Tyskkyndige journalister i Danmark

Uddannelse, studium, højskoler, kurser, tyske sprog-spørgsmål m.m.
lillebaek

Tyskkyndige journalister i Danmark

Beitrag von lillebaek »

Det er vel ikke nogen hemmelighed at det tyske sprog er ved at forsvinde ud af bevidstheden i Danmark, jeg er jo ikke så tit i Danmark, men hver gang synes jeg det bliver tydeligere og tydeligere...især synes jeg, at det tenderer til en katastrofe at de "billigere" medier, Ekstrabladet, BT, TV3 osv stort set kun til referer til den engelsksprogede verden, når der skal rapporteres om noget udenfor lille Danmark.

Der er utroligt mange dårlige engelske og amerikanske programmer og serier, hvor man sagtens kunne have fundet noget bedre i Tyskland, Frankrig eller et helt tredje sted.

Når der så sker noget så tragisk som incestsagen fra Østrig er de danske medier på spanden - jeg har set mange eksempler på, at de ikke gennemfører egne interviews eller skriver egne artikler men refererer til artikler fra Sky New, BBC eller endda Aftonbladet...

http://www.bt.dk/article/20080429/krimi/80429097/

Det var bare lige et surt opstød her fra morgenstunden - :wink: Kommentarer modtages gerne

Opdaget 5 min senere:

En journalist fra Ritzau har set et tysk indslag på SVT....

http://epn.dk/handel_service/detailhandel/article1331035.ece

Slåfejl i overskrift rettet af moderator MHÅ
micha_i_danmark
Mitglied
Beiträge: 1206
Registriert: 14.02.2007, 17:04
Wohnort: Dragør

Beitrag von micha_i_danmark »

Ja, det har du ret i. Jeg synes at det skyldes budgettet at stationerne i Danmark ikke genneføre egen interviews men køber i stedet hele stories fra andre stationer eller news agencies.

Og du har også desværre ret i, at der er for mange dårlige serier fra USA og England i programmet.
Jeg blev nødt at vælge mellempakken fra YouSee, så jeg kan også få tysk programmpakken. Nu kan jeg teoretisk lyder til 6-7 dansk extra programmer med film men de er ofte så kædelig, at jeg mest vælge at kigge tysk fjernsyn istedet....
MichaelD
Mitglied
Beiträge: 717
Registriert: 18.04.2002, 14:33
Wohnort: Kopenhagen, Danmark

Beitrag von MichaelD »

Det er da dejligt, at kilden for en gangs skyld ikke er angloamerikanisk...
Så slipper vi da i det mindste for den oplysning, at Amstetten kun ligger x km fra Braunau, hvor Adolf Hitler blev født.
Berndt

Beitrag von Berndt »

På given foranledning / Aus gegebener Veranlassung:
Se [url=http://www.dk-forum.de/forum/viewtopic.php?t=10267&highlight=engelsk+syge+sprogligt+set][HER][/url]
Jeg er virkelig bekymret. Det gælder både sprog og kultur. Jeg har lige modtaget et nyhedsbrev fra Tysk Turistinformation i København (Tyske slotte, borge og parkanlæg).
Der står i indledningen: Tyskland er ikke Hollywood - :arrow: - Det man ser i Tyskland er ægte :!: :!:
runesfar

Beitrag von runesfar »

Du har ret. Der bliver færre og færre som vælger dét sprog til....og det er der flere grunde til.

Jeg havde for et par år siden "snakken" med min datter, da hun skulle vælge sprog - og jeg anbefalede spansk i stedet for tysk.

I forvejen ville det have været næsten umuligt at få hende til at vælge tysk. De gange hun har været hernede, har omgivelsernes reaktion på hendes forsøg været så arrogante, at hun ganske enkelt er stået helt af.


Og - lad os lige sige det helt åbent: Forbindelserne mellem Tyskland og Danmark er ikke så store, som man skulle forvente mellem naboer.

For nylig mødte jeg en dansk kvinde, bosat i Texas, i toget mellem Århus og Flensborg.

Ifølge hende er der mere end 500 danskere på en mailing-liste for danskere alene i Huston-området.....det er godt nok en del flere end der bor i Berlin.

Alene i London-området bor der - har jeg hørt - mere end 60.000 danskere.

Vi kunne nok skrive en hel bog om, hvorfor det er sådan.

