Oberbürgermeister - administration

Beiträge für beide Zielgruppen: Deutsch und dänisch.
Indlæg for begge målgrupper: Dansk og tysk
Antworten
Berndt

Oberbürgermeister - administration

Beitrag von Berndt »

Jeg har tidligere (tyske thread) spurgt, om nogen vidste, hvad en Regierungsoberinspektor laver, og hvor han/hun befinder sig i administrationspyramiden, samt hvad stillingen evt. svarer til i Danmark. Desværre gjorde de forskellige venlige svar mig ikke meget klogere.
Nu stiller jeg et næsten tilsvarende spørgsmål vedrørende Oberbürgermeister. Jeg har bemærket, at det i tyske tv-udsendelser er almindeligt at præsentere den stedlige overborgmester for publikum og seere. Men i Tyskland kaldes han, også i mindre byer, Oberbürgermeister, hvor man i DK nøjes med en borgmester, og så vidt jeg ved kun har en overborgmester i København (plus et antal borgmestre med hver deres fagområde, ligesom i statsadministrationen (svarende til statsminister /fagministre).
Har disse tyske byer så både en Oberbürgermeister og et antal ”almindelige” borgmestre? Eller hvordan ser den hierarkiske struktur ud på dette område? Jeg har egentlig ikke indtrykket af, at der trods denne ”Oberbürgermeister” er forholdsvis flere ansatte i en tysk by på f.eks 100.000 indbyg. end i en dansk by af samme størrelse. Kan nogen forklare dette nærmere, på dansk eller tysk?
Hilsen – Berndt.
Zuletzt geändert von Berndt am 01.09.2004, 13:11, insgesamt 1-mal geändert.
Tatzelwurm__1

Beitrag von Tatzelwurm__1 »

Hej Berndt,

leider ist mein dänisch nicht so gut, dass ich dir in deiner Sprache antworten kann, aber ich weiss ja aus deinen Beiträgen, dass du Deutsch perfekt kannst.
Wenn ich das alles so richtig verstanden habe, suchst du eine Erklärung für die Bezeichnung
„Oberbürgermeister“.
Hier was auf die schnelle Art und Weise . Es gibt bestimmt aber auch noch bessere und weiterführende Erklärungen.

Ein Bürgermeister (Schweiz. Amtmann) ist das Oberhaupt einer Stadt oder Gemeinde. Er wird je nach Bundesland direkt von den Bürgern oder aber vom Stadt-/Gemeinderat gewählt.

Oftmals ist "Der Bürgermeister" auch die Bezeichnung für die Behörde (Gemeindeverwaltung), deren Leiter der Bürgermeister ist.

In größeren Städten gibt es in Deutschland einen Oberbürgermeister oder eine Oberbürgermeisterin sowie einen oder mehrere Beigeordnete.

Manchmal (z.B. in der norddeutschen Ratsverfassung) wird zwischen Bürgermeister und Stadtdirektor / Gemeindedirektor unterschieden; sonst sind beide Funktionen in einem Amt vereint. In den Stadtstaaten hat der Regierende Bürgermeister (Land Berlin), der Erste Bürgermeister (Freie und Hansestadt Hamburg) und Bürgermeister (Freie Hansestadt Bremen) die Funktionen des Ministerpräsidenten eines Bundeslandes.

In vielen Regionen und Kommunen wurde in früherer Zeit für die Funktion des Bürgermeisters der Begriff Schulz, Schultes, oder Schultheiß verwendet.

Jeg probere at laerne mere dansk, tel næste ferie.

Mange hilsen

Detlef.
Zuletzt geändert von Tatzelwurm__1 am 01.09.2004, 13:36, insgesamt 1-mal geändert.
Mel

Beitrag von Mel »

Hej Berndt,
unskyld min dansk er ikke så godt at svare på dansk :-(.
Ich werde versuchen, deine Fragen am Beispiel Niedersachsen zu beantworten.
In bestimmten Städten heißen die Bürgermeister -> Oberbürgermeister.
Diese Städte sind gesetzlich bestimmt (im Landesgesetz).
Die Oberbürgermeister haben vom (Stadt)Rat gewählte Vertreter, die in den oben erwähnten Städten dann Bürgermeister heißen. Wieviele Bürgermeister das sind, hängt von der Größe der Stadt ab.
Dies ist eine stark vereinfachte Erklärung des Landesgesetzes... ;-)
Ich hoffe, ich konnte Dir etwas Klarheit verschaffen?

