Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Vilmy
Mitglied
Beiträge: 3711
Registriert: 12.01.2006, 11:07
Wohnort: Sønderjylland, DK

Beitrag von Vilmy »

Vugget brød...så sødt. Det var den forkerte betydning...man vugger et barn, og man vejer noget, hvis man vil finde et tings vægt, altså hvor tung noget er.

Knus, vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Berndt

Beitrag von Berndt »

@ Marsvin.

det lydder spænnende med sommerhuset! > ..det lyder spændende med sommerhuset.
Jeg elsker svømming i ”vores” sø! Jeg kan næsten ikke vente indtil jeg kan hoppe ind der igen.
> ..indtil jeg kan hoppe i igen (man hopper i vandet – og kommer op af vandet).
Mens ugen vil jeg igen går til svømmning > i løbet af ugen vil jeg igen til svømning...

Har jeg berettet om ”bager-bil”? Jeg ved ikke, hvordan man kunne sige på dansk. > Det kan man godt sige: en bagerbil.
Der sælges alt hvad bageren kunne ikke sælge denne dag.
Der sælges alt hvad bageren ikke kunne sælge den dag.
der stilles kasser med brød osv. ud af bilen, direkte på parkpladsen
der tages kasser ud af bilen med brød osv., (som stilles) direkte på parkeringspladsen.
og når man har alt man ønsker bliver det vugget.
Og når man har udvalgt alt det man ønsker, bliver det vejet (Vilmy kom mig i forkøbet).
heide
Mitglied
Beiträge: 840
Registriert: 15.07.2006, 17:28
Wohnort: Heidelberg / Brodersby (SL)

Beitrag von heide »

Hej og god morgen alle sammen,

håber I har haft en god weekend. Vejret var jo ikke så dejligt, gråt og stadigvæk alt for varmt hernede.

Berndt,
tak skal du ha', især for dine forklaringer om strand og bred. Jeg kender ordet ”bred” men det var ikke i mit ordforråd indtil nu. Jeg talte om (slie)stranden, fordi sommerhuset ligger ved ”Große Breite”, det betyder at Slien er ca. 4 km bred der. Og der er virkelig en fin lille sandstrand, hvor jeg tager min svømmetur. Forresten, Slien er den eneste tyske fjord og den trækker sig fra Østersøen (måske kender du ”Kappeln an der Schlei” ?) over mere end 40 km hen til byen Slesvig.

Gabi,
du har fuldstændig ret, jeg elsker ikke kun huset. Jeg nyder området, nærheden til Danmark og Østersøen, og ikke til sidst elsker jeg at arbejde i haven, især når man hører bølgerne bryder på stranden, når vinden drejer mod vest. Jeg har jo også en have hernede, men det er to forskellige ting, det er ikke det samme :wink:

Hos min mor går det op og ned. I eftermiddags gik det rigtig godt og i går aftes gik det skidt igen, en gang på den ene måde en gang på den anden. Læggene talte om hendes udskrivning i begyndelsen af denne uge. Jeg ved ikke, hvordan det skulle går. Vi skal vente og se.

Alle,
når jeg er på sommerferie ved Slien, kan I god komme forbi og spise kager hos mig. Det ser ud, som om nogle af jer bor i nærheden. I er velkommen!

Ha' den god dag!
Hilsen, heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Vilmy
Mitglied
Beiträge: 3711
Registriert: 12.01.2006, 11:07
Wohnort: Sønderjylland, DK

Beitrag von Vilmy »

Hov hov, heide, Kiel, Egernførde og Flensborg har også fjorde. De er bare meget bredere...

Kh. Vilmy

PS glæder mig til kage hos heide...
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
lyset
Mitglied
Beiträge: 267
Registriert: 16.10.2009, 23:09
Wohnort: Slesvig-Holsten

Beitrag von lyset »

Hej allesammen

hvor er det skønt at se, at der er kommet liv i sproghjørnet igen!

Lige i øjeblikket har jeg så mange bolde i luften, at jeg ikke har tid til at skrive mere. Men det vil jeg gøre en af de næste dage.

Berndt har fortjent ikke bare en kage men også et kys som Gabis søde smiley viser - min yndlings smiley. :mrgreen:

Lyset
Berndt

Beitrag von Berndt »

@ Marsvin.