Vel nok en blanding af historiske årsager, som ikke er gået i glemmebogen, tysk forskning der har sværere og sværere ved at klare sig internationalt - da min far gik på unitetet kunne du ikke blive mediciner uden at læse i tysk....i dag er der ikke noget at komme efter - meget ukloge udmeldinger fra tyske politikere osv. osv.

Faktum er, at det nok ikke bliver anderledes og at tyskerne må vænne sig til at, at de taker en nordeuropæisk dialekt, som ikke sælger mange billetter.

(Og så lige en ting til - jeg så frontal21-bidraget i går og min reaktion, som jeg diskuterede med en svensk forretningsmand til morgen var, "hold kæ.., hvor er der altså stor forskel på ethos nord og syd for grænsen". Jeg vil ikke blive forbløffet hvis IKEA inden længe sender en svensk topchef ned for at rydde op i biksen).
nowhereman
Mitglied
Beiträge: 27
Registriert: 14.05.2007, 19:34

Beitrag von nowhereman »

Det skorter ellers ikke på kurser for journalister om tysk sprog, kultur og politik. Men dem er der åbenbart lige så få danske journalister, der deltager i, som der er elever, der gider beskæftige sig med tysk i skolen.

Problemet er ganske rammende beskrevet. Danmark udvikler sig mere og mere til en isoleret kulturkreds, der stort set ikke tillader anden indflydelse end engelsk.

Mange danske journalister, der bliver sat til at grave en historie op i Tyskland, kender knap nok forskel på stat og delstat. Så kan det næppe overraske, at den danske presse hele tiden løber med en halv vind, når forbundsministre udtaler sig om delstatsanliggender og vice versa.
Benutzeravatar
Lars J. Helbo
Mitglied
Beiträge: 7370
Registriert: 23.06.2002, 22:08
Wohnort: Sall
Kontaktdaten:

Beitrag von Lars J. Helbo »

nowhereman hat geschrieben:Men dem er der åbenbart lige så få danske journalister, der deltager i, som der er elever, der gider beskæftige sig med tysk i skolen.
Hvad eleverne angår, så har du naturligvis ret; men jeg føler behov for at bemærke, at det på ingen måde er elevernes skyld. Fejlen ligger hos underviserne.

Vi har selv pt. "fornøjelsen" af at overvære det, og jeg må konstatere, at det er lige så tåbeligt, som da jeg selv var udsat for fænomenet for 40 år siden. Istedet for at lade børnene lære sproget ud fra ting, der interesserer dem (Tokio Hotel og Bundesliga), så ødelægges det hele systematisk med ulidelige og ligegyldige grammatiske remser.

Hvorfor kan tysklærerne ikke fatte, at det er helt ligegyldigt, om børnene siger der, die eller das?
[url=http://www.helbo.org]www.helbo.org[/url] - [url=http://www.sallnet.dk]www.sallnet.dk[/url] - [url=http://www.salldata.dk]www.salldata.dk[/url] - [url=http://friskole.netau.net]www.frijsendal.dk[/url]
Liv uden Bevægelse kan være godt nok for gulerødder og kålhoveder, som ikke er bedre vant. - N.F.S.Grundtvig
MichaelD
Mitglied
Beiträge: 717
Registriert: 18.04.2002, 14:33
Wohnort: Kopenhagen, Danmark

Beitrag von MichaelD »

Lars J. Helbo hat geschrieben: Hvad eleverne angår, så har du naturligvis ret; men jeg føler behov for at bemærke, at det på ingen måde er elevernes skyld. Fejlen ligger hos underviserne.

Vi har selv pt. "fornøjelsen" af at overvære det, og jeg må konstatere, at det er lige så tåbeligt, som da jeg selv var udsat for fænomenet for 40 år siden. Istedet for at lade børnene lære sproget ud fra ting, der interesserer dem (Tokio Hotel og Bundesliga), så ødelægges det hele systematisk med ulidelige og ligegyldige grammatiske remser.

Hvorfor kan tysklærerne ikke fatte, at det er helt ligegyldigt, om børnene siger der, die eller das?
Der Chinese sagt: Der Fisch beginnt am Kopf zu stinken.
Die ministerielle Anweisungen für das Fach Deutsch an Gymnasien fordern ja genau das - in jedem Stück Text, die Schüler an den Lehrer abliefern sind SÄMTLICHE Fehler zu markieren, slebst das, was im Unterricht noch nicht behandelt worden ist.

