Hej allesammen,
nu skal jeg prøve at rede nogle tråde ud her i tråden. Ja, man kan slå på tråden, hvis man vil ringe. Men tråden her er ramt af associationer.
Lad os begynde ved begyndlesen. Heide spurgte efter et ord, revisor. Det fik mig til at tænke på gode, gamle Monty Python (John Cleese, Michael Palin, Eric Idle, Terry Gilliam, Graham Chapman), BBC serien fra 1969: [url]http://www.imdb.com/title/tt0063929/[/url] De lavede en episode med en revisor, der kommer til jobvejlederen, fordi han synes at han hellere vil være løvetæmmer (lion tamer). HAn har allerede købt en høj hat med neonskrift på. Desværre viser det sig, at hans jobprofil giver et billede af en småkedelig og meget ængstelig mand, en typisk revisor...og han får tilbudt arbejde i en bank.
Manden insisterer på at blive løvetæmmer og fortæller hvor sød løver er. I dette øjeblik går det op for vejlederen, at revisoren tror, at myreslugeren er en løve, viser ham et billede af en rigtig løve og vupti, revisoren vil geren være revisor igen. Teksten på engelsk her: [url]http://home.austarnet.com.au/davekimble/liontamer.htm[/url]
Tilbage til grammatikken.
Ja, Nullermand, du har forstået det. Bøjningen ( t for intetkøn) er afhøngig af sætningens subjekt, og har
intet med ordet "for" at gøre . At du synes, du er maskulin,s elvom dansk kun vil tildele os mennesker fælleskøn, er tysk tænkning; tænk hellere på, at du ikke er intetkøn.
Den tyske grammatik? Ja, kasserollebøjning, adjektivbøjninger, hvor e-endelser på tyske adjektiver danner en form i en grammatiktabel, som med god vilje kunne se ud som en kasserolle set fra siden.
Så findes der remser og andet åndsforladt. Alt sammen ting man ikke kan bruge når man skal tale tysk. Eller hvor hyppigt står din mand i stuen og siger "durch, für gegen...". Min mand gør ikke, og han siger, han har aldrig stået i en butik og tænkt remserne igennem. Men her i landet møder jeg næsten hver gang jeg går i en ny klasse kursister, som begynder med "Kennst du nicht den AkkUsativ, dann bist du wirklich dumm (de har tryk på U i Akkusativ; det lyder forfærdeligt)." Og så dyrker de sætningsanalyse til hudløshed! Dødkedelig. Jeg har engang mødt en klasse, som var forbavset, at de måtte sige noget selvom de lavede fejl. Tænk dig at forbyde elever ordet fordi de laver fejl! Hvordan skal de så lære sproget?
Uff, det var en lang enetale.
Jeres tur

,
vilmy