Tyskkyndige journalister i Danmark

Uddannelse, studium, højskoler, kurser, tyske sprog-spørgsmål m.m.
Berndt

Beitrag von Berndt »

Det er jo også et spørgsmål om at være interesseret i vores naboland(e) mod syd.
Hvem hører DR's P1 og DR2 Udland?. Meget få i hvert fald.
Men der får man i det mindste en del oplysninger og baggrundsviden fra det store udland, omend man i visse tilfælde også der må tage til takke med anden- og trediehåndsoplysninger.
Det var på en måde min pointe med mit indlæg ovenfor. Man anede intet om det tyske teaterstykke, mens det gik for fulde huse i Berlin. Først på en studietur til USA 3 år senere opdager man, at der minsandten også foregår noget syd for Østersøen.
Det er da nødvendigt at have danske journalister til at rapportere fra de steder, hvor tingene sker, og det er vigtigt, at nyhederne bliver præsenteret for borgerne ad de rigtige kanaler.
I en artikel om det tyske sprogs tilbagegang, som tidligere er nævnt her i Tysk.dk, siger lektor Kirsten Aalling: ”Tysk er lige så vigtigt som engelsk”.
Hun beskæftigede sig deri indgående med problemet med manglende dansk omtale af forhold i Mellem- og Sydeuropa og forklarede, at en væsentlig årsag til den manglende dækning af europæiske forhold formodentlig, og ganske betegnende, er, at kun få journalister behersker andre sprog end engelsk. Danmark har stort set afskåret sig fra det europæiske kontinent og dermed fra sine egne sproglige og kulturelle rødder og er - ikke kun geografisk - blot et løst vedhæng til Europa".
nowhereman
Mitglied
Beiträge: 27
Registriert: 14.05.2007, 19:34

Beitrag von nowhereman »

Det har intet med nationalstolthed at gøre. Jeg er opvokset med den ene fod i Tyskland og den anden i Danmark, hvilket end gør det noget så vanskeligt for mig at holde med et af de to lande, når de spiller fodbold mod hinanden.

Det, jeg taler om, er den faglige stolthed af en branche, hvis mål hidtil har været at informere forbrugeren på på et bredt, neutralt, informativt og pålideligt gennemresearchet grundlag.
Og det er ikke mindre end, hvad jeg personligt forventer at få leveret fra det medium, jeg betaler for.
Skou

Beitrag von Skou »

Berndt:
Hvorfor skal vi partout være interesseret i Tyskland?

Og nej, tysk er ikke i nærheden af at være lige så vigtigt som engelsk. Det bliver altså kun snakket indenfor et meget begrænset område. Når jeg er i Frankrig og Spanien hjælper det mig ikke en dyt, at jeg kan tysk. Engelsk er det eneste sprog, udover modersproget, der tilbyder et lille håb om en meningsfyldt konversation.

Og hvis man så absolut skal interessere sig for sit naboland, hvor er så den tyske interesse for Danmark. Det er sgu mange tyske, der ikke engang ved, vi har vores eget sprog. Og man ved såmænd ikke engang, hvor Michael Laudrup er træner!!!!!!
Berndt

Beitrag von Berndt »

@ Skou:
Når jeg er i Frankrig og Spanien hjælper det mig ikke en dyt, at jeg kan tysk.
- Med undtagelse af Mallorca :wink:
Men bortset fra det, så bevæger man sig dog i Mellemeuropa rundt mellem mindst 100 Mio. indbyggere, som har tysk som deres hverdagssprog.
Men det var vist ikke helt det, der var emnet... :|
nowhereman
Mitglied
Beiträge: 27
Registriert: 14.05.2007, 19:34

Beitrag von nowhereman »

Skou hat geschrieben:Og nej, tysk er ikke i nærheden af at være lige så vigtigt som engelsk. Det bliver altså kun snakket indenfor et meget begrænset område.
Det suverænt største sprogområde i EU er faktisk det tyske, ikke det engelske, idet ca. en tredjedel af EU-borgerne har tysk som modersmål.
Tager man hele Europa med i regnestykket, er tysk stadig det næststørste sprog, og immervæk det tredjestørste (125 mio. mennesker) på verdensplan. Så "meget begrænset" er måske ikke helt så rammende et udtryk i den forbindelse.