Aber im Übrigen braucht man sich ja nicht zu wundern - wenn das Fach ständig herunterprioritiert wird, sowohl gesetzesmässig wie lokalen Beschlüssen wie dem Lehrmaterialeinkauf, braucht man sich nicht zu wundern. Dann haben die Schüler auf der einen Seite nicht das Niveau, beispielsweise Liedertexte innerhalb angemessener Zeit zu verstehen, andererseits sind die Lehrer frustiert, weil sie niemals eine Klasse dahin bekommen, wo Unterricht Spass macht.

@runesfar:
Das mit der Mailingliste in Houston hat wohl damit zu tun, dass sich da besonders viele Dänen fremd fühlen und sie daher ein grosses Bedürfnis haben, andere zu treffen. Davon abgesehen sagt die Grösse einer Mailingliste überhaupt nichts über Qualität und persönlichen Nutzen. Würde mich wundern, wenn in Berlin weniger als einige Tausend Dänen wohnen.

@alle:
Ich teile nicht die Auffassung, dass man Deutsch unbedingt gut beherrschen können muss, um gute Zeitungstexte über Deutschland zu verfassen. Das ist vor allem eine Frage des Willens und der Fähigkeit zur Recherche. Aus irgendeinem Grunde können es sich dänische Journalisten erlauben, selbst die Namen deutscher Toppolitiker systematisch falsch zu schreiben, was sie sich bei Schweden oder Amerikanern schon viel weniger erlauben würden. Das stimmt mich nachdenklich. Ist das, weil wir Deutsche und Deutschkundige keine Leserbriefe schreiben, wenn wir wieder mal von "Helmuth Kohl" oder dem "amt" Niedersachsen lesen, oder davon, die deutsche Verfassung verböte Volksabstimmungen?
Berndt

Beitrag von Berndt »

MichaelD Schrieb:
Ich teile nicht die Auffassung, dass man Deutsch unbedingt gut beherrschen können muss, um gute Zeitungstexte über Deutschland zu verfassen. Das ist vor allem eine Frage des Willens und der Fähigkeit zur Recherche.......
Hier fällt mir eine Diskussion im Radio vor einiger Zeit ein: "Die bösen Deutschen und die Dummen Dänen". Man konnte u.a. durch dieses Beispiel die fehlenden kulturellen Beziehungen erfahren:
Ein dänischer Theaterdirektor hatte in New York ein Theaterstück von Botho Strauß gesehen. Er war so begeistert, daß er einen dänischen Sprachprofessor bat, möglichst schnell das Stück ins Dänische zu übersetzen. Der Professor antwortete: "Warum fragen Sie erst jetzt? Das Stück konnte man bereits vor 2 Jahren in Berlin genießen".
Der gleiche sprachlichen Umweg erlebt man, wenn man von dem Wort des Jahres liest. Z.B. wurde in 2006 das Wort "Wellness" in DK als Wort nr. 2 gewählt. Bereits vor 15 Jahren war dieses Wort in Deutschland sehr oft in Broschüren und Zeitungen zu finden.
Komischerweise führen diese fehlenden Sprachkenntnisse solche (kulturelle?) Verspätungen mit sich.
Linda73
Mitglied
Beiträge: 63
Registriert: 19.01.2008, 13:53
Wohnort: Düsseldorf

Beitrag von Linda73 »

Berndt hat geschrieben:MichaelD Schrieb:
Der gleiche sprachlichen Umweg erlebt man, wenn man von dem Wort des Jahres liest. Z.B. wurde in 2006 das Wort "Wellness" in DK als Wort nr. 2 gewählt. Bereits vor 15 Jahren war dieses Wort in Deutschland sehr oft in Broschüren und Zeitungen zu finden.
Komischerweise führen diese fehlenden Sprachkenntnisse solche (kulturelle?) Verspätungen mit sich.
Liegt das nicht eher daran, dass zuerst der Gegenstand kommt, dann das Wort?

Mir ist zu dem Posting direkt eingefallen, dass ich vor 5-6 Jahren einem dänischen Freund von einem Tag im Saunaland berichtete, wozu er sichtlich überrascht fragte: haben sie denn alles nichts an, ich meine, sind da alle nackt? Und als ich dies bestätige konnte, kam ihm das a) befremdlich vor und b) wüsste ja überhaupt nicht, wo man sowas in DK (zumindest auf Fyn, wo er lebt) erleben könnte.

