Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godaften allesammen,

og god bedring til den ældre dame :mrgreen: . Det var meget morsomt, Heide :D !! Men din far har ret - du skal jo passe på dig, ældre eller yngre :P !
Håber at din knæ ikke gør for ondt, stakkels dig!!

Øv - vær så godt allesammen og lad deres virusser derhjemme og smitte ikke min pc :wink: - vi bruger dem alle tre her og jeg kunne ikke tænke mig en dag uden :shock: ...

Nullermand, det var jo mig som begyndte at tale om pizza, så er jeg selv skyldt hvis du kommer i tanker om mad :wink: .
Det ville glæde mig meget hvis vi kunne møde fredag aften. Og hvis Heide kommer også ville være det dejligt!
Hvis du tager til Lohals, kan jeg selvfølgelig forstår det meget godt!!
Men det får vi se - jeg tror vi skulle snakke om det senere.

Jeg var på et kursus - ingen arbejdet, men i stedet for det to fuld tids dage. Det var meget anstrengende, men også meget interessant. Emnet var problemer i kommunikation med immigranter i vores job. Docenten var en iranisk kvinde og det var godt at høre hendes erfaringer og får et andet blik end din egen bag ved skrivebordet.
I morgen skal jeg tilbage til mit kontor.

Jeg skal i seng nu, stadigvæk med min Harry Potter. Jeg tror jeg vil aldrig afslutte med dem - når jeg læser en side sover jeg ind :mrgreen: .

Ha´ det godt allesammen,
kærlige hilsener
Nicola
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej I kære,

bare en lille aftenshilsen fra min side, har arbejdet meget længe og er nu træt. Det er ikke så godt når man i sit bogholderi pludselig finder fejl der går tre måneder tilbage. Heldigvis ligger hele kvartalet her endnu og skulle ud i morgen, men det var alligevel ikke så nemt at rette det. :?

Heide - jeg skrev „kokketeri“ og det var forkert, jeg var for doven til at slå det op i går aftes. Men det hedder faktisk „koketteri“ (du overtog fejlen, derfor skriver jeg det, så kan vi begge to blive klogere) :idea:

Angående dit lille uheld kom der nu en betændelse til - den har du i første omgang i sagt noget om. Derfor mit spørgsmål: hvad siger lægen til det - eller har du slet ikke været hos ham??? (Håber du kan se min truende pegefinger for dit indre øje!!!) :mrgreen:

Din historie var virkelig morsom - men jeg bliver uenig med din far. En „ældre dame“ ser anderledes ud. Nå - måske siger jeg det bare fordi jeg ikke kan se mig som en „ældre herre“. Men helt ærlig - man bliver jo ikke ældre indeni, synes jeg. Da jeg var tyve år tænkte jeg, at alle som er fyrre må være utrolig gammel indeni - men nu kan jeg ikke se så stor en forskel. Nogle erfaringer har gjort mig mere selvbevist og mere rolig, men ellers er der ikke sket sa meget, synes jeg. Hvad tænker I om det - bliver I ældre hver dag?

Nicola, du har ret: vi skal ikke glemme datoen, men det er for tidligt at planlægge noget. Jeg har skrevet „Nicola“ i min kalender på den 20.6. - så skal vi bare komme tilbage til det når det nærmer sig.

Og nu er min lille aftenshilsen blevet alt for langt igen - :D

jeg skynder mig i seng!
Kærlige hilsner,
Nullermand

NB: Vilmy - jeg ved du har travlt med andre ting (hils „andre ting“, når du ser ham næste gang :mrgreen: ). Men hvis det kan lade sig gøre, kan du så optage „ønskehaven“ for mig - det ville være så dejligt!! Min internetforbindelse tillader desværre ikke, at jeg kan se det herfra.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

selvfølgelig har jeg optaget programmet....jeg hilser.
vilmy
Hvor du sætter din fod,
bli'r der spor af de drømme, du driver imod.
Ved de veje du finder,
vil man snart plukke minder.
Om du driver omkring eller står og slår rod,
bli'r der spor af din fod.
Sigurd Barrett
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet!