Kirsten Alling, som Berndt allerede har citeret, skriver i Information i 2000:
"De fleste danskere retter blikket stift vestpå og ved meget lidt om selv de nærmeste sydlige naboer, fordi tv-mediet, der jo er altafgørende, kun beskæftiger sig meget lidt med Europa. Vort medlemskab af EU burde bevirke en langt større interesse, men en væsentlig årsag til den manglende dækning af europæiske forhold er formodentlig, og ganske betegnende, at kun få journalister behersker andre sprog end engelsk."

Jeg tenderer næppe overraskende til at give hende ret.

Her er nogle citater fra en udgivelse fra Undervisningsministeriet i Danmark i 2000:

"Tyskfagets dårlige ry og rygte kan snart resultere i, at tyskkyndige danskere bliver en mangelvare. Og ikke kun tysk, men stort set alle andre sprogfag end engelsk har svært ved at tiltrække nok studerende.
Dekan for det humanistiske fakultet ved Aalborg Universitet, Ole Prehn, er ikke i tvivl: "Det er et problem for uddannelses- og forskningsmiljøerne, men også for forretningen Danmark."

"Også Flemming Andersen, der er dekan ved Syddansk Universitet, ser et problem for Danmark. Han frygter, at vi kun kommer til at mestre ét fremmedsprog og derfor kun får andenhåndskendskab til kulturer og markeder, der ikke er engelsksprogede. Flemming Andersen vil gå så vidt som til at kalde konsekvensen af den engelsksprogede dominans inden for sprogstudier for kulturel fattigdom."

Hvis medierne virkelig følger din ide om, at de kun skal sende det, folk vil se - og det synes jo desværre at være tendensen - så kan resultatet ikke være andet end netop kulturel, sproglig og intellektuel fattigdom og isolation. Det er ikke særlig opløftende attributter - slet ikke i en globaliseret verden.


Prøv at forestille dig, du selv havde fået lov til at bestemme, hvad du skulle lære i skolen. Hvor stor en almenviden mon du havde haft i dag...

Den ekskluderende sprog- og kulturnationalisme sætter i øvrigt også tydelige spor i det daglige integrationsarbejde i Danmark, men det er jo en helt anden debat. ;-)
MichaelD
Mitglied
Beiträge: 717
Registriert: 18.04.2002, 14:33
Wohnort: Kopenhagen, Danmark

Beitrag von MichaelD »

Hej Skou

Kan du ikke prøve at holde lidt mere afstand til dine fordomme? Al det du skriver om Laudrups værdsættelse ude i den store verden eller om danskers og italienernes livsindstilling er vel noget, du ikke vil finde mange ikke-dansk opflaskede at blive enig i.

Jeg synes ikke det er logisk, at globaliseringen må betyde, at danskere kommer til at vide mindre om deres naboer, en de har vidst hidtil. Og hvis det var så enkelt at orientere sig om ikke-engelsk talende lande via internettet på engelsk, så udestår det at forklare, hvorfor danske journalister alligevel producerer så meget halvforkert stof om Tyskland, når de nu ikke kan undgå det. Dansk publiceret journalistik over Tyskland har i de 11 år, jeg har boet i DK, aldrig været noget til at råbe hurra for. Jeg tænker med gysen på biografien om "Helmuth Kohl", om TV-forklaringer for Helmut Kohls nederlag i valget ca. år 2000, om de såkaldte faktabokse i aviser. Eller når eksperten Lykke Friis fortæller publikummet uimodsagt gang på gang, at det er forbudt i Tyskland at holde folkeafstemninger ifg. tysk grundlov.

Jeg oplever, at interessen om Tyskland i Danmark er steget støt i de senere år. Det gælder tourismus, mad og drikke, film, ja selv musik, for bare at nævne nogle. Men folk tager altså til Tyskland for en kort ferie, og fortæller om deres oplevelser til hinanden! Og de er begyndt at lytte, hvad man kan spise og drikke dér! Og bortset fra det er indkøbs- og helbredelsesinteresser da også interesser og potentiel nyhedsstof til aviser. Alt det er efter min iagttagelse kun delvis reflekteret i medierne. Jeg oplever DR som et medium, der nærmest afskærmer Danmark fra stof fra Tyskland, endsige duelig stof.

