Hvorfor 3 sprog for at komme i gymnasiet?

Til alle de indlæg som ikke hører til nogle af de andre specifikke mappe-kategorier.
rustynail
Mitglied
Beiträge: 61
Registriert: 08.06.2010, 16:44

Beitrag von rustynail »

Er der også 0. klasse i folkeskolen i Tyskland ligesom i Danmark?
DagmarP.
Mitglied
Beiträge: 144
Registriert: 22.01.2010, 09:05
Wohnort: Lemvig

Beitrag von DagmarP. »

Nej, man begynder med 1. klasse i skolen. Der findes "børnehaveklasser", men kun i børnehaverne. De hænger ikke sammen med skolerene, tyske skolebørn får forventningspres allerede fra starten af :wink:
rustynail
Mitglied
Beiträge: 61
Registriert: 08.06.2010, 16:44

Beitrag von rustynail »

DagmarP. hat geschrieben:Nej, man begynder med 1. klasse i skolen. Der findes "børnehaveklasser", men kun i børnehaverne. De hænger ikke sammen med skolerene, tyske skolebørn får forventningspres allerede fra starten af :wink:
Så de starter tidligere i skole derovre?
rustynail
Mitglied
Beiträge: 61
Registriert: 08.06.2010, 16:44

Beitrag von rustynail »

Hvis tyskere skal have 2 fremmedsprog i gymnasiet, hvorfor er det så de færreste tyskere der kan snakke andre sprog end tysk?

I Danmark kan flertallet snakke engelsk også tysk.
DagmarP.
Mitglied
Beiträge: 144
Registriert: 22.01.2010, 09:05
Wohnort: Lemvig

Beitrag von DagmarP. »

Normalt starter børnene i skolen med 6 år ( nogle med 5 eller 7 år )
Hvis tyskere skal have 2 fremmedsprog i gymnasiet, hvorfor er det så de færreste tyskere der kan snakke andre sprog end tysk?
I fortiden lærte man engelsk fra 5. klasse, nu begynder de allerede med engelsk i 3.klasse. Jeg kender mange tysker, der snakker flydende engelsk- men måske har du kun mødt dem, som ikke var god til sprog i skolen? :wink:
I Hauptschule lærer man ikke rigtig meget engelsk, derfor er der nogle som ikke turde at snakke engelsk. I Østtyskland ( tidligere DDR ) har man lært russisk som fremmedsprog, derfor findes der især ældre mennesker, som aldrig har lært engelsk.

Men faktisk burde jo alle som gik i skolen siden 1990 har lært engelsk.
m_pedersen
Mitglied
Beiträge: 39
Registriert: 05.06.2010, 09:43

Beitrag von m_pedersen »

Mange tysker glemmer deres engelsk efter nogle år efter de er færdig med skole, fordi de aldrig bruger det. Det er en af de bagdele et „stort“ sprog har. Alt bliver oversættet, filmer synkroniseret. Hvis du ikke går i udlandet eller bruger engelsk på jobbet, så forsvinder det snart.
Maria
rustynail
Mitglied
Beiträge: 61
Registriert: 08.06.2010, 16:44

Beitrag von rustynail »

m_pedersen hat geschrieben:Mange tysker glemmer deres engelsk efter nogle år efter de er færdig med skole, fordi de aldrig bruger det. Det er en af de bagdele et „stort“ sprog har. Alt bliver oversættet, filmer synkroniseret. Hvis du ikke går i udlandet eller bruger engelsk på jobbet, så forsvinder det snart.
Hvorfor bliver film og andre ting ikke oversat i til dansk i Danmark?
danieldk
Mitglied
Beiträge: 64
Registriert: 27.05.2010, 22:04
Wohnort: Hamburg

Beitrag von danieldk »

Hej
i Hamborg findes der også folkeskoler med børnehaveklasse. Feks i skolen hvor min drenge var. Men det er frivilligt. Især efter at der er blevet pasning i mange skoler efter skoletid tilbyder de børnehaveklasse. Men nu er der den store afstemning her i Juli om hvordan skolesystemet skal blive i Hamborg. Så der er meget der kan blive forandret.
Hilsen Laila
m_pedersen
Mitglied
Beiträge: 39
Registriert: 05.06.2010, 09:43

Beitrag von m_pedersen »

Hvorfor bliver film og andre ting ikke oversat i til dansk i Danmark?
Det er for dyrt for "kun" 5.5 millioner mennesker.
Maria
rustynail
Mitglied
Beiträge: 61
Registriert: 08.06.2010, 16:44

Beitrag von rustynail »

m_pedersen hat geschrieben:
Hvorfor bliver film og andre ting ikke oversat i til dansk i Danmark?
Det er for dyrt for "kun" 5.5 millioner mennesker.
Hvorfor er det for ''dyrt?''

Hvordan kan det være Tyskland har så mange indbyggere? når man kigger på arealet, og hvordan kan det være der er så mange tyskere i USA? har Tyskland da haft et større indbyggertal før USA's uafhængighed?
Galaxos

Beitrag von Galaxos »

I Østtyskland ( tidligere DDR ) har man lært russisk


ganz genau,vi har tidligere lærnt russisk ,desværre ikke engelsk ,men i dag tale altid mere mennsker engelsk.for mig er ikke fordel ellers efterdele,fordi jeg har ikke lærnt at allerede tidligere bedre...
i dag vi lærne nogle kun dansk tale og skrive end fordel ,men også engelsk.
der er her nogle in tyksland kommer fra Russland og tale bare russisch og ikke tysk.
Rabjerg
Neues Mitglied
Beiträge: 3
Registriert: 15.06.2010, 14:08
Wohnort: Dresden
Kontaktdaten:

Beitrag von Rabjerg »

3 sprog er en del af spilleregelerne... "sådan er det bare", hvis du vil i gymnasiet så må du stramme ballerne sammen og vælge Dansk + Engelsk + [Tysk/Fransk/Spansk/Latin/Volapyk/Esperanto/Japansk/kinesisk/Finsk/Islandsk/Indisk/Swahili/Urdu/... list goes on].
Lige nu er du et skoleeksempel på følgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias
Og det findes også på tysk:
http://de.wikipedia.org/wiki/Best%C3%A4tigungsfehler :wink:

Hvis du vil beskeftige dig med teknik, feks. i form af Computerhardware, Maskintegning/-konstruktion, generel elektronik udvikling, ingenør arbejde og lign. så kommer du ikke uden om tysk.
Da jeg forlod 10. klasse, så stak jeg det tyske sprog langemand, moonwalkede væk og sagde at jeg aldrig ville have noget med det sprog at gøre, men da jeg så kom ud i arbejde gik det op for mig hvor meget viden der er tilgængeligt på tysk (og kun tysk), og da jeg flyttede herned så var der ikke andet at gøre end at lære det, og det er jeg glad for at have gjord.

Men kan du ikke lige lugten i bageriet, så er der ingen der tvinger dig til at blive. Find en anden uddannelse hvis det er så svært at acceptere at du bliver nødt til at snakke flere sprog.
Og tag debatten med din studievejleder.