Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Ulli S

Beitrag von Ulli S »

Hej allesammen,
tusind tak for jeres gode ønsker.
Jeg kører tirsdag til kommunen og skat. Jeg begynder med at arbejde den 3. marts.
Det er meget spændende.
Mange hilsener
Ulli
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Vilmy, selv tak - og undskyld at jeg afbrød igen så pludseligt, jeg synes selv det virker altid så upassende midt i samtalen. Men du kender jo grunden. :oops:

Uschi, det var rart at høre fra dig igen. Du havde nok en travl uge. Hvordan gik det nu med din søn - er han helt vild med at stå på ski nu?

Grit, det var godt at barnet følte sig godt hos jer. Tillykke med det!

Ulli, held og lykke i papirkrigen! Vi krydser fingre igen - det gør vi jo alligevel hele tiden for den ene eller den anden. :mrgreen:

Ikke mere fra min side i aften, tror jeg :wink:
Vi ses i morgen
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Pyt med det, Nullermand, jeg forstå det godt. Det var jo ikke sådan at ejg havde det dårligt, men min verden fungerer auditivt digitalt, dvs. at jeg skal verbalisere og høre ting for at afprøve deres værdi i den virkelige verden, efter at have tænkt dem igennem. Og da det ikke, at kendte årsager, kunne/kan alde sig gøre, var det rart, at du var villig til at lægge øre til. Tusind tak for det,

Hvad med alle Jer andre? Har I fri i weekenden? Jeg skal lige lave en oversættelse og så kan jeg lave mere, hvis jeg har lyst til det.
l koncerter, men det er jo arbejde for os, så jeg klager ikke.

I morgen skal vi til Disney on Ice, det glæder tøsen sig på. Og i overmorgen står det på musik igen! Godt nok i landets værste by til koncerter, men det er jo arbejde for os, så jeg klager ikke.

Jeg har i øvrigt i dag tilmeldt mig som medarbejder ved et dansk musikfestival, og jeg må indrømme, jeg glæder mig! Manden, jeg talte med, var meget venlig og positivt indstillet, men jeg kom også med de rigtige anbefalinger. I Danmark, og i særdeleshed indenfor musikken, sker meget fordi folk kender folk. Så jeg ser frem til en god sommerferie deroppe! Og i mine øjne skader det slet ikke at man arbejder mange timer hver dag, bare man samarbejder om noget og har det godt med det. Jeg ville kede mig 14 dage i et sommerhus!

Nå, det var vist det jeg kunne berette i aften.

Vi snakkes ved, vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej Vilmy,

det i mine øje en ef de størrste forskeller mellem en lille land fx Danmark og fx Tyskland: I Danmark sker mange ting mellem personer, i Tyskland mellem institutioner. Måske jeg ser det så tydeligt fordi den del af Danmark jeg kender rigtigt godt er Fanø, og det er Danmark mindste kommune med omkring 3200 mennesker. Det ser ud som hver fanniker har flere funktioner i øens samfundt, fx museumsbetjensten og postmand og medarbejder når der er koncerter i Café Nana's Stue osv.

@Ulli, Andrea: Tillykke til jobben og bredband. Jeg også krydser fingre!

@all: Have det godt, vi ses!

Ralf
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Ja, Ralf, det har du ret i, nærhedsprincippet og ansvar for mange små ting i samfundet er vigtige goder i det danske samfund. Sommetider så meget, at det kan virke nærmest kvælende, men sådan er det nu engang.

Måske er det derfor der er så mange musikfestivaller. Musikscenen fungerer jo på samme måde. Man har flere opgaver og roller, man kender hinanden, og man arbejder mest med dem, man selv kender, eller dem, ens venner kender.

Jeg har det i hvert fald godt med at komme ind i musikkens verden igen.

Noget helt andet, Ralf, er der også lærer mangel i Tyskland? Vi har stor mangel på lærere her i landet. Sommetider får vi ikke en eneste ansøgning til et helt almindeligt fuldtidsjob.

God nat,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej igen,

nu kigger jeg alligevel ind. Niels var så træt, han er for længst gået i seng. Men for mig var det for tidligt - ellers ligger jeg vågen i timevis.