Desuden mener jeg ikke, at Ritzau efterkommer sin mission, hvis de ikke giver førsterangsinformationer om, hvordan de store lande i EU ser på de store issues i EU.
Skou

Beitrag von Skou »

Tysk tales i nogle få lande, og ellers slet ikke. Det har ingen betydning som fremmedsprog. Engelsk er verdenssproget, og i de fleste lande fremmedsprog nummer 1, desuden er det også det internationale computersprog.
Det er altså ikke min idé, at TV skal sende det folk helst vil se, det må du have misforstået. Jeg prøver bare at forklare, hvorfor situationen er som den er. Jeg så da også helst at medierne orienterede sig mod andre lande end USA og England. Men i en verden styret af de frie markedsøkonomiske kræfter, må det formodentligt forblive en illusion.

MichaelID:
Det har da intet med fordomme at gøre. Kig på alle mulige fodboldkåringer igennem de sidste mange år og du vil se, hvor højt Michael Laudrup rangerer. Eller tag til Spanien, hvor han er endnu mere populær end i Danmark. Og det er vel ikke for ingenting vi kaldes Nordens italienere. Interessen for Tyskland er steget lidt, fordi Berlin er blevet utrolig populær blandt de unge, men ellers har jeg altså ikke registreret nogen stigende Tysklandsinteresse.
Men situationen er jo i bund og grund enkel, hvis du vil have tyske nyheder, så se dog tysk fjernsyn. Det gør de danskere, der interesserer sig for Tyskland. Om resten af Danmark interesserer sig for Tyskland kan vel være lige meget. Vi har alle friheden til at søge vores nyheder, hvor vi vil. Jeg ser altså nogle steder en tendens til at gøre Tyskland mere vigtigt end det er.
Berndt

Beitrag von Berndt »

@ Skou.
Din bemærkning:
.....men ellers har jeg altså ikke registreret nogen stigende Tysklandsinteresse.
kan også bruges om de danske TV-mediers manglende lyst til at vise ikke-engelsksprogede film i TV, herunder tyske film. Der er hundredvis af lødige tyske film, som kunne egne sig til visning for et dansk TV-publikum - i stedet for de mange elendige, ensidige amerikanske B-film, der hentes til DK.
Hvis filmfolk, journalister og andre mediefolk var lidt mere alsidigt orienterede, ville interessen hos danskerne for Tyskland og andre lande syd for Østersøen garanteret være betydeligt større. Men med engelsk som eneste ballast er mulighederne jo begrænsede.
Jeg har i øvrigt ladet mig fortælle, at der på verdensplan faktisk findes flere tysksprogede bøger (skønlitteratur og faglitteratur) end engelsksprogede. Det skyldes bl.a., at alle væsentlige engelsksprogede publikationer bliver oversat til tysk, samtidig med at man i de tysksprogede lande jo i tidernes løb har været ret produktive med egne skønlitterære værker og videnskabelige udgivelser.
Hvad angår oversættelser den anden vej, fra fransk, tysk, osv. til engelsk kan kan Storbritannien og USA slet ikke være med.- - For "man" kan jo alle læse og forstå engelsk. :!: :roll:
Skou

Beitrag von Skou »

Jeg er sikker på, at hvis der i den danske befolkning opstod et ønske om at se flere tyske film, eller i det hele taget opstod en større interesse for Tyskland, så ville journalister og medier straks rette deres opmærksomhed mod Tyskland.
Da dette indtil nu ikke har været tilfældet, skal vi så ikke bare lade danskerne selv bestemme, hvad de vil interessere sig for. Det har jo fungeret ganske godt indtil nu, og det er jeg sikker på, det også vil i fremtiden.
Det må eventuelle utilfredse tyskere i Danmark så lære at leve med.
nowhereman
Mitglied
Beiträge: 27
Registriert: 14.05.2007, 19:34

Beitrag von nowhereman »

Skou hat geschrieben:Det har da intet med fordomme at gøre. Kig på alle mulige fodboldkåringer igennem de sidste mange år og du vil se, hvor højt Michael Laudrup rangerer.
Pudsigt, hvor meget du går op i det der.
By the way:
Ifølge den seneste statistik, den britiske sammenslutning af fodboldstatistikere (AFS) har udgivet om verdens bedste 100 fodboldspillere ever, havner Laudrup på en 29. plads, hvilket er 20 pladser under Beckenbauer.

