Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von marsvin »

Hej venner,

nyder I alle de dejlige solrige efterårs-dage?

Campingsæsonen er forbi og jeg glæder mig nu til weekenderne hjemme. Jeg er lige ved med at rydde op på altanen - stolene og bordet skal gå i hi.
Ikke langt mere og der ville stå et juletræ! Jeg kan næsten ikke tro det! Om vi mon vil få sne om vinteren? Jeg mener, rigtig sne, ikke bare en eller to dage.

Hilsen for i dag
og tak igen Berndt, for rettelsen (eller forslag)!

Gabi
heide
Mitglied
Beiträge: 840
Registriert: 15.07.2006, 17:28
Wohnort: Heidelberg / Brodersby (SL)

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von heide »

Hej Gabi,
jeg har læst med af og til og det gør mig ondt, at du er næsten helt alene herinde i sproghjørnet. Ja, derfor dukker jeg op fra bunden og skriver nogle linjer i aften. Jeg er alt for doven og træt om aftenen til at skrive på dansk siden et langt stykke tid, desværre. Men jeg kom forbi nogle gange og læste jeres indlæg.

Du har ret i, sommeren er forbi og vi skulle også sætte vores urtepotte ned i kælderen. Men det var så varmt hernede i sidste weekend, at vi gjorde det ikke. Også i dag var det varm og lys, dagen ligner ikke en november dag.

Vi var den sidste gang i Danmark i sommeren af 2012. Det er lange siden og uden træning tager det meget tid til at skrive på dansk. Tid, det er det, hvad jeg ikke har siden mine forældre bor hernede i nærheden hos os. De er næsten 90 år gammel og i dårlig kondition begge to.

Nej, det er jo ikke rigtig hvad jeg har skrevet!
Jeg var i Danmark nogle gange. Vi kører nemlig over grænsen når vi er ved Slien. Det er kun 40 kilometer. Jeg tager fra tid til anden til Padborg til at handle i Brugsen. Så skulle jeg ikke misse mine yndlings madvarer. Padborg ligger dog så nær bag ved grænsen, og ikke til sidst pga den dansk-tysk historie, at mange ekspedienter taler temmelig godt tysk. Men selvfølgelig prøver jeg altid at taler nogle brokker dansk.

Charlotte,
måske skulle vi tale dansk med hinanden, når vi møde næste gang! :wink: Håber du har det godt, også Terry.

Alle,
jeg håber at I alle er rask og frisk. Jeg selv glæder mig til nogle afslappende dage i vores sommerhus. Vi har en hel del arbejde i haven og vores udhus kræver efter en ny maling.

Kh, heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Berndt

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Berndt »

@Marsvin.

Jeg er lige ved med at rydde op på altanen....
>Jeg er lige i gang med at rydde op på altanen... / (oder:)
Jeg er lige ved at rydde op på altanen...
Ikke langt mere og der ville stå et juletræ! > Det varer ikke længe, så vil der stå et juletræ.

@Heide.

Jeg er alt for doven og træt om aftenen til at skrive på dansk siden et langt stykke tid
Jeg har i et langt stykke tid været alt for doven og træt om aftenen til at skrive på dansk.
(Spørg mig ikke, hvorfor ordstillingen er sådan, men nu lyder sætningen korrekt :) ).

Også i dag var det varm og lys, > Også i dag var der varmt og lyst...

Det er lange siden og uden træning tager det meget tid til at skrive på dansk.
Det er længe siden og uden træning tager det lang tid at skrive på dansk.
Tid, det er det, hvad jeg ikke har siden mine forældre bor hernede i nærheden hos os.
Tid, det er det jeg ikke har, eftersom mine forældre bor hernede i nærheden af os.
De er næsten 90 år gammel... > De er næsten 90 år gamle og...

Jeg tager fra tid til anden til Padborg til at handle i Brugsen. > .. for at handle i Brugsen
Padborg ligger dognær bag ved grænsen, og ikke til sidst pga den dansk-tysk historie...
Padborg ligger jotæt ved grænsen, og ikke mindst pga den dansk-tyske historie...

Charlotte, 
måske skulle vi tale dansk med hinanden, når vi møde næste gang! > … når vi mødes næste gang!

jeg håber at I alle er rask og frisk. > .. at I alle er raske og friske.
Vi har en hel del arbejde i haven og vores udhus kræver efter en ny maling. > …og vores udhus trænger til ny maling. 
Berndt

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Berndt »

@ Alle.