Ralf, det er et meget interessant emne du taler om, jeg kan nemlig lige nu se hvordan det forandrer sig efter kommune-sammenlægning. Indtil 2007 fandtes der Tranekær-kommune på Nordlangeland, og jeg syntes altid at den kommunale politik var meget gennemsigtig dengang. Man vidste hvem i bestyrelsen stod for hvad og borgerne fulgte med alle beslutningsprocesser - og var med via høringer og den lokale presse.

Nu har vi Langelandkommunen, alligevel en meget lille kommune med kun 14.000 indbyggere. Men politiken sker anderledes nu. Det er nu ikke længere „en af vores folk“ som træffer beslutninger, men nu er det „én deroppe“ . Jeg ved ikke så meget om kommunalpolitik i Danmark men det undrer mig, at det er pludselig muligt at lave alt om, selvom alle er imod det. Folk kæmper bare ikke længere for deres sag, de skriver vist nogle onde læserbreve - men i enden lader de ske det.

Nu får vi Danmarks største skole i en af Danmarks mindste kommuner, børnene skal fra 2009 køre til skole op til 30 kilometer. Men mens man bygger en kæmpeskole har bestyrelsen ikke engang overvejet, at vi ingen cykelstier har her. Og hvordan børnene så skal komme sikker hen til den nye skole er åbenbart ligemeget - „ingen planer om cykelstier“ læste jeg i dag i øavisen. For at betale den nye skole blev kommuneskat hævet med 1,5 % - deraf 1 % direkte til financering af den nye skole. Men samtidig vil Langeland, efter „visionsplanen“, optræde som tilflytterregion med fokus på børnefamilier. Hallooo? Er en kommune med Danmarks højeste beskatning og kun én skole i midten af en 60 km lang ø særdeles børnevenlig??? :shock:

Vi skal nu også få fire kæmpe-vindmøller med en højde af over 130 meter! Og de skal komme til at stå lige i rækkevidde til Tranekærslot og slotsparken - mens bestyrelsen propagerer at Tranekærslot skal benyttes som „brand“ for at øge turismen på øen. (Helt ærligt - når jeg bare hører ordene „brand“ eller „visionsplan“ kaster jeg op!) Hallooo? Har en af dem tænkt over dimensionerne? I hele København er det ikke tilladt at bygge højere end 90 meter, har jeg læst. Hvad skal lille Langeland med vindmøller man selv i tåge og om natten kan se endda fra Sjælland? (De får jo røde lys pa spidsen, for en sikkerheds skyld, haha :( ).

Nå, men før jeg nu rigtig hidser mig op og kommer med flere eksempler (og der findes masser af dem!) vil jeg bare sige: det med nærheden og ansvaret i den danske befolkning gik vi glip af, da kommunere blev lagt sammen - og det er jeg rigtig ked af!

Og nu har jeg også nået sengetiden
(skal lige komme ned igen :mrgreen: )
sov godt, I kære
Nullermand
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej igen!

@Nullermand: Uha, det hvad du forteller om den nye lokalpolitik lyder heller ikke godt.

@vilmy: Vi har lærermangel, men det er forskelligt i den forskellige slags skole. Det er fx svaer at finde en lærer for VVS i en berufskolleg som mig. I vores afdeling vi kan just gøre den minimum af undervisning, extras (?) som "Laborunterricht" er ikke muligt, og når en kollega er syg har vi ingen reserver for at organiserer "Vertretung". (Undskyld for tyske orden, men ordbogen er op i stuen.)

Sov godt og drøm sødt,

Ralf
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej Ralf,

en „Vertretung“ er nok en vikar, tror jeg - og „extras“ ville jeg oversætte med „ekstraundervisning“ - men det er bare mit bud!

Men i hvert fald er det jo godt at udveksle nogle ord om vores forskellige vanskeligheder - de findes nemlig åbenbart alle steder! Jeg synes, det er meget beroligende: man kan være hver i sit position og job - alligevel findes der overalt vanskeligheder, som skal overvindes. Og selv om vi har så forskellige job, så finder vi på den her vej ud af, at problemerne ikke er så forskellige....og samtidig deler vi jo også glæden over noget, vi alle kan lide!

Og nu er jeg virkelig væk!!!
Klokken er over 1 - min skat snorker ved siden af mig -
Ha´ det godt, I kære - jeg er endelig også blevet træt!
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Superfedt, da ville jeg slette en dobbeltposting, og nu har jeg slettet begge to.

Ikke noget at gøre ved.