En lille tilføjelse til ---”bliver det vugget”.
Jeg kom til at tænke på den gamle vits fra min skoletid:
"Fräulein, haben Sie eine WIEGE, ich möchte etwas WAGEN".
(Wiege = vugge / statt: Waage) - (Wagen = vove / statt: veje)
(gewiegt = vugget) - (gewogen = vejet).
Man kan jo nemt ”falde i vandet”, både som udlænding (vedr. tysk), og som tysker (vedr. dansk).

@ heide.

"tak skal du ha', især for dine forklaringer om strand og bred"
. → Jeg bør lige tilføje noget her. > Du kan godt bruge "strand"
i forbindelse med Sliens bredder, da det jo er en fjord, men på dansk bruger man det bare ikke i bestemt form.
Man siger fx Greve Strand, Solrød Strand, Kelstrup Strand. Aber "Slien Strand" kommt mir komisch vor.
(måske kender du ”Kappeln an der Schlei” ?) - Ja! Det er jo "Deekelsen" im ”Landarzt”!

nærheden til Danmark og Østersøen, og ikke til sidst elsker jeg > ikke ikke mindst elsker jeg...
Læggene talte om hendes udskrivning > Lægerne talte om...
Jeg ved ikke, hvordan det skulle går. Vi skal vente og se.
Jeg ved ikke, hvordan det vil gå. Vi vente og se.

@ Lyset.

"Berndt har fortjent ikke bare en kage, men også et kys som Gabis søde smiley viser".
Nu må vi hellere stoppe for i aften! :P :oops:
heide
Mitglied
Beiträge: 840
Registriert: 15.07.2006, 17:28
Wohnort: Heidelberg / Brodersby (SL)

Beitrag von heide »

Berndt,
ja rigtig, Kappeln = Dekelsen og Landarzt – det er det samme.
Men det er slut med serien ”Landarzt”, desværre. Det var meget dejligt, at se landsbyer, restauranter, landskaber osv. jeg kender så godt i mellemtiden. TV-stationen satser nu mere og mere på kriminalserier. Med sådan en slags historier om mord- og drab vil man få mere tilskuer i fremtiden.
Tak rettelser!

Vilmy,
det er lidt vanskelig. Før vi købte huset ved Slien, har jeg læst noget om Sliens oprindelse, egn, land og mennesker. Og da fandt jeg en artikel ”Deutschlands einziger Ostseefjord”. Selvom nogle ”vand” har orddel ”fjord” i navnet, er det ikke alle fjorde, geologisk set. Det er vel afhængig af oprindelsen, undergrund osv. Men jeg fandt også en bidrag, at Slien er ikke en fjord. Fx synes jeg, at Eckernförde er ikke en fjord, det er en bugt, der mangler nemlig ”Seitentäler”. Det er min halvviden, beklager. :oops: Men jeg ved, at turismebranchen foretrækker navnet ”Ostseefjord Schlei”, det lyder nemlig godt.
Måske ved du mere. Når jeg har slet ikke noget at gør starter jeg en ny omgang med google. Jeg var allerede interesseret i emnet før dit svar på mit indlag.

Lyset,
du har ”mange bolde i luften”. Fint talt. Det hørte jeg ikke før.

Gaby,
håber at du har det bedre nu.

Min mor kom hjem fra sygehus i går eftermiddags. Hun er meget svag og usikker. Håber at hun kommer snart på benene igen. Det kører rundt i hovedet på mig.

Ellers skete ikke noget nyt hos mig.
Vi snakkes ved. Kh, heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Beitrag von marsvin »

Ich lach mich gerade schlapp - deshalb kann ich auch jetzt nicht dänisch denken/schreiben.
wiegen und wiegen - einfach herrlich!
Ich könnt mich kringeln!

Danke für die Erklärungen!

Mehr demnächst!
Gabi
lyset
Mitglied
Beiträge: 267
Registriert: 16.10.2009, 23:09
Wohnort: Slesvig-Holsten

Beitrag von lyset »

Hej allesammen

Her er jeg igen. Fri og ledig indtil det næste større stykke arbejde.

Hvorfor snakker alle om, at vejret er så forårsagtig? Jeg fryser og synes det er hundekoldt. Februar er den værste måned af alle.

