Präpositionen / forholdsord

Uddannelse, studium, højskoler, kurser, tyske sprog-spørgsmål m.m.
Antworten
dögenicht
Mitglied
Beiträge: 9
Registriert: 28.05.2009, 13:19
Wohnort: Århus, Dänemark

Präpositionen / forholdsord

Beitrag von dögenicht »

Hej venner!
Da dette er min første post på forum, vil jeg lige starte med at sige tak for en fantastisk tyskressource. Jeg har allerede luret en masse tråde, og det har været til megen hjælp.

Jeg er på en mission for at genlære det tysk, jeg har glemt siden gymnasiet for syv år siden. Jeg flytter til Berlin i løbet af august, så jeg "suger" alt viden til mig på forhånd, så jeg har bedst mulige udgangspunkt dernede. Derfor forudser jeg, at I nok kommer til at høre et par grammatiskspørgsmål herfra.

Jeg er startet på at lære nogle af de remser, jeg ikke kan. Dvs. alle bortset fra den kortste (akkussativremsen). Da jeg forsøger at gå grundigt til værks, har jeg rundt om på nettet fundet en række ekstra forholdsord. Mit spørgsmål er så - ville det berige mit sprog at vende sig til at bruge dem, eller ville det få mig til at lyde som en dinosaur, der var ved at uddø? Når I kommenterer, må I gerne forholde jer til hver enkelt ekstra ord. Hvis I kender nogle andre "gode", må I endelig tilføje dem.

Akkussativ
  • durch
    für
    gegen
    ohne
    um
    ---ekstra---
    wider
    ab
    bis
    entlang
Dativ
  • aus
    bei
    mit
    nach
    seit
    von
    zu
    ---ekstra---
    außer
    gegenüber
    binnen
    entgegen
    gemäß
Akkussativ eller dativ
  • an
    auf
    hinter
    in
    neben
    über
    unter
    vor
    zwischen
Genetiv
  • anstatt
    statt
    außerhalb
    innerhalb
    trotz
    während
    wegen
    --ekstra---
    diesseits
    jenseits
    oberhalb
    unterhalb
    unweit
    um [nogens] willen
dögenicht
Mitglied
Beiträge: 9
Registriert: 28.05.2009, 13:19
Wohnort: Århus, Dänemark

Beitrag von dögenicht »

..det bliver åbenbart ved:

Dativ
  • ---ekstraekstra---
    nebst
    samt
    zunächst
    zuwider
    nächst
    an-vorbei

Genetiv
  • ---ekstraekstra---
    halber
    hinsichtlich
    rücksichtlich
    infolge
    kraft
    laut
    ungeachtet
    unfern
    mittels

Kilde: [url]http://users.cybercity.dk/~bta1007/Page9.html[/url]
alrune
Mitglied
Beiträge: 30
Registriert: 23.10.2008, 18:27
Wohnort: München

Beitrag von alrune »

wider lyder meget gammeldags
ab bruges med Dativ "Ab dem 1. Juni"
bis bruges ikke med Akkusativ, "bis zu/zum/zur" bruges med Dativ
entlang bruges med Dativ eller Genitiv "entlang der Straße stehen viele Bäume"

binnen lyder meget gammeldags og formel
unweit lyder meget gammeldags og formel
kraft lyder meget gammeldags og formel
unfern (aldrig hørt)
rücksichtlich (aldrig hørt)
vergiss einfach die extraextra-Wörter ;-)
MichaelD
Mitglied
Beiträge: 717
Registriert: 18.04.2002, 14:33
Wohnort: Kopenhagen, Danmark

Beitrag von MichaelD »

Jeg kan ikke give Alrune ret med et hele, måske fordi der er regionale forskel. Det er rigtigt, at man ikke behøver at magte alle ord, som døgenicht supplerede med, men "laut" bruges meget. Kraft er relevant i visse faste vendinger, især "kraft Gesetzes". Samt, hinsichtlich, infolge, unweit og ungeachtet er nyttige, ikke mindst når man skriver.
Bemærk f.eks. Es kamen meine Freunde Peter und Klaus samt Jens. Det udtrykker, at Jens ikke er talerens ven.

Bis optræder vel med akkusativ: Kinder bis 8 Jahre, bis achten Oktober.
Binnen er udbredt i Nordtyskland.

Wegen/trotz/anstatt/statt/während/laut anvendes meget ofte med dativ. Overhovedet er der en tendens til at anvende dativ i mange tilfælde, hvor ældre grammatikbøger skriver genitiv. Derimod afgrænses der skarpt ift. akkusativ.

Det er således de få vigtige prepositioner med akkusativ, du burde fokussere på. Og så have fuld styr på de med "Akkusativ eller Dativ", især når de anvendes til andet end hhv. retning og sted. For så er nogle med akkusativ, andre med dativ.
Ingrid Crone
Mitglied
Beiträge: 135
Registriert: 18.09.2008, 13:45

Beitrag von Ingrid Crone »

Hej

Ord som binnen, unweit, kraft er skriftsprog. Derfor lyder det måske lidt mærklig, hvis man forestiller sig det som talt sprog.
Wider er korrekt og betyder, at noget er en modsætning, eller "negativ" feks at man ikke kan lide det: es ist mir zuwider.
Det er ikke det samme som wieder, der betyder en gentagelse!!! Wiederholung, wiedersehen, etc
entlang: ich gehe die Strasse entlang. Entlang der Strasse, die ich gehe, stehen Bäume.
Hilsen, Ingrid
Ingrid
GabyR

Beitrag von GabyR »

MichaelD hat geschrieben: Bis optræder vel med akkusativ: Kinder bis 8 Jahre, bis achten Oktober.
Meines Erachtens sind dieses nur Verkürzungen für:

--> Kinder bis zu 8 Jahren oder Kinder bis zum 8. Lebensjahr
--> bis zum achten Oktober

und das ist DATIV!

Jedoch bei:

--> bis ans Ende der Welt
--> bis in den Tod

handelt es sich um den AKKUSATIV!

Man sollte also unbedingt auch die Präposition im Auge behalten, die da eigentlich noch hingehört, aus Bequemlichkeit aber manchmal weggelassen wird.