Teknisk ordbog tysk-dansk

Uddannelse, studium, højskoler, kurser, tyske sprog-spørgsmål m.m.
Antworten
Ponyhof

Teknisk ordbog tysk-dansk

Beitrag von Ponyhof »

Hej,

Har været så heldig at få mig et job som studentermedhjælp, hvor der skal oversættes fra tysk til dansk. Nu er det bare sådan at teksterne handler om bilreparationer. Jeg er blevet bedt om at finde en teknisk ordbog, så skal de nok købe den.
Jeg søgte lidt og mødte oftest en ordbog til 2000-3000 kr. Det synes jeg umiddelbart er temmelig dyrt. Har I nogle gode råd?

Mvh
Louise
Nynne (Bodil)
Mitglied
Beiträge: 601
Registriert: 09.12.2006, 15:33
Wohnort: NWM,23923, near Baltic Sea. Amt Schönberger Land). Tyskland (Muttersprache Dänisch)

Beitrag von Nynne (Bodil) »

hej Louise

prøv og kigg her, håber du finder det rigtige bog den matcher til din behov og tillykke med jobben!! :wink:

http://www.google.dk/search?hl=da&lr=lang_da&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=teknisk+ordbog+%2B+tysk+dansk&spell=1

hilsen
Bodil


[img]http://www.traumlandnet.de/Daenemark/Daenemark_flagge.gif[/img]


At vove er at miste fodfæstet et øjeblik, ikke at vove er at miste sig selv.
Søren Kirkegaard 1813 - 1855

Livet kan være kort. Så kys langsomt, elsk meget, le højt, tilgiv dumheder og fortryd aldrig noget der fik dig til at smille

EURO: NEJ TAK
sprioles
Mitglied
Beiträge: 36
Registriert: 24.11.2007, 23:10
Wohnort: Århus

Re: Teknisk ordbog tysk-dansk

Beitrag von sprioles »

Ponyhof hat geschrieben:Jeg søgte lidt og mødte oftest en ordbog til 2000-3000 kr. Det synes jeg umiddelbart er temmelig dyrt. Har I nogle gode råd?
Hej

Jeg vil i hvert fald foreslå dig at sammenligne forskellige ordbøger grundigt. Nu er dit område temmelig specielt og sikkert et med mange fagudtryk, og så kan det være svært at finde en ordbog, som sådan lige dækker det hele. Måske kan du også kigge lidt på de tekster, som du skal arbejde med, inden du anskaffer dig en ordbog. På den måde kan du danne dig et overblik over, hvor mange tekniske termer, de indeholder.

Min egen erfaring er, at det tit kræver adskillige ordbøger og opslag at indkredse den helt rigtige term – især hvis indholdet er af teknisk karakter. Jeg har i hvert fald endnu ikke kunnet nøjes med en enkelt ordbog. Måske vil du have noget ud af en billedordbog. Her er et eksempel fra Duden, hvor du kan se de enkelte dele af en given ting sammen med de tyske betegnelser --> http://www.duden.de/produkte/downloads/duden03_innenseite.pdf

Min billedordbog (fra Duden) indeholder et afsnit med forbrændingsmotorer og biler, hvor man fx kan se en motors enkelte dele. Besøg en boghandel og se om du kan komme til at kigge i en billedordbog. Husk bare at en sådan ordbog selvfølgelig ikke kan hjælpe med en oversættelse, da den ikke er tosproget. Til indkredsning af en bestemt del vil den dog måske kunne være til hjælp.

Endelig kan internettet også være løsningen på mange problemer – til tider hvis man fx kender ordet på et andet fremmedsprog, eksempelvis engelsk.

God fornøjelse med jagten.

Mvh
Roles