Hej Uta
Du spørger:
Honningmeloner: Nåh, jeg tænkte, at du allerede havde erfaringer med at dyrke dem! Nu er jeg dobbelt spændt på resultatet!! Hvor mange planter er det? – Jeg har i flere år dyrket tomater, men vil nu prøve at bruge en del af pladsen til disse meloner. Jeg tror, der bliver mulighed for at plante 6 melonplanter i mit selvvandingssystem – 2 i hver beholder. De behøver så ikke at blive vandet i 14 dage, de kan altså i det mindste passe sig selv i de 8 dage i juni, hvor vi er på ferie i Sverige.
Rettelser: Topinambur: De tåler frys - > de tåler frost (im Garten) - eller: de tåler nedfrysning (im Gefriertruhe/Schrank).
¤ Jeg havde glemt det hele
i vinteren - > her i vinter
¤ så
tog jeg op knoldene - > tog jeg knoldene op
¤
grav dem ud med en spade i går. - > gravede dem op med en spade i går. - > Er de så ikke blevet kæmpestore
Topinambursuppen efter havearbejdet var meget lækker! –
Det lyder altså spændende!
Tilknytning: (hvilet ud: bare
i tilknyttning til resultatet) - > (hvilet ud: kun
i forbindelse med resultatet): Kan du komme med nogle eksempler? - > tilknytning: -> der skal også indrettes boliger
i tilknytning til centret – opføres en stor bygning
i tilknytning til Skejby Sygehus – ”Infoworld” er oprettet
i tilknytning til det nye tekniske center (Tilknytning: Det er som regel meget fysisk/håndgribeligt betonet).
Forbindelse: (Er mere abstrakt): er faldet i pris
i forbindelse med introduktionen af den nye model - der har flydt lidt blod
i forbindelse med de lange forhandlinger - fik i alt to fridage
i forbindelse med en højtid og Grundlovsdag.
I forbindelse med Leipzig: I ordbogen står im Zusammenhang = i sammenhæng ... Hvad er forskellen? – Det er simpelthen et spørgsmål om sprogfornemmelse/Bauchgefühl. Jeg kan ikke forklare det på en forståelig måde, men ”sammenhæng” bruges kun i bestemte forbindelser: Når kursen falder, stiger renten – der er en tydelig
sammenhæng.
Men som regel er det bedst at bruge ”forbindelse” i stedet for sammenhæng.
Det er så mit indlæg i aften/nat, som er blevet et lørdagsbidrag (jeg måtte jo finde nogle eksempler først

).
Hilsener fra Berndt