Situationen her i sproghjørnet er nu stort set den samme som for 3 år siden, hvor Lyset skrev: ”Sprogtræningen er stille sovet ind!”. Lyset og Pippilotta var dengang meget flittige til at skrive små indlæg, og de fik dermed pustet nyt liv i sproghjørnet. Efterfølgende dukkede Nullermand op igen med sine lange indlæg, og det var så starten på 3 års fornyet skriveri.

Da der ikke er kommet nye indlæg fra jer i længere tid, vil jeg benytte ”stilheden her i sproghjørnet" til at oplyse, at jeg af private grunde ønsker at trække mig ud af "samarbejdet". Dvs. jeg kan ikke længere påtage mig at at rette de indlæg, I måtte komme med.
Jeg har overvejet min beslutning i et stykke tid. Da jeg har læst alle jeres små beretninger (og foretaget rettelser / kommet med forslag til forbedringer af teksterne, incl. Marsvins og Heides seneste indlæg), har jeg ikke ”noget udestående med nogen”.

Jeg håber, I har forståelse for min beslutning.

M.v.h.
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von marsvin »

Hej,
endelig har jeg mere tid for at skrive - og læser nu, at Bernd siger farvel.
Men jeg kan godt forstå dig, berndt.
Jeg ved desværre ikke, hvor alle de andre er. Situationen er virkelig det samme som vi allerede har haft en gang....Det er en skam, da sproghjørnet var kommet godt i gang igen.

Jeg vil selfølgelig kigger ind her for at se, om der er en bedrag fra lyset, heide, Nullermand og alle andre!

Jeg selv glæder mig til vinteren, forhåbentlig med sne.

Året gik alt for hurtitg forbi. Jeg kan godt huske vores ferie på Fyn - og vores reservering på en anden campingplads til næste år. Var det ikke bare i går?

Hvis nogen kigger ind her - jeg ønsker Jer alle an glædelig advents- og juletid.

Hilsen fra Gabi
caan
Mitglied
Beiträge: 28
Registriert: 04.04.2014, 00:33
Wohnort: Sydslesvig

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von caan »

Hej til jer alle,
det var en lille tid igen, siden jeg har skrevet den sidste gang. På grunden af min job, fik jeg muligheden for at lave en praktik i en dansk institution. Så var jeg i gang med at snakke lidt mere dansk, end jeg gør normalt. Men desværre snakker de alle også tysk. ;) Derfor veksler jeg tilbage i det tyske sprog, når jeg glemmer et ord eller når jeg ved ikke så rigtigt, hvordan man siger noget på dansk.
Det ser altså sådan ud, at jeg har forbedret mig lidt, men mit dansk er stadigvæk ikke så godt, som det kunne være, hvis jeg ville snakke det oftere. Men det går godt alligevel.

Så har jeg også lige læst at Berndt siger farvel. Det var kedeligt. Jeg ved ikke, om du læser det her, men jeg kan godt forstå din beslutning, for det ser virkelig ud, som det har været et rigtigt stort stykke arbejde at rette det hele. Selvom jeg har bare lige begyndt med at skrive her i sproghjørnet, må man nok sige: Det har været fantastisk at have dig her, Berndt. Der findes sjældent mennesker, der hjælper så meget som dig, selvom det er så meget arbejde. Mange mange mange mange tak! :) Jeg håber at du har det godt og tak for din stor hjælp igen.

@marsvin Jeg har heller ikke hørt noget fra de andre. Jeg håber at de har det godt og de kommer snart tilbage. Det ville være en skam, når sproghjørnet dør.
Jeg glæder mig også til vinteren, men indtil nu blæser det her bare og det er vådt og koldt. Sådan som det er nu, er det ikke så rigtigt "julemäßig." Men jeg kan godt lide sne omkring juletiden. :D Indtil nu ser det desværre ikke ud, som om vi få "Weiße Weihnachten" i dette år.

Sådan. Det er nok for i dag, tror jeg. Jeg håber at de andre kigger også snart ind igen. Måske ikke før julefesten. Men alligevel:
Jeg ønsker jer alle en rigtig fin juletid.
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von marsvin »

Oh - der er caan!!! Jeg er ikke helt alene her!

