk fra Slesvig. Et dejligt stråtækket hus, ikke for stort og med en god beliggenhed tæt ved Slien, kun ca. 200 m fra Slie-stranden og ca. 12 km til Østersøen. At første gang har vi tænkt os at kun benytte huset selv uden for hovedsæsonen. Huset står nemlig til udlejningsobjekt i sommer måneder. Men det er et meget dejligt hus med atmosfære og sjæl og en hyggelig have. Jeg elsker mit hus. Ja, og så tager vi nordpå så tit som muligt, men ikke til Danmark. Vi bor nu i eget sommerhus, tæt ved grænsen. Mange gange kører jeg over grænsen for at handle. Men du ved jo, de taler alle rigtig godt tysk på den anden side.
Min adresse in Sydtyskland er stadig det samme.

@ Gabi,
at først, tak for den rar velkomsthilsen.
Ja, jeg forstår godt hvad du mener. Jeg skrev, at jeg har mistet min interesse til sproget. Det er også ikke helt rigtig. Der stå så mange andre ting i ”Warteschleife”. Da jeg begyndte med dansk var målet at købe ind på dansk, leje sommerhus og at tale lidt med vores danske venner og bekendte. På den tid havde jeg ikke i sinde at skrive breve eller mails. Jeg lærte sproget ikke ”von Grund auf”, derfor mangler grammatikken hos mig og det tager noget tid til at skrive nogle linjer.
God bedring, pas på dig!

@ Berndt,
jeg har lige kigget hvornår ”Sproghjørnet” startete. Det var allerede i marts 2005 og min mening var rigtig, at du dukker op fra begyndelsen af. Derfor tusind tak for alle dine rettelser, det tager så meget tid. Du er meget tålmodig med os alle. Også tak for rettelser fra i går. Desværre ved jeg aldrig, hvornår man bruger ”som” eller ”den”. Og ærlig talt, jeg tro at du har allerede forklaret mig det. Desværre kan jeg ikke huske det, beklager.

Nu ønsker jeg jer en afslappende aften.
Hilsen herfra, heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Berndt

Beitrag von Berndt »

@Marsvin.

...men jer er helt sikkert han vil dukke op før eller senere.> Men det er helt sikkert.... (oder:).. men jeg er helt sikker på, at han...
...jeg kan godt forstår Du har mistet interessen > ..jeg kan godt forstå, at du har mistet....for det dansk sprog.
...da sproghjørnet gik i står > gik i stå.
og da jeg kæmper imod den siden jul > … og da jeg har kæmpet imod den siden jul...
...gik jeg endlig til lægen. > ..gik jeg endelig til lægen.
Hver lørdag har vi besøg fra killingerne. > ..besøg af killingerne.
Vi kan godt mærke at de trives ved .. > at de trives godt
..nu, da der er blivet lidt større, har de en helt andeledes synsfelt,
..nu, da de er blevet lidt større, har de (fået) et helt anderledes syn på omverdenen.
Solænge vi ikker tager til campingpladsen nydder vi denne dage med de to.
Så længe vi ikke tager til campingpladsen, nyder vi disse dage med de to.

@Heide.

Min mor blev indlagt i sygehus for ca. 2 uger siden... > indlagtsygehus ….
Også den grund er sproghjørnet en velkommen afveksling for mig. > Også af den grund er sproghjørnet....
..kun ca. 200 m fra Slie-stranden> 200 m fra Sliens bredder (på dansk bruger man kun ordet ”strand” i forbindelse med havet. Floder har ”flodbreddder” eller blot ”bredder”).
At første gang har vi tænkt os at kun benytte huset
I første omgang har vi tænkt os kun at benytte huset...
Min adresse in Sydtyskland er stadig det samme. > er stadig den samme.

at først, tak for den rar velkomsthilsen. > Allerførst, tak for den rare velkomsthilsen...
Jeg skrev, at jeg har mistet min interesse til sproget. > ..min interesse for sproget.
Det er også ikke helt rigtig. > ..det er altså (heller) ikke helt rigtigt.
Vilmy
Mitglied
Beiträge: 3711
Registriert: 12.01.2006, 11:07
Wohnort: Sønderjylland, DK

Beitrag von Vilmy »

En meget lille bemærkning til geografien: Slien, die Schlei, er en fjord. Den ligner dog i allerhøjeste grad en flod, ligesom min lokale fjord, Haderslev fjord.

Heide, god bedring! Jeg håber, at din mor snart kommer på benene igen.

Knus, vilmy

PS: I burde sende Berndt kage. Det er et kæmpearbejde han præsterer herinde....helt uden ironi fra en, der ikke kan lide at rette stile.
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Berndt

Beitrag von Berndt »

@Heide.

En lille tilføjelse på grund af Vilmys seneste indlæg:
..kun ca. 200 m fra Slie-stranden> 200 m fra Sliens bredder (på dansk bruger man kun ordet ”strand” i forbindelse med havet. Floder har ”flodbreddder” eller blot ”bredder”).
Jeg troede, at den vestlige halvdel af Slien var en å :oops: som derefter blev bredere og ændrede sig til en smal fjord ud mod Østersøen. Jeg takker Vilmy for oplysningen om, at Slien er en fjord.
Trods alt: "Slie-stranden" vil jeg kalde "Sliens bredder". Når der er tale om en fjord, kan man generelt tale om fjordbredder, og hvis Slien (delvis) havde været en å, ville det hedde åbredder. Og så er der jo også strandbredder, som kan bruges neutralt i forbindelse med fjorde og have.
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

Hej og god aften,

hvordan har I det?

Jeg har lige skrevet en mail til en dansk veninde. Og så vil jeg hurtig skrive nogle linjer her.

Heide – det lydder spænnende med sommerhuset!
Jeg kan godt forstå at Du elsker huset. Men det er bestemt ikke bare huset Du elsker so meget. Når vi tager til campingpladsen nyder vi tiden der – det er næsten som en lille ferie. Lige meget hvordan vejret er....det er altid afslappende.
Du har skrevet huset ligger i nærheden af Slien og er ikke så langt væk fra Østersøen. Så vil Du måske svømme der? Jeg elsker svømming i ”vores” sø! Jeg kan næsten ikke vente indtil jeg kan hoppe ind der igen.
Mens ugen vil jeg igen går til svømmning her i naturbadet. Det åbner i begyndelsen af maj-måned.
God bedring til din mor!

Vilmy - Berndt skulle ikke bare få en kage for sit arbejde her. Han skal hellere få en medaille!

Har jeg berettet om ”bager-bil”? Jeg ved ikke, hvordan man kunne sige på dansk.
Hver torsdag aften kommer der en bil (en ”Bully”). Der sælges alt hvad bageren kunne ikke sælge denne dag. Der er brød, baguettes, kage og rundstykker. Indkøb der er sjovt – der stilles kasser med brød osv. ud af bilen, direkte på parkpladsen – og folk griber efter alt. Man bringer poser med og når man har alt man ønsker bliver det vugget. 1 kilo koster 1 Euro. Så købte jeg brød og kage de sidste torsdage. Oven i købet træffer man rare mennesker man kan tale med.

Det var alt jeg kan berette i dag.

Kærlige hilsener

Gabi