Wenn es kein "Wellness" gibt, braucht man wohl auch nicht das Wort zu kennen, wobei mir klar ist, dass Wellness nicht NUR Sauna ist. Dennoch!

LG
Linda
nowhereman
Mitglied
Beiträge: 27
Registriert: 14.05.2007, 19:34

Beitrag von nowhereman »

@Helbo: Du har selvfølgelig ret. Det var heller ikke min hensigt at skyde problemet i skoene på eleverne.

Kerneudsagnet var da også nærmere, at Danmark udvikler sig til en isoleret kulturkreds. Det skyldes langtfra længere kun fordomme mod tyskerne, men efter min mening især generelle mentalitetsforskelle.

I Tyskland gik der et ryk gennem nationen, da Bild Zeitung baskede rubrikken "Wir sind Papst" op på sin forside. En blanding af dels at være lidt pinligt berørt, fordi Bild turde anlægge den vinkel, dels en fornemmelse af stolthed over, at Tyskland trods sin fortid og alle fordomme i udlandet atter er begyndt at høste tillid og ansvar rundt omkring i verden.

Danskerne er - næppe en nyhed - langt mere selvfede.
Danskerne er metaforisk udtrykt pave hver dag. Særligt pressen føler øjensynlig trang til at opfostre læsere og seere med en selvfedhed, så det halve kunne være nok: Når en enkelt ubåd sætter kursen mod Irak, muterer Danmark pressedækningsmæssigt til en vægtig krigsnation. Når et tysk Bundesligahold har bare en enkelt tysk spiller på holdet, er det en danskerklub.

"Dansker vinder tysk melodi grand prix", skrev Ekstra Bladet for nogle uger siden. Det var en dansker, der havde skrevet melodien til vindernummeret af det tyske pigeband Monrose.

Denne form for egocentrering er absolut ikke kun negativ, da den udløser et gigantisk folkeligt og erhvervsmæssigt potentiale. Således har Danmark altid været en nation, der overvejende har handlet de egne nationale varer. Det gælder også inden for musikken, mens musikmarkedet i Tyskland i mange år har været domineret af amerikanske og engelske bands. I hvert fald inden Tokio Hotel, Juli og co. kom til.

Problemerne dukker op, når danskere virkelig er nødt til at beskæftige sig med et andet land. Inden for eksport for eksempel.

Da det danske band Kashmir toppede hitlisterne i Danmark i begyndelsen af dette årtusind, stod det klart, at bandet havde potentiale til at sælge i udlandet. Men her slog alle de mekanismer igennem, som også blev nævt i tidligere bidrag:
Man satsede på de gamle bekendte, USA og England, frem for at markedsføre bandet i Tyskland, der ud over at være tættere på og dermed billigere, også er verdens tredjestørste musikmarked.
Man smed en helvedes masse penge ud ad vinduet til ingen verdens nytte. Kashmir slog aldrig igennem, hverken i USA, England eller Tyskland for den sags skyld.

Et andet dansk band, Natural Born Hippies, gik den modsatte vej. Man fandt et managementfirma i Tyskland, der kunne markedsføre bandet syd for grænsen - og toppede de tyske hitlister i flere uger med numret "Lola".

Jeg oplever hver weekend unge danskere drikke sig fuld her i Flensborg. De færreste kommer for at mænge sig med de lokale - de kommer for at få deres egne fordomme bekræftet. Gøre grin med servitricen, gæsterne ved bordet ved siden af, hvor åndssvagt tyske de dog er. Self fulfilling profecy!

Omvendt, når det drejer sig om Danmark, er tyskerne desværre ikke meget bedre. Det lille rød-hvide folk oppe nordpå tages simpelthen ikke alvorligt. Der skal virkelig afbrændes danske flag i Mellemøsten eller en kvinde må dø foran et dansk sygehus, før den tyske presse finder Danmark nævneværdigt.

Sådan er vilkårene. En dansk selvfedhed, der ikke holder en kende i udlandet, møder et udland, der slet ikke lægger mærke til, hvor fede de "de altid så venlige og afslappede, nuttede" danskere i grunden er.