Det ville være virkelig en skam hvis sproghjørnet dør igen. Situationen havde vi for 3 år siden.
Det var fint at næsten alle dukkede op igen, men nu ser det ud, som om de er alle gået i hi.

Caan, det er en drøm!!! Taler dansk på arbejdet, helt fantastisk. Jeg må igen vente til næste års ferie ved Vejlefjord. Selvfølgelig skriver jeg til mine danske pennevenner. 2 af dem er rigtig gode veninder i mellemtiden og vi har allerede besøgt hinanden. Vi skriver per "sneglemail". Da vi begyndte med at skrive var det per e-mail. Jeg ved ikke...måske er det pga alderen, men i øjeblikket er jeg ikke så meget interesseret at sidde foran PC'en. Mine veninder føler netop lige som mig - så besluttede vi at kommunikere på den gamle måde :mrgreen: Og hvor er det fint at have et brev i postkassen!

På arbejdet sidder jeg voran monitoren hele dag. Måske er det også en grund for mig at sige, 20 eller 30 minutter foran PC'en er nok.

Jeg håber vi ses igen!

KH
Gabi
caan
Mitglied
Beiträge: 28
Registriert: 04.04.2014, 00:33
Wohnort: Sydslesvig

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von caan »

Hej igen :)
Jeg har ikke læst alt her i sproghjørnet men en gang imellem kigger jeg ind i de gamle indlæger. Så har jeg også læst om denne situation. Men når sproghjørnet kunne genoplives en gang og i alle var dengang så god til at skrive her oftere, så vil jeg prøve at skrive også lidt oftere fra nu af, så det dør ikke igen. :) Især i tiden om juledagene og nytårsaften har jeg noget tid fordi min skole holder ferie i denne tid og jeg skal heller ikke arbejde. :) Måske kommer de andre jo også tilbage og sproghjørnet genoplives igen. Jeg håber det bedste. :D

Ja, jeg er også rigtig glad for at jeg fik denne mulighed. Det er pga jeg bor i den nordlige del af Slesvig-Holsten (den kender man som Sydslesvig i Danmark) og der findes nogle danske institutioner her. Min uddannelse tilbringer jeg normalt i en "Berufsschule". Det er fordi det er en theoretisk uddannelse, men vi har også nogle store praktikker og jeg er rigtig glad for at det var muligt at få en plads i en dansk institution. Men som jeg har sagt: Egentlig er jeg heldig at de alle snakke også tysk, fordi det er svært at snakke kun dansk, når man glemmer ordene altid, men at snakke kun dansk er nøglen til at snakke rigtigt fint. :D

Men danske pennevenner er også en drøm. :D Når jeg har lyst til at skrive noget på dansk for at forbedre mig eller noget som helst, kan jeg bare gør det her i sproghjørnet. Derfor ville det jo være en skam, når det dør. Det er virkeligt rart her, synes jeg og det er meget sjovt at skrive her. :)
Det med at sidde foran PC'en kan jeg godt forstå. For nogle år siden, før jeg begyndte med min uddannelse, lavede jeg mange praktikker for at finde ud, hvad jeg ville egentlig gør. Da jeg lavede min praktik som en "Bürokaufmann" havde jeg også ikke so rigtigt lyst til at sidde foran PC'en om aftenen, fordi det var nok at gøre det hele tiden på arbejdet. PC-arbejdet er simpelthen ikke min kop te, tror jeg. :D Men det skal også gøres og med min theoretisk uddannelse og det mange "papirarbejde" i praktikkerne skal jeg også gør sådan ting ofte. Og en gang imellem er det også "en god afveksling" (Jeg ved ikke, om man kan sige det på dansk. --> Was ich sagen wollte: Es ist schön ein wenig Abwechslung bei der Arbeit zu haben) :)

Så var det alt for i dag igen, det var en meget travlt dag i dag og det er igen lidt sent om aftenen. I morgen skal jeg stå op klokken 5 så skal jeg sove nu. :)
Vi ses (eller hellere læses <--jeg håber at det er overhovedet muligt at sige det :shock: :wink: )
Lippe 1
Mitglied
Beiträge: 1657
Registriert: 06.04.2005, 09:12
Wohnort: Lippe

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Lippe 1 »

@ alle !
Næ, alene er I ikke, jeg læser med af og til, men har ikke så meget tid til at skrive lange indlæg.

