Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Danebod

Beitrag von Danebod »

@GabyTelesch
det er virkelig en skam med sådanne "Spaßbremsen"
Jo, det er ærgerligt med den slags lyseslukkere eller dødbidere. Og det ville sagtens nok være bedre at ignorere dem alle...Mon ikke også den ene moderator?
Janey
Mitglied

Beitrag von Janey »

Gabi Telesch hat geschrieben:

Janey - der er en tråd "Was der user nicht versteht, was der Moderator.... und auch bei den Forslag"

Det er altid de samme folk. Men jeg er desværre en, som kunne ikke halde kæft. BEdre være at ignorere dem alle!

Men jeg synes de kommer ikke her til os!!!! Jeg håber det!!!

Gabi
Det håber jeg også!!!
"Jag trivs bäst i öppna landskap"
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

Gabi Telesch hat geschrieben:...mere fif end fejl????? Hvad betyder fif?
fif = kneb, trick ; tysk: Kniff, Trick
BØJES: fiffet, flertal: fif, fiffene

Ja, der er snart ikke mange fif, vi kan lære dig. Du skriver, staver bedre end nogle danske gymnasiaster jeg kender. Fortsæt god lærelyst.

Hilsen fra muldvarpen
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

@ ALL

Det er en klam fidus at tale om lyseslukkere og dødbidere her i tråden.

Hilsen muldvarp
Danebod

Beitrag von Danebod »

Lyseslukkere og dødbidere var jo kun mine oversættelsesforslag til det tyske "Spaßbremsen" og ingenlunde møntet på nogle deltagere her i tråden...
muldvarp
Mitglied

Beitrag von muldvarp »

Hej Danebod,

nej, sådan tænker jeg overhovedet ikke.
Det er dig vellykket at oversætte med korrekte begreber, men -
*grubleogspekulere* over "die Spassbremse" - kunne ikke finde andre begreber der rammer mere præcis

andet end at jeg synes:

Code: Alles auswählen

Det er en klam fidus at tale om lyseslukkere og dødbidere her i tråden.
(klam fidus = dårlig idé) :oops:
Hilsen
muldvarp
(tager nu i byen for at studere danskernes mundheld, måske bliver man klogere af det)
katti

Beitrag von katti »

Hej alle, vi enes os dog alle her. :D
Jamen, betydder ”dødbidere” Totbeisser? :shock:
Huha, havd et rå begreb. Hvornår siger man det? Først, hvis det er en stor ”Spassbremse”?

Jeg har bestemt Muskelkater i min bagdel i morgen. Jeg øvede hele formiddagen ringe (RINGE) at jonglieren og Diabolo at kaste (zu werfen).
muldvarp, tak for rettelsen, og gerne igen :mrgreen:

Og fin, det jeg nogen hjælper med ansættelserne. :D

katti
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej alle sammen!

@Danebod - mange tak! "dødbider" - det lyder meget farligt!!!!

@ muldvarp: også mange tak :oops:

Der er jeg meget stolt!!!!

Gabi
katti

Beitrag von katti »

Hej Gabi, du har allerede tid? :wink: Det er jo først klokken nitten.
jeg ønsker dig en dejlig aften!
katti
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

Hej!
Tid? Hvad er det? Efter arbejde besøgte je igen min mor på sygehus. Egentlig venter min stryetøj men det venter stadig i morgen, ikke?

Når jeg kom hjem havde jeg råd til en afslappende ting - så kiggede jeg i forumet.

Efter aftensmad og en brusebad var der igen tid for krimp på VOX - jeg elsker CSI og Criminal Intent - især Criminal Intenst. Vince D'Onofrio er meget lækker!!!

Nu er det tid til at gå i seng

Hilsen fra Gabi
GabyR

Beitrag von GabyR »

Hej Janey

Efter jeg læste om dit problem med talblokken kiggede jeg lidt nøjagtigere på min notebook (den brugte jeg ikke før for de danske skrivemåde). Min notebook har hvide tal og blå tal. Hvis der bruges de blå tal (wie heißt eigentlich der Plural von tal ?) sammen med Fn + ALT, så virker det med de danske bogstaver.

Er det ikke det samme med din bærbar?

I Sverige besøgte vi Göteborg, Stockholm, Vänern, Vättern, Götakanalen, omegnen ved Malmö og mange år sidden kørte vi gennem hele Sverige med en campingvogn. Dengang var vi på vejen til Nordkappen og besøgte mange forskellige steder i Sverige, men jeg må tilstå, at jeg kan ikke så rigtig huske, hvor det alt var. Jeg synes, derfor skulle jeg se på gamle billeder. Men i hvert fald var det rigtig dejligt i Sverige - det husker jeg godt.

Og for sådanne Insidertipps, som den vedrørende øen Ven, er jeg altid taknemmelig.

Hilsen fra Gaby
Janey
Mitglied

Beitrag von Janey »

Tak Gaby!Jag skal kigge på min bærbare når jeg kommer hjem. Lige nu sidder jeg på kontoret og arbejder. Men jeg kan ikke huske at jeg har forskellige tal (i Sverige er det også "tal" i plural, måske er det også så på dansk?) på min tastatur, især ikke at der er noget blå...men det skal tjekes.

Ja, Sverige er et dejligt land!Ved Vänern og Vättern er det så smukt!Jeg savner det. Men jeg tager jo derhen i slutningen af maj, så jeg må ikke vente så længe... :P
Janey
Mitglied

Beitrag von Janey »

Jeg har for resten et spørgsmål: Kan man sige "hælften" (die Hälfte) på dansk eller hedder det noget andet, i så fald hvad?
Berndt

Beitrag von Berndt »

Nej på dansk hedder det: en halvdel - halvdelen. (Danskerne vil jo gerne have deres egne udtryk :) . Tyskerne og svenskerne er fælles om orddannelsen: hälften / die Hälfte)
Janey
Mitglied

Beitrag von Janey »

OK, så skal de få deres eget udtryk... :P
Antworten