Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen -

det var ja nu igen lidt pinligt :oops: : jeg spurgte om adjektiver med den endelse -isk pga de forekommer i Berndts indlæg, hvor emnet er engelsk, dansk eller tysk sprog. Og så bemærkede jeg overhovet ikke, at de tre er også uden -t. Men nu har jeg lært noget nyt, tak Berndt - og Günter! Jeg har nemlig også lært at man kan jo godt købe sådan en Kompakt-Grammatik. Der ligger en kæmpestor boghandel lige på den anden side af hovedbanegården - og det er kun 10 minutter fra her. Det skulle være forbudt at være så dum!! :roll:

Men når jeg er færdig med at skamme mig har jeg ( I har nok ikke forventet noget andet :P )....

..... jo rigtigt: et spørgsmål ! Jeg læste i dag i Øboen om en landmand, som kom i strid med kommunefolk pga et jorddige han har fjernet. Og så siger han i interviewet: „Jeg synes de går i små sko!“ Jeg tænkte det betyder måske „at være smålig“ eller sådan noget men jeg ved ikke rigtigt om det passer. Er der en her som kan finde et svarende udtryk på tysk?

(Og Berndt, du valgte eksemplet: -et hysterisk barn-, og derefter -et humoristisk udtryk-. Var det et tilfælde eller dit bidrag til emnet „Brüllfleisch“? :wink: )

Kære hilsner fra
Nullermand i Hamborg, hvor det igen er Schmuddelwetter
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej, mine søde venner!!!

Nullermand - Schmuddelwetter i Hamborg?
Her var de fineste solskin man kan tænke sig! Blå himlen, solskin - men meget koldt!!!

Eftermiddags var vi i haven. Jeg samlede igen valnødder, Dirk rev løvet og til sidst fejede vi vejene i haven.

heide - jeg synes også at forklaringer her i sproghjørnet er ikke så vanskeligt som på kursus.

God nat I alle og sov godt

Gabi
Frank H.

Beitrag von Frank H. »

[color=#CCCCCC]User [/color][color=#FFFFFF] ·[/color] hat geschrieben:AKTION - Aufräumung / - Oprydning
Zuletzt geändert von Frank H. am 10.06.2007, 15:00, insgesamt 2-mal geändert.
Lippe 1
Mitglied

Beitrag von Lippe 1 »

Hej Nullermand,

måske hjælper det her angående små sko : at gå i for små sko = kleinkariert sein, supergenau, pingelig (Gyldendals Røde....)

Grüße aus Lippe

Günter
Berndt

Beitrag von Berndt »

@ Nullermand:

Brüllfleisch: Nej jeg havde bestemt ikke til hensigt at bruge eksempler, som kunne forekomme dobbelttydige. Jeg tænkte udelukkende på grammatikken :!:

Små sko: Günter hat es alles erklärt. - Men jeg bruger udtrykket således: De går i for små sko.
(P.g.a. det tyske udtryk "sie können nicht über den eigenen Tellerrand sehen" tænker jeg uvægerligt på personer iført sko med for tynde skosåler, så de ikke kan se op over tallerkenranden :mrgreen:

Hilsen
Danebod

Beitrag von Danebod »

Dobbelttydig kender jeg ikke, det hedder nok tvetydig.

Og synonym for "at gå i for små sko" er vendingen "de kan ikke kigge ud over deres egen andedam" - sie können nicht über ihen eigenen Ententeich herauskucken.
Berndt

Beitrag von Berndt »

@ Danebod.
Du er vist lidt af en ordkløver :wink: Der er en (lille) forskel på dobbelttydig og tvetydig.
Dobbelttydig er noget følelsesmæssigt, noget der kan misforstås: når en udtalelse (fremført mundtligt eller skriftligt) kan forstås på 2 måder, afhængig af sindsstemning.
Tvetydig er mere konkret: en vending, som helt klart kan forstås på 2 måder.
Om min vending skal opfattes ”mit Gefühl” eller ikke, er så op til den enkelte at afgøre :roll:
Du skrev:
Og synonym for "at gå i for små sko" er vendingen "de kan ikke kigge ud over deres egen andedam" - sie können nicht über ihen eigenen Ententeich herauskucken.
”Udtrykket med ”Tellerrand” skrev jeg mig bag øret, da jeg stødte på det i nogle tidligere indlæg: "Wenn sie mal ein bißchen über den eigenen Tellerrand sehen würden" - og: "ich glaube nicht, dass die Dänen an Klaustrophobie leiden, sondern mehr über ihren eigenen Tellerrand hinausblicken".
Man kunne også skrive: ”de kan ikke se ud over deres egen næsetip:!:
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej med jer -

og tak for jeres oplysninger angående små sko og andedamme.

Jeg synes det er spændende med ordsprog og idiomatisk udtryk, at man kan ikke bare oversætte dem. Og så er de nok regionalt meget forskellige.

Jeg læste engang den første bånd af Agnes Henningsens autobiografi, den hedder „Let gang på jorden“ fordi den foregår delvis på Langeland, hvor i den tid „Let gang på jorden“ blev brugt som afskedshilsen. Jeg synes det lyder pænt, men i det sidste 4 år, hvor vi har sommerhus på Langeland har jeg ikke hørt nogen sige det. Men hvis jeg husker det rigtigt har det været i begyndelsen af sidste århundred, da Fru Henningsen har boet på øen.

