Sprachübung - sprogtræning II

Deutsche schreiben auf Dänisch &
Danskere skriver på tysk!
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej,

det er svært at beslutte, hvor man skal begynde, bare man er væk i et par dage. Det er da synd for dig, Gabi, med dine kydsallergier. Jeg har sendt dig en besked. Kan du så klare livet på en campingplads, hvis du er så allerigsk overfor pollen?

Uschi, godt du er fit igen. Jeg kan godt forstå at du ikke har været motiveret til at læse dansk, mens du var syg. Men det er da godt at du har læst en del sider igen.

Nullermand, fiskeler er et lag ler i kridtklinten, fx ved Stevsn. I dette lag ler er der mange rester af fisk (skæl osv.), som er spændende for evolutionshistorisk interesserede. Vi bor selv ikek langt væk fra Gram lergrav og meget tæt på stejlkysten, så det trækker altid i mig at rode i sten...

Hvad har jeg af roser? I denne omgang blev det til historiske roser: en rosa muni versicolor, en Rose de Reshct, Helena Lykkefund, men også til en enkelt William Shakespeare 2000 (Austen). Eller har jeg en Dronning af Danmark (historisk), en Peace (fulgte med huset og er en af de fire planter som ikke blev ryddet; Meilland) tre Sophy's Rose (dem skulle vi jo have), en Brother Caedfael (Austen), en Winchester Cathedral (Austen), en New Dawn, ca 14 Bassino, og nogle historiske roser, hvis navne jeg ikke lige kan huske. Og så et lyserød rosenbed i forhaven. Så ingen Poulsen her (som i [url]http://www.poulsenroser.dk/[/url]). Men de skal eftersigende være gode, og de er jo også flotte. Jeg har bare "for mange" af de andre roser, så til Poulsen har der hidtil ikke være plads til. Måske senere.

Til gengæld er det dorothealiljer jeg mangler, emn jeg får nogle af min svigermor senere. Og så vil jeg sætte en del vintergæk i forhaven; plænend er skal alligevel slåes sent.

Lige nu er det mest hyacinter, påskeliljer, skilla, aurikler, hornvioler (også kun de små her) og bellis (den bedste småbarnsblomst, udødelig og spiselig) i haven. Mine hornvioler vokser udenfor året rundt; det er et krav til de fleste af mine blomster.. :) .

Men det bedste i haven lige nu er vore hængekøjer til at gynge i og slappe af i. 8) Når vi ikke lige er i Legoland som i dag...

Hvor langt er du nu, Heide? Din have mår være hele 4 uger foran de sanske haver, vi ahr stadig lidt nattefrost & drømmer kun om at så.

Har jeg glemt nogen? Nej, de andre er vist på ferie.

Kærlig hilsen,
vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Vilmy, hvor er jeg dog misundelig - så mange forskellige roser du har! Hvis bare jeg boede lidt nærmere til min have, jeg vil så gerne plante roser, men de fleste passer desværre ikke sig selv, og så er der jo derudovre rådyrene. Jeg fik en lille rose af ukendt sort fra min søster for nogle år siden, den har jeg aldrig set i blomst. Hvert år venter jeg på knopperne og hvert år bliver de spist før de kommer til blomst. Kun vildroser som rugosa eller multiflora har en chance hos os, desværre, og så selvfølgelig slyngroser. Bortset fra Lykkefund og Bobby James fik jeg en Golden Showers i pleje fra en ven, som havde den på altanen, hvor den blev for stort. Sikken et navn for en rose som „bor“ i en have, ejet af to bøsser :mrgreen: . Min svigermors New Dawn skal nu også flyttes til os, jeg har allerede fundet en god plads til den ved anneksets sydside. Ellers er det lidt vanskelig med roser eller planter i det hele taget: husets farve gør det svært for røde blomster, de virker ikke rigtig med sådan en stærk farve som baggrund. Men måske er jeg for forsigtig med farvekombinationer - har I læst Armistad Maupin ? „Alle Farben passen zueinander - Gott ist kein Designer!“ (Frei zitiert, hab gerade keine Lust in 6 Bänden „Stadtgeschichten“ danach zu suchen).

I min daglige afsnit af Matador har nu tyskerne besat Danmark. Hele historien kender jeg jo nu fra Scherfigs bøger, men alligevel bliver der en lidt flov fornemmelse tilbage, når man ser hvordan de opførte sig dengang, fy fanden! Jeg er nu kommet så langt at sige „de“ og ikke „vi“, men trods alt... :|

Nu er det sengetid for mig. Niels ringede fra Sylt, hvor han skal arbejde de næste to dage og måske „bliver jeg nød til“ at tage derhen i morgen, fordi han glemte såvel ledningen og adapteren for stikkontakten til sin laptop, og de har han brug for i de næste to dage. Så det kan godt være, at jeg tager en lille tur til vesterhavet i morgen, og derfor skal jeg nu lede efter en togforbindelse...