Jeg prøver igen:
Ralf, det trøster mig, at I heller ingen lærere har. De er bare så svært at få fat i, og jo længere man kommer i landets afkroge, jo værre bliver det...siger læreren der arbejder i det yderste hjørne af Jylland.

Tøsen war syg i nat og sover nu, inden vi tager afsted til Disney on Ice. Hun glæder sig meget, og var helt bekymret i nat, at hun ikke kunne nå det. Men lidt paracetamol hjalp (den første medicin til hende i over 4 år... normalt kureres alt i huset med at blive hjemme & hygge sig).

Til gengæld nåede jeg en del oversættelser og rettelser i går og i morges, da jeg passede hende. Nu er ting sendt til offentliggørelse, og jeg faldt over nogle spændende onlinedokumenter: Pomologische Monatshefte fra 1850erne til 1905; de er så angrebet, at papiret ikke kan berøres mere, og derfor er de allesammen digitaliseret. Dem læste jeg meget i i dag.

Jeg måtte trække på smilebåndet i morges, Nullermand, og forestillede mig hvordan din elskede nu kunne snorke ved siden af dig, når du nu sad i arbejdsværelset.

Så, lidt mere post inden jeg vækker tøsen.
Indtil senere (medmindre jeg falder i søvn),

vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej igen,
da var da lige noget om nærdemokrati.

Det er barokt på Langeland, men heldigvis er vi i Sønderjylland ikke nær så hårdt ramt som I er, og vi er stadig allesammen i utallige foreninger. Nyeste forening for mit vedkommende bliver nok GUF (fedt navn).

Hyg Jer,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej I kære,

vi er kommet hjem igen for næsten en time, og er på vej til en fødselsdagsfest, men jeg skulle alligevel checke mine mail og vil gerne sende hurtig en lille hilsen til Jer.

Håber at I er alle rask og frisk her i hjørnet. 8)
Jeg skal smutte nu, skal tage brusebadet og være borte igen. :wink: :mrgreen:

God weekend - vi ses!
kh
Heide
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godaften allesammen,

en lille hilsen herfra.
Da Nullermand skrev om vindmøller på Langeland, ville jeg sende jer en lille link hvor I kan se hvad kan da ske med en vindmølle. En vindmølle nær Hornslet i Østjylland er knækket midt over, og vingeresterne er spredt ud over området: http://nyhederne-dyn.tv2.dk/krimi/article.php/id-10536941.html
:shock:

Heide, godt at høre at I kom godt hjem igen. Jeg har det indtryk at du er i god humør og at din datter har det godt i København nu!
Hvornår skal i tage nordpå igen for at se hende??

Vilmy, jeg ønsker tøsen og dig god fornøjelse med Disney On Ice!!
Det lyder spændende at du skal arbejde som medarbejder ved dette festival. Hvor skal det være? Og hvad så laver du der? Lidt nysgerrig når det drejer sig om musik :wink: .

Ralf, vær så godt at siger mig hvorhen i er kommet i bogen sidste mandag i kursus?! Jeg skal ikke forglemme at læse nogle sider.

Og nu skal jeg smutte igen, min datter vil gerne overtage pc´en :roll: .

Ønsker jer alle en god weekend,
kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Vilmy - ved siden af og ved siden af :wink: , han snorkede i værelset ved siden af arbejdsværelset, men det var jo meget tæt i forhold til vores andre aftener - en i Hamborg, den anden fx i Oslo. Altså „temmelig ved siden af“. :D

Ja, det er barokt på Langeland og borgmesteren bliver nu også tit omtalt som kong af Langeland. Og det kan han selv godt kalde sig: hans borgerliste, som lovede alt muligt og laver nu det modsatte, vandt 12 ud af 24 sæder i kommunalbestyrelsen. Selv om de andre 12 med alle deres forskellige politiske kulør kunne blive enige - kan han gøre hvad han vil. Og det gør han også -træls. :|

Godt at du bliver medlem af GUF - og velbekomme :mrgreen: . En forening hvor man spiser slik hele dagen er da bedre end den forening, jeg læste om i dag. Der findes faktisk en Dansk Tartelet Selskab (det må være Harrys, eller hellere DSBs skyld - jeg mener den reklame i fjernsynet). De holder Danmarks hidtil største tarteletgalla på Helnæs i næste uge. Die spinnen, die Dänen!!!