Mange hilsner
Melanie



Bearbeitet von - mel am 01.09.2004 20:31:32
Zuletzt geändert von Mel am 01.09.2004, 20:28, insgesamt 1-mal geändert.
MichaelD
Mitglied
Beiträge: 717
Registriert: 18.04.2002, 14:33
Wohnort: Kopenhagen, Danmark

Beitrag von MichaelD »

Hej Berndt.

Du kan få masser af svar på dit spørgsmål, fordi hver delstat har sin løsning, og alle Flächenstaaten gør forskel mellem byerne.

For Frankfurt am Main gælder, at man har en Oberbürgermeisterin, der er valgt direkte, og et antal Dezernenten, som er valgt af byens parlament. Én af Dezernent'erne har titlen Bürgermeister og er vistnok formelt stedfortræder for Oberbürgermeister'en. (Han er fra oppositionen.) Finansmanden hedder (Stadt-)Kämmerer. De øvrige Dezernent'erne hedder Stadträte. Byens regering som helhed hedder Magistrat.
Magistratsmedlemmerne leder administrationen direkte (uden mægtige departementschefer/ Stadtdirektor og lign.).

Jeg tror, en by vil typisk have en Oberbürgermeister, hvis byen har amtskommunal funktion. En Oberbürgermeister er dermed på niveau med en Landrat.

vh
Michael
Zuletzt geändert von MichaelD am 02.09.2004, 17:06, insgesamt 1-mal geändert.
Grüsse
Michael
Berndt

Beitrag von Berndt »

Hej allesammen,
Tak for jeres meget udførlige beskrivelser af Oberbürgermeisterens placering i systemet m.m. Jeg troede faktisk ikke, at administrationen havde en så kompleks opbygning i de forskellige regioner i Tyskland.
M.v.h. - Berndt
Zuletzt geändert von Berndt am 02.09.2004, 17:56, insgesamt 1-mal geändert.
Christian
Mitglied
Beiträge: 267
Registriert: 30.01.2003, 17:17
Wohnort: Halle/Westf., Deutschland

Beitrag von Christian »

Hej Berndt,
hos os i forbundslandet Nordrhein-Westfalen er det sådan, at hver Stadt eller Gemeinde har en Bürgermeister. Großstädte, d.v.s. byer med mere end 100.000 indbyggere har en Oberbürgermeister med sin vikar Bürgermeister, som til daglig leder sit afdeling i forvaltniungen.
Christian
Zuletzt geändert von Christian am 04.09.2004, 18:02, insgesamt 1-mal geändert.
Benutzeravatar
Lars J. Helbo
Mitglied
Beiträge: 7370
Registriert: 23.06.2002, 22:08
Wohnort: Sall
Kontaktdaten:

Beitrag von Lars J. Helbo »

Jo, der er store regionale forskelle. Jeg mener, det delvist stammer fra besættelseszonerne. D.v.s. i den amerikanske sektor mod syd har man en anden tradition end i den britiske sektor mod nord o.s.v.

Som eksempel det som Tatzelwurm nævnte fra Nordtyskland, hvor man har både en Bürgermeister og en Stadtdirektor. Det vil vi jo oversætte til det vi kender som borgmester og kommunaldirektør; men det er sådan set forkert. For en Bürgermeister er her egentlig kun repræsentativ. Magten ligger hos Stadtdirektor. I Sydtyskland i den amerikanske sektor ligger magten derimod hos borgmesteren.
[url=http://www.helbo.org]www.helbo.org[/url] - [url=http://www.sallnet.dk]www.sallnet.dk[/url] - [url=http://www.salldata.dk]www.salldata.dk[/url] - [url=http://friskole.netau.net]www.frijsendal.dk[/url]
Liv uden Bevægelse kan være godt nok for gulerødder og kålhoveder, som ikke er bedre vant. - N.F.S.Grundtvig