@ Gabi
Hvordan får du de der søde smileys ind i dine tekster? Jeg kan det ikke. Vil du ikke skrive mig en pn hvordan du gør? Du må gerne skrive på tysk. Går det bedre med influenzaen?

@ Heide og Vilmy og alle
At jeg flyttede fra Danmark til Tyskland igen har været planlagt længe. Efter at jeg havde boet og arbejdet ved Vestkysten i tyve år, blev det lidt kedelig som pensionist. Jeg savnede koncerter og teater og huset og den store grund blev efterhånden til en belastning. Men jeg har ganske tæt kontakt med vennerne deroppe og vi besøger hinanden mange gange. Jeg har haft en fantastisk tid i Danmark og når jeg kommer tilbage til min landsby er det lidt, som om jeg ikke har været væk. Jeg bliver stadigvæk inviteret til de runde fødslesdage, sølv- og guldbryllupper etc.

Egentlig er det sjov, at vi snakker om Slien. Det ender med, at vi alle mødes engang om sommeren ved Slien og sejler ud med ”Wappen von Schleswig” til Missunde, drikker kaffe der på græsplænen og sejler tilbage igen halvanden time senere. En dejlig tur!

Vilmy har ikke langt herned, Gabi laver station her på vej op til Fyn (var det ikke Fyn hvor I ferierer?), Nullermand har kun en times kørsel fra Hamborg. Men nu ved jeg slet ikke, hvor Berndt bor hen. Jeg ville se efter i din profil, men det kan ikke lade sig gøre p.t.

Og når Pippilotta er rask igen, kommer hun også med.

Men endnu er Slien dækket med is, brrrr…

Vi snakkes ved
Lyset
Vilmy
Mitglied
Beiträge: 3711
Registriert: 12.01.2006, 11:07
Wohnort: Sønderjylland, DK

Beitrag von Vilmy »

Is på Slien? Det virker koldt.

En sejltur på Slien er altid godt; det kan også godt sejle ved Sliens bredder. Som studerende tog vi engang imellem til Schleswig ( tilgiv mig, men jeg skriver tyske navne altid på tysk) til Whiskysmagning. Og tog taxaen hjem til forældrene, hvor vi overnattede.

Er du flyttet hjem, Lyset? Dejligt. Jeg har ingen hjemby som sådan, så hvor jeg lander, når jeg er gammel, må guderne vide...de ved jo så meget i forvejen. Jeg har i hvert fald aldrig boet så længe i den samme bygning (og by) som lige nu.

Det er en rolig aften i aften, og elevernes vinterferie er begyndt. Vi har ikke fri, men møder ikke på arbejde. Vi arbejder enten hjemme eller indhenter timerne på et andet tidspunkt, vis vi vælger at holde fri.

Nu vil jeg læse højt for en ung dame....den første gang jeg var herinde, var henså små at jeg kunne bære hende op ad trappen om natten. Nu er hun over 156cm og jeg vil nødigt skulle bære hende i sengen hver nat.

En god weekend,
Vilmy :)
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
Berndt

Beitrag von Berndt »

@Heide.

….historier om mord- og drab vil man få mere tilskuer i fremtiden. > ..vil man få flere tilskuere i fremtiden
(egentlig siger vi: vil man få flere tv-seere i fremtiden).

Før vi købte huset ved Slien, har jeg læst noget om Sliens oprindelse..., læste jeg noget om Sliens oprindelse...
Men jeg fandt også en bidrag, at Slien er ikke en fjord. > .. et bidrag om, at Slien..
(et indlæg om (oder:) en oplysning om, at Slien...
Når jeg har slet ikke noget at gør starter jeg en ny omgang
Når jeg slet ikke har noget at lave, starter jeg en ny omgang med Google.

@Lyset.

Egentlig er det sjov, at vi snakker om Slien. > Egentlig er det sjovt, at vi snakker om...

Men nu ved jeg slet ikke, hvor Berndt bor hen. >..hvor B. bor henne.
”Jeg ville se efter i din profil, men det kan ikke lade sig gøre p.t.” (Jeg bor midt på Sjælland, ikke så langt
fra Roskilde Fjord, som efter jeres beskrivelser minder meget om Slien).

@Vilmy.

..det kan også godt sejle ved Sliens bredder. (Jeg forstår ikke helt sætningen (?)