Sådan taler vi forbi hinanden.
Linda73
Mitglied
Beiträge: 63
Registriert: 19.01.2008, 13:53
Wohnort: Düsseldorf

Beitrag von Linda73 »

Nowhermans bidrag er som skrevet ud af mit hoved hele vejen igennem. Det er präcist de ting, der gör, at jeg er glad for at komme til DK og er ved at bräkke mig efter 8 dage og faar mig til at gläde mig til at komme hjem til Tyskland :-)

Men at danmark ikke er en melding värd er jeg ikke helt enig i. F.eks. var jeg overrasket over, at et par, som paa en själlandsk banegaard (wo auch immer) havde dyrket sex paa perronen, klarede den hele vejen til Spiegel Online. Det danske valg blev kommenteret om ikke totalt däkkende, men alligevel. At danskerne er det lykkeligste folk i verden kan man jävnligt läse i diverse meningsdannende medier her.

I det store hele er däkningen ikke udpräget - men hvor herre bevares, der er jo nu engang kun et vist antal sider til raadighed og en hel verden, der hver dag producerer nyheder - og Danmark fylder nu ikke saa meget paa verdenskortet.

KH
Linda
lillebaek

Beitrag von lillebaek »

nowhereman hat geschrieben:@Helbo: Du har selvfølgelig ret. Det var heller ikke min hensigt at skyde problemet i skoene på eleverne.

Kerneudsagnet var da også nærmere, at Danmark udvikler sig til en isoleret kulturkreds. Det skyldes langtfra længere kun fordomme mod tyskerne, men efter min mening især generelle mentalitetsforskelle.

I Tyskland gik der et ryk gennem nationen, da Bild Zeitung baskede rubrikken "Wir sind Papst" op på sin forside. En blanding af dels at være lidt pinligt berørt, fordi Bild turde anlægge den vinkel, dels en fornemmelse af stolthed over, at Tyskland trods sin fortid og alle fordomme i udlandet atter er begyndt at høste tillid og ansvar rundt omkring i verden.

Danskerne er - næppe en nyhed - langt mere selvfede.
Danskerne er metaforisk udtrykt pave hver dag. Særligt pressen føler øjensynlig trang til at opfostre læsere og seere med en selvfedhed, så det halve kunne være nok: Når en enkelt ubåd sætter kursen mod Irak, muterer Danmark pressedækningsmæssigt til en vægtig krigsnation. Når et tysk Bundesligahold har bare en enkelt tysk spiller på holdet, er det en danskerklub.

"Dansker vinder tysk melodi grand prix", skrev Ekstra Bladet for nogle uger siden. Det var en dansker, der havde skrevet melodien til vindernummeret af det tyske pigeband Monrose.

Denne form for egocentrering er absolut ikke kun negativ, da den udløser et gigantisk folkeligt og erhvervsmæssigt potentiale. Således har Danmark altid været en nation, der overvejende har handlet de egne nationale varer. Det gælder også inden for musikken, mens musikmarkedet i Tyskland i mange år har været domineret af amerikanske og engelske bands. I hvert fald inden Tokio Hotel, Juli og co. kom til.

Problemerne dukker op, når danskere virkelig er nødt til at beskæftige sig med et andet land. Inden for eksport for eksempel.

Da det danske band Kashmir toppede hitlisterne i Danmark i begyndelsen af dette årtusind, stod det klart, at bandet havde potentiale til at sælge i udlandet. Men her slog alle de mekanismer igennem, som også blev nævt i tidligere bidrag:
Man satsede på de gamle bekendte, USA og England, frem for at markedsføre bandet i Tyskland, der ud over at være tættere på og dermed billigere, også er verdens tredjestørste musikmarked.
Man smed en helvedes masse penge ud ad vinduet til ingen verdens nytte. Kashmir slog aldrig igennem, hverken i USA, England eller Tyskland for den sags skyld.

Et andet dansk band, Natural Born Hippies, gik den modsatte vej. Man fandt et managementfirma i Tyskland, der kunne markedsføre bandet syd for grænsen - og toppede de tyske hitlister i flere uger med numret "Lola".

Jeg oplever hver weekend unge danskere drikke sig fuld her i Flensborg. De færreste kommer for at mænge sig med de lokale - de kommer for at få deres egne fordomme bekræftet. Gøre grin med servitricen, gæsterne ved bordet ved siden af, hvor åndssvagt tyske de dog er. Self fulfilling profecy!

Omvendt, når det drejer sig om Danmark, er tyskerne desværre ikke meget bedre. Det lille rød-hvide folk oppe nordpå tages simpelthen ikke alvorligt. Der skal virkelig afbrændes danske flag i Mellemøsten eller en kvinde må dø foran et dansk sygehus, før den tyske presse finder Danmark nævneværdigt.