Grüße aus Lippe
Günter
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von marsvin »

Hej Günter,

det er fint at høre der er nogen i baggrunden :D

Som sagt har jeg ikke lyst hver aften at sidde foran min monitor - men det ville være virkelig kedeligt hvis sproghjørnet dør igen!
Jeg synes det er en god mulighed for at "snakke" (skrive) og læse på dansk. Og selv om der er måske ikke nogen der kan forbedre....så kan man godt lære fra hinanden.
Nu er der måske igen een der siger "Man lærer også fejlene fra de andre". Det kan godt være - men alligevel beskæftiger sig med sproget, søger efter et ord i ordbogen eller prøve at finde en måde for at udtrykke sig.
Det er nok for mig - jeg vil ikke blive perfekt. Det ville være fint, men utopisk! Perfect is for dreamers!
Jeg kan huske jeg begyndte med et danskkursus på aftenskole bare for at købe frimærker, rundstykker osv, jeg ville gerne sige tak og goddag/god aften på dansk. Det var 1994 eller 1995. Jeg synes jeg er kommet et godt stykke videre. Mine veninder forstår mig og hvis jeg taler dansk når vi holder ferie forstår folk mig også. Igen: Det er nok for mig.

Så caan - og måske I andre derude! - lad os bare sige, vi kigger ind her og skriver nogle linjer hvis der er tid og lyst. Man skal jo ikke skrive en roman, men måske er der tid for e lille livstegn og et kort Hallo!

Kærlige hilsener
Gabi
marsvin
Mitglied
Beiträge: 1566
Registriert: 27.12.2005, 07:55
Wohnort: 38304 Wolfenbüttel

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von marsvin »

Mmmh, :roll: ikke et eneste ord er skrivet...

Alligevel ønsker jeg en glædelig jul og et lykkebringende godt nyt år!

Mange hilsener
Gabi
lyset
Mitglied
Beiträge: 267
Registriert: 16.10.2009, 23:09
Wohnort: Slesvig-Holsten

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von lyset »

Hej venner her i sproghjørnet

I alle ønskes Glædelig Jul og et Godt Nytår.

Jeg vil prøve at være her igen i det nye år, så at sproghjørnet alligevel ikke sover ind. Tak til alle, der har været trofast og især til Berndt der altid har hjulpet os med det danske sprog.
Fra nu af kommer der lysere tider.
Mange gode hilsner
Lyset

P.S. Billedet er af Lennart Helje og jeg har købt det fra Unicef-postkort
Dateianhänge
Bild - Kopie (238x250).jpg
Bild - Kopie (238x250).jpg (65.32 KiB) 8615 mal betrachtet
Lippe 1
Mitglied
Beiträge: 1657
Registriert: 06.04.2005, 09:12
Wohnort: Lippe

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Lippe 1 »

Hej alle i sproghjørnet!

I ønskes en glædelig og et godt Nytår med tak for det gamle!

Hilsner fra Günter
Lippe 1
Mitglied
Beiträge: 1657
Registriert: 06.04.2005, 09:12
Wohnort: Lippe

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von Lippe 1 »

Hej, der mangler "Jul"
Günter
heide
Mitglied
Beiträge: 840
Registriert: 15.07.2006, 17:28
Wohnort: Heidelberg / Brodersby (SL)

Re: Sprachübung - sprogtræning II

Beitrag von heide »

Hej alle sammen,
håber at I alle har haft hyggelige juledage med ikke alt for meget mad og drikkevarer 8) .
Lige kiggede jeg ind her i sproghjørnet og var meget overrasket, at det eksisterer stadigvæk.
Gabi og Caan, I er meget hårdnakket begge to. :wink: Gunter har ret i, I er ikke helt alene herinde, jeg læser også med af og til. Men jeg har det også som Gunter, der mangler tiden til at skrive lange indlæg. Desuden fik jeg ingen meddelelse om nye bidrage fra dk-forummet, selvom jeg har sættet den passende hage.
I dag sner det siden nogle timer hernede. Vi har planlagt at fejre Nytårsaften ved Slien, derfor håber jeg, at vejret bliver roligere sidste uge.
Når jeg kigger ikke ind før nytårsaften, ønsker jeg jer allerede nu et godt nytår.
Kærlig hilsen
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.