Desværre er jeg lidt forkølet med hovedpine, så kun en kort indlæg fra mig:

Heide, jeg ønsker dig en god bedering!

Nullermand, hilsen fra Tina! Angåend blomstertrappen tænker hun om vores dekorative årstidlige kasser (kun når det er ikke før køkkenvinduet), potter med køkkenurter og pottede jordbærplanter.

Lørdag arbejdede jeg hele dagen i haven. En del af vores havenstakit fik en træskerm som sigtbeskyttelsen.

Have det godt,

Ralf
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej venner,
hurtig mine daglige linjer til jer.
Jeg har meget travlt i dag, fødselsdags-hopping :wink: . Først skal jeg til en veninde til eftermiddagskaffe og i aften til en ven, begge to har fødselsdag i dag.

Nullermand,
jeg så din pegefinger og det var ikke kun din, da jeg kom hjem fra København truendede familien også.
:roll: I morges var jeg hos lægen, i mellemtiden den tredje gang. På såret dannede sig for hurtig skorpen og derfor heles det ikke indeni. Forresten var såret ikke helt ren, jeg væltete jo på gaden med asfalt, sten og strøsalt. Derfor fik jeg bestændelsen inde i knæen. Jeg slutter her, den mediciniske histrorie blev ellers en roman.
Tak, at du har klaret „koketteri“, jeg gad nemlig også ikke se efter i ordbogen.

Jeg bliver ikke ældre hver dag, næh! Jeg føler mig lige så som for 20 eller 30 år siden, dvs. være stadigvæk i min bedste alder. :wink: :mrgreen: :mrgreen:
Desværre fandt jeg ikke ordet „Lachfalten“ i ordbogen. Jeg har nemlig kun den slags rynker. Alder er kun på ydersiden og er en uvitig detalje, eller ej?

Nullermand igen,
jeg er i Hamborg næste uge, kun tre dage. Ved ikke om jeg har tid til en møde. Vi skulle tale i telefonen.

Jeg skal fat mig i korthed nu, det er ved at være på tiden, at jeg smutter.

Til sidst tusind tak for jeres gode ønsker og jeg vil også gerne ønske god bedring til alle andere de er mere eller mindere syg her i hjørnet.

Hvis jeg kommer ikke så sent hjem i aften kigger jeg forbi en gang til.

Ha’ det godt og hilsen herfra
Heide
- som skal spise kage og drikke sekt nu :mrgreen: :mrgreen:
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over.
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen

Vilmy - skat!!! Og jeg sagde til Niels (som kan se “ønskehaven“ i sit hotel i Norge) i går aftes: „Ellers ville Vilmy nok optage det for mig, men lige nu er hun jo selv så optaget af noget andet, så går jeg nok glip af det, desværre“. Man kan altså alligevel stole på di, selv på din lyserødse sky har du styr på sådan noget - ufatteligt! Men tusind gange tusind tak for det!!!

Ralf, hils Tina tilbage fra mig! Jordbær i en blomstertrappe er en vældig god ide, synes jeg. Så kan bærene „hænge over“ og kommer ikke til at ligge på jorden, hvor de ellers tit bliver smittet af svampesygdomme. Fremragende ide! Når jeg finder tid til det skal jeg nok selv samle en jordbærtrappe!

Heide - når du tager af sted for en fødselsdag-marathon er jeg beroliget angående dit helbred. Det ville du ikke gøre hvis du ikke havde det godt. Og så har du altså fået en læge til at se på dine sår - det var godt! Jeg håber på en pizza med dig i næste uge - kommer tilbage fra Langeland mandag eftermiddag og holder alle ugens aftener åben for dig. Sig bare til, når det passer dig!