Heide, velkommen tilbage. Jeg håber din datter er godt faldet til og kan lide sit interims-bosted. Jeg er også spændt på hvad I lavede i København - fik du alt det at se du havde tænkt dig?

Nicola, tak for linken. Jeg så en anden optagelse i nettet i morges. Men kan I nu forestille jer hvordan det ville se ud med en vindmølle af mere end den dobbelte højde, nøjagtigt 133,5 m? Men alligevel tænker jeg ikke så meget over mulige ulykker i den forbindelse - det sker jo meget sjældent. Jeg tænker mere over det, man på tysk kalder „Landschaftsbild“. Jeg elsker det langelandske landskab og vil ikke have at det i fremtiden skal domineres af fire tekniske bygningsværker, som slet ikke passer der. Men mht. den kommende klimakonference kan planerne nok ikke stoppes - Danmark skal jo presentere sig som førende nation i vindmølleteknik. :?

Ja, nu håber jeg I alle har det godt, Vilmys lille pige sover sandsynligvis helt fortryllet efter Holiday on Ice og I andre havde forhåbentlig en lige så fortryllende lørdag. Jeg arbejder endnu lidt videre med den sprogtrainings-side Dagmar gav linken til (se: Unterricht u. dänische Sprache). Jeg tænkte ellers jeg var fit med bøjning af verberne og substantiver - der tog jeg fejl!!

Vi ses, I kære
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej & god aften,
jeg har et halvsløjt barn på sofaen. Øv! Hun havde lidt ondt i mave i morges, havde det fint i dag, men kunne ikke klare at køre bil. Det har hun ellers aldrig problemer med. Så vi kom for sent til Disney, men n¨r man engang immelm arbejder bakstage, ved man, hvilke døre man skal have fat i, og så kom vi alligevel ind. Hun nød det, men som voksen er der kun to ord, jeg har for det: landevejsrøveri (de ville have 90 kr for popcorn) & gyselig lyd. Hvad lyden angår er jeg sikkert også forkælet, jeg ved det godt. Men vi tager afsted igen næste gang, har je glovet hende. Og hvad man lover, holder man.

Jeg satser nu alligevel på at komme afsted i morgen aften...ellers er der så frygtelig mange måneder til november...august....maj.

Du har ret, Nullermand, men i min fantasi var din kære mand blevet til isbjørnen, der ligger foran pejsen. Godt billede, syntes jeg.

Godt det ikke er slik, men GUF lyder som slik, ikke som God Underholdende Folkemusik....men jeg tager gerne dit forslag med.

Så, jeg skal snart i seng. Selvom jeg har sovet lidt, er det stadig meget at spekulere over, og det udmønter sig i alle mulige dagdrømme.

Jeg glæder mig i hvert fald til i morgen.

Nicola, jeg skrev en PN om festivaller. Du må gerne fange mig igen om det.

Heide, havde I en god ferie? Det håber jeg, selvom vejret var beskedent. Er din datter begyndt? Vi må nok vente til en anden dag...

God nat,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej igen,

undskyld vilmy, selvfølgelig var det Disney on Ice, jeg skrev det forkert. At køre bil med ondt i maven (eller bare efter en dag med farmors mange lagkager), dér kan jeg fortælle meget om - fra den tid mine forældre havde deres første VW-Käfer, og min store søster og lillebror fik altid poser med, og så sad vi på bagsædet på vej hjem og så.....ikke mere om det! :mrgreen:

Niels som isbjørn (foran ovnen?!) - jo, det passer. Bare at Niels er mere levende, heldigvis! :D

Glem det om Guf, det var bare gas. Men nu røbede du jo, hvad GUF ellers betyder (og dét var meningen, at du skulle det! :wink: ). God underholdende folkemusik - med tyske ører lyder det alligevel lidt som Caroline Reiber og Musikantenstadel, men jeg ved jo nu mere om den musik du kan lide, så skal vi altså her og for alle gøre det klart: „folkemusik“ på dansk er IKKE „Volksmusik“ på tysk. :!: Det har ikke noget at gøre med "de pæne kjoler" min gammel veninde Ruth påLangeland elsker så højt, at hun derfor har købt et satellit-anlæg - for at se tysk fjernsyn, som efter hendes mening er såååå dejligt!

Sov godt, I kære,
Nullermand
Antworten