Edit: Men som jeg kan se, fik du også lige fjernet din påstand om, at han rangerer højere end Beckenbauer.
Berndt

Beitrag von Berndt »

@ Skou. Du har skrevet så mange gode indlæg her i forummet. Men denne bemærkning skuffer mig:
"...hvis der i den danske befolkning opstod et ønske om at se flere tyske film, eller i det hele taget opstod en større interesse for Tyskland, så ville journalister og medier straks rette deres opmærksomhed mod Tyskland".
Det er da lige omvendt. Journalister og medier skal sør'me fortælle lyttere og seere, hvad der foregår ude i den store verden - også i den del, som ligger syd for DK.
De skal da ikke først vente og se, om befolkningen er interesseret, før de afgør, hvilke informationer der bør videregives gennem medierne, og hvilke der skal forties.
Så ville DK da først blive en andedam og en nation af selvtilfredse borgere - de lykkeligste i verden - eftersom de p.g.a. mangelfulde infos mangler et korrekt sammenligningsgrundlag. Nyhedsformidlerne kan jo på den måde uden risiko fortælle om alt det, danskerne er verdensmestre i, uden at ret mange har mulighed for at drage sammenligninger.
Skou

Beitrag von Skou »

Påstanden om at Laudrup var bedre end Beckenbauer står jeg ved. Det er selvfølgelig min egen holdning, jeg her giver udtryk for - og da der ï fodbold, som i livet i det hele taget, ikke findes en matematisk formel, der kan give os et enkelt rigtigt resultat, må et sådant udsagn nødvendigvis bero på en subjektiv betragtning. Faktum er dog at Michael Laudrup ikke er en hr. hvemsomhelst i fodboldens verden, og at han derfor, ligesom alle andre mennesker i øvrigt, fortjener at blive behandlet med respekt. Det synes jeg ikke Beckenbauer, som jeg i øvrigt har stor sympati for, levede op til i denne situation. Jeg vil selvfølgelig ikke udelukke, at en sensationssøgende Klatschzeitung/formiddagsavis har fordrejet en ellers altid velovervejet Beckenbauers udtalelse.

Berndt:
Det kan da godt være, jeg skuffer dig, men det er nu engang min holdning. Den vigtigste byggesten i et samfund, er i mine øjne den enkelte borger, og derfor bør samfundet også opbygges efter dennes behov og interesser, og ikke efter hvad en lille elitær gruppe synes denne borger skal interessere sig for.

Da der ikke er noget, der tyder på, at vi bliver enige i denne sag, er det måske på tide, at vi lader den ligge, og lader det op til andre, at danne sig deres egen mening. Men det har da været en spændende diskussion. Tak for kampen.
nowhereman
Mitglied
Beiträge: 27
Registriert: 14.05.2007, 19:34

Beitrag von nowhereman »

Dit sidste udsagn kan vi til gengæld godt blive enige om. :wink:
Så selv tak.
Berndt

Beitrag von Berndt »

@ Skou.
Ja, du har ret. - Men vi "ses" vel fortsat her i andre sammenhænge, Carsten.
Jeg har besøgt Freiburg et par gange, og havde for et par år siden via email kontakt med en venlig tyrkisk-kyndig underviser ved Albert-Ludwigs-Universität i Freiburg.
Det drejede sig om, hvordan det tyrkiske skriftsprog i grunden kom til at indeholde de tyske vokaler ö og ü . - Det var formentlig en sprogkyndig ungarer, som var behjælpelig med at indføje disse vokaler i forbindelse med overgangen fra det arabiske til det latinske alfabet i 1928.
Nå, men det er jo en helt anden sag...
micha_i_danmark
Mitglied
Beiträge: 1206
Registriert: 14.02.2007, 17:04
Wohnort: Dragør

Beitrag von micha_i_danmark »

Skou hat geschrieben: Og den danske livsindstilling minder på mange områder mere om den italienske, end om den tyske.
Hej Skou,

jeg kan næppe se danskerne som "nordens italiener". Jeg kan til gengæld se mange kulturelle korrelationer mellem (især nord-)tysker og dansker, borset fra sproget.

Hvad præcis gør det, efter din mening, at danskerne ligner italiener mere end tysker - kuturellt set?