Nå, men nu skal jeg i seng. Har lidt arbejde tilovers for i morgen og skal med toget herfra til København. Dengang kan Niels ikke hente mig på hovedbanegården, jeg skal køre videre til lufthavnen og træffe ham derude. En god anledning til at bruge mit dansk - jeg ved nemlig hverken hvorfra toget til Kastrup går eller om jeg kan rejse derhen på selve billet, eller skal betale engang til. Det bliver spændende!

Sov nu godt, I kære, jeg vil nok ikke skrive så meget når jeg er på Langeland (jeg hader det at skrive på Niels` bærbar) men jeg følger med her.

Kærlige hilsner
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

God morgen, I kære,
og god bedring til vore syge, Heide og Ralf. Håber I snanrt biliver raske igen.

Skal I have varme hveder i aften? Det er Store bededag i Danmark i morgen, og bededagsaften er der tradition for varme hveder (lune boller, der er bagt tæt på hinanden, så de kan brækkes af). Tøsen og jeg bager sikkert sammen i aften. Hun elsker boller, så hun bliver sikkert også glad for hveder.

Nullermand, jeg har været lidt inaktiv herinde, men vender tilbage. Jeg har slet ikke glemt Jer overhoved, men må indrømme, at der går nogen tid med at beskæftige mig med en bestemt person, enten på nettet, telefonen eller ved at køre frem og tilbage :wink: .

Jeg ser at jeg får de sidste tå ønskehaver på DVD i weekenden, så kan du/I se dem i næste uge. Jeg optager selvfølgelig også fremtidige programmer :D .

Jordbær er min foretrukne bunddække; så kan barnet går og spise af dem. Vi bruger skovjordbær, både små, som løber, dem med lyserøde blomster, som kun sjældent giver frugt og Rügen rundt om terassen.

Lige nu er det dog hyacinthernes og påskeliljernes tur til at pryde haven. De er så flotte, og at se de røde pæonskud, sågar selvsåede, er også meget opløftende.

Jeg skal i øvrigt hilse tilbage fra "andre ting", eller skal vi kalde ham teddybjørnen...måske kan du tænke dig hvorfor :wink: .

Vi snakkes ved,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej venner,

god bedring også fra min side til heide og Ralf!

Og til Nullermand - næh - jeg tror heller ikke at jeg bliver ældre. Da jeg var yngre (altså mere yngre end nu!!!) tænkte jeg altid hvad man skulle gør med 30, 40... klippe håret, le ikke så højt, ikke være jollet.

Nu har jeg stadig langt hår, ler højt (og gerne!) og er stadig fjolle. Det er ikke so langt væk, da havde en kollega sin ..(siger jeg ikke...) fødselsdag; hun er lidt ældre end jeg. Hun spiller fodbold, kører med motorcyklen... Og en andre kollega sagde for alvor: "Du skulle tænke over din alder og stoppe med alt det!" Virkelig - jeg løgner ikke!! Det er blivet nu et bevingede ord mellem min yndlingskollega og mig.

I øvrigt spiller hun stadig fodbold og kører motorcykel....
:)
Hun er netop sådan en menneske man siger, man kan "Pferde stehlen" med hende.

Ellers skete ret meget de sidste dage. Masser af arbejde på kontoret og for få tid efter arbejdet... som altid...

Oh - man jeg kan dog berette noget nyt:
En af vores mini-æble-træer blomstrer!!!

Mange hilsener

Gabi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

det var sent i går aftes, derfor kom jeg ikke tilbage.
Jeg så, at det var meget rolig her. Stakkels Nullermand var helt alene.
Fødselsdags-maratonen er ikke afsluttet, den forsættes i kommende weekend, der blev vores ven i Ulm 60 og næstfølgende weekend slutter maratonen med den familiefest, jeg ikke skal hen. :(

Tusind tak, I kære, jeg har det bedre nu, smerterne er ikke mere så dårligt. Jeg håber, at det ville ikke være længere og min knæ er helt i orden igen.