Sådan er vilkårene. En dansk selvfedhed, der ikke holder en kende i udlandet, møder et udland, der slet ikke lægger mærke til, hvor fede de "de altid så venlige og afslappede, nuttede" danskere i grunden er.

Sådan taler vi forbi hinanden.
Et virkelig godt indlæg! Jeg kom også til at tænke på de danske mediers foragelse, da de viste sig at Franz Beckenbauer ikke vidste, at Michael Laudrup var træner i FC Getafe før Bayern München skulle spille mod dette spanske hold. Dette er blot en lille ting, men igen typisk for holdningen: når det er vigtigt for en fodboldinteresseret dansker, må det da være også være vigtigt for en Franz Beckenbauer - ellers er det bare tysk arrrogance!

Jeg ser dog en væsentlig forskel i begge lande, som nok først udmønter sig om 10-20 år. Mange unge danskere tilbringer et år eller længere i udlandet(engelsktalende lande) - en fantastisk måde at få lidt perspektiv på verden på.

Jeg tror vores danske "roligan-"se-hvor-fedt-Arne-Jacobsen-og-B&O produkter-er-med-i-en-amerikansk-soapserie-kultur" bliver mindre og mindre udpræget efterhånden som danskerne får øjnene op får at Danmark rent faktisk er et lille og i store dele af verden ligegyldigt land. (Men er selvfølgelig stadigt et dejligt land :wink: )

Efter at have boet mange i Tyskland har jeg ikke opfattelsen af, at tyskerne har den trang eller lyst til at bo eller studere i andre lande. At mange så pt. arbejder i Skandinavien eller Schweiz er nok oftest mere af "nød" end det er drevet at lysten til at se eller opleve noget nyt.
micha_i_danmark
Mitglied
Beiträge: 1206
Registriert: 14.02.2007, 17:04
Wohnort: Dragør

Beitrag von micha_i_danmark »

nowhereman hat geschrieben: Omvendt, når det drejer sig om Danmark, er tyskerne desværre ikke meget bedre. Det lille rød-hvide folk oppe nordpå tages simpelthen ikke alvorligt. Der skal virkelig afbrændes danske flag i Mellemøsten eller en kvinde må dø foran et dansk sygehus, før den tyske presse finder Danmark nævneværdigt.
Din posting er en rigtig god analyse af forhold mellenm dansker og tysker.

Jeg synes dog, at tyskerne har en mere positive forestilling om Danmark. DK er en meget populært ferie mål (kan man sige det / Ferienziel?) for tyskerne og mange regelret idealiserer danskhed, danske og skandinaviske produkter..

P.S. I går var der i gratis avisen (MetroExpress?) i Århus en reklame fra ARD om en reportage (når fædre ikke betaler for deres børn" eller ngt. i den retning) på tv program siden. Men der var ikke nogen tysk program på siden, bare danske og engelske programmer. Måske ARD prøver på den her måde at får mere danske tilskuer til deres programme og for fremtiden en egen plads på avisens tv-program side... :roll:
MichaelD
Mitglied
Beiträge: 717
Registriert: 18.04.2002, 14:33
Wohnort: Kopenhagen, Danmark

Beitrag von MichaelD »

Hej Lillebæk,

du tager fejl, hvad angår tyskernes interesse i udenlandsophold, herunder ifm. studiet. Se her:
http://www.spiegel.de/unispiegel/studium/0,1518,549029,00.html
Interessant læsning også her:
http://www.einstieg.com/no_cache/schueler/news/meldung/3668/

Det fremgår også af artiklen i Spiegel, at Tyskland er en meget populær destination for udenlandske studerende. Ganske vist er det typisk ikke første valg, men det vil jo næppe være anderledes for Danmark. Når danskere ikke strømmer til Tyskland, så siger det mere om danskerne end om tyskerne.

Den anden artikel nævner tyskernes ofte vanskellige økonomiske situation ifm. sådanne udenlandsophold - des mere imponerende er interessen vel!

Der er masser af kilder på nettet, der dokumenterer, at det er alle typer udenlandsophold, som tyskere strømmer til i stadig større omfang.

hilsen
Michael

P.S.: Det at Beckenbauer burde vide, hvor Laudrup er trainer, er vel en joke!? Hvem kan holde styr på tusindvis af store navnes karrierer i en branche med en personaleomsætning på måske 50%?