...på et andet tidspunkt, vis vi vælger at holde fri. > ..hvis vi vælger at holde fri.

...var henså små at jeg kunne bære hende op ad trappen..> var hun så lille, at jeg kunne bære hende....
..jeg vil nødigt skulle bære hende i sengen hver nat. > ..bære hende i seng hver nat.
(bære hende i sengen ville betyde: bære hende rundt (eller frem og tilbage) i sengen).
Vilmy
Mitglied
Beiträge: 3711
Registriert: 12.01.2006, 11:07
Wohnort: Sønderjylland, DK

Beitrag von Vilmy »

@Berndt.
Kan du venligst lade være at rette mine slåfejl?

Tak.

PS: Jeg skriver tit på min ipad, som har helt sit eget liv, fordi jeg har valgt, ikke at slå autokorrektur fra.
Og tasterne klikker ikke, dvs. at jeg ikke føler bogstaverne og dermed er mindre opmærksom med hensyn til slåfejl.
Hvis dette er uønsket herinde, fint, så går jeg min vej, men jeg beder sådan set kun om ikke at blive rettet. Jeg ved udemærket, hvordan man staver ordene, og hvordån jeg burde bruge en bestemt artikel eller ej.
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
lyset
Mitglied
Beiträge: 267
Registriert: 16.10.2009, 23:09
Wohnort: Slesvig-Holsten

Beitrag von lyset »

@ Berndt

Mange tak for rettelserne. Jeg tror, at jeg tit laver de samme fejl igen og igen. Forhåbentlig er jeg ikke sådan en "gammel æske" :mrgreen: på tysk "alte Schachtel" som ikke er i stand til at lære endnu mere.

@ Vilmy

Hvorfor så sur? Vi alle trygler nærmest om, at Berndt retter vores fejl og stiller foreslag, hvordan vi forbedrer vores udtryk.

@ Nullermand

Jeg er lidt bekymret, at du ikke sender en lille bitte hilsen til os. Men vi håber meget, at Niels og du har fået det bedre og at vi læser snart noget fra dig.

God weekend
Lyset
Berndt

Beitrag von Berndt »

@Alle.

Som jeg tidligere skrev: ”Jeg tror, at jeg med dansk som modersmål er et forstyrrende element i jeres tråd. Jeg vil nøjes med at rette særligt graverende fejl, hvis jeg "kommer forbi", og vil ikke blande mig i jeres bidrag i tråden”.

Det skulle forstås på den måde, at jeg udelukkende ville gøre opmærksom på grammatiske fejl og lidt ”kiksede” formuleringer - og eventuelt komme med forslag til ”forbedringer”.

Sådan har jeg opfattet formålet med tråden her. - Jeg har ikke studeret jeres personlige baggrund nærmere, og har ikke tænkt over, at nogle af jer (som fx Vilmy) har et mere dybtgående kendskab til det danske sprog end andre. Jeg har derfor blot rettet de åbenlyse fejl, som jeg har konstateret i indlæggene, (incl. Vilmy's forrige indlæg).

Jeg kan naturligvis ikke fortsætte her i tråden under de betingelser. Det vil blive for ”bøvlet” at skulle tænke på, hvilken slags fejl der er tale om, hvordan de er opstået, og hvem der har begået dem.

Nogle vil blive skuffede – andre lettede. - Men under alle omstændigheder må I springe ud i det > og ikke være så bange for at rette hinandens fejl. Jeg føler, at I mange gange har lagt mærke til sprogfejl, som I ikke har vovet at gøre hinanden opmærksom på. -> Gør ligesom Nullermand - han er et godt eksempel.

M.v.h.
heide
Mitglied
Beiträge: 840
Registriert: 15.07.2006, 17:28
Wohnort: Heidelberg / Brodersby (SL)

Beitrag von heide »

Godt morgen alle sammen,
jeg kommer hurtigt forbi for at ønske jer en afslappende søndag.

Gabi,
ja, det var sjovt til at læse ”om dit vugget brød”. Og så huskede jeg, at jeg har for nogle år siden ”hostet valnøder" i stedet for ”høstet valnødder”. Det var ikke et slåfejl. Det var mit specielt eget dansk ordforråd. :oops:

Berndt,
måske ville jeg ”hoste valnødder” uden dine rettelser stadigvæk.

Kh, heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.