Gabi,
jeg har et Mirabeltræ i forhaven, det blomster så meget, at man kan kun se en stor hvid formation med en lille træstam. Det blomstre hvert år så meget, men giver kun hvert anden år frugt.
Har I allerede høstet æbler eller har I plantet træet nyt i efteråret, fordi du skrev „mini“? Jeg kan godt huske, hvor glad jeg var, da vores træer blomstrede den første gang.
I øvrigt er jeg helt enige med dig angående alderen. :mrgreen: :mrgreen:

Vilmy,
du har holdt dig meget i baggrunden i det sidste dage :wink: meget travlt med andere ting :!:
Tøsen og dig , I lev i to kulturer, i den danske og også stadigvæk i den tyske. Det er helt perfekt, så kan I vælge mellem begge to og leve efter taditionen eller skik den passer best, fx. hveder i aften - velbekomme !
(Ups,. det var lidt vanskeligt på dansk! Ich wollte sagen, dass ihr aus beiden Ländern/Kulturen die Bräuche/Traditionen übernehmen oder danach leben könnt, die euch am besten gefallen.)

Jeg lægger tit mærke til, at mit Dansk sætter grænser når forklaringerne gå over det daglige. :oops:

Nullermand,
nu har vi ikke snakket sammen indtil nu. Ringer til dig mandag eftermiddags :!:
God rejse og nogle fine dage i Lohals igen. Jeg tror, I er heldig med vejret, så kan du godt arbejde i haven - god fornøjelse.
Jeg er helt sikker på, at du kan godt klare dig på dansk. Datteren var lige i samme situationen og det gik. Dit Dansk er næsten perfekt, ha' mod på :!:

Ikke mere fra mig for i aften. Jeg er træt og gå i seng nu.
Sov' godt i kære, vi snakkes ved i morgen
Heide
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet!

Tak for jeres gode ønsker. Det ser ud som de hjælpede, fordi jeg har faktisk ingen mere hovedpine. :D

I eftermiddagen byggede jeg blomstertrappen igen. Hylderne er afsluttet nu, så jeg håber trappen er maled den første gang i weekenden.

Jeg skal til min seng nu. Sov godt og drøm sødt, I kære!

Hilsen,

Ralf
Alex48
Mitglied

Beitrag von Alex48 »

Hej Ralf

Jeg har et lille spørgsmål: Hvad er blomstertrappe? En trappe fra haven til huset, dekoreret med blomster på siderne?

Hilsen, Alex
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej allesamne,
na, hvor mange syge har vi i dag? God bedring til de syge iblandt os :wink: .

:wink: ja, jeg har været temmelig beskæftiget, både privat og på mit arbejde. Det bliver ved med at være sådan et stykke ti dendnu, men så må jeg jo bare finde en anden tid på dagen når jeg vil skrive til Jer....og tage en sludder med mandne med den gamle, nye have en gang immellem. Mine buske og træer er stadig ikek klippet, men roserne er blevet beskåret. Så lidt sker der dog :P .

Heide, du har ret; vi er hverken tyske eller danske, men både og. Og vi nyder det at holde de traditioner vi holder af. Mortensaften holder vi fx ikke; alt for meget bøvl med et barn der ikke kan lide at spise and. Nikolaus holder vi, osv.
Vore hveder var dog ikke ægte hveder, men fuldkornsspeltboller :D . Og, siden barnet ønskede det, brownies.....

I dag var i øvrigt den første dag, hvor jeg i fred og ro kunne vaske og tørre vasketøjet udenfor. Det dufter bare så godt! Hvis bare det ikke var for de 4 kurve, der nu vil sorteres og lægges på plads igen...

Na, jeg vil læse lidt, indtil jeg forhåbentlig får besøg af nogle der vil købe tøsens tremmeseng. Kunne godt tænke mig at komme af med den. Har ikke lsyt at opbevare alt til eventuelle børnebørn...