Ha´ det godt, I kære
vi snakkes ved i morgen
Nullermand
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej allesammen,

jeg glæder mig de har nogen sprogshjørnetmedlemer de ikke tok af sted til påskeferie.

Min kone Bettina har travlt hele påsketid fordi huns chef tager gerne til påskeferie med hans familie - hver år. :( Så ingen ferie for os: Bettina er pa arbejd hele dagen (10.5 timer!) og jeg gør noget ting i hus og haven. I år påskehandværksprojekten hedder "Gamle havenhuset i stykke og en nye havenstakit". Vores havenkatten gider det heller ikke fordi havenhusets tag var hans yndlingsplads for tager en solbad.

Ja, det var fuldmåne i gar. Jeg så "Kalle Mond" når jeg drykkede min natcacao

Jeg er meget træt nu. Sov godt og drøm sød,

Ralf
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Ralf,

er du også derude. Ja, nogle skal altid arbejde i bestemte ferieperioder hvert år...kender jeg godt. Jeg er heller ikke taget afsted på ferie.

Jeg skal også i gang med nogle ting i haven og i huset. Hvad betyder. "gamle havenhuset i stykke"? En ny stakit kan jeg godt forstå; godt at min have er hegnet ind. Hyggelig med katten på havehusets tag.

Så, hils omkring dig.

vilmy
Danebod

Beitrag von Danebod »

En kort melding fra mig:

Har netop bestået mit næstsidste eksamen. Min kæreste og mig tager nu på ferie og er bort indtil sidst i april.

Men vi tager altså ikke til Danmark. Vi skal hygge os på Tenerife...usle landssvigere som vi er... :mrgreen:
marsvin
Mitglied

Beitrag von marsvin »

En lille hilsen fra mig; jeg håber jeg har tid for at læse de sidste indlæg med mere ro

Danbod - til lykke!!!!

Lige nu venter mit stygetøj og gewaschene Wäsche zum Aufhängen!!

Gabi
sød pige
Mitglied

Beitrag von sød pige »

Godt aften allesammen,

@Gaby
ja der var fuldmåne i forgårs.

Selvfølgelig har du ret, jeg mener uger :oops: . Tak for din henvisning.

@ Vilmy
mange tak for rettelserne.
Nu er jeg på sider 52 fra min Harry Potter og til nu har jeg læst uden min ordbog.:wink:

@Danebod
hjertelig til lykken.

Jeg ønsker dig en godt rejse og dejlig ferie. :D

Ha´alle en dejlig aften.
Venlige hilsner
Uschi
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej ,

og tillykke, Danebod, og hils mig Tenerife.

Wow, sød pige, det er flot! Og uden ordbog! Man går måske glip af nogle udtryk, men man vinder læselysten ved det!

Sig ikke strygetøj, Gabi, det lurer også på første sal, men jeg valgte at lege med datteren hele dagen. Så det må vente til i morgen aften, når jeg er selv.

Nullermand, hvis ikke det var fordi jeg synes ideen Sylt er mig imod (lugter alt for meget af snobberi), ville jeg være jaloux. God tur i hvert fald. Personligt foretrækker jeg dog østkysten.

Har I et oskeblodsrødt hus eller hvad? Hvad med stokroser? De er idiotsikre og kommer igen og igen. Jeg ved dog ikke om de er giftige nok til rådyr... Jeg ville anbefale et par af de historiske roser; især de kinesiske stikker så meget, at rådyr ikke får meget ud af det. Hvad med "Rosa sericea Pteracantha"? Den har drabelige pyntetorne. Eller "Rosa Moyeii Geranium", som har flotte hybenfrugter. Jeg har kun en kinesisk rose, og jeg har ikke set den blomstre, men glæder mig til det. Jeg fik den sidste år og plantede den, men pga. den tørre sommer var der kun løv. Min gartner siger, den har føles helt anderledes at klippe i, da han beskar mine roser. Glasagtig....hvad end det betyder. Jeg prøver at huske at oprette et album med blomsterne når den tid kommer. Så kan I se dem.

Nå, nok om det. Jeg vil se Heimat 3 i aften på DR 2.

Kærlige hilsener, især til Ralf & Bettina, som ikke har fri, fordi hendes chef er på ferie med sin familie (lige et par hurtige rettelser).
vilmy
sækkepiber
Mitglied

Beitrag von sækkepiber »

Hej allesammen!

Jeg haber I har haft en god dag.

@Vilmy: Mange tak for rettelserne. "Gamle havehus i stykke" betyder havehuset er nedrevet nu. Det var ikke en rigtig havehus men et gammle stald. I 1950erne i Ruhrdistrikt folk havde ofte svine og geder. Staldet var kun et ødelæggelse.

@ Danebod: Hjertelig tillykke! Tenerife var for mange år mine forældrens yndlingsø.