Her hos os i Hamborg er det koldt og det regner. Det har været en mørk dag som man bedst tilbringer på sofaen. Jeg er kommet et godt stykke videre med min roman. Men nu skal jeg snart får en mulighed for at komme til København - vinteren kommer og jeg skal købe nye bøger!

Og til sidst: Har i overhovedet bemærket, at jeg skrev „overhovet“ flere gange? Det må I da har set ?! Men nu faldt jeg over ordet i min roman og slog det efter. Altså til alle dansklærende tysker her: overhovet findes ikke, det hedder overhovedet!

Ha´det godt allesammen
Nullermand
Berndt

Beitrag von Berndt »

@ Nullermand.
Det er ikke en alvorlig fejl. Jeg kunne i hvert fald først finde den efter 3. gennemlæsning:
"indlæg, hvor emnet er engelsk, dansk eller tysk sprog. Og så bemærkede jeg overhovet ikke, at de tre er også uden -t. Men nu har jeg lært noget nyt....."
Nu er vejret igen normalt for årstiden, dvs. temperaturen. Jeg har i to dage måttet fjerne sne fra fortovet :| Og græsplænerne har været helt hvide.
Hav en god søndag.
Danebod

Beitrag von Danebod »

"De kan ikke se ud over deres egen næsetip" har man ordret også på tysk: Sie können nicht über ihr Nasenspitze hinaussehen.
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej I alle,

her er også rigtigt "sofa-kaffe-og-kage-vejr".
Men - jeg tøt næsten ikke at sige det - vi sovede længe. Vores morgenmad ... mh..det var allerede kl. 12!

I går var vi sent hjemme igen. I en lille landsby i nærheden findes en rustik værtshus - borebillen. I 14 år var der slet ikke noget sal, hvor man kan feijre. Nu var ny-åbning af en sal, med musik og danse.
Musiken lavede 2 tvillingbrødre (2 tvillinger - dopelt gemoppel...) som kommer fra Tirol - den hedder Pseirer Spatzen - og de er virkelig ritig gode!!!!

Der var sådan en fantastik stemning!!!

Så var vi meget sent hjemme. Og i dag laver vi en fin slappe-af-dag.
Jeg ville brodere lidt og se hvad der er i fjernsynet.

Hilsen fra Gabi
heide
Mitglied

Beitrag von heide »

Hej allesammen,

@ Gabi,
så havde du en rigtig fint weekend.

Vi har gråvejr i dag. Men vi vil gå en lille tur nu. Jeg er ved med at arbejde og forberette et årsstatus (Jahresabschluss) og skal ved skrivebordet sennere igen.

Men jeg har en rigtig godt lysglimt. Jeg købte en kaffe-automat sidste uge. Og så lave jeg kaffe indimellem. Jeg har næsten smagt (probiert) på alle slags jeg kan lave med den lille maskine. :P
Ikke glemt fandens småkager - med hensyn til, at man bliver tyk af for mange kager eller for meget kage.

Nu gå jeg og snappe efter frisk luft ... brrrr.

God weekend alle sammen
og hilsen
Heide
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

nå, det ser ud som om vi alle har gjort det samme i dag - mere eller mindre ingenting. :wink:

I morgen tænkte jeg egentlig at går på jagt efter mine små slægtninge - nullermændene, men det var endda for mørkt til at støvsuge! Altså ingen grund til at stå op.

Efter en sent morgenmad fulgte derfor en tidlig te-og-chokolade på sofaen. Derefter tog jeg mig sammen og arbejdede hele 2 timer, haha, på computeren og så var det ja også te-tid igen :shock:

Desværre var det hele ikke så hyggeligt som det kunne har været fordi en eller anden i nabohuset mente nok at det var alt for roligt. Så var det lidt svært at læse på dansk mens sofaen vibrerede i takten med naboerens bass-boxer! Jeg elsker at bo i en storby....... :?

Lilleskat har på vej fra Ålborg til København set efter vores stormskader i Lohals - og derfor kommer nu en ekstra hilsen til Vilmy: brombærspalieret er også væltet :mrgreen: !! Desuden en hvidtjørn, en hyldebærbusk og, mærkelig nok, postkassen. Men vi får jo alligevel kun reklame i Lohals.

Nu har Lilleskat lige sendt en SMS fra hotellet i København. Han ringer senere, „ SKAL LIGE SE NY UDGAVE AF ØRNEN“. Det er ikke fair, den vil jeg også se :( .

Ha´det godt, i alle
Nullermand
Vilmy
Mitglied

brombær

Beitrag von Vilmy »

Øv, og atter øv, selv brombærbuskene væltede....men de kommer jo snart igen...

Ørnen? Den kan du sa se (senest fra i morgen) på nettet. DEt gør jeg i hver fald. drdk.tv på dr.dk.

Fortsat god søndag aften, vilmy
Vilmy
Mitglied

ørnen

Beitrag von Vilmy »

Hej Nullermand,
lige en tilføjelse: det nyeste afsnit af ørnen er allerede firgivet. Du kan altså se den i aften, hvis du har lyst til det!

God nat, vilmy
Antworten