Så, I kære, hvor end i har holdt bededag. Om lidt begynder Shabat HaGadol, dagen før Pesach. Derfor ikke på dansk i dag, men
shabat shalom,
vilmy
Hvor du sætter din fod,
Ved de veje du finder,
Sigurd Barrett
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej sproghjørnet!

Jeg håber I alt har haft det godt I dag. Forkølelsen er ikke væk, men jeg er bedre end i gar. Tak igen for alle gode ønsker ind her!!

Bygningen af Blomstertrappen er afslutted nu så i morgen kan jeg begynde at male det.

Alex, din ide lyder meget godt, men mine blomstertrappe er en næst almindelig trappe bygget kun for at bære plantepotter eller -kasser. Jeg tror trappen er solidt nok for at bære en mand, men jeg vil ikke prøve det. I forskel til en rigtig trappe er blomstertrappen's hylderne lavet af tre smalle stykke i stedt af en bredt så vandet kan løbe af.

Vilmy, vi kan tørre vores vasketoj næst hele år udenfor fordi snoren er undre terrassentag.

Sov godt og drøm sødt,

Ralf
Nicola
Mitglied

Beitrag von Nicola »

Godmorgen allesammen,

endelig weekend!!!

Heide, godt at du er rask igen og at din knæ smerter ikke mere.
Vi skal også til en fødselsdag i dag, men det ville være ikke så stort og det ikke en maraton - kun familien og vi glæder os meget. Min bror og sin veninde bor i Berlin og vi ikke ses os så ofte.
Kun en gang imellem da han kommer flyvende for at se Schalke tabende i deres stadion :P - han har et abonnementskort.

Mit vasketøj kan også tørres udenfor, kun på altanen som er overdækket. Men du har ret, vilmy, det dufter så meget mere når det hænger derude.
Jeg har mange ting i kælderen som jeg vil gerne opbevare til mine børnebørn, men rummet er ikke så stort, så jeg kan kun beholde særlige ting. Det er svært fordi jeg kan overhovedet ikke godt skille mig fra noget :roll: .

Angående dit spørgsmål om alderen, Nullermand...der er tider hvor jeg ikke lægge mærke til at jeg bliver ældre og jeg nyder hver dag uden tanker, men så kommer også faser, hvor tanker om alderen og døden rammer mig dårligt. Det er især når venner eller nær pågørende bliver alvorlig syg... :(

Men væk med disse tanker nu, jeg skal nyde weekenden og det skulle I alle gøre også :D !

Ha´ en rigtig god weekend,
kærlige hilsener
Nicola, som er fem kilos lettere :mrgreen:
Hold bare fast i mig - når de fortæller dig - at der er tusinde mil - imellem dig og mig...
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

ingen chance at tørre vasketøjet udenfor, det øser ned.
Jeg elsker det, når tøjet vifter i vinden og selfølgelig dufter det helt anderledes som ud ad vaskekælderen.
Vejrudsigten til i morgen er meget bedre.
Jeg elsker vores sommerlivet udenfor meget, derfor trænger det mig efter terrasse- og havesaisonen.

Ralf,
god at høre, at du har det bedre. Min knæ er også næsten i orden.
Det lyder godt hvad jeg har læst om jeres blomstertrappe, bliver den farvet eller ej?

Nicola,
jo, jeg har det bedre, tusind tak.
Du har ret, det er svært at skille sig fra bestemte ting, men desværre kan man dog ikke opbevare alt. Vi har også nogle ting på loftet, jeg vil ikke skille mig fra, fx. selvgjort købmandsbutiken og dukkehuset.

Hos mig skete ikke ret meget, derfor ikke mere for nu. Jeg er uafbrudt undervejs i næsten to uger, derfor ved jeg ikke, hvornår jeg vender tilbage – men læser med af og til.
Så kommer jeg, når det passer.

Kærlig hilsen
Heide
- som skal gøre sig pænt nu :wink: , i dag fylder vores ven rundt fødselsdagen - meget stort programm (I skal høre senere om det).
Antworten