Har det godt alletid.
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Ralf,
du arbejder sandelig sent. Håber I har det godt. Nu forstår jeg det. Mne hvad sker der med katten nu?

Lige et oprd om haver: har lige set på nrk. (Norges TV) at de har en liste over planter som rådyr ikke er så glad for: nrk.no/hage
kh. vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Danebod, din usle landssviger: Tillykke med eksamen, og ha´ en god, velfortjent ferie. Og tak for to nye ord! :wink:

Gabi, stygetøj var nok en slåfejl - men se nu efter hvad „styg“ betyder - måske var de jo ubevidst det du mente, hihi. :mrgreen:

Uschi, da du nu nåede til side 52 af din bog uden at benytte din ordbog, gør du nu formentlig den samme erfaring som mig: det meste forklarer sig af sig selv - og på den måde lærer man bedst. Man skal selv finde ud af ordenes betydning og hvis man er heldig glemmer man dem aldrig, fordi man har gjort sig den umage at tænke over, hvad det nok kan betyde i netop den her sammenhæng. Langenscheidt er alligevel ikke til hjælp i de fleste tilfælde, men det er også i orden. For at komme til at forstå et fremmed sprog er det fuldstændig ligeglad, om man kan oversætte alle ord til tysk eller ej. På den måde begynder man at tænke på dansk, og det er nok det bedste som kan ske, hvis man lærer dansk...

Jeg har det nu sådan, at jeg mange gange ikke kan huske et tysk ord med det samme, hvis jeg taler om noget, jeg lige før har talt eller tænkt over på dansk. Det skete så sent som sidste weekend, at jeg ikke kunne komme på det tyske ord for „emhætte“, da jeg mødte et ung par, som ville gerne bygge hus. Det var lidt pinligt, men på den anden side var jeg glad for det. Aner ikke, om I kan forstå hvad jeg mener...

Nu skal jeg se at komme i seng, (og nej Vilmy, det blev ikke noget med Sylt, desværre. Niels kunne godt klare sine tekniske problemer med hjælp af en opfindsomt, dansk elektriker - det var en skam, i hvert fald for mig. Sylt er for resten ikke kun noget for snobs - min mor er født på øen, da min morfar under anden verdenskrig var stationeret der, og derfor er Sylt for mig noget helt anderledes. Jeg fik for resten mit forenavn derfra, som du måske kan tænke dig)

Ha´ det godt, I kære
vi snakkes ved i morgen
Nullermand
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Hej Nullermand,
jeg ved godt at der også findes nromale mennesker der besøger Sylt er derfra, men jeg kender desværre bare "Möchtegern-Reiche", der mener, de er in, fordi de tager til Sylt. Så defor mine fordomme , osm jeg ved er forkerte.

God nat,
vilmy
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej allesammen,

Vilmy, tak for linken og PN. Jo, det gik med norsk, men det var lidt vanskeligt at finde ud af de norske plantenavne. Efter oversættelsen til de botaniske navne findes der nu mange, som er opført dobbelt. Mange planter fand jeg på en norsk hjemmeside, som ikke var om rådyr, men om planter som er giftige for mennesker og især for børn. Det havde jeg overhovedet ikke tænkt om - huset er jo tit udlejet til familier med børn. Så må min rådyrsikre have hellere vente, synes jeg. Jeg vil jo ikke være bekendt for at forgifte børn! :mrgreen:

Jeg kigger ind senere
(efter Matador :wink: )
vi ses
Nullermand
Nullermand
Mitglied

Beitrag von Nullermand »

Hej engang til,

er der slet ingen her i sproghjørnet, som ikke holder påskeferie? Nå, pyt med det, jeg tager jo også af sted, men først på lørdag, indtil da er huset optaget. Jamen, så er det nok for sent at ønske god påske, men alligevel...

Så ser jeg frem til en lang, lang langfredag, hvor Nullermand og Nullermand drøfter verdens største problemer her i sproghjørnet - uden jer :mrgreen:

Ha´ det godt, I kære,
håber I nyder de frie dage

Nullermand
(at drøfte var mit nye ord for i dag, lært fra Matador. Der var et andet ord, fnat, men jeg fand ingen sammenhæng for at benytte ordet :mrgreen: )
Vilmy
Mitglied

Beitrag von Vilmy »

Nå, fnat, så langt er du kommet i Matador :wink: . Hvad siger du så til enkefruen?

Nej, jeg har fri, men jeg tager ikke på ferie. Datteren er på ferie hos faderen indtil på søndag, så jeg får rykind i morgen (en veninde vil hjælpe med at male stuen).

Hvad skal vi så diskutere? Bellis i haven (spiselige planter, de kan ikke skade hverken rådyr eller børn)? Englands christianisering--har lige gravet Kluxens "Geschichte Englands" frem igen. Vægfarver? Hængekøjer (har hele to til udvalg i morgen...

Sov godt allesammen, og dyt når I kører forbi vores lille by.